دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

پرواز چارتر چیست و چه فرقی با پرواز سیستمی دارد ؟

پرواز چارتر از آن عباراتی است که در عرصه‌ی سفر هوایی و گردشگری زیاد به آن برمی‌خوریم. بیشتر آژانس‌های گردشگری که در تعطیلات و مناسبت‌ها با پیامک‌های تبلیغاتی و پیشنهادهای ویژه‌ی لحظه‌آخری تورهایشان وسوسه‌مان می‌کنند چمدان ببندیم و راهی سفر شویم، برای بسته‌های مسافرتی‌ تورهایشان از همین پرواز چارتر استفاده می‌کنند. پرواز چارتر بخش بزرگی از حمل‌ونقل هوایی کشوریمان را در بر می‌گیرد و گل سرسبد جستجوهای کاربران فضای مجازی درباره‌ی بلیط هواپیماست. در این نوشته برای شما درباره‌ی پرواز چارتر و هر چیزی که لازم است درباره‌ی آن بدانید، توضیح خواهیم داد.واژه‌ی چارتر در معنای لغوی آن به معنیِ «دربست کرایه دادن» است. در حوزه‌ی صنعت گردشگری هرچیزی که به تعداد زیاد موجود باشد و قابلیت فروش یا اجاره داشته باشد، می‌تواند چارتر شود. هر وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی که تعداد زیادی صندلی داشته باشد، یا هر هتل یا مرکز اقامتی که تعدادی تخت و اتاق مناسب داشته باشد، قابلیت چارتر کردن دارند، مثلا صندلی‌های هواپیما یا تخت‌های هتل قابلیت چارتر کردن دارند. این مطلب برگرفته از سایت تور مراکش نوروز 96 است .
چارترکننده: به آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی که بخشی از صندلی‌های یک پرواز یا همه‌ی آن را اجاره می‌کنند، یا همه یا تعدادی از تخت‌های یک هتل را کرایه می‌کنند چارترکننده می‌گویند.
چارتردهنده: به آن شرکت هواپیمایی (ایرلاین) یا هتلی که صندلی‌های پرواز و تخت‌های اتاق‌هایشان را اجاره می‌دهند، چارتردهنده می‌گویند.این‌ها کلیاتی درباره‌ی مفهوم چارتر بودند. حالا می‌خواهیم کمی روی عبارت پرواز چارتر تمرکز کنیم. می‌خواهیم بدانیم پرواز چارتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.
پرواز چارتر چیست؟
وقتی که تمام صندلی‌های یک هواپیما در یک مسیر پروازی در اختیار چارترکننده قرار بگیرد به آن پرواز چارتر می‌گوییم. مثلا وقتی که آژانس هواپیمایی یک مسیر پروازی مثلا تهران ـ استانبول یا تهران ـ مشهد را برای مدتی چارتر کند، به آن پرواز استانبول یا مشهد، پرواز چارتر می‌گویند. در این مثال، پروازهای تهران ـ استانبول و تهران ـ مشهد از مسیرهای پرطرفداری‌اند که همیشه متقاضی دارند و پرواز این مسیرها به‌صورت سالانه چارتر می‌شود. اما چارتر بعضی مسیرها برای مدت کوتاه‌تری برقرار می‌شود، مثلا فرض کنیم یکی از شرکت‌های هواپیمایی به سفارش بعضی آژانس‌ها یا شرکت‌های گردشگری، پرواز تهران ـ آمستردام را برای مدت سه‌ماه چارتر کند. در کل به دلیل وجود متغیرهایی مثل زمان و مسیر پروازی، عرصه‌ی پرواز چارتر تنوع و گوناگونی زیادی دارد.اما فقط آژانس‌ها و دفاتر خدمات گردشگری نیستند که پرواز را چارتر می‌کنند. سازمان‌ها و ارگان‌ها و اداره‌جات و باشگاه‌های ورزشی و درکل هر نهاد دولتی و خصوصی که برای تعداد زیادی از نیروهای زیرمجموعه‌اش به بلیط هواپیما نیاز داشته باشد، اگر تعداد مسافرانش به حد نصاب یک پرواز برسد، ترجیح می‌دهد به‌جای خرید بلیط برای تک‌تک کارکنانش، پرواز چارتر بگیرد. در این شرایط هم هزینه‌ی آن ارگان و سازمان کمتر می‌شود و هم برای نیروهایش در طول پرواز اختیار و راحتی بیشتری دارند.