دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

نکات سفر برای افراد کم توان و معلول- قسمت اول

نکاتی که می تواند سفر افراد کم توان را بسیار راحت کند
همه ی افراد حق دیدن دنیا و تجربه ی فرهنگ های جدید را دارند، این شامل افرادی که دارای ناتوانی فیزیکی یا ذهنی هستند هم می شود. در حالیکه ناتوانی چالشهای خاص خود را دارد اما این به معنای محدود شدن در یک زندگی روزانه نیست.در اینجا نکات بسیار مفید و کاربردی ای راجع به سفرتان به عنوان یا با یک شخص دارای ناتوانی آورده شده است. این مطلب برگرفته از سایت تور روسیه است .
البته این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که برخی از کشورها امکانات بسیار خوب و منصفانه ای را در اختیار افراد کم توان جسمی یا ذهنی گذاشته اند و به آنها رسیدگی خوبی می کنند و این افراد هم می توانند به هر جایی که خواستند سفر کنند و تجربه های تازه ای کسب کنند.
۱-حتما با تور سفر کنید
بسیاری از افراد سفر شخصی را ترجیح می دهند تا با سفر در تور مجبور نباشند طبق برنامه ریزی آنها عمل کنند و یا با مسافرانی که هدفی متفاوتی از آنها دارند همراه باشند. این موضوع کاملا قابل درک است، اما اگر در مورد نیازهای شخصی تان نگران هستید بهتر است با تور سفر کنید و توری را انتخاب کنید که در سفر برای افراد کم توان خبره باشد.
اگر در اینترنت جستجو کنید، می توانید نام این تورها را پیدا کنید. اگر هم ترجیح می دهید بدون گروه سفر کنید اما احساس می کنید که در برنامه ریزی سفرتان نیاز به کمک دارید، می توانید از طریق آژانس های مسافرتی سفرتان را رزرو کنید.
۲-از قبل برنامه ریزی کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید
اگر تصمیم تان را گرفته اید که سفر خودتان را آغاز کنید، با توجه به مدت زمان و درجه ی سختی آن، بهتر است که از چند ماه قبل یا حتی یکسال قبل، در مورد آن برنامه ریزی کنید. همانقدر که این کار سرگرم کننده است، هر چه زمان کمتری روی آن بگذارید، امکان اینکه به موانعی در سفر برخورد کنید بیشتر است.
لیستی از مکان هایی که دوست دارید ببینید بنویسید. آیا تابحال آرزوی دیدن دیوار چین را داشته اید یا دوست دارید یک بازار سنتی در استانبول را ببینید؟ مقاصد گردشگری دلخواهتان را با توجه به توانایی هایتان بنویسید. مثلا اخیرا دیوار چین مورد دسترسی ویلچرها هم هست اما استانبول با خیابان های کابلی و شلوغی که دارد برای افرادی که از عصا یا واکر استفاده می کنند، سخت است.
لیستی از وسایلی که بطور روزانه از آنها استفاده می کنید تهیه کنید. در این لیست وسایلی که فکر می کنید در طول سفر و در مقصد به آن نیاز دارید را هم بیاورید. مثلا چیزهایی مثل وسایل کمکی یا دارو در شهرهای غیر-غربی سخت پیدا می شوند.
قبل از سفرتان به یک مقصد باید بررسی کنید دسترسی به وسایلی که نیاز دارید آسان هست یا نه؟ شهر مسیری برای ویلچر دارد یا نه؟ وضعیت حمل و نقل عمومی در آن چطور است؟
منابع زیادی درباره ی سفر افراد معلول یا ناتوان وجود دارد که بوسیله ی افرادی که خودشان کم توان بوده اند نوشته شده است و تجربه ی شخصی خودشان است. برای مثال خانم نانسی برگر که از سکته ی مغزی زنده مانده است، بر روی ویلچر می نشیند اما سفر کردن را دوست دارد و برای اینکار مشتاق است و اجازه نداده تا شرایط جسمی اش روی آرزویش برای دیدن جهان تاثیر بگذارد. خانم نانسی سفری به اوگاندا برای دیدن “گوریل ها در مه” داشته است و گفته است که مسافرتش را از یک سال قبل برنامه ریزی کرده است.