دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

آموزش ساخت طلا و جواهر 6

اره مویی
اره مویی جزو وسایل اصلی یک زرگر می‌باشد . بر حسب مورد کاری از کمان اره‌هایی با عمقهای متفاوت استفاده می‌شود، که معمولاً 6 cm الی 20 cm می‌باشند . طول دسته کمان اره اکثرا قابل تنظیم می‌باشد، تا آن تیغه اره‌هایی که انتهای آنها شکسته است را هم بتوان مجددا استفاده کرد . این توضیحات برگرفته از کلاس جواهر سازی است .
هر دو انتهای تیغه اره در فکهای گیره کمان اره گرفته شده و توسط پیچهای خروسکی و یا از آن بهتر با اهرم لنگ کشیده می‌شوند . طبیعی است که تیغه اره‌ها نباید یه صورت خشن و با انبر، بلکه فقط با دست کشیده شوند، تیغه اره‌ها از فولاد آلیاژی ساخته می‌شوند . که به غیر از %1.2 C حدود %1.2 تا %2 تنگستن ( W ) دارند . تیغه اره‌ها بر اساس ظریف بودن دندانه‌ها شماره بندی شده اند .
 سوهانکاری
سوهانکاری جزو مهارتهای اساسی زرگری است و مهمترین روش کار براده برداری در شکل دادن فلزات و غیر فلزات است، زیرا با سوهانکاری سطوح تخت و قوسدار و قطعات به صورت مطلوب در آمده و براق می‌گردند .
ساختمان و چگونگی کار سوهان
بر روی تیغه سوهان سطح کار قرار داد، که آج سوهان روی آن واقع است . دسته سوهان‌های سوزنی ( سوهانهای زرگری ) آهنگری شده است، اما سوهانهای بزرگتر در عوض دارای یک یک دورن نوک تیز به نام زبانه در تیغه سوهان می‌باشند، که به داخل یک دسته چوبی با ضربه وارد می‌گردد . جنس سوهانها از فولاد ابزاری مرغوب و یا فولاد آلیاژی کرم دار می‌باشد . این فولادها آهنگری، باز پخت و سنگ زنی می‌شوند . سپس آج‌زنی آنها با دست یا توسط ماشین آج کوبی صورت می‌گیرد . زرگر معمولاً به سوهانی نیاز دارد که دارای آج دوبل باشد، که در آن آج مایل اولیه توسط آج دیگری بنام آج ثانویه قطع می‌گردد . شیارهای آج طوری یکدیگر را قطع می‌کنند، که دندانه‌های سوهان مابین آنها باقی می مانند .
دسته بندی سوهانها
آج
درجه ریز و درشتی آج با شماره آج بیان می‌گردد . هر چه آج متراکمتر و در نتیجه ریزتر باشد، شماره آن هم بزرگتر است
اندازه
سوهانهای بزرگ، که هنگام کار توسط دو دست گرفته شده و قطعه در گیره بسته می‌شود، سوهان دستی بزرگ نامیده می‌شوند .
سوهان دستی کوچک در اندازه متوسط بوده، که زرگر آن را با یک دست گرفته و با چوب خرک کار می‌کند . این سوهانها همانند سوهانهای دستی بزرگ در یک دسته چوبی جا زده می‌شوند .
دسته گرد سوهانهای سوزنی کوچک به همراه خود سوهان آهنگری شده است .