دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

آموزش ساخت طلا و جواهر 5

کارگاه زرگری
تجهیزات کارگاهی
شگفت آور این است که کارگاه زرگری، با گذشت بیش از 400 سال لز عمر آن اساسا تغییر زیادی نکرده است . در محل کار هنوز هم دماغه ( چوب خرک )، پیشبند میز ( نت ) و چهار پایه قرار دارند و تنها قسمت عقب رفته میزهای جدید در عکس مشاهده نمی‌شود . دستگاه کشش را می‌توان بدون تغییر برای سیمهای ضخیمتر مورد استفاده قرار داد . شکل حدیده‌های کشش، سوهانها، انبرها، چکشها، سندانها، بوته، که به دیوارها آویزان می‌باشند تا به امروز بدون تغییر مانده احتمالا جنس بهتری دارند . اما تغییرات اساسی را می‌توان در روشهای عملیات حرارتی، یعنی باز پخت، ذوب و به ویژه لحیم کردن مشاهده نمود .
هر تولید بهینه مستلزم داشتن یک سازمان کاری فکر شده است . این قاعده اساسی به هیچ وجه تنها برای تولید سری صادق نیست، بلکه برای صنایع دستی هم معتبر است . یک مبنای مهم برای این منظور ترتیب دادن یک کارگاه مناسب می‌باشد . منظور از این پیشنهاد آن است که از یک طرف انگیزه ایجاد سیستم جدید در زرگران جوان و تازه کار تقویت گردد و از طرف دیگر باعث آن گردد که استادکاران با تجربه با توجه به این نکات کارگاههای خود را نقادانه مورد بررسی قرار دهند، تا احتمالا تغییراتی را در بعضی از موارد به وجود آورند . این توضیحات برگرفته از کلاس جواهر سازی است .
به غیر از جنبه‌های فنی تولید یک جنبه دیگر را هم نبایستی از نظر دور داشت : با توجه به اینکه بیشترین مدت طول عمر زرگر در کارگاه سپری می‌گردد، بایستی آن را تا حد امکان راحت و مطبوع ساخت . برای این منظور یک صندلی کار راحت به همان اندازه موثر است که وجود یک منظره زیبا از پنجره تاثیر خواهد گذاشت .نمی توان یک مدل واحد و کامل برای کارگاه زرگری طراحی نمود . هر کارگاه به گونه‌ای متفاوت ساخته می‌شود و بایستی متفاوت هم باشد، زیرا هر مورد شرایط گوناگونی را اقتضاء می‌کند :فضاهای موجود که اکثرا نمی‌توان آنها را تغییر داد و یا اینکه تغییر در آنها بزحمت صورت می‌گیرد برای ایده‌های طرح مهم می‌باشند . مثل : تعداد و اندازه اتاقها، در و پنجره‌ها، سیستم گرمایش، تامین انرژی . شرایط کاملا متفاوت از تعداد محلهای کار ناشی می‌شوند . در این حال بایستی این تفاوت را قائل شد، که آیا مثلا یک کارآموز در کنار استادکار قرار گیرد و یا اینکه این محلها توسط کارگران فنی مورد استفاده قرار می گیرند، که قادرند مستقلا و بدون کمک قابل توجهی فعالیت کنند .
گونه‌های کاملا متفاوت ضرورتا از تولید نتیجه می‌شوند :
نسبت تولیدات جدید به کارهای تعمیراتی,
غالب بودن تولید تکی و یا تولید سری کوچک,
مواد به کار رفته و تکنیکهای ویژه‌ای که در اولویت هستند , . مانند : ریخته گری گریز از مرکز مینا کاری .