دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

شیوه های سنتی عیار سنجی طلا و نقره 2

با فزودن مس در وزن های مختلف عیارهای متفاوتی ایجاد می کند نقره خالص که آن را با عیار 9/99 می شناسند در بازار ایران عموماً بصورت ساچمه های نقره با نام های مشهدی ، مهندسی و لندنی  و در برخی موارد نیز به صورت قرص هایی که حاصل ذوب در کوره های خاک شویی است عرضه می شود  که اختلاف نام آن ها عموماً با یک تا دو درصد اختلاف در عیار از همدیگر متمایز می شوند نقره ساز ایرانی نقره خالص را از بازار خریداری  نموده و با افزودن مس به آن با توجه به وسیله ای که می خواهد بسازد عیار آن را تنظیم می کند مصنوعات نقره در بازار ایران  با عیارهای 84-90-5/92 و در برخی موارد با عیار 100 عرضه می شود هرچه عیار نقره بالاتر باشد استحکام آن در مقابل اکسیداسیون بالاتر است لیکن استحکام مکانیکی کمتری خواهد داشت ضخامت مصنوعات نقره را عموماً 9/0 میلی متر انتخاب می کنند لذا در صورت انتخاب عیار خالص  برای ساختن مصنوعات نقره برای افزایش استحکام مکانیکی مجبور به افزایش استحکام مکانیکی  مجبور به افزایش ضخامت خواهیم بود که متعاقباً وزن آن نیز افزایش خواهد یافت و آن افزایش هزینه را بدنبال خواهد داشت لذا برای جلوگیری از افزایش هزینه  برای مشتری با افزودن مس و پایین آوردن عیار بر استحکام آن می افزایند در این صورت با کاهش هزینه به خاطر کاهش ضخامت و پایین بود عیار مواجه خواهیم بود که مسلماً به نفع مشتری است مثلاً آینه و شمعدان عروس عموماً با عیار 84 و ضخامت 9/0 میلی متر ساخته می شود  ولی گلدان های کاسکاری با برجسته کاری بسیار را عموماً با نقره خالص می سازند د تعیین عیار این  نقره جات کافی است با یک سوهان یه گوش مقداری از سطح نقره را سائیده و یک قطره تیزات خالص روی آن پخش می شود  که با توجه به رنگ آن ناحیه در واکنش با اسید و از روی تجربه عیار نقره تعیین می شود  مثلاً نقره با عیار پایین تر از 84 دارای اثری با رنگ سبز متمایل به آبی خواهد شد در تشخیص عیار نقره با خلوص بالا تر تبحر بیشتری نیاز است تا کنون کنترل عیار نقره  در کشورمان بر عهده اتحادیه طلا سازان بوده ولی با توجه به گرایش زیاد از سوی قشر مرفّه و حتی گرایش قشر خاصی از طبقه کارمند به خرید مصنوعات مصرفی نقره برای جهیزیه عروس و یا استفاده در مهمانی ها و همچنین به علت افزایش و نوسان بالای قیمت نقره در بورس جهانی در سالهای اخیر  پیش بینی می شود برای کنترل و نظارت بر کیفیت و قیمت آن اتحادیه  یا سازمان جداگانه ای نیاز باشد هرچه کنترل تناسب قیمت  از دید کیفیت محصول به علت فاکتورهایی چون نوع قلم زنی،  تعداد قطعات استفاده شده در آن ها، کیفیت ساخت فراوانی تنوع مصنوعات  کار بسیار مشکلی است که تمامی این مسائل به دلیل حفظ و به کاربستن روش های دستی و سنتی زرگری در مصنوعات نقره و عرضه آن در قالب شی ئی هنری است .نقره سازی همچون طلا ماشینی نشده است ،لذا سازنده وسیله نقره ، تبحر و اعتبار آن ،ملاک اصلی ارزیابی خواهد بود و چنانچه اتحادیه ای در این خصوص ایجاد شود ،نیاز به یک تیم متخصص و مجرب در شاخه های گوناگون نقره سازی با هدف بهبود کیفیت و حفظ فلب سنتی و هنری در آن ،احساس می شود.در حالی که در مصنوعات طلا با چنین مشکلاتی روبرو نیستیم .چرا که طلا سازی با تبدیل از قالب هنری به صنعت طلا سازی کاملاً ماشینی شده و با وزن های بسیار کم و کیفیت بسیار بالا قابل عرضه بوده و تنوع محصولات در آن فقط در حیطه زینتی است.در حالی که مصنوعات نقره می توانند ظروف مصرفی نیاز باشند و به دلیل وزن بالای این محصولات و ایجاد تنوع برای فروشی سری کاری مقدور نبوده و امکان ماشینی شدن آن وجود ندارد،توجه به نکات در کنترل موثر محصول ،کمک بزرگی در افزایش انگیزه ،خلاقیت در این قشر هنرمند برای حفظ و ارتقای این هنر خواهد بود که جزئی از تاریخ این سرزمین ما بوده و ادای دینی به تاریخ سازان این صنعت هنری است . این توضیحات برگرفته از آموزشگاه جواهر سازی است .