دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

استحصال طلا به روش لیچینگ

 مقاله آموزش جواهرسازی در مورد روشهای استحصال طلا :
-    اصول لیچینگ:
در عملیات لیچینگ ، ماده معدنی در تماس با حلالی مناسب قرار میگیرد که در نتیجه آن با انحلال کانیها یا ترکیباتی خاص از ماده مورد نظر ، محلولی غنی شده با غلظت کافی بدست می آید . در طی این عملیات لازمست حلال مورد استفاده بر روی سایر کانیها ی تشکیل دهنده سنگ معدنی تاثیر زیادی نداشته باشد و میزان آنها در محلول غنی شده از حد مجاز بیشتر نباشد .
 بنابراین شناخت پارامترهای موثر بر انحلال کانی با ارزش و کانیهای گانگ از قبیل نوع و غلظت مواد شیمیایی مورد استفاده ،درجه حرارت ، فشار و غیره ضروری است .
اکسیدها و هیدروکسیدهای فلزات رایج عملا" در آب غیر محلول هستند . حلالهای رایج این ترکیبات در سیستم های لیچینگ اسیدها و بازها هستند.
- عوامل موثر بر لیچینگ عبارتند از :
 سطح خارجی کانیها ، دامنه نفوذ مواد شیمیایی و غلظت مواد شیمیایی . علاوه بر عوامل فوق ، پتانسیل اکسیداسیون- احیا ، درجه حرارت ، چگالی پالپ و ویسکوزیته پالپ نیز دارای تاثیر قابل توجهی هستند. بعضی از این عوامل بستگی به طبیعت ماده معدنی دارند و برای یک کانه مشخص ثابت می باشند .
بعضی از این عوامل بستگی به طبیعت ماده معدنی دارند و برای یک کانه مشخص ثابت میباشند .
در روش لیچینگ ، به عکس سایر روشهای آرایش ، خرد کردن سنگ معدنی برای دستیابی به درجه آزادی زیاد ضرورتی ندارد ، بلکه کافی است بار اولیه تا ابعادی خرد شود که دانه های کانی با ارزش موجود در آن حداقل یک سطح آزاد پیدا کنند . به طور کلی هر چه ماده معدنی بیشتر خرد شود،انحلال و در نتیجه بازیابی بیشتر خواهد بود.