دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

استحصال طلا به روش ثقلی(مارپیچ همفری)

مقاله آموزش جواهرسازی در مورد روشهای استحصال طلا :
مارپیچ همفری( humphrey, spiral ): جداکننده‌های مارپیچی از جمله جداکننده‌های نسبتا مدرنی هستند که در سال 1940 میلادی عرضه شده‌اند و از آن پس تا کنون به ندرت تغییرات اساسی در اصول اولیه این دستگاه انجام گرفته‌است. در سال 1941 میلادی همفری مطالعاتی را برروی بازیابی طلا به روش ارزان قیمت به کمک لاستیک‌های فرسوده اتومبیل انجام داد که بعد‌ها ورقه‌های سرب به‌عنوان مسیرهای مارپیچی جایگزین لاستیک شد و بدین ترتیب او توانست آزمایشات متعددی را با تغییر عواملی مانند قطر مارپیچ، شیب مارپیچ، مقطع مارپیچ و بسیاری دیگر انجام دهد.
تا چند سال اخیر کلیه مارپیچ‌های ساخته‌شده، براساس مارپیچ همفری طراحی شده‌اند ولی اخیرا تکامل قابل توجهی در تکنولوژی مارپیچ‌ها به‌عمل آمده‌است.
در حال حاضر تعداد بیشماری از این دستگاهها در پرعیارسازی کانسارهای ساحلی به‌کار می‌رود. از معروفترین نسل جدید این وسایل می‌توان به نوعی از آنها اشاره کرد که در آن از آب شستشو استفاده نمی‌شود و تنها یک مجرای دریافت کنسانتره در قسمت پایین مارپیچ وجود دارد. بطور کلی مارپیچ‌هایی که در آنها از آب شستشو کمتر استفاده می‌شود، ارزان قیمت هستند، عملیات و نگهداری آنها بسیار ساده‌است و در فرآوری طلا و نقره مکورد استفاده قرار می‌گیرند.