دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

تاثیر هدیه تبلیغاتی بر وفاداری مشتری

امروزه دیگر رضایتمندی مشتریان کافی نبوده و شرکت‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها نباید فقط به رضایتمندی مشتریانشان دلخوش باشند. آنها باید با برقراری روابط بلندمدت و متقابل با گروه‌های ذینفع، وفاداری مشتریان و در نتیجه سهم بازار و سودآوری بیشتری را بدست آورند.وفاداری به هرچیز یک مفهوم درونی است که به باور و نگرش افراد شکل می‌دهد و باعث می‌شود مصادیق آن در رفتار افراد مشاهده شود. نگرش و ذهنیات مشتریان بیشترین تاثیر را بر وفاداری آنها دارد و تمرکز بر خوشحال کردن مشتری باعث حفظ مشتریان و تامین‌کنندگان قبلی شده و مشتریان جدیدی را نیز جذب می‌کند. یکی از روش‌های برقراری روابط سازمان با مشتری، دادن هدیه به وی است که با نزدیک شدن به عید نوروز این مساله از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار می‌شود. زیرا هدیه دادن به شیوه مناسب مثل خون در شریان زندگی اقتصادی بوده و روابط و مناسبات خوبی‌را بوجود می‌آورد. لذا بهتر است بانک به‌عنوان بخشی از راهبرد بازاریابی خود سیاست و برنامه‌ریزی صحیحی برای توزیع مناسب هدایای نوروزی داشته باشد. البته می‌توان از هزاران نوع هدیه استفاده کرد از جمله اقلام دفتری، هدایای اعتباری، هدایای الکترونیکی ، خودکار تبلیغاتی و …. یک مؤسسه‌ارتباطی در نیویورک برای تشکر از مشتریان خود آنها را به یک جشن سالانه دعوت می‌کند. این رویداد” ارتباط با مشتری“ در سالن بزرگی برگزار می‌شود و حدود 400 مشتری در آن حضور دارند. مدیر اجرایی این شرکت می‌گوید: ” معمولاً این قبیل میهمانی‌ها میلیون‌ها دلار درآمد به دنبال دارند” !
 هدیه و نه جایزه یا اشانتیون
نکته کلیدی این است که این هدیه باید غیرمنتظره (بدون وعده‌های قبلی) باشد و مشتری بتواند در ذهن خود دلیلی این موضوع را یکی از دو ویژگی "خرید‌خوب" یا "همکاری طولانی‌مدت" بیابد. البته فرستادن این هدایا هیچ انتظاری را برای ناشران بوجود نمی‌آورد، ولی مسلماً رابطه‌ای صمیمی بین آنها و خریداران پدیدار می‌شود. برخی از شرکت‌ها برنامه‌ای با عنوان “وفاداری” را برای مشتریان خود اجرا می‌کنند. این برنامه شامل دادن امتیاز به خریدهای مشتری و تراکنش‌های کارتی وی است که در مقاطع زمانی معین به مشتریان سودآور شرکت هدایایی داده می‌شود.

روش دیگری که سازمان را در خاطر مشتریان زنده نگاه می‌دارد، استفاده از هدایای خاص و غیر معمول است. مدیر یک مؤسسه انتشاراتی در نیویورک، برای مشتریانش یادداشت‌های تشکرآمیز همراه با یک اسباب‌بازی می‌فرستد! او می‌گوید:” همه مشتریان ما یک اسباب‌بازی هدیه می‌گیرند و با دیدن آن واقعاَ هیجان‌زده می‌شوند. به کار بردن این روش تغییر زیادی در شغل من ایجاد کرده است.“ شکایت‌ها و انتقادات مشتریان بانک، هدایایی هستند که نکات قابل توجهی را گوشزد می‌کنند. لذا بهتر است از مشتریانی که از سازمان انتقاد می‌کنند به نحو مقتضی تشکر شود زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مشتریان ناراضی می‌توانند به خود زحمت انتقاد کردن ندهند و به سادگی موجودی‌شان را برداشت نموده و به جای دیگری بروند. هدیه دادن به کارکنان سازمان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. زیرا ارزش یک سازمان به سرمایه‌های آن وابسته است