دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

ای سی یو چیست ؟

آموزش تعمیرات ECU
ای سی یو چیست؟
در نظام آفرینش با این نظم بیکران کلیه موجودات خلقت همگی بر اساس یک نظم مشخص کار میکنند که انسان با یادگیری و فهم این نظم ساخته های دست خود را بر اساس این نظم شکل میدهد ،در این رابطه یک خودرو که ساخته ی دست بشر است تشکیل شده از مواد و اجزاء مختلف که همگی بر اساس نظم کنار یکدیگر قرار می گیرند تا به شکل پیوسته و امروزی بتوان از آن استفاده کرد ، در خودروهای امروزی سنسورها پالسهایی را به ایسیو ارسال می کنند و پس از دریافت بر روی دیتاها از طریق الگوریتم های خاص پردازش می کنند و اطلاعات پردازش شده برای عملگرها ارسال می شود ، این اعمال همگی در کسری از ثانیه انجام می شود.
حال شاید در ذهنتان این سوال ایجاد شود که سنسور چیست ؟
-    سنسورها کیت های انژکتوری هستندکه هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ،به ECU در درک بهتر شرایط موتور کمک می کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از : سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ...
اجزای ecu
این مینی کامپیوتر نیز مانند سایر کامپیوترها دارای CPU، حافظه و قابلیت برنامه ریزی است. در داخل ECU دو نوع حافظه وجود دارد :
-    حافظه موقت که با قطع برق از بین میرود اما مجددا قابل بازیابی است. حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده ها و عملکرد موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات آنی را به عهده دارد و  معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را در خود نگهداری می کند.
-    حافظه دائم  مانند سیستم عامل و Setup  در کامپیوتر های PC است و با قطع برق از بین نمی رود اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نیست و ECU  را غیر قابل استفاده می کند.حافظه دائم شامل جدول به نام Look up table  است که به تعداد سنسور های موجود در سیستم موتور، سطر و ستون دارد. در این جدول مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانسECU در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چقدر دقت این جدول بیشتر باشد دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.
تعمیرات ECU
ساختار پیچیده خودروهای امروزی و استفاده از عناصر هوشمند مانند پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی، سنسورها و عملگرهای الکتریکی، کار تعمیر و خدمات پس از فروش را برای خودروسازان دچار تحولی جدی کرده است؛ به گونه ای که دیگر نمی توان بدون وجود دستگاه عیب یاب چنین خودروهایی را تعمیر و عیب یابی کرد. آشنایی با نحوه عیب یابی و اشکال زدایی یک سیستم انژکتوری از ضروریات اولیه ای است که هر تعمیرکار باید از آن اطلاع داشته باشد. شرکت پارسیان صنعت خودرو با کادر مجرب تعمیرات حرفه ای ای سی یو را با پیشرفته ترین ابزار کار ونرم افزارهای روز دنیا در کوتاهترین زمان به شما آموزش می دهد.
آموزش تعمیرات ECU
در خودروهای انژکتوری، ecu نقش یک کنترل کننده پیچیده الکترونیکی را بازی می کند، به گونه ای که هر لحظه، اطلاعات خودرو را از سنسورهای مختلفی که به آن متصل است، نظیر سنسور دور موتور و سنسور دمای آب موتور دریافت کرده و سیگنال های مناسب را به خروجی هایی مانند انژکتورها و کویل اعمال میکند. عیب یابی چنین مجموعه پیچیده ای بدون ابزارهای الکترونیکی اگر غیر ممکن نباشد، بسیار سخت و مشکل است.  به همین منظور، کلیه قطعات الکترونیکی که در خودرو مورد استفاده قرار می گیرند، دارای یک خروجی هستند که در صورت ایجاد عیوب احتمالی، سیگنالی را به کنترل کننده مرکزی یا ecu ارسال می کنند. ecu پس از دریافت سیگنال خطا، دو کار انجام می دهد؛ یعنی با وجود عیوب گزارش شده، بهترین روش را برای ادامه کار موتور انتخاب کرده و سپس این عیوب را در قالبکدهای خطا یا DTC به دستگاه عیب یاب گزارش می دهد و همزمان چراغ عیب یاب را برای آگاهی راننده روشن می کند. بنابراین در اغلب موارد، عیوب ایجاد شده در سیستم را عناصر الکترونیکی داخل ecu تولید کرده و به پردازنده مرکزی ecu گزارش می دهند و در واقع عیب یاب فقط  گزارشات یا کدهای خطای ارسال شده را  به تعمیرکار ارائه می دهد و بدین ترتیب تعمیرکار به راحتی می تواند با مشخص شدن عیب خودرو به تعمیر آن بپردازد.