دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

خاصیت editable spline

تری دی مکس
در این متن  خاصیت editable spline  , را در تری دی مکس برسی می کنیم.

با در دست داشتن این خاصیت ,قادر می باشیم که spline  ,را به صورت دستی ویرایش نماییم و از sub object  هایی همانند, vertex  , segment  , spline  برای اعمال تغییرات لازم استفاده نماییم .

زمانیکه ,shape  را به قابلیت editable spline  , تبدیل می کنیم ,دیگر به پارامترها و قابلیتهای اصلی شی دسترسی نخواهیم داشت و نمی توانیم از آنها بهرهمند شویم.

با استفاده از sub object  ها می توانیم تغییراتی را بر روی spline  ایجاد نماییم و اعمالی را به کمک کنترل کننده هایی که در داخل editable spline  در اختیار ما قرار گرفته اند روی قسمتهای مختلف در sub object  ها مختلف اختصاص بدهیم.

به طور مثال با گرفتن کلید shift  از روی keyboard  و drag  کردن  ,می توانیم یک segment  را کپی کنیم.

در داخل editable spline  از دو rollout  , rendering  و interpolation  بهرمند می باشیم که توضیحات لازم را درباره آنها در فصول گذشته ذکر کرده ایم.

از طریق چهار روش قادر می باشیم که shape  یاspline  را به editable spline  تبدیل نماییم.

اولین روش ؛ در داخل محیط شی را خلق می کنیم , در صورتیکه شی مورد نظر را انتخاب کرده باشیم و کلیک راست کنیم , می توانیم از منو نمایان شده گزینه convert to  را انتخاب و بعد گزینه convert to editable spline  را بر گزینیم.

روش دوم؛با رفتن در panel modify  شی انتخاب و با کلیک راست کردن بر روی کادر stack  , گزینه editable spline  را انتخاب می کنیم.

روش سوم؛ در این روش modifier   را به شی اختصاص می دهیم.

با رفتن در panel modify  شی, از منویmodify list  , modifier edit spline  را انتخاب و به شی مورد نظر اختصاص می دهیم.

روش چهارم ؛ زمانیکه در panel shape  قرار گرفته ایم , گزینه start new shape  را غیر فعال می کنیم, از این لحظه هر shape  را که خلق می کنیم به shape  قبلی attach  می شود و با انجام این عمل یک objcet را در محیط ایجاد می کنیم و دیگر به پارامترهای اصلی ,تک تک shape  ها دسترسی نخواهیم داشت و با رفتن در Panel modify  ,نرم افزار بهصورت اتوماتیک شی را به editable spline  تبدیل می کند.

چنانچه که گفته شد , در نرم افزار modifier  به نام editable spline  موجود می باشد .

زمانیکه از این modifier  استفاده می کنیم , قابلیتی دراختیار ما قرار می گیرد و          می توانیم پارامترهای basic  , shape  را ذخیره نماییم که در این صورت به پارامترهای اصلی شی دسترسی پیدا می کنیم و می توانیم به صورت همزمان کنترل کنندهای edit spline  را نیز در اختیار داشته باشیم.

در صورتیکه ,وقتی شی را convert  می کنیم ,پارامترهای اصلی شی از بین می روند و دیگر در دسترس ما قرار نمی گیرند.

گزینه editable spline  با گزینه edit spline  از لحاظ پارامتر , با همدیگر تفاوتی ندارند , تنها تفاوتشان این است که در گزینه edit spline  به پارامترهای اصلی شی نیز دسترسی داریم.

این قابلیت در نرم افزار موجود می باشد که می توانیم sub object  ها را کپی کنیم , بدین ترتیب که, با رفتن در یکی از sub object  ها به طور مثال ,segment  و انتخاب یک segment  از شی مورد نظر بعد با فعال کردن یکی از ابزار transform  , مثلا move  در چنین شرایطی با نگه داشتن کلید shift  و drag  کردن , می توانیم از segment  انتخابی کپی را ایجاد کنیم.

در صورتیکه گزینه connect  را از sub object  , segment   فعال کرده باشیم , وقتی کپی را از segment  انتخابی ایجاد می کنیم , می توانیم مشاهده کنیم که ارتباطی بین spline  اول و spline  کپی شده ایجاد می شود.

به همین صورت , با رفتن در sub object spline   و انتخاب spline  مورد نظر , با فعال کردن گزینه به طور مثال move  , و گرفتن کلید shift  ,قادر می باشیم از spline  مورد نظر کپی بگیریم.

نکته مهم این است که از vertex  ها نمی توانیم در داخل sub object   کپی را ایجاد نماییم و با گرفتن کلید shift این عمل صورت نمی پذیرد.

Rollout  اول در editable spline  بعد از دو rollout  , rendering و interpolation  که در فصلهای قبلی اطلاعات لازم درباره آنها را ذکر کرده ایم , کادر selection  می باشد که سه حالت vertex  , segment  , spline  را در اختیار ما قرار می دهد.

به کمک این sub object  ها می توانیم , روی سطح spline  ویرایشی را انجام دهیم و spline  را مورد عمل edit  قرار دهیم.

 

گزینه اول vertex  می باشد, vertex  ها نقاط روی قوسها شی می باشند و تانژانت ها را تعیین میکنند , بدین معنا که نقاطی را که بر روی قوسها قرار گرفته اند را مشخص می کنند و اطلاعات مختص به تانژانت ها را در داخل خود قرار داده اند و به handle  های موجود بر روی vertex  , tangent  گفته می شود.

Vertex  ها مقادیر تانژانت را در داخل خودشان ذخیره کرده اند و نقاطی هستند که بر روی قوسها قرار گرفته اند.

Segment  ها از ارتباط بین vertex  ها ایجاد شده اند و ارتباط بین دو vertex  را بر قرار می کنند.

گزینه بعدی spline  ها می باشند که به ترکیب یک تعداد segment  مرتبط  ,یک spline گفته می شود.

از طریق چند روش, sub object  ها در اختیار ما قرار می گیرند , یکی از طریق کادر stack که با باز نمودن (  +  )به sub object  ها دسترسی پیدا می کنیم و روش دیگر استفاده از کلید های 1 و 2 و 3 از روی keyboard  می باشد .

با استفاده از rollout selection  نیز می توانیم , sub object  ها را انتخاب نماییم.

 همچنین با رایت کلید کردن بر روی نمای فعال و با استفاده از  quad menu  , sub object  ها در دسترس ما قرار میگیرند.

با فعال کردن گزینه top level  از quad menu  می توانیم sub object  ها را غیر فعال کنیم .

 روش دیگری که می توانیم sub object  ها را غیر فعال کنیم, به طور مثال با گرفتن کلید 2 از روی keyboard  , segment  ها فعال می شوند ,چنانچه مجددا کلید 2 را فعال کنیم , sub object  از حالت فعال خارج می شود.

بدین ترتیب , با تکرار همان عدد , sub object  غیر فعال می شود.

با خلق یک shape  در نمای مورد نظر و تبدیل آن به editable spline  , sub object های

در اختیار ما قرار می گیرند , با انتخاب sub object  ,vertex  به پارامترهای موجود در این قسمت دسترسی پیدا می کنیم.

با انتخاب دو vertex  از شی مورد نظر و با استفاده از کارد name selection set  , نامی را برای vertex  های انتخابی در نظر می گیریم , بدین ترتیب , selection set  را ایجاد     می کنیم.



به کمک گزینه copy , قادر هستیم , selection set  را کپی و در داخل shape  دیگر آن را paste  کنیم.

با خلق shape  دیگری در داخل محیط و با رفتن در panel modify  , shape اولی و انتخاب sub object  vertex  , گزینه کپی را فعال می کنیم و از پنجره نمایان شده select set  را انتخاب می کنیم , زمانیکه در panel modify  , shape  دومی می رویم با فعال کردن sub object vertex  و انتخاب گزینه paste  , می توانیم مشاهد نماییم که, selection set  , شی اولی بر روی شی دومی paste  می شود.

پس توسط دو گزینه copy ,paste   می توانیم انتخابهایی که به کمک  selection set  تنظیم کرده ایم را کپی کنیم و به اشیا دیگر در داخل صحنه انتقال دهیم, این انتقال بر اساس شماره vertex  صورت می پذیرد, بدین معنا که هر کدام از vertex  ها ,شماره ای را به خودشان اختصاص می دهند و اعمال کپی و paste  بر روی شماره های vertex   اتفاق می افتد و نرم افزار حین انجام این عمل , شماره vertex  ها را به شی دیگر انتقال می دهد و  همچنین قادر می باشیم , شماره vertex  را نیز مشاهد نماییم.
با انتخاب نقطه ای , نرم افزار ,موقعیت و شماره آن vertex  را برای ما نمایش میدهد.

گزینه بعدی luck handles  می باشد, توسط این گزینه می توانیم تانژانتهایی که روی حالتهای Bezier  و Bezier corner  هستند را به صورت همزمان با همدیگر حرکت دهیم.

زمانیکه یک vertex  را انتخاب می کنیم , با استفاده از تانژانها (مماسها)و handle  های موجود بر روی vertex  و با drag  کردن handle  ها , می توانیم تغییراتی بر روی vertex  ایجاد کنیم و تغییر فرمی بر روی spline  اعمال نماییم .

وقتی گزینه luck handles  را فعال میکنیم, می توانیم ,تانژانهای vertex  های انتخابی را به صورت همزمان و هم جهت تحت تاثیر عملdeform  قرار دهیم و زمانی این اتفاق صورت می  پذیرد که , نقاط مورد نظر روی حالتهای  Bezier  یا Bezier corner  قرار گرفته باشند.

با فعال کردن گزینه alike  , می توانیم تغییر فرمی بر روی , handle  های و تانژانتهای  شبیه به هم ایجاد کنیم.
با فعال کردن گزینه  all  , در واقع نرم افزار تمام نقاط انتخابی را deform  می کند هم نقاطی که روی حالت Bezier  هستند و هم نقاطی که به حالت Bezier corner          می باشند و تمام handle  ها را به صورت یکسان حرکت می دهد و تحت تاثیر عمل deform  قرار می دهد. در ادامه باز هم در مورد تری دی مکس خواهیم گفت .