دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

آنتی اسکالانت چیست

آنتی اسکالانت ماده ای شیمیایی که در پاک سازی و از بین بردن مواد شیمیایی سخت شده که برروی غشاهای  تصفیه آب و...  استفاده می شود و تقریبا به شکل حلال عمل می کند. این کلمه از ریشه Scaling گرفته شده و anti scalingکه یعنی ضد پوسته پوسته شدن یا ضد سخت شدن. آنتی اسکالانت در دستگاه های اسمز معکوس مانند دستگاه های آب شیرین  کن دریایی کار برد دارد. به دلیل وجود نمک های محلول در آب ورودی به سیستم های تصفیه آب به روش اسمز معکوس  و ایجاد گرفتگی و رسوب در روزنه های میکرونی پلی آمید ممبران های اسمز معکوس، و اصطلاحا پدیده scaling به وجود می آید. از جمله موادی که روی غشای پلی آمید ( ممبرین) رسوب می کنند، می توان به کربنات کلسیم (CaCO₃)، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄)، و سولفات استرونیوم(SrSO₄) اشاره کرد. رسوبات سیلیکا (SiO₂) و فلوراید کلسیم (CaF) کمتر متداول هستند و لیکن مشکل ساز می‌باشند بدون روش های جلوگیری از رسوب، ممبران های اسمز معکوس (RO) و میزان دبی عبوری از بین المان های ممبرین در نتیجه رسوب بخشی از نمک های محلول دچار گرفتگی خواهند شد.
دستگاه اسمز معکوس
این دستگاه ها دارای غشائی می باشد که به مرور زمان و پس از مدتی در اثر عبور نمک ها هنگام تصفیه مواد معلق ،املاح و مواد میکروبی دیگر برروی دیواره آن جرم گرفته و تصفیه شیمیایی و فیزیکی آن به درستی عمل نمی کند ومنجر به مخدوش شدن دستگاه ،کاهش خروجی آب و افزایش مصرف انرژی، بالارفتن املاح محلول  مصرفی در آب یا همان TDSآب  می گردد . این ماده شیمیایی در صورتی که از جنس اصل تهیه گردد براحتی این مشکل را رفع کرده و باعث تمیز کردن این غشا یا به زبان دیگر فیلتر مابین می گردد.  که این کار با تزریق  برروی ممبران این دستگاه ها انجام می شود. فرآیند رسوب گذاری و سفت شدن ممبران  همیشگی است بهمین دلیل استفاده همیشگی از این ماده شیمیایی  بسیار مهم و ضروری است و یکی از اشتباهات رایج شست وشوی مداوم آن است که باعث می شود مواد ریز نوک تیز محلول و موارد دیگر موجود در بین غشاها آسیب وارد نماید.ولی با استفاده از این ماده این مشکل براحتی حل می شود.
عملکرد آنتی اسکالانت
 نحوه عملکرد آنتی اسکالانت یا همان ماده ضد رسوب زا به شکل مختل کردن انباشت تولیدرسوب است به این صورت که ایم ماده شیمیایی در بدنه و ساختار شیمیایی خود باعث کاهش سرعت واکنش  قلیائی می گردد و همچنین مقدار سرعت ته نشینی یون های فلزی محلول در آب را کند می کند.مقدار تزریق انواع آنتی اسکالانت وابسته به مواردی  مانند میزان خروجی آب،میزان برگشت پذیری سیستم به حالت اول،مقدار دما، PHآب ورودی،نوع چیدمان ممبران  است. و تقریبا به مقدار یک تا شش پی پی ام .