دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

انواع کانتینر 2

5- کانتینر سقف باز :
انتقال کالاهای سنگین، حجیم و با طول زیاد به وسیله کانتینرهای با سقف متحرک (Open Top Container ) امکان پذیر می شود. به این صورت که این نوع کالاها را به وسیله تجهیزات مخصوص مانند جرثقیل از قسمت سقف بارگیری کرده و برای پوشش دهی محمولات از برزنت های مخصوص استفاده می کنند تا کالا از عوامل بیرونی محفوظ بماند.
6- کانتینر مسطح :
در حمل و نقل کانتینری حتی برای حمل و نقل اقلام سنگین از قبیل ماشین آلات، آهن و فولاد نیز از کانتینر مخصوص در نظر گرفته شده است. در این نوع کانتینر، کالا در سطح تحتانی آن بارگیری و پس از مهار، آماده حمل و جابه جایی می شود. به جهت عدم امکان صفافی کانتینرهای مسطح (Plat From ) بر روی یکدیگر معمولاً در سفرهای دریایی و پایانه ها در مکان ویژه ای نگهداری می شوند.
نوع دیگری از کانتینرهای مسطح با دو دیواره عرضی ( Flat Rack ) شناخته می شوند که برای جابه جایی کالاهای با طول زیاد و سنگین نظیر آهن آلات، ماشین آلات سنگین، لوله و غیره طراحی و ساخته شده اند.
7- کانتینر پهلوباز :
برای امکان بارگیری کالا از پهلو نیز کانتینرهای مخصوص ( Side Open Container ) طراحی شده است. ساختار فیزیکی این کانتینر به گونه ای است که درب آن از پهلو قابل باز شدن است و می تواند با استفاده از تجهیزات مختلف از جمله لیفتراک، به سهولت بارگیری یا تخلیه شود. تعدادی از انواع این کانتینرها حفاظ های مخصوص ( Stanchion ) دارند که توسط برزنت پوشانده می شوند.
8- کانتینر مخصوص حمل احشام :
با طراحی کانتینرهای دارای دریچه در قسمت طولی یا عرضی که سبب تعویض هوای داخل کانتینر می شود، حمل و نقل حیوانات زنده نیز با استفاده از این وسیله امکان پذیر شد. درقسمت پایینی کانتینر نیز دریچه های مخصوص نظافت تعبیه شده که دارای ادوات جانبی از جمله غذا و آب برای تغذیه حیوانات در طول سفرهای بلند مدت است.
9- کانتینرهای مخصوص حمل اتومبیل :
این نوع کانتینر بدون پوشش دیواره ای تنها دارای اسکلت است و به لحاظ رعایت ابعاد استاندارد جهانی، محدودیت ارتفاع دارد که با توجه به طول آن برای کانتینر 20 فوت ، قابلیت حمل یک و برای کانتینرهای 40 فوت حداکثر قابلیت حمل دو خودرو را دارد.
10- کانتینر با حجم زیاد :
این نوع کانتینرها نیز مورد تأیید سازمان استاندارد جهانی بوده و با ابعاد 9/6 × 8 ×40 برای حمل و نقل کالاهای حجیم و گران قیمت کاربرد دارد. افزون بر این، کانتینرها را بر اساس مواد به کار برده شده درساخت بدنه آنها، اینکه از جنس آلیاژ، آلومینیوم، فولاد، چوب یا فایبرگلاس باشد، نیز طبقه بندی کرده اند که هر کدام در مقایسه با دیگری امتیاز و نقاط ضعفی دارند. به عنوان مثال در کانتینر فولادی اگر چه دارای استحکام و برای تخلیه و بارگیری مقاوم است اما مراقبت ویژه و زیاد آن برای جلوگیری از زنگ زدگی و وزن سنگین از نقاط ضعف آن قلمداد می شود. همچنین در کانتینر آلومینیومی یا فایبرگلاس، با وجود امتیازهای سبکی و عدم زنگ زدگی، قابلیت آسیب پذیری و هزینه بسیار زیاد ساخت، از معایب آنها به شمار می آید.



انواع کانتینر

گسترش روز افزون حمل و نقل کانتینری ناشی از سهولت جابه جایی کالا، از یک سو و تنوع فزاینده کالاهای مختلف تولیدی به لحاظ ابعاد و اندازه از سوی دیگر سبب شد تا تولیدکنندگان کانتینر با رعایت استانداردهای سازمان جهانی استاندارد، کانتینرهای با ویژگی های متفاوت را در اختیار موسسات حمل و نقل زمینی و دریایی قرار دهند.
1- کانتینر مخصوص حمل کالاهای متفرقه :
نوع معمولی از کانتینر است که برای حمل کالاهای متفرقه استفاده می شود. استفاده آن عموماً برای حمل و نقل کالاهایی کاربرد دارد که نیازی به برقراری درجه حرارت خاصی نداشته باشد. با وجود این لازم است تا در هر حال کالاها را از امکان آسیب رسانی خطرات محیطی، مصون نگه داشت. به این دسته از کانتینرها به اصطلاح ( Closed Container ) نیز گفته می شود.
2- کانتینر حرارتی :
این نوع کانتینر که بر اساس حمل و نقل کالاهای خاص طراحی و ساخته شده است به سه قسمت « کانتینر یخچالی »، « کانتینر با دیواره های عایق دار » و « کانتینر مخصوص با منفذ ویژه » دسته بندی می شود.
در این تقسیم بندی، کالاهای فاسد شدنی، مواد غذایی یا کالاهایی که در مدت زمان حمل و نقل به درجه برودت خاصی نیاز داشته باشند، یا کانتینر یخچالی ( Container ( Reefer ) Refrigerated )، محافظت و حمل می کنند. کانتینرهایی که تجهیزات ویژه به صورت سردخانه بر روی آن نصب است. اگر این تجهیزات خنک کننده در درون کانتینر تعبیه شوند به آن Built in و چنانچه در قسمت خارجی بدنه کانتینر نصب شوند، به آن Clip on Type گفته می شود.
کانتینرهای با دیواره های عایق دار ( Insulated Container )، گونه دیگری از کانتینر یخچالی است که با استفاده از یخ خشک ( Ice-Dry ) داخل آن خشک نگه داشته می شود. ساختمان این نوع کانتینرها از مواد عایق است تا از تبدیل سرما به گرما یا از ورود گرما جلوگیری شود. اما آنچه کالاها در طول جابه جایی به گردش هوا یا به اصطلاح تنفس نیاز داشته باشند، از کانتینرهای مخصوص یا منفذ ویژه ( Ventilated Container ) استفاده می شود. منفذهای تعبیه شده در جداره دیواره این نوع کانتینرها باعث ایجاد گردش هوا در داخل کانتینر شده و امکان تنفس یا تعرق کالاها را فراهم می آورد.
3- کانتینر مخصوص حمل کالاهای فله :
برای حمل کالاهای خشک فله از قبیل گندم، کود شیمیایی و یا محصولات مشابه از این نوع کانتینر ( Container-Bulk ) استفاده می کنند. به طوری که این دسته از کالاها از دریچه فوقانی تعبیه شده در سقف کانتینر بارگیری و از طریق دریچه های مخصوص که در درب آن کار گذاشته شده، تخلیه می شوند. البته در بسیاری از موارد، در صورت وجود امکانات تجهیزات مکنده، تخلیه کالا از طریق دریچه های فوقانی آن نیز امکان پذیر خواهد بود.
4- کانتینر تانکر :
برای جابه جایی مایعات معمولی و خطرناک و گازها از این دسته از کانتینر که بدنه آن یک جداره یا دو جداره است، استفاده می شود. به لحاظ ارزش، در گروه کانتینرهای بسیار گران قیمت قرار گرفته و حفاظت آنها، به جهت خطراتی که می تواند متوجه کالاهای ویژه داخل آن شود، اهمیت زیادی دارد. بارگیری این دسته از کانتینرها از طریق درب اصلی که در بالای آن تعبیه شده است صورت می گیرد و برای تخلیه نیز از همان دریچه به وسیله دستگاه های مکنده یا از طریق شیوه های مخصوص در قسمت تحتانی کانتینر استفاده می شود.



گونه شناسی کانتینر و حمل و نقل کانتینری

پیشینه استفاده از کانتینر و امتیازهای آن
اولین بار در سال 1920 میلادی، از کانتینر در حمل و نقل ریلی آمریکا استفاده شد. بعدها استفاده از این جعبه فلزی به دلیل مزایای سیستم حمل و نقل Door-To-Door ( حمل یکسره کانتینر) و امتیازهای حمل و نقل جاده ای Bad-Piggy ( سیستم حمل و نقل جاده ای به وسیله کامیون های مسطح ) در آمریکا گسترش فزاینده تری یافت و در بخش هایی از اروپا نیز معمول شد. پس از جنگ جهانی دوم ، در پی افزایش تولیدات صنعتی، افزایش کالاهای سبک و لزوم محافظت از آنها در حمل و نقل زمینی و دریایی، استفاده از کانتینر در اغلب کشورهای صنعتی از جمله ژاپن متداول شد. چندان که کارشناسان صنعت حمل و نقل، « کاهش زمان توقف کشتی ها در بنادر »، « افزایش میزان زمان بهره برداری از کشتی »، « صرفه جویی در هزینه های بسته بندی کالا »، « کاهش ضایعات وارده بر کالا »، « جلوگیری از سرقت محمولات »، « کاهش هزینه بیمه »، « کاهش تشریفات گمرکی » و « افزایش بهره برداری از امکانات و باراندازهای بندری » را از مهم ترین ویژگی های استفاده از کانتینر نام برده اند.
تعریف « ایزو » از کانتینر
مطابق تعریف سازمان جهانی استاندارد « ISO »، هر کدام از انواع کانتینرها، علاوه بر برخورداری از استحکام لازم برای استفاده چندین باره در زنجیره حمل و نقل و قابلیت استفاده آسان در شیوه های مختلف حمل و نقل ( زمینی – دریایی )، باید طراحی ساخت آن به گونه ای باشد که با وسایل و ادوات استاندارد تخلیه و بارگیری، قابلیت جابه جایی و حمل داشته باشد. مطابق استاندارد تعریف شده، طراحی فضای داخلی کانتینر باید مهار و بسته بندی آسان کالا را به سهولت امکان پذیر سازد. افزون بر آن، حداقل حجم داخلی کانتینر باید 35/3 فوت مکعب ( یک متر مکعب ) و از خاصیت نفوذ ناپذیری آب و تأثیرات بد آب و هوا به داخل برخوردار باشد. همچنین باید دریچه ای بر روی آن تعبیه شود تا بتوان به هنگام حمل و نقل بین المللی به وسیله گمرک مهر و موم شود.
کانتینر غیراستاندارد
بر اساس آنچه در تعریف کانتینر ارائه شده، می توان کانتینرهای غیراستاندارد را به راحتی شناسایی کرد. در واقع کانتینر غیراستاندارد یک ظرف فلزی است که در ساخت آن اصول و ضوابط حاکم به منظور رعایت معیارهای سازمان استاندارد جهانی مورد توجه قرار نگرفته باشد. بدیهی است که امکان استفاده از این ظرف به صورت متوالی در حمل و نقل زمینی و دریایی امکان پذیر نبوده، و پس از ترخیص کالا، از چرخه حمل و نقل خارج می شود، اما کانتینر استاندارد آن است که ابعاد ( طول، عرض و ارتفاع ) بر اساس موازین و معیارهای سازمان بین المللی استاندارد تولید و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.
مشخصات کانتینرهای استاندارد
وزن ناخالص اندازه( فوت ) علامت ISO
( تن ) ارتفاع عرض طول
35 6/9 8 45 HC
30 6/8 8 40 IAA
30 8 8 40 IA
25 6/8 8 30 IBB
25 8 8 30 IB
20 6/8 8 20 ICC
20 8 8 20 IC
10 8 8 10 ID



جنس لیوان کاغذی

جنس کاغذی که در تولید لیوان کاغذی بکار می رود ، نوعی از کاغذ مخصوص می باشد که در پروسه های تولید بسته بندی مواد غذایی بکار می رود.اصولا این نوع کاغذها که در تماس مستقیم با مواد غذایی می باشند از یک طرف متشکل از کاغذ پایه یا گرماژ متفاوت و در یک طرف دیگر پوشش پلی اتیلن می باشند.استفاده از پوشش پلی اتیلن در این نوع کاغذ ها باعث می شود تا اولا اینگونه از کاغذها در محیط زیست زودتر بازیافت شوند و به محیط زیست کمترین صدمه را وارد نمایند و ثانیآ در تماس با مواد غذایی کمترین تاثیر شیمیایی بر روی آنها داشته باشند و کاملآ بهداشتی باشند.همچنین باعث جلوگیری از انتقال رطوبت مایعات به سطح بیرونی لیوان می شوند.
گرماژ این کاغذ مصرفی در تولید لیوان کاغذی میتواند از ٢١٠گرم تا ٢٣٠گرم باشد که به مقدار وزن پوشش پلی اتیلن و کاغذ پایه بستگی دارد.
مزایای لیوان کاغذی یکبار مصرف نسبت به لیوان یکبار مصرف پلاستیکی
1.جلوگیری از نفوذ مایعات (از جمله چای داغ و یا قهوه ی داغ) به سطح خارجی لیوان کاغذی در صورتی که وقتی ما چای داغ را در لیوان پلاستیکی میریزم دیده شده است که در بسیاری از مواقع یا لیوان پلاستیکی آب می شود و یا حرارت دست ما را می سوزاند.
2.وزارت بهداشت ایران وسازمان محیط زیست ایران به تازگی به دنبال وضع قوانینی هستند که استفاده از لیوان یکبار مصرف پلاستیکی را ممنوع نمایند.
3.لیوان کاغذی پس از استفاده بهتر قابل بازیافت است و کمتر به محیط زیست صدمه وارد می نماید.
4.بر روی لیوان های کاغذی می توان طراحی ها و نوشتهای دلخواه خود را چاپ کرد تا هم جنبه تبلیغاتی داشته باشد و هم زیباتر به نظر می رسد.



مقایسه انواع لیوان

در دنیای امروزی ظروف یکبار مصرف (انواع لیوان کاغذی ، بشقاب کاغذی و لوازم کاغذی) از جایگاه ویژه ای بر خوردار می باشند. عدم نیاز این ظروف به شستشو، یکی از اهداف مهم مصرف کنندگان از این نوع ظروف می باشد. در گذشته ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از اهمیت زیادتری برخوردار بودند اما به مرور زمان و با توجه به آگاهی مردم از مضرات آن بر محیط زیست و سلامت انسان استفاده از این ظروف رفته رفته کاهش یافت و این ظروف جایگاه خود را به ظروف یکبار مصرف کاغذی دادند.
قابلیت تجزیه پذیری ظروف و لیوان های یک‌ بار مصرف کاغذی از مهم ترین ویژگی های آنها می باشد، با این تفاوت که لیوان های پلاستیکی یکبار مصرف فاقد این ویژگی می باشند و سال های بسیاری زمان خواهد برد تا شاید این ظروف تجزیه شوند. همین امر، سبب نگرانی مسئولین برای تولید انبوه محصولات پلاستیکی شده است.
تحقیق کنندگان بر این باورند که استفاده از هر نوع نوشیدنی گرم و سرد در لیوان های کاغذی یکبار مصرف مشکلی بدنبال نخواهد داشت. لیوان های کاغذی اغلب از نوعی پوشش مومی شکل تشکیل شده اند که سبب افزایش دوام آنها شده و همچنین باعث عدم تغییرکیفیت مواد موجود در آن ها می شود.
به گفته کارشناسان مصرف نوشیدنی های داغ و گرم در ظروف و لیوان های پلاستیکی یکبار مصرف خطر ابتلا به سرطان را بدنبال دارد زیرا آن ها معتقدند که در اثر گرما ممکن است برخی از مواد شیمیایی و سمی و سرطان زا از ظروف پلاستیکی وارد محتویات داخل لیوان شود و وارد بدن فرد شود و زمینه مناسبی را برای ابتلا به انواع سرطان ها ایجاد کند اما برخی کارشناسان این مطلب را قبول ندارند.



چرا استفاده از ظروف کاغذی بهتر است ؟

کره زمین یکی از مهم ترین موهبت های الهی به موجودات ساکن آن است. اما انسان ها با بی توجهی و بی مهری قدم در راه نابودی آن گذارده اند. روزانه میلیون ها تن مواد غیر قابل بازیافت مانند ظروف پلاستیکی و شیشه ای به انبوه زباله های انباشته شده در جای جای کره خاکی افزوده شده و تخریب آن را تسریع می کند. در این میان استفاده از ظروف کاغذی سال هاست در جهان رواج دارد و نه تنها به طبیعت آسیب نمی زند بلکه با بازیافت صحیح این ظروف نیز می توان از کاغذ آن بارها به اشکال مختلف استفاده کرد و دست آخر نیز به طبیعت باز می گردد.
تاریخچه لیوان های کاغذی به امپراتوری چین برمی گردد. در قرن دوم قبل از میلاد مسیح، کاغذ اختراع شد و فنجان های کاغذی برای صرف چای در چین مورد استفاده قرار می گرفتند. این فنجان ها در رنگ ها و اندازه های مختلفی توسط طراحان ماهر چینی ساخته می شدند.
تاریخچه لیوانهای کاغذی امروز به قرن بیستم برمی گردد. در اوایل قرن بیستم استفاده از لیوان های شیشه ای به صورت مشترک در مدارس یا قطارهای مسافری رایج بود که باعث بروز نگرانی هایی درباره سلامت عمومی جامعه می شد. در آگوست سال 1908 گزارشی از یک تحقیق که توسط پروفسور Alvin Davison، استاد کالج لافایت، با عنوان “مرگ در میان لیوان های نوشیدنی مدارس” در مدارس دولتی پنسیلوانیا انجام شده بود، منتشر شد. در همان دوران در حدود سال 1907 در ایالات متحده امریکا، وکیلی به نام  Lawrence Luellen اقدام به ساخت دستگاه آب سرد کن با لیوان های کاغذی نمود که با همکاری Hugh Moore کمپین تبلیغاتی استفاده از لیوان های کاغذی را بنیاد نهادند که در نهایت منجر به ایجاد برند لیوان های کاغذی   Dixie Cup شد. در این مسیر، مقاله پروفسور Davison در گشودن باب استفاده از لیوان های کاغذی بسیار کارساز بود و چندی بعد، استفاده از لیوان کاغذی در قطارهای مسافری، رایج گشت. با توجه به رایج شدن لیوان های کاغذی و ارزان شدن قیمت آنها، استفاده از لیوان های شیشه ای در خطوط قطارهای مسافربری تقریبا از سال 1917 منسوخ شد و لیوان کاغذی جایگزین آنها شدند.
پس از آن به تدریج لیوان های کاغذی در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفتند. در سال 1942 کالج ایالتی ماساچوست طی مقاله ای اعلام کرد که هزینه استفاده های مکرر از لیوان های شیشه ای، حتی در صورت رعایت اصول بهداشتی، 1.6 برابر لیوان های یک بار مصرف کاغذی است که نتیجه این تحقیقات و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مشترک، منجر به ترغیب بیمارستان ها برای استفاده از لیوان های کاغذی شد.