دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

معرفی انواع بنرهای تبلیغاتی

بنر یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولا مستطیلی است که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می شود و ابعاد مختلفی دارد. بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورداستفاده قرار گرفتند و امروزه از معروف ترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به حساب می آیند.بنرها معمولا در فرمتGIF، ساخته شده و در قسمت بالای صفحات اینترنتی قرار می گیرند. کاربر با کلیک کردن روی آن ها به صفحه ای منتقل می شود که توضیحات بیشتری درمورد آن تبلیغ به او می دهد و یا مستقیما به پایگاه اینترنتی شرکتی که تبلیغ را طراحی کرده منتقل می شود. این مدل از تبلیغات اینترنتی را می توان تا حدی به تبلیغات سنتی چاپ شده در روزنامه ها و مجلات یا طراحی و چاپ کاتالوگ  تشبیه کرد. این مطلب برگرفته از سایت چاپ کاتالوگ است .
بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد:
الف) بنرهای ثابت: این بنرها معمولا در فرمت GIF تهیه شده و دربردارنده تصاویر و متونی هستند که ثابت بوده و حرکت نمی کنند. قبلا از این نوع بنرها به دلیل آنکه گمان برده می شد مورد توجه بازدیدکنندگان قرار نمی گیرند کمتر استفاده می گردید. اما امروزه تحقیقات نشان داده است که بعضی کاربران این نوع از بنرها را ترجیح می دهند و به همین دلیل اخیرا استفاده از آن ها بیشتر شده است.
روش معمول تبلیغات آنلاین که در ایران استفاده می‌شود بنر‌های تبلیغاتی هستند که عموما ثابت هستند!
ب) بنرهای متحرک (انیمیشنی): این نوع بنرها از ترکیب چندین بنر ثابت و با استفاده از نرم افزارهایی مخصوصی نظیرGIF BUILDER طراحی گردیده و همانند کارتون های انیمیشنی دارای خاصیت تغییرپذیری هستند. اندازه و حجم این بنرها نیز معمولا از بنرهای ثابت بیشتر است. اما از طرفی این بنرها به علت حجم زیاد و اندازه های بزرگ سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را کاهش می دهند.
ج) بنرهای تعاملی(دارای غنای رسانه ای): در این نوع با استفاده از انواع نرم افزارها و فناوری های رسانه ای ویژگی ها و کارکردهایی را به بنرها اضافه می کنند به طوری که توانایی تعامل پذیری خاصی پیدا می کنند. برای مثال بنرهایی وجود دارند که اول چند گزینه را برای کاربر نمایش داده (مثلا سوال درمورد مذکر یا مونث بودن کاربر!) و درصورت انتخاب هرکدام از آن گزینه ها توسط کاربر در ادامه تبلیغات خاصی به او نشان داده می شود. با وجود هزینه بالاتر برای طراحی آن ها اما از آن جا که طبق تحقیقات، اثربخشی این نوع از دو نوع دیگر بیشتر است . شرکت ها هم ترجیح می دهند بیشتر از آن استفاده کنند. FLASH و SHOCKWAVE از رایج ترین نرم افزارها برای طراحی بنرهای تعاملی هستند.

ویژگی های یک بروشور خوب

این کالا نشریه ای است که باتوجه به مقدارو تعداد محتوای بروشور می تواند در یک یا چند صفحه ، تک رنگ ، دورنگ یا چهار رنگ البته با استفاده از متن عکس و گرافیک چاپ می شود .

برو شورها معمولا رایگان در دسترس قرار می گیرند و به همین علت اگر در طراحی و چاپ کاتالوگ  از ساختار گرافیکی و اطلاع رسانی خوبی و مناسبی بر خوردار باشد برای زمان بیشتری نزد مخاطب می ماند . این مطلب برگرفته از سایت چاپ کاتالوگ است .
- انواع بروشور
-  تک برگی   
- دوبرگی (دولتی )
- آکاردئونی و چند برگی مفتولی یا سیمی
- فانتزی
 قطع بروشور
 قطع بروشور که بستگی به موضوع و نوع کار و خدمات و فرم و همینطور طرح گرافیست طراحی کاتالوگ دارد که با توجه به اطلاعات، توضیح ، تصاویر و شرح پیامها می باشد . و همچنین در چارچوب و طراحی کاتالوگ باید به مخاطب و کاربری آن نیز توجه کرد. عامل مهم در انتخاب قطع هزینه پیش بینی شده نیز میتواند باشد
 ویژگی های یک بروشور  
نکته اصلی که باید به آن توجه داشت در طراحی یک بروشور شناخت خوب و کامل سفارش دهنده ی بروشور و مخاطبی که این بروشور را دریافت می کند. شکیل، زیبا و در عین سادگی بر اساس تناسب با موضوع  ، طراحی کاتالوگ باشد
از ویژگی های دیگر بروشور که می توان یه آن اشاره کرد ، این می باشد که برای جلب خواننده و ایجاد رغبت بیشتر در مخاطب استفاده کردن از عکس و طرحهای جالب  طراحی کاتالوگ و دیدنی ضروری و لازم می باشد
توجه به سه نکته درطراحی کاتالوگ ،  طراحی گرافیک بروشور باید در نظر گرفته شود:
با کمترین المان -
درکوتاهترین زمان  -
-  بیشترین پیام را انتقال دهید




اشنایی با چاپ افست بخش دوم

اما در مورد ابعاد ماشینهای چاپ و هزینه متوسط چاپ با هر کدام.

کوچکترین دستگاه چاپ که قدیمی تر هم هست و در ضمن فقط نوع تک رنگ آن وجود دارد(یا حداقل من فقط تک رنگ آنرا دیده ام ) ماشن نیم ورقی (35×25) است . که معمولا برای کارهای با ابعاد کوچک و نهایت دورنگ مثل سربرگ و تراکت قابل استفاده است. در این ماشین از کاغذ A4 هم می توانیم استفاده کنیم.
هزینه هر دور چاپ نیم ورقی تک رنگ 7500 تا 8500 است.( هر دور چاپ 5000 تیراژ است)
بعد از آن ماشین یک ورقی است که ابعاد 35×50 را چاپ می کند و به آن GTO می گویند . دستگاههای نسبتا قدیمی تر و اغلب تک رنگ هستند.اما دستگاههای GTO چهاررنگ هم وجود دارند که بسیار دقیق هستند و کیفیت چاپ خوبی دارند.
هزینه هر دور چاپ یک ورقی تک رنگ 12500 تا 15000 تومان است . مثلا هزینه یک دور کار چهاررنگ 50000تا 60000 تومان است.
دستگاه بعدی دوورقی که ابعاد 50×70 را چاپ می کند و پر کاربرد ترین دستگاه چاپ افست است.
هزینه هر دور چاپ تک رنگ دو ورقی 15000 تا 17000 تومان است.
بعد از آن ماشین چهارونیم ورقی است که ابعاد 70×100 را چاپ می کند و معمولا کارهاری تیراژ بالا یا بزرگ را با این دستگاهها چاپ می کنند .
هزینه هر دور چاپ چهارو نیم ورقی تک رنگ 40000است.
در نهایت دستگاههای هم هستد که چاپ 140×100 را انجام میدهند که معمولا برای چاپهای خاص مثل نقشه و یا کارهایی با تیراژ خیلی زیاد با این ماشن چاپ می شوند و در ایران فقط چند چاپخانه این ماشین را دارند.
این دستگاههایی که اشاره شد دستگاههای معمولی چاپ کاتالوگ  هستند و به ماشینهای مخصوص چاپ روزنامه که بسیار بزرگ و گران هستند اشاره نکردیم . توضیح اینکه دستگاه های چاپ روزنامه اگرچه از نظر کلیت با ماشنهای چاپ تفاوتی ندارند اما امکاناتی دارند که بسیار اختصاصی و منحصر به فرد هستد مثل تغذیه از رول یه جای شیت و انجام مراحل صحافی در داخل خود ماشین . ضمن اینکه سرعت بالایی هم دارند طوری که مثلا ماشین موجود در چاپخانه افست که چندین روزنامه را چاپ می کند (مثل همشهری. ایران. شرق و جوان ) که در مجموع با محاسبه تعداد صفحلات تیراژ چند میلیونی دارند . در کمتر از یک شبانه روز این تیراژ را چاپ می کند.معمولا چاپ با دستگاههای چار رنگ کیفیت بهتری دارندو رنگها بسیار نزدیک به رنگهای مدنظر ما در می آیند و اکثر طراحان علاقه به چاپ با ماشین چهاررنگ دارند . این مطلب برگرفته از سایت چاپ کاتالوگ است .
وقتی یک کار چهاررنگ به لیتوگرافی میدهیم در نهایت چهار زینک با ابعاد سطح چاپ به ما داده می شود.که در چاپخانه این چهار زینک به ترتیبی که مشخص است به دستگاه بسته می شوند و چاپچی وظیفه تنظیم کردن زینک ها را بوسیله رجیسترها ی روی زینک را به عهده دارد.توضیح اینکه رجیستر علامت یاست که در کنار قسمتی که چاپ میشود روی زینک ها قرار دارد. علامت رجیستر که معمولا به شکل دایره ایی با دو خط عمود به هم در وسط آن استشامل هر چهار رنگ است و اینکه چهار رنگ مورد نظر در این علامت هنگام چاپ روی هم بخورد نشان دنده این است که کار بدون اشکال چاپ خواهد شد. حتما کارهای چاپ را دیده اید که رنگها روی هم نخورده اند و لبه ای کار و یا روی سفیدی ها مقدار ی از یک رنگ دیگر قرار دارد.دلیل این مشکل عدم تنظیم درست رجستر است.




آشنایی با چاپ افست بخش اول

چاپ افست نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است . در چاپ افست نخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند (تهیه فیلم و زینک و یا پلیت توسط لیتوگرافی انجام می شود)، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیا به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم بر می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد. از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است. یکی از رایجترین روش های چاپ کتاب و چاپ مجله نیز همین چاپ افست می باشد که در خصوص صفحات داخلی به صورت چاپ تک رنگ و جلد و برگ های اول به صورت دو رنگ و یا چهار رنگ استفاده می شود. این مطلب برگرفته از سایت چاپ کاتالوگ است .

سیستم های چاپ
سیستمهای مختلفی برای چاپ کاتالوگ  وجود دارند از انواع چاپ دستی گرفته تا چاپهای سیلک و فلکسو و تامپو و.. و چاپهای ماشینی مثل سیستمهای مسطح ( ماشین ملخی ) و چاپ افست و این اواخر چاپ دیجیتال.آنچه که امروزه بیشتر با آن سرو کار داریم چاپ افست و دیجیتال است. که اکنون موضوع اصلی بحث ما در خصوص چاپ افست می باشد.نکته ایی که باید قبل از هر چیز به آن اشاره کنیم این است که برای چاپ افست حتما باید از سیستم CMYK استفاده شود (نکته ایی که همه به آن آگاهی دارند لزوم کالیبره بودن مانیتور و مدیریت رنگ است)
چاپ افست مبتنی بر چاپ چهار رنگ است اما می توانیم کارهایی با یک رنگ تا حتی 10 رنگ مختلف چاپ کنیم. که البته چاپ بیشتر از 4 رنگ تخصص و اطلاعات خاص خودش را می طلبد. ماشینهای چاپ افست یا تک رنگ هستند یا دو رنگ و یا چهار رنگ و البته دستگاههایی وجوددارند که چاپ بیشتر از چهاررنگ را انجام میدهند.در ماشینهای چاپ افست برای هر رنگ یک ستون چاپ وجود دارد که متشکل از سیلندر بستن زینک و غلطک های رنگ است.
در دستگاههای تک رنگ هر رنگ بطور مجزا چاپ می شود و مثلا یک کار چهاررنگ باید چهار بار از ماشین عبور کند و هر بار رنگها تنظیم شوند . و به همین دلیل در کارهای چهار رنگ بهتر از است از این نوع ماشینها استفاده نشود چون به تجربه ثابت شده است که در صورت چاپ چهاررنگ با دستگاه تک رنگ نتیجه به هیچ وجه قبل قبول نخواهد بود.
ابعاد ماشینهای چاپ ماشنهای چاپ افست از ابعاد 25×35 تا 100×140 وجود دارند و به علت وجود دستگاههای با ابعاد مختلف باید دقیقا محاسبه شود که چاپ کار با کدام یک از این دستگاهها به صرفه تر است چون در تیراژ های بالا استفاده از دستگاه مناسب از نظر اقتصادی تفاوت زیادی در کل هزینه ها ایجاد می کند.
مثلا کاری با ابعاد 25×35 و تیراژ 10000 را میتوانیم هم با دستگاه 50 ×70 و دو دور چاپ کنیم و هم با دستگاه 100×70 و یک دور . که چاپ با 100×70 به صرفه تر است. البته باید هزینه فیلم و زینک را هم در نظر گرفت. و ممکن است در کارهای با تیراژ متوسط با احتساب هزینه فیلم و زینک تفاوتی در استفاده از دستگاههای مختلف از نظر هزینه ایجاد نشود.




آشنایی با عکاسی کاتالوگ

عکاسی کاتالوگ

در عکاسی باید توجه داشت که محصول به بهترین وجه خود نشان داده شود، نور به گونه ای باشد که بافت، خطوط و تمام جزییات محصول را نمایش دهد و تصویر رسا و واضح باشد تا تصور غلطی در ذهن مخاطب ایجاد نکند.
طراحی کاتالوگ
در طراحی کاتالوگ باید تصاویر در اولویت باشند و نوشته ها حول محور تصاویر قرار گیرند. نوشته ها باید کم، ریز، واضح و با اطلاعات کافی باشند. لی اوت کلی کاتالوگ از عوامل جذابیت بصری برای مخاطب است که موجب می شود مخاطب کاتالوگ را در دست گرفته، ورق بزند و پیش خود نگه دارد.
چاپ کاتالوگ
برای چاپ کاتالوگ  باید اندازه مناسب انتخاب شود. در چاپ CMYK باید از جابجایی رنگ ها پرهیز شود و ناظر چاپ باید با دقت بر چاپ کار نظارت داشته باشد، چرا که کاتالوگ معرف محصولات یک کمپانی است و چاپ کاتالوگ به طور ناخوداگاه کیفیت محصولات و خدمات کمپانی را در ذهن مخاطب تداعی می کند.
روکش
برای کاتالوگ ها و به خصوص برای جلد کاتالوگ حتما باید از روکش استفاده شود، جلد معمولا نسبت به صفحات داخلی ضخامت بیشتری دارد و از کاغذ با گرم بالاتر استفاده می شود. نوع به صرفه ی جلد، کاغذ 300 گرم با روکش های مختلف است که چون در فرم عمومی قرار می گیرد به صرفه تر است.
برش
اگر کاتالوگ با فرم ساده طراحی شده باشد، برش فقط برای جدا کردن کار از کارهای دیگر است، اما اگر فرمی خاص داشته و خارج از قطع های مستطیل و مربع طراحی دشه باشد لازم است برای برش قالب تهیه شود و کاتالوگ در مرحله ی برش قالب می خورد که اصطلاحا آن را ضرب قالب می نامند. هزینه ی فرم های خاص خیلی بیشتر از فرم های ساده است. این مطلب برگرفته از سایت چاپ کاتالوگ است .
صحافی
کاتالوگ پس از انجام تمام مراحل، در مرحله ی صحافی خط تا می خورد، تا می شود، بسته به تعداد برگ ها، منگنه یا چسب می خورد و به صورت نهایی کتابچه ای که باید به دست مشتری برسد در می آید.
از تصاویر با کیفیت استفاده کنید.
•    نسبت نوشته ها کمتر از عکس ها باشد.
•    از ظاهر و رنگ های جذاب استفاده کنید تا مخاطب را به خواندن بروشور دعوت کنید.
مراحل چاپ کاتالوگ:
•    عکاسی از محصولات
•    طراحی کاتالوگ
•    چاپ کاتالوگ
•    روکش
•    برش
•    صحافی کاتالوگ




فاکتورهای مهم چاپ کاتالوگ

کاتالوگ معمولا پر مصرف ترین نوع تبلیغات برای مجموعه های تولیدی می باشد تا بتوانند محصولات خود را معرفی کنند و امکانات آنها را به مشتریان بازگو نمایند.بدیهی است هر چه نوع تصاویر و زیبایی کاتالوگ بالاتر باشد امکان جلب مشتری نیز بیشتر می شود. نحوه ی ارائه ی تصاویر محصولات و نمایش اطلاعات نوشتاری آنها در کاتالوگ مهم ترین نکته ایست که نویسنده و طراح کاتالوگ باید در طراحی کاتالوگ به آن توجه کنند.طراحی و چاپ کاتالوگ  یکی از مهمترین بخش ها برای زیبا شدن کاتالوگ است ولی تنها ترین نیست,اگر ما طراحی فوق العاده ای داشته باشیم ولی چاپ ما از کیفیت و استاندارد خوبی برخوردار نباشد کلا کار ما از بین می رود و زیبایی طراحی کاملا محو در چاپ نامرغوب می شود.این مطلب برگرفته از سایت چاپ کاتالوگ است .
چاپ کاتالوگ به فاکتور های خاصی ارتباط دارد که در زیر به آنها اشاره می نماییم:
1 : نوع کاغذ مورد استفاده
2 : نوع رنگ مورد استفاده
3 : فیلم و زینک کار
4 : دستگاه های چاپ
5 : ناظر چاپ مجرب
6: صحافی کاتالوگ
در موارد بالا هر کدام به تنهایی می توانند در خرابی کار مقصر باشند و کار ما را از بین ببرند.طبیعی است که بیشتر مشتریان از مواردی که در بالا نام بردیم اطلاعی ندارند ویا در حد کمی اطلاعات دارند.
– در انتخاب نوع کاغذ خود باید توجه کنید چنانچه صفحات شما زیاد باشد بهتر است از کاغذ با گرم پایین تر از 300 گرم استفاده نمایید.
– اگر تعداد صفحات شما زیاد است بهتر است در صحافی به جای منگنه از چسب استفاده نمایید، چسب گرم از نظر قابلیت چسبانندگی بسیار محکم می باشد و جایگزین مناسبی برای دوخت های فلزی محسوب می شود.
– توجه داشته باشید با توجه به سایز کاتالوگ و تعداد صفحات همسان ( از نظر جنس کاغذ) دستگاه چاپ مناسب را برای چاپ کاتالوگ خود انتخاب کنید. در میان دستگاه های چاپ GTO و دستگاه های چاپ دو ورقی، کیفیت چاپ دوورقی بالاتر است.
– با توجه به رنگ های طراحی خودف نوع سلفون و یووی را انتخاب کنید تا رنگ ها از جلای بیشتری برخوردار باشند.