دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

ممنوعیت قانونی نباشد خانم‌ها مشتری موتورسیکلت برقی هستند

اتوپارت پرس: با وجود تاثیر استفاده از موتورسیکلت برقی بر محیط زیست، به خصوص در شهرهایی که آلودگی هوا مهمترین چالش آنها به‌شمار می‌رود، اما تولید این محصول در صنعت موتورسیکلت‌سازی کشور ما همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده است. به دلیل نبود فن‌آوری های‌تک و تکنولوژی بومی، تولید و عرضه چنین محصولی به امری دشوار اما نه غیرممکن تبدیل شده است.

بر این اساس یک شرکت تولیدکننده، موفق به تولید داخل موتورسیکلت‌های برقی شده است. یکی از مدیران این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار «اتوپارت پرس»، با اشاره به اینکه دو تا سه سال قبل، شرکتی با هدف 100درصد داخلی‌سازی موتورسیکلت برقی تاسیس شده است، اعلام کرد: «طی این مدت برای تولید محصول مورد نظر، با 30 تا 40شرکت قطعه‌ساز و تامین‌کننده داخل کشور قرارداد همکاری بسته‌ایم و به جرات می‌توان گفت از شاسی گرفته تا لاستیک، رینگ‌ها، الکتروموتور، باتری، کامپیوتر، مبدل شارژر، دیسک و... داخل کشور تولید شده است. به این ترتیب ظرفیت تولید سالانه ما حدود 50هزار دستگاه است. اگرچه در شرایط فعلی به دلیل مشکلات موجود در بازار، میزان تولید با افت مواجه بوده است.» احسان شریعتمداری با بیان اینکه این شرکت قیمت محصولات خود را در سال‌جاری تنها 20درصد افزایش داده است، گفت: «این در حالی است که قیمت سایر محصولات در این گروه دو تا سه برابر نیز بالا رفته است.» وی با اعلام اینکه این موتورسیکلت برقی از یک سال قبل تجاری شده است، افزود: «البته سال 96 نیز شرکت تولید داشت. اما محصول در بحث شماره‌گذاری با مشکلاتی مواجه شد در حالی که این مشکل در سال‌جاری برطرف شد.» شریعتمداری در رابطه با تاثیر تصویب لایحه هوای پاک بر عملکرد این شرکت، خاطرنشان کرد:‌ «کمکی که تصویب این لایحه به ما کرد، این بود که دیگر تولید موتورسیکلت برقی مشمول ارزش افزوده نمی‌شود.» این فعال در حوزه موتورسیکلت‌سازی درباره مشکلات استفاده از موتورسیکلت برقی در کشور، توضیح داد: «بیش از 90درصد مشتریان موتورسیکلت‌های برقی، پیش از این تجربه استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی را نداشته‌اند و اساسا هدف‌شان استفاده از موتور برقی به جای موتور بنزینی نیست.» یکی از مدیران شرکت مادو با اشاره به ذهنیت اشتباهی که در مورد استفاده از خودروهای برقی وجود دارد، گفت: «موتورسیکلت برقی می‌تواند جایگزین خودرو شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد در سطح شهر باشد. در واقع کلاس این موتورها متفاوت است و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت به عنوان موتورهای پیک یا موارد مشابه مورد استفاده قرار بگیرد.» احسان شریعتمداری در رابطه با عمده مشتریان و مخاطبان موتورسیکلت در کشور، توضیح داد: «طیف مشتریان موتورسیکلت برقی، مشتریان سنتی نیستند. به همین دلیل نمایندگی‌های فروش شرکت ما در مراکز بورس خرید و فروش موتورسیکلت نیست. بلکه نمایندگان ما در مناطقی مانند خیابان بهبودی، خیابان جردن و خیابان شریعتی تهران هستند.» وی با بیان اینکه حدود قیمت فعلی موتورسیکلت بنزینی با احتساب بیمه، ارزش افزوده و.. بیش از 6میلیون تومان است، افزود: «همچنین طبق قانون به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی، باید یک موتورسیکلت فرسوده از رده خارج شده و اسقاط شود و همین عامل نیز به افزایش قیمت این محصولات منجر شده است. در این شرایط ما موتورسیکلت برقی تولید داخل را برای طیف مشتریانی مانند کارمندها، دانشجویان، فعالان بازار و... با قیمت 7میلیون و 900هزار تومان عرضه کرده‌ایم.» شریعتمداری درباره محدودیت‌هایی که در زمینه استفاده خانم‌ها از موتورسیکلت‌های برقی وجود دارد، گفت: «اگر امکان استفاده خانم‌ها از این موتورسیکلت‌ها وجود داشت، مشتری ما دو برابر می‌شد. چراکه خانم‌ها نیز علاقه زیادی به این گروه موتورسیکلت دارند و در تست‌درایوها مشخص شد اتفاقا مهارت کافی برای راندن موتورسیکلت برقی را هم دارند. اما محدودیت‌های قانونی مانع استقبال آنها از این محصول می‌شود که اگر این ممنوعیت از بین برود، پیش‌بینی می‌شود خانم‌ها بیشترین استقبال را از موتورسیکلت برقی داشته باشند.»