دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

برداشت مشتریان از هدایای تبلیغاتی

به نظر شما کسانی که هدیه تبلیغاتی را از سوی سازمان‌هایی که با آن‌ها در ارتباط کاری هستند دریافت می‌کنند چه برداشتی داشته باشند، نشان دهنده موثر بودن این کار است؟

اینکه هر فرد احساس کند یک هدیه اختصاصی برای او طراحی و انتخاب شده و فرستاده شده است حس خوبی است که در طراحی یک هدیه خلاق وجود دارد و مخاطب احساس ارزشمندی می‌کند و نام آن سازمان تبلیغ کننده در ذهنش حک می‌شود.

حتی خود ما گاهی با هدایایی برخورد می‌کنیم که در مرحله اول حس می‌شود به‌طور کاملاً شخصی و اختصاصی و با توجه به شرایط ما تهیه شده و از سویی هدف معین و مشخصی را دنبال می‌کند و حتی شکل تحویل و تقدیم آن نیز متفاوت بوده است.

و یا اینکه نمونه مشابه آن کار را در جایی ندیده باشیم و در رابطه با آن فکر کرده و یا به عبارتی درگیر موضوع و خلاقیتی که در آن به کار گرفته شده شویم، همگی از ویژگی‌های یک هدیه تبلیغاتی موفق، اثرگذار و هدفمندی است که می‌داند چه چیزی را به چه کسی با چه محتوایی و روشی می‌خواهد بگوید. البته باید گفت همیشه تنها خلاقیت در طرح و رنگ نمی‌تواند اثرگذار باشد بلکه محتوا و نوع پیام و شکل ارائه همگی در کنار هم مانند حلقه‌های یک زنجیر بهم پیوسته عملکرد دارند.

در انتخاب نوع هدیه تبلیغاتی سازمان‌ها باید به چه عوامل و ویژگی‌هایی توجه داشته باشند که بتوان یک هدیه خوب و ایده‌آل مخاطبان مورد نظر خود را تهیه نمایند؟

بعضی از سازمان‌ها هوشمندانه بر اساس استراتژی اقدام به تهیه هدایا می‌کنند و عواملی نظیر سن و جنس و شغل دریافت‌کنندگان را در انتخاب پیام و محتوا و ساختار ظاهری این هدایای تبلیغاتی در نظر می‌گیرند و پیام خاصی را به مخاطبان خود می‌رساند و گیرندگان آن نیز احساس خوشایندی از دریافت آن خواهند داشت. کاربردی بودن و مورد استفاده قرار گرفتن هدیه نیز عاملی است که در کنار موارد خلاقیت و طراحی بر مخاطب تاثیر می‌گذارد و او را جذب می‌نماید.
گاهی شکل جعبه و بسته‌ای که هدیه در آن جای گرفته ابتدا با ایجاد سوال در نزد مخاطب موجب تفکر و تامل در خصوص موضوع پیامی می‌شود که توسط فرستنده ایجاد شده است و برخی از این هدایا آنقدر جذابیت دارند که مخاطبان آن‌ها را نگهداری می‌کنند و در اتاق کار و یا منزل خود مورد استفاده قرار می‌دهند.به عنوان مثال خودکار تبلیغاتی که بسیار کاربردی است .

پس برای دیده شدن و مورد توجه مخاطبان قرار گرفتن این هدایای تبلیغاتی ، منحصر به فرد و اختصاصی بودن، انتقال چه پیامی به چه کسی و با چه تاثیری، کاملاً مورد دقت نظر قرار گرفته شود

زور بازوی هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی مفید ( Useful Promotional Gifts ) و یا محصولاتی نمادین هستند که در تبلیغات و ارتباطات به عنوان وسایل برقراری ارتباط با مصرف کننده ، یادآوری کننده حسن نیت فروشنده محصول ، علائم خاص ، هدیه و ایجاد کننده انگیزه برای …هدایای تبلیغاتی مفید ( Useful Promotional Gifts ) و یا محصولاتی نمادین هستند که در تبلیغات و ارتباطات به عنوان وسایل برقراری ارتباط با مصرف کننده ، یادآوری کننده حسن نیت فروشنده محصول ، علائم خاص ، هدیه و ایجاد کننده انگیزه برای شناخت هرچه بیشتر و یا خرید محصول مورد استفاده قرار می گیرند. در معنای کلی تر، هر محصول مورد استفاده برای ترویج کسب و کار میتواند به عنوان یک محصول یا هدیه تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرد.
محصولاتی که جهت تبلیغ مورد استفاده قرار می گیرند به ۵ گروه طبقه بندی می شوند.
 عناصر کلیدی مورد نظر متخصصین تبلیغ که خود شامل ۳ دسته است
o     یک پیغام تبلیغاتی
o     همراه با یک آیتم مفید است
o    بدون هیچ گونه آیتم همراه
2.    پاداش ها: همراه با خریدتان یک هدیه هم دریافت میکنید. مثلا یک کتاب میخرید و یک کتاب رایگان هم همراه آن دریافت میکنید
3.    مشوق ها: در اینجا برای اینکه به خرید ترغیب شوید یک گزینه به شما پیشنهاد میشود مثلا اگر تا سقف مشخصی خرید کنید یک سفر جایزه میگیرید.
4.    جایزه ها: پلاک ها، جوایز، جواهرات و هدایای دیگر که نشان عملکرد خوب و یا افتخارات خاصی است می تواند به عنوان جایزه در نظر گرفته شود.
5.    هدایای تجاری: این نوع هدایا از طرف تجار به مشتریان و کارکنان خود آنها و همچنین همکارانی که مواد و تجهیزات را تامین میکنند داده میشود. این هدایا به این دلیل داده میشوند که از مشتریان تشکر کنند ، تجارت خود را گسترش دهند و از زحمات کارکنانشان قدردانی کنند. در این گزینه مخاطبان انتظار دارند که حتما این هدایا را دریافت کنند.
 پرفروشترین هدایای تبلیغاتی به ترتیب اولویت فروش:
پوشیدنی ها – لوازم تفریحی-لوازم التحریر – لوازم الکترونیکی- ظروف نوشیدنی مثل لیوان – جواهرات و ساعت ها – تقویم ها و همچنین وسایل ورزشی – کیف های جیبی – دکمه ها / مدالها / روبان / استیکرها / پلاکها – محصولات غذایی- آهن ربا (شامل نمادها و بنرها) – لوازم خانگی- کیف های اجناس، پرچم ها و چترها – لوازم اداری مثل ماشین حساب – لوازم سفر مثل پیک نیک - خودکار تبلیغاتی و لوازم مهمانی
لوازم کامپیوتر
نخستین محصول غیر چاپی  تبلیغاتی در سال ۱۷۸۹ معرفی شد. یعنی وقتی جرج واشنگتن در کمپین تبلیغاتی ریاست جمهوری از دکمه هایی برای یادبود استفاده کرد. تقویم ها و وسایل چوبی  نیز به نیمه قرن ۱۹ برمی گردد. تا اواخر قرن ۱۹ تعداد زیادی از انواع محصولات تبلیغی تولید و توسعه یافت. این روند منجر به تولد صنعت تولید محصولات تبلیغاتی شد.
امروزه بیشتر از هر زمانی برای شرکت ها و نام های کوچک و بزرگ ضروری است تا با پیاده سازی های تاکتیک های مختلف بازاریابی خود را در مسابقه رقابت نگاه دارند و جلوه ای متفاوت به تجارت خود بدهند. محصولات تبلیغاتی برای تبلیغ  نام تجاری شما و مورد توجه  و در معرض قرار گرفتن محصولات تجاری شما بسیار عالی هستند. آنها در یادها می مانند و به توسعه ارتباط با مشتریان کمک می کنند. آنها به ایجاد یک تصور ماندگار از نام تجاری شما کمک میکنند.
هدایای تبلیغاتی یکی از رسانه های تبلیغاتی موثر، هستند. در مطالعه ای که یکی از موسسات تحقیقاتی انجام داد مشخص شد که ۸۳ درصد از مصرف کنندگان محصولاتی را که هدایای تبلیغاتی معرفی کردند  به یاد می آوردند ولی تنها ۷ درصد از مصرف کنندگان محصولی را که تبلیغ آن را در تلویزیون دیده بودند به یاد می آوردند. نیمی از این پاسخ دهندگان، اذعان کردند که هدایای تبلیغاتی را نگه داشته اند. همچنین از طرف ۲۰ درصد از پاسخ دهندگان اعلام شد که بعد از دریافت هدیه از آن محصول خرید کرده اند.
محصولات تبلیغاتی در حال حاضر، نه به عنوان یک محصول صرف بلکه به عنوان بخشی از فرآیند تبلیغات و بازاریابی هستند. با توجه به ماهیت مفید محصولات تبلیغاتی ، تمایل به حفظ و نگهداری و استفاده از آنها وجود دارد، که این منجر به در معرض دید قرارگرفتن مداوم ، شناخت و حفظ نام تبلیغ کننده و/ یا پیام میشود.
استفاده از محصولات تبلیغاتی زمانی موثرتر میشود که مخاطبان خاص آن شناخته شده باشند. دراین صورت میتوان از توزیع آنها در بین افرادی که این محصولات را دور میریزند خودداری کرد.

تاثیر هدیه تبلیغاتی بر وفاداری مشتری

امروزه دیگر رضایتمندی مشتریان کافی نبوده و شرکت‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها نباید فقط به رضایتمندی مشتریانشان دلخوش باشند. آنها باید با برقراری روابط بلندمدت و متقابل با گروه‌های ذینفع، وفاداری مشتریان و در نتیجه سهم بازار و سودآوری بیشتری را بدست آورند.وفاداری به هرچیز یک مفهوم درونی است که به باور و نگرش افراد شکل می‌دهد و باعث می‌شود مصادیق آن در رفتار افراد مشاهده شود. نگرش و ذهنیات مشتریان بیشترین تاثیر را بر وفاداری آنها دارد و تمرکز بر خوشحال کردن مشتری باعث حفظ مشتریان و تامین‌کنندگان قبلی شده و مشتریان جدیدی را نیز جذب می‌کند. یکی از روش‌های برقراری روابط سازمان با مشتری، دادن هدیه به وی است که با نزدیک شدن به عید نوروز این مساله از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار می‌شود. زیرا هدیه دادن به شیوه مناسب مثل خون در شریان زندگی اقتصادی بوده و روابط و مناسبات خوبی‌را بوجود می‌آورد. لذا بهتر است بانک به‌عنوان بخشی از راهبرد بازاریابی خود سیاست و برنامه‌ریزی صحیحی برای توزیع مناسب هدایای نوروزی داشته باشد. البته می‌توان از هزاران نوع هدیه استفاده کرد از جمله اقلام دفتری، هدایای اعتباری، هدایای الکترونیکی ، خودکار تبلیغاتی و …. یک مؤسسه‌ارتباطی در نیویورک برای تشکر از مشتریان خود آنها را به یک جشن سالانه دعوت می‌کند. این رویداد” ارتباط با مشتری“ در سالن بزرگی برگزار می‌شود و حدود 400 مشتری در آن حضور دارند. مدیر اجرایی این شرکت می‌گوید: ” معمولاً این قبیل میهمانی‌ها میلیون‌ها دلار درآمد به دنبال دارند” !
 هدیه و نه جایزه یا اشانتیون
نکته کلیدی این است که این هدیه باید غیرمنتظره (بدون وعده‌های قبلی) باشد و مشتری بتواند در ذهن خود دلیلی این موضوع را یکی از دو ویژگی "خرید‌خوب" یا "همکاری طولانی‌مدت" بیابد. البته فرستادن این هدایا هیچ انتظاری را برای ناشران بوجود نمی‌آورد، ولی مسلماً رابطه‌ای صمیمی بین آنها و خریداران پدیدار می‌شود. برخی از شرکت‌ها برنامه‌ای با عنوان “وفاداری” را برای مشتریان خود اجرا می‌کنند. این برنامه شامل دادن امتیاز به خریدهای مشتری و تراکنش‌های کارتی وی است که در مقاطع زمانی معین به مشتریان سودآور شرکت هدایایی داده می‌شود.

روش دیگری که سازمان را در خاطر مشتریان زنده نگاه می‌دارد، استفاده از هدایای خاص و غیر معمول است. مدیر یک مؤسسه انتشاراتی در نیویورک، برای مشتریانش یادداشت‌های تشکرآمیز همراه با یک اسباب‌بازی می‌فرستد! او می‌گوید:” همه مشتریان ما یک اسباب‌بازی هدیه می‌گیرند و با دیدن آن واقعاَ هیجان‌زده می‌شوند. به کار بردن این روش تغییر زیادی در شغل من ایجاد کرده است.“ شکایت‌ها و انتقادات مشتریان بانک، هدایایی هستند که نکات قابل توجهی را گوشزد می‌کنند. لذا بهتر است از مشتریانی که از سازمان انتقاد می‌کنند به نحو مقتضی تشکر شود زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مشتریان ناراضی می‌توانند به خود زحمت انتقاد کردن ندهند و به سادگی موجودی‌شان را برداشت نموده و به جای دیگری بروند. هدیه دادن به کارکنان سازمان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. زیرا ارزش یک سازمان به سرمایه‌های آن وابسته است

هدایای تبلیغاتی و حضور بهینه تر در نمایشگاه

در سال ۱۹۹۱ مطالعه ای در خصوص نمایشگاه ها نشان داد که هدایای تبلیغاتی تأثیر چشم گیری بر میزان بازدید افراد از غرفه ی نمایشگاهی شرکت ها دارند. در این مطالعه ی جامع، یک شرکت با ارسال ۴۹۰۰ نامه از مشتریان بالقوه برای بازدید از غرفه خود در نمایشگاه دعوت به عمل آورد.
بعضی از دریافت کنندگان دعوت نامه، هدیه ی تبلیغاتی دریافت نکردند؛ برخی دیگر یک تا سه هدیه ی تبلیغاتی را قبل، همزمان، و بعد از نمایشگاه دریافت کردند، این گروه بالاترین میزان بازدید از غرفه شرکت را تشکیل می دادند. نتایج تحقیق نشان داد در شرایطی که به همراه دعوت نامه اولیه، هدیه ای تبلیغاتی فرستاده شود، احتمال مراجعه افراد و تمایلشان برای بازدید از غرفه افزایش چشم گیری دارد. افرادی که قبل، همزمان، و پس از بازدید از غرفه، هدیه ای مثل لیوان ، تقویم ، فلاش مموری ، ساعت و خودکار تبلیغاتی به رسم یادبود از شرکت دریافت می کردند، بالاترین میزان تأثیر پذیری (۶/۱۱ درصد) از حضور نمایشگاهی شرکت را داشته اند؛ هم چنین ۵۱ درصد از این افراد تا مدت ها پس از پایان نمایشگاه، دریافت این دعوتنامه را به خاطر داشتند، و ۴۰ درصد از آن ها نگرش مثبت و علاقه مندی خود را به محصولات و خدمات شرکت ابراز کردند. سایر تحقیقات انجمن بین المللی هدایای تبلیغاتی (PPaI) نشان می دهد که ۶/۷۱ درصد از بازدیدکنندگانی که هدیه ای از غرفه شرکت در نمایشگاه دریافت می کنند، نام و اطلاعات مرتبط با محصولات شرکت را تا مدت ها پس از برپایی نمایشگاه در خاطر دارند. ۳/۷۶ درصد از بازدید کنندگان پس از دریافت هدیه ای تبلیغاتی، نگرش و دیدگاه های مثبتی نسبت به شرکت و محصولات آن یافته اند و در بلند مدت در خاطر آن ها حک شده است

هدایای تبلیغاتی مثل خودنویس چه کاربردی در رشد کار شما دارد؟

خودنویس یکی از بهترین وسیله هایی است که می توان از آن به عنوان هدایای تبلیغاتی استفاده کرد.
حتما می پرسید چرا؟
مهمترین دلیل این است که این وسیله ممکن است در طول روز بارها و بارها توسط شما مورد استفاده قرار بگیرد.
حتما تا به حال دیده اید که  در رستوران ها و یا ادارات و شرکت ها و بسیاری از مکان ها خودکار تبلیغاتی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند که بر روی این خودکارها آرم و لوگوی آن ها به همراه شماره تلفنشان هک شده است.
اینکار از لحاظ تبلیغاتی بسیار مناسب است زیرا ضمن اینکه شما از خودنویس استفاده می کنید آرم و لوگوی شرکت دائما جلوی چشم شما و دیگران قرار بگیرد.
البته کیفیت این خودکارها نیز باید بسیار بالا باشد تا مشتریان آن از آن ها استفاده کنند و آن را دور نیندازند.
خودنویس تبلیغاتی تا چه اندازه بر روی فروش محصولات موثر است؟
استفاده از خودنویس تبلیغاتی تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش محصولات دارد زیرا خودکار یکی از وسایل بسیار مهم در زندگی روزمره ی همه ی انسان ها به خصوص افراد محصل و کارمندان می گذارد.
به این ترتیب اگر شما یک خودنویس را که کیفیت بالایی دارد انتخاب کنیم و آرم و لوگوی شرکت خود را بر روی آن هک کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم باعث می شود که در روز بارها و بارها آرم شرکت و شماره تماس ما در معرض دید قرار بگیرد.
همچنین خودنویس از جمله وسایلی است که به صورت دائم همراه ما است.

تاثیر هدایای تبلیغاتی در کار شما و ذهن مشتری

مطمئنا همه با سررسیدهای سال نو یا  خودکار تبلیغاتی که برند شرکت های مختلف روی آن حک شده آشنا هستید و داشتید ویا حداقل برای یک بار هم که شده دیده اید .سررسید یکی از معمول ترین و قدیمی ترین هدایای تبلیغاتی هست که تقریبا همه ما با اون آشنا هستیم
 خب اول که یک سررسید رو میبیند دقت میکنید برای چه شرکتی هست؟
بعد کنجکاو میشوید که فعالیت این شرکت در چه حیطه ایی می باشد و بعد هم آدرس شرکت و..
که این میتواند چند تاثیر مختلف و مرحله ایی داشته باشد .اولین تاثیر و مهم ترین آن میتواند این باشه که اسم اون برند برای شما آشنا خواهد شد یک جورایی شنیده شده .دومین تاثیرش اینه که اگر به حیطه فعالیتی اون شرکت احتیاج داشته باشید حتما و حتما سعی میکنید در اولین فرصت با اون شرکت تماس گرفته و با روند کاری و قیمت و.. بیشتر آشنا بشوید
سومین تاثیرش اینه که اگر کسی از اطرافیان شما نیازمند همکاری با اون شرکت باشد در خاطر شما خواهد ماند و در اولین دیدار با آن شخص مطرح خواهید کرد
این توضیح مختصر برای این بود که بتوانم به شما یک دید از تعریف هدیه تبلیغاتی بدهم
هدیه تبلیغاتی میتونه انواع مختلفی داشته باشه و در مواقع مختلف استفاده شود
برای مثال میتونه
یک کیف مدیریتی ،یک تی شرت تبلیغاتی ،ماگ تبلیغاتی ،کلاه ،فلش ، پاور بانک ،خودکارتبلیغاتی، شکلات و بی نهایت هدایای دیگه که میتونه شامل
هدایای تبلیغاتی سفارشی و انحصاری تقسیم بشه
تمامی این هدایا میتواند به شکل دلخواه شما با متن و لوگو انتخابی شما تولید شده و در مناسبت های مختلف مثل اعیاد یا هر زمان دلخواه دیگرهدیه داده شود
و شما با این کار میتوانید در ذهن مشتریان خود ماندگار شوید و شانس جذب مشتری جدید رو داشته باشید