دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

کمبود تایر در شهرستان‌ها به دلیل خرید کم تایر فروشان

اتوپارت پرس: سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه نمایندگان شهرستان‌های مختلف به میزان درخواست و سفارشی که انجام داده‌اند تایر دریافت می‌کنند، اعلام کرد: «دلیل کمبود احتمالی تایر در برخی از شهرستان‌ها میزان سفارش و خرید نمایندگان فروش تایر آن شهرستان‌ها است.

مصطفی تنها در مورد انتقاداتی که به نحوه توزیع تایر وارد شده است، توضیح داد: «سیستم توزیع کارخانجات تایرسازی بر مبنای سهمیه‌بندی استان‌ها نیست. بعد از تولید در کارخانجات، اداره فروش برای شهرستان‌های مختلف در سراسر کشور، سبد و سهمیه اعلام می‌کند. نمایندگان مراجعه می‌کنند و هر تعداد سهمیه و سبد که درخواست کنند به آنان اعطا و به منظور فروش در اختیارشان قرار می‌گیرد.»

وی با بیان اینکه این شیوه معمول و متعارف فروش تایر است، گفت: «حال اگر از شهرستانی برای خرید مراجعه نکنند خب به آنها تایر نمی‌رسد یا اگر به مقدار کم بخرند طبیعی است که تایر کمتری در اختیار آنها قرار می‌گیرد.» تنها با اشاره به اینکه مساله تایر مثل بنزین نیست که به پمپ بنزین یک شهر بدهیم یا ندهیم، اظهار کرد: «فرایند به این شکل است که بعد از تولید کالا به خریداران اعلام می‌شود و به هر نماینده‌ای که مراجعه کند نه به صورت حلقه‌ای بلکه به صورت سبدهای مشخصی تایر داده می‌شود.»

تنها با اشاره به اینکه نمایندگان فروش مراجعه می‌کنند و چند سبد را خریداری کرده و به فروش می‌رسانند، خاطرنشان کرد: «این روش توزیع تایرسازان در کشور است. اینکه حالا فرض کنید در این ماه یک نماینده فروش در یک شهرستان مثلا یک یا دو سبد خریداری کرده، بعد ملاحظه کند که آن ماه مثلا به دلیل ازدیاد توریست یا دلایل دیگر بازار خوب شده و قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و سود خوبی داشته، حال با خود فکر کند که چرا تایر بیشتری سفارش نداده است. خب در این مساله مقصر خود او بوده که به میزان کم سفارش داده است، ما نمی‌توانیم در این زمینه کاری کنیم زیرا ما بر اساس نوبتی که ثبت می شود اقدام به ارسال محصولات می‌کند.»

وی افزود: «کارخانه‌ها توان نگهداری تایر را ندارند. کارخانجات، انباری برای نگهداری تایر به این شکل ندارند و به نفعشان هم نیست. ما تایر را به قیمت مصوب می‌فروشیم که قیمت مصوب، امروز زیر قیمت تمام شده است.» سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه دو هفته پیش روغن تایر از شرکت بهران خریدیم 100 هزار لیتر 2900 تومان، اما این هفته اعلام کرده اند که اگر 3800 تومان پرداخت نکنید، مابقی را ارسال نمی‌کنیم. حال آیا به نفع ما است که هفته پیش تایر را نفروشیم و روغن نخریم تا امروز با گرانی مواد و روغن مواجه شویم. دوده نیز همینطور است، به نفع ما نیست که به جای فروش تایر و تامین مواد اولیه، تایر را در انبار نگهداری کنیم. آیا می‌توانیم در بازار چنین تفاوت قیمتی را ایجاد کنیم و محصولات را به فروش رسانیم؟ تاخیر در فروش تایر به ضرر ما است، یعنی ما هر چه سریعتر برای فروش محصولات اقدام کنیم به نفع ما است، به عبارتی هر چه چرخش و گردش پول بین ما و بازار بیشتر باشد منفعت تولیدکنندگان تایر بیشتر است و ما انگیزه و منافعی نداریم که تایر را تولید کنیم و نفروشیم.»

به گفته وی، تولیدکنندگان، تایر را می فروشند و پولش را می گیرند. ما نمی توانیم در این شرایط تورم وحشتناک، نسیه بفروشیم. در شرایط فعلی اگر به کسی جنسی را بدهیم -از هر شهرستانی که باشد- پولش را نقدا دریافت می‌کنیم. در حال حاضر امکان فروش اقساطی و شرایطی وجود ندارد. تا سال گذشته شرایطی نیز تایر را ارائه می‌کردیم، چک نیز می گرفتیم، 6 ماهه نیز می دادیم. ولی این امر در حال حاضر امکان ندارد زیرا قیمت مواد اولیه و قیمت ارز در بازار، ساعت به ساعت تغییر می کند و ما در حال حاضر امکان فروش شرایطی و نسیه را نداریم و فروش فقط نقدی است و طبیعی است که اگر کسی سرمایه نداشته باشد نمی تواند به اندازه ای که فکر می کند در منظقه قادر به فروش است بخرد و باید برود از بانک وام بگیرد و البته ما مرجع اعطا وام نیستیم.

تنها در خصوص امکان بهبود سیستم توزیع تایر در کشور گفت: «امکان توزیع بهتر وجود دارد ولی ما تایرسازان مسئول بهبود سیستم توزیع در کشور نیستیم. کشور یک سیستم توزیع دارد؛ سیستم بازار که از گذشته برقرار بوده و تا به امروز فرقی نکرده است و شبکه توزیع در ایران به این شکل است. ملاحظه می شود که کشاورز زحمت می‌کشد و کار می‌کند اما محصولش را ارزان می‌فروشد و گران به دست مصرف کننده می‌رسد؛ در واقع تولید کننده، مسئول تعیین نوع سیستم توزیع در کشور نیست.»

مصطفی تنها در پایان گفت: «از تغییر قیمت ساعت به ساعت مواد اولیه بسیار رنج می بریم و هیچ دستگاهی در این زمینه به داد ما نمی رسد.»

طرح مجلس برای الزام خودروسازان به اسقاط

اتوپارت پرس: خواست اصلی مراکز اسقاط از مجلس و دولت این است طرحی که خودروسازان را ملزم به اسقاط می کند و سال گذشته لغو شد با کمک مجلس هر چه سریع تر اجرایی شود تا روند فعالیت مراکز اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده از شرایط کنونی خارج شود.

در سال 88 دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر این اساس خودروسازان داخلی را موظف می کرد معادل 30 درصد تولیدات خود، خودروی فرسوده از رده خارج کنند که هرگز به این قانون تمکین نشد هر چند این قانون در دو نوبت اصلاح شد و در آخرین اصلاحیه مقرر گردید خودروسازان معادل تولید خودرویی با مصرف 8.5 لیتر به بالا خودرو فرسوده ای را از رده خارج کنند اما بلافاصله و در اولین روز کاری وزیر قبلی وزارت صمت، این مصوبه لغو شد. اما با توجه به مشکل اسقاط خودروها دوباره طرحی یک فوریتی توسط کمیسیون صنایع پیشنهاد و مصوب شده که خودروسازان را ملزم به تخصیص 25 درصد از تولیدات به حوزه اسقاط می کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به تبعات لغو مصوبه لزوم خودروسازان به اسقاط گفت: «متاسفانه لغو این مصوبه ضمن اینکه مشکلات زیادی که برای مراکز اسقاط ایجاد کرد، حتی برای مردم و دولت نیز مشکلات زیادی را ایجاد و ضرر و زیان بالایی را به هر دو بخش وارد کرد.»

محمد حسین گودرزی با اشاره به طرح مجلس برای الزام خودروسازان به اسقاط 25 درصد از تولیدات به حوزه اسقاط ، تاکید کرد: «در وضعیت کنونی مراکز اسقاط، تنها اقدامی که در این جریان به داد مراکز اسقاط رسید حرکت مثبت مجلس و طرح یک فوریت کمیسیون صنایع بود که با رفع ایرادات در کمیسیون صنایع مصوب و به صحن علنی مجلس ارائه شده است تا خودروسازان ملزم به اسقاط شوند.»

وی با اشاره به وضعیت نابسامان خروج خودروهای فرسوده در کشوراضافه کرد: «خودروساز 100 درصد در این ماجرا مقصر است و کوتاهی کرده و از قدرت رانتی خودش استفاده کرده و در حق مراکز و مردم اجحاف کرده است در حالی که طرح نوسازی خودروها با توجه به اثرات مثبتی که دارد نه تنها هزینه ای را به مردم تحمل نخواهد کرد بلکه نتایج مثبتی را در بهبود هوا و سلامت جامعه به دنبال خواهد داشت.»

گودرزی گفت: «متاسفانه وزیر قبلی وزارت صمت در زمانی که معاون اجرایی رئیس جمهور بودند حامی مراکز اسقاط بودند و برنامه و طرح های خوبی را در حوزه خروج خودروهای فرسوده اجرایی کردند اما متاسفانه در اولین روزی که بر مسند وزارت نشستند بهترین مصوبه دولت که در خصوص الزام خودروسازان به اسقاط را لغو کردند.»

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور افزود: «از دکتر رحمانی ، وزیر جدید وزارت صمت انتظار می رود با درایت و مدیریتی که دارند امر اسقاط را در کشور رونق ببخشند البته ایشان در زمان تصدی پست معاونت وزارت صمت ، قدم های خوبی در حوزه خروج خودروهای فرسوده و روند اسقاط خودروها برداشتند و امید است طرح ها و راهکارهای کلانی را که به عنوان برنامه خود در وزارت صنعت ، معدن و تجارت مطرح کردند را با تکیه زدن بر صندلی وزارت تغییر نکند.»

وی اشاره کرد: «البته موضوع ما تنها مراکز اسقاط نیست هر چند سرمایه گذاری 215 مرکز اسقاط هم جزء سرمایه کشور است اما خدماتی که بواسطه رونق مراکز اسقاط و خروج فرسوده ها صورت می گیرد به نفع عموم جامعه است.»

محمد حسین گودرزی تصریح کرد: «بی شک با حرکت جریان اسقاط و خروج فرسوده ها ضمن اینکه با صرفه جویی سوخت برای دولت منفعت مالی به همراه دارد و باری که عملا بر روی دوش مراکز اسقاط گذاشته می شود سود آن به جیب دولت می رود بلکه بخش مهمی از آن نیز به نفع مردم است چرا که روند مناسب اسقاط نیز در کاهش آلایندگی هوا موثر است و به سلامت جامعه کمک خواهد کرد و از سویی با حرکت درست چرخه اسقاط روند کشتارهای جاده ای که عامل اصلی آن خودروهای فرسوده است نیز کاهش خواهد یافت.»

وی در ادامه به تبعات خروج یک جانبه آمریکا از برجام و مسائل مربوط به افت تولید و ممنوعیت واردات خودرو در توقف طرح نوسازی خودروهای سنگین اشاره کرد و اظهار داشت: «متاسفانه بواسطه تحریم ها و مشکلات تولید ، طرحی که سال گذشته برای نوسازی بیش از 200 هزار دستگاه خودروی سنگین توسط رئیس جمهور کلید زده شد ،عملا متوقف شده است.»

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور گفت: «با وجود مشکلات موجود تمامی مراکز اسقاط کشور آمادگی دارند تا طرح نوسازی خودروهای تجاری و هر طرح دیگر دولت برای ازرده خارج کردن خودروهای فرسوده را اجرایی کنند.»

گودرزی با اشاره به ظرفیت بالای مراکز اسقاط برای مشارکت در طرح های نوسازی خودروهای سبک و سنگین گفت: «مراکز اسقاط ظرفیت خارج کردن حداقل یک میلیون دستگاه خودرو فرسوده سبک و همچنین 200 هزار خودرو فرسوده سنگین را ظرف یک سال را دارند هر چند اجرای واقعی این طرح ها بستگی برنامه ریزی و چاره اندیشی دولت نیز دارد.»

وی تصریح کرد: «خواست اصلی مراکز اسقاط از مجلس و دولت این است طرحی که خودروسازان را ملزم به اسقاط می کند و سال گذشته لغو گردید با کمک مجلس هر چه سریعتر اجرایی شود تا روند فعالیت مراکز اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده از شرایط کنونی خارج شود »

گودرزی در پایان خاطرنشان کرد: «در اجرای این طرح تنها وضعیت مراکز اسقاط مورد نظر نیست بلکه با توجه به آلایندگی بالای خودروهای فرسوده و با نزدیک شدن به فصل سرما ، نیاز به هوای پاک بیشتر می شود و الان زمان رسیدگی به خروج فرسودهاست .»

از ضد‌یخ‌ها بیشتر بدانیم

اتوپارت پرس: همان‌قدر که یک روغن باکیفیت،‌ نقش پررنگی در بالا بردن عمر موتور خودرو شما دارد، ‌انتخاب یک ضدیخ و ضدجوش استاندارد و البته باکیفیت نیز می‌تواند عمر موتور و سیستم خنک‌کننده خودرو را به‌صورت چشمگیری بالا ببرد.

رنگ سبز مایع خنک‌کننده و البته شیرین‌بودن آن اگرچه به‌عنوان ابتدایی‌ترین راه تشخیص وجود ضدیخ در خودرو بین مردم شناخته می‌شود،‌ اما کمتر کسی هنگام انتخاب این محصول به نکات فنی و نحوه تولید ضدیخ توجه دارد. همچنین اینکه ضدیخ ساخته‌شده بر پایه مواد معدنی چه تفاوتی با ضدیخی دارد که بر پایه مواد آلی ساخته شده و هزینه بیشتر برای خرید آن دور ریختن پول نیست چون در درازمدت می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو را تا حد بسیاری کاهش دهد.

باور اینکه ضدیخ فقط از یخ‌زدن مایع خنک‌کننده موتور جلوگیری می‌کند و در نهایت در فصل گرم سال جلو جوش آوردن خودرو را می‌گیرد، ‌مهم‌ترین دلیل است تا کمتر کسی هنگام خرید آن به خاصیت ضدخورندگی آن دقت کند و این نکته برایش مهم باشد.

 درصورت عوض نشدن ضدیخ‌های معمولی بعد از گذشت یک‌سال، چه بلایی ممکن است بر سر موتور خودرو و سیستم خنک‌کننده آن بیاید. اگر شما هم تا امروز هنگام تعویض ضدیخ خودرو خود توجهی به تکنولوژی ساخت آن نداشته‌اید و تنها به توصیه سرویس‌کار خودرو اقدام به خرید می‌کردید،‌ مطالعه این متن می‌تواند در بالارفتن آگاهی‌تان کمک بزرگی باشد.

ضدیخ چیست و چه وظیفه‌ای دارد

ضد یخ سیالی است که از ترکیب یک سیال پایه با نام مونو اتیلن گلایکول و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی موتور و سیستم خنک‌کننده ساخته می‌شود. در واقع وظیفه اصلی ضدیخ در موتور جلوگیری از خوردگی در موتور است و اولویت بعدی جلوگیری از یخ‌زدگی یا جوش‌آوردن آن در فصول سرد و گرم سال. نکته‌ای که کمتر کسی به آن توجه دارد این است که ضدیخ‌ها در دو دسته معدنی و آلی تولید می‌شوند. هنگام استفاده از ضدیخ ضدجوش‌های گروه اول که با پایه معدنی تولید می‌شوند و البته بیشترین سهم بازار را نیز به خود اختصاص داده‌اند،‌ باید هر سال مایع خنک‌کننده موتور را تعویض کرد، چراکه این دسته از ضدیخ‌ها عمری یک‌ساله دارند. اما برعکس آنها، محصولاتی با پایه آلی به‌واسطه نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آنها،‌ عمر طولانی‌تری نسبت به ضدیخ‌های معدنی دارند و به‌طور متوسط سه‌سال در موتور خودرو کار می‌کنند.

تفاوت اصلی ضدیخ‌های پایه آلی با معدنی

با پیشرفت علم‌، برای حفاظت از موتور، تکنولوژی‌های متفاوتی در ساخت خنک‌کننده‌ها در برابر خوردگی ارائه شده است. در اروپا وجود مشکلاتی مانند سختی بالای آب، تولیدکنندگان را ملزم به تولید خنک‌کننده‌هایی کرد که فاقد ترکیبات فسفر باشند، زیرا کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت با بازدارنده‌های فسفاته واکنش نشان داده و فسفات کلسیم یا منیزیم تولید می‌کنند که معمولا به‌صورت رسوب روی بدنه داغ موتور می‌مانند و باعث اتلاف حرارت و ایجاد خوردگی در موتور خودرو می‌شوند.

امروزه در اروپا با حذف ترکیبات فسفاته، خنک‌کننده‌هایی حاوی اکسیدهای غیرآلی مانند سیلیکات و کربوکسیلات‌ها ساخته شده است. کربوکسیلات‌ها به‌واسطه انجام واکنش‌های شیمیایی داخلی با قرار گرفتن روی سطوح، مانع خوردگی می‌شوند؛ تکنولوژی که در آن از اختلاط کربوکسیلات‌ها و سیلیکات‌ها استفاده می‌شود به‌نام تکنولوژی پیوندی (هیبرید) شناخته شده است، زیرا ترکیبی است از تکنولوژی غیرآلی و تکنولوژی آلی (کربوکسیلات‌ها). خنک‌کننده‌ها بر پایه کربوکسیلات‌ها دارای طول عمر بالاتری هستند و ساخت این محصولات به‌عنوان تکنولوژی برتر در اروپا و آسیا شناخته شده است. این محصولات دارای محبوبیت بین‌المللی بوده و در فاصله زمانی تعویض طولانی، به‌خوبی از موتور در برابر خوردگی حفاظت می‌کنند.

در واقع حفاظت موتور در برابر خوردگی به‌واسطه خنثی کردن اسیدهای کربوکسیلیک و تبدیل آنها به کربوکسیلات تامین می‌شود، زیرا تمام خنک‌کننده‌ها در شرایط خنثی یا دامنه PH و قلیایی حدود7 یا بالاتر عمل می‌کنند. به همین دلیل برای انتخاب ضدیخ مناسب خودرو خود بهتر است پیش از هر کاری سراغ نمونه‌ای بروید که از با پایه آلی ساخته شده است. این ضدیخ‌ها نه ‌تنها عمر بیشتری دارند، بلکه به‌ دلیل جلوگیری از ایجاد رسوب در موتور و خوردگی آن،‌ عمر خودرو شما را نیز بالا می‌برند. ضدیخ‌ها با پایه آلی به‌واسطه نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آنها دارای طول عمر طولانی‌تری نسبت به ضدیخ‌های معدنی هستند. این ضدیخ‌ها زمان کارکردشان در موتور، سه تا پنج سال است.

سهم ناچیز ضدیخ‌های جدید در بازار ایران

در بازار ایران هم شرکت‌های تولیدکننده ضدیخ ضدجوش برای پاسخگویی به نیاز مشتری‌های خود دست به تولید محصولاتی با پایه آلی زده‌اند. البته به راحتی و با نگاهی گذرا به قوطی محصولات تولیدی نمی‌توان به پایه آلی بودن آن‌ها پی برد. حتی سرویس‌کارها هم در بسیاری از موارد نسبت به این موضوع بی‌اطلاع هستند و نمی‌توانند مشتری را در انتخاب محصولی مناسب کمک کنند. در بین 6 تولیدکننده بزرگ ضدیخ و ضدجوش در کشور که بیشترین سهم بازار را نیز در اختیار دارند،‌ تنها سه کارخانه محصولی با ویژگی‌های خاص تولید می‌کنند. شرکت نفت بهران که در لیست محصولات خود، دو محصول بهران بهمن و بهران مهر را دارد، ‌در توضیحات مربوط به محصولاتش ‌ضدیخ، بهران مهر را محصولی ساخته‌شده از مواد پایه آلی معرفی کرده است. محصولی که سه‌برابر بهران‌بهمن عمر می‌کند و می‌تواند تا 90هزارکیلومتر در موتور خودرو دوام بیاورد. بهران‌مهر عاری از نیتریت، نیترات، آمین و فسفات است و در نتیجه سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد. نفت ایرانول با تولید سه محصول در گروه ضدیخ ضدجوش‌ها، ‌دیگر شرکت ایرانی است که دست به تولید محصولی بر پایه مواد آلی زده است. ایرانول هایپر با دو محصول دیگر نفت ایرانول یعنی AF-Gو AVAN تفاوت ساختاری دارد و بر پایه مواد آلی ساخته شده است. دیگر شرکت تولیدکننده ضدیخ‌های پایه آلی، شرکت شیمی صنعت فرزان است که محصولاتی با برند اکو وی تولید و روانه بازار می‌کند. تمام محصولات این شرکت در گروه ضدیخ ضدجوش‌ها بر پایه مواد آلی تولید می‌شوند و هنگام خرید اکو وی دیگر لازم نیست دغدغه‌ای برای نوع ضدیخ و کارکرد آن در موتور خودرو داشته باشید. از دیگر شرکت‌های تولیدکننده ضدیخ به این نکته اشاره دارد که شرکت نفت پارس و ‌نفت سپاهان هنوز محصولی با ساختار جدید معرفی نکرده‌اند و از همه مهم‌تر شرکت فومن‌شیمی که ضدیخ‌های معروف کاسپین را تولید می‌کند نیز توضیحی برای محصول تولیدی خود ارائه نداده و ضدیخ ضدجوشی با پایه آلی تولید نکرده است. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد همانطور که برای انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو خود حساسیت ویژه‌ای به خرج می‌دهیم باید با فرا رسیدن زمستان، ‌دقت بیشتری هم برای خرید ضدیخ ضدجوش مناسب داشته باشیم. نکته‌ای که شاید تا پیش از این کمتر به آن توجه داشتیم و تنها با استناد به پیشنهاد سرویس‌کار خودرو یا تبلیغات شرکت‌های تولیدکننده مایع خنک‌کننده برای خودروهایمان نسخه زمستانی می‌پیچیدیم.

تکلیف لنت ترمزهای وارداتی قطعه‌ساز داخلی باید مشخص شود

اتوپارت پرس: گمرک باید هر چه سریع تر گزارش نهایی پرونده ترخیص محموله لنت های ترمز فاقد مجوز استاندارد یک شرکت تولیدکننده قطعات خودرو را منتشر کند.

چندی قبل رسانه ها به موضوع ترخیص غیر قانونی محموله لنت های ترمز فاقد استاندارد از سوی یک شرکت تولیدکننده قطعات خودرو پرداخته بودند.

در متن گزارش بازرسی گمرک ایران در خصوص پرونده ترخیص غیر قانونی محصولات لنت ترمز آمده است، شرکت مورد اشاره بدون اخذ مجوز استاندارد محصولات خود را از گمرک ترخیص کرده و پس از گذشت حدود 15 ماه از تاریخ ترخیص کالا، به واسطه پیگیری های انجام شده محموله ای تحت عنوان همان کالای ترخیص شده توسط شرکت به گمرک البرز اعاده می گردد.

بررسی های انجام شده از سوی گمرک پیام و همچنین اقدام و بررسی هیئت اعزامی متشکل از کارکنان گمرک بیانگر عدم مطابقت کالای برگشتی به گمرک با همان کالای ترخیص شده می باشد.

به عبارت ساده‌تر بعد از اینکه گمرک متوجه ترخیص کالا بدون اخذ مجوز استاندارد از سوی شرکت می شود، دستور اعاده کالا را صادر می کند اما کالای اعاده شده با کالای ترخیص شده تطابق نداشته است.

حالا سوالات جدی در این خصوص ایجاد شده است، به عنوان مثال حتی اگر کالا به صورت امانی یا هر رویه دیگری ترخیص شده، چرا بعد از پیگیری های انجام شده از سوی بازرسی گمرک ایران کالای اصلی به گمرک اعاده نشده است.

به همین دلیل گمرک ایران باید در این خصوص شفاف سازی انجام داده و گزارش نهایی این پرونده را منتشر کند.

تخصیص ارز نیمایی به خودروسازان و افزایش قیمت ها

اتوپارت پرس: در حال حاضر قطعه ساز و خودروساز مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با ارز نیمایی تأمین می کند که در نهایت این امر تأثیر منفی بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته و بازار شاهد رشد قابل توجه قیمت ها است.

مطابق سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز کالاهای مشمول دریافت ارز به چهار گروه کالایی تقسیم بندی شده اند که در این میان قطعات خودرو در گروه 4 قرار گرفته و باید از ارز نیمایی برای واردات این کالا استفاده شود.

البته شدر بخشنامه دولت اعلام شده کسانی که ثبت سفارش قبلی داشته‌اند و کار تخصیص ارز و حواله انجام داده باشند ترخیص کالاهای آنها مشکلی ندارد ولی چنانچه حواله انجام نشده باشد، این قلم کالا باید حذف گردد. زیرا ممنوع بوده و واردات آنها باید به تأیید وزارت صنعت برسد به نحوی که بعد از اخذ مجوز و دریافت ارز نیمایی روند واردات این کالاها انجام می‌شود.

اما نکته اینجاست در طول ابلاغ این بخشنامه متقاضیان واردات قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه خودرو برای دریافت ارز به سیستم بانکی مراجعه اما با عدم نبود ارز روبه رو شده‌اند و در نهایت سیستم بانکی صرافی ها را برای پرداخت ارز به متقاضیان معرفی کرده است. از طرف دیگر صرافی ها که در دریافت ارز حاصل از صادرات محصولات فولادی و پتروشیمی با مشکلاتی روبه رو هستند متقاضیان را سرگردان کرده و در آخر ارز آنهم با زحمت بسیار در اختیار قطعه سازان یا خودروسازان قرار می‌گیرد.

در این میان این موضوع مطرح است اگر قطعه ساز و خودروساز مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با ارز نیمایی تأمین کنند در نهایت این امر تأثیر منفی بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته و بازار شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها خواهد بود. کمااینکه خودروسازان در حال حاضر از افزایش قیمت تمام شده خودرو گله مند بوده و نامه نگاری های متعددی را برای تخصیص ارز آنهم با قیمت مناسب به صنعت خودروسازی مطرح کرده اند اما تاکنون در این رابطه تصمیم جدیدی اتخاد نشده است.

به عنوان نمونه با استعلام در شرکت کرمان موتور، با احتساب ارز نیمایی در تولید محصول یک خودروی جک S5 که پیش از این 123 میلیون تومان بود امروز با قیمت تمام شده 235 میلیون تومان، X 60 با قیمت 160 میلیون تومان ، S3 با قیمت 175 میلیون تومان روبه رو شده است.