دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل 3

سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل
سپس باید مطمئن شویم که هیچکدام از سنگها کمر بند شان بر روی سنگ دیگر قرار نگرفته باشد و مابین آنها فاصله‌ای بسیار کوچک مانند شکل وجود داشته باشد این بررسی باید توسط ذره‌بین دستی با بزرگنمایی ×10 انجام ‌شود.
سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل
در مرحله آخر مخراجکاری دیواره های که درون آنها شیارهایی توسط مته ستاره ایجاد شده بود بوسیله ابزاری شبیه به میخهای بزرگ ( به طول تقریبی 12 سانتر متر) که به آن خوشه گفته می‌شود کوبیده می‌شود برای این کار خوشه را برسطح دیواره قرار می دهیم و توسط چکش کوچک و سبک و یا با استفاده از وسیله‌ای شبیه به چکش به نام ماردِلا به انتهای آن ضربات آرام و ممتدی را می زنیم و خوشه را بر سطح لبه دیواره های اطراف کار حرکت می دهیم تا به سمت پائین کمی متمایل شده و شیار مورد نظر تنگ شود و سنگ در جای خود محکم شود( معمولا این کار توسط 2 نفر انجام می‌شود استاد کار خوشه را نگه داشته و شخص دیگر ضربه را می‌زند) حال انگشتر ما آماده ارائه به مشتری است لازم به ذکر است که این کار بسیار دقیق و سخت است و زمان زیادی را برای سوار کردن نگین برروی پایه طلب می‌‌کند.
سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل
با استفاده از روش فوق توسط سنگهای کوچک برروی کار نمای یک سنگ جواهر بزرگ را ایجاد می کنند این روش از این بابت مورد توجه است که با کمتر از نصف قیمت یک سنگ جواهر در شت می‌توان کاری را بسازیم که همان ظاهر را داشته باشد.
نتیجه گیری
با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله به راحتی متوجه‌ می‌شویم که سوار کردن نگینهای جواهر برروی زیور آلات کاری بس دشوار است و با توجه به مراحل مختلف روش INVISIBLE سرعت سوار کردن جواهرات در این روش بسیار پایین تر از روشهای دیگر است و زمان زیادی را می‌طلبد هدف از نصب نگینهای جواهر به این روش ایجاد ظاهر یک سنگ جواهر بزرگ و زیبا با قرار دادن نگینهای کوچک در کنار یکدیگر است .



سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل 2

سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل
در قدم اول برای مخراجکاری قطر سنگ از دو طرف کمر بند آن توسط کولیس یا میکرومتر دیجیتال به دقت اندازه گیری می شود و در این شکل فرض می شود که قطر سنگ 3 میلی متر است.
در مرحله بعد فاصله دو ریل موازی یکدیگر از مرکز شان توسط کولیس اندازه گیری می شود برا ی سنگی با قطر 3 میلی متر فاصله مناسب برای هر سنگ 1/3 میلی متر است البته این اندازه برای کارهای تخت مناسب است برای کار های برجسته که حالت دامبله یا نیم استوانه دارند باید فضای کوچکی به اندازه فوق (1/3) اضافه شود علت این امر این است که زیور آلات دامله در هنگام محکم کردن نگین در محل قرار گیری آن، نگینها کمی به یکدیگر نزدیک می شوند در صورت اضافه نکردن فضای مناسب به فاصله فوق نگینها از سر جای خود بیرون آمده و سوار نخواهند شد علت این اتفاق فشار آوردن لبه فارسی یا کمر بند سنگها به یکدیگر است.فضای مناسب برای اضافه کردن به اندازه فوق در حدود 1/0 میلی متر است .
سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل
در این مرحله فاصله دو شیار موازی اطراف سنگ توسط میکرومتر اندازه گیری می شود تا در مرحله بعد اندازه ریلها را متناسب با فاصله شیار ها بسازیم .
سپس با استفاده از یک مته سرگرد یا کروی دیواره درونی ریلها را خالی کرده تا فاصله آنها کمی بزرگتر شود . برای سوار کردن نگینها باید از ریلهای مرکز کار شروع کنیم فاصله این ریلها باید 1/0 میلی متر کمتر از فاصله دو شیار موازی اطراف سنگ که قبلا اندازه گرفته شده باشد .
سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل
در این قسمت از کار برروی فضای باقی مانده از طلا که بصورت یک نوار باریک در بالای ریل مشاهده می شود، شیاری با استفاده از قلمی نوک تیز که به شکل عدد هفت فارسی است و به آن انگلا گفته میشود ایجادمی کنیم باید دقت شود که این شیار دقیقا در مر کز سطح بالای ریل ایجاد شود .
حال با ا ستفاده از از قلمی که سطح بالای آن تخت) یا زاویه دار( و نوک آن نیم دایره است وبه آن قلم دست گفته می شود سطح بالای ریل را که شیاری بر روی مرکز آن ایجاد شده به آرامی و با دقت لایه برداری می کنیم اینکار باعث می شود که ریلهای ما حالتی شبیه حرف Vدر الفبای انگلیسی پیدا کرده وکمی انتهای شیار V شکل تخت شده و راحت تر درون شیار فرورفته و سنگ را محکم تر نگه دارد.
سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل
در قسمت بعد سنگ را بر روی ریل مرکزی کار قرار می دهیم و با فشار و سیله‌ای که دارای نوک پهن است نگین را به قسمت پائین فشار می‌دهیم با این فشار باعث می شویم تا لبه ریل V شکل ما درون شیارهای موازی اطراف سنگ فرو برود.
سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل
درون دیواره انتهایی کار توسط مته‌ای که نوک آن تخت و پهن بوده و لبه های آن تازک است و حالتی شبیه به ستاره دارد شیاری نازک معادل ضخامت GRIDEL سنگ ایجاد می‌شود سپس نگین را از یک سمت دورن شیار قرار می‌دهیم و از طرف دیگر با فشار دادن ابزار هایی که دارای نوک پهن هستند مانند قلم دست و یا ... ریل را درون شیار طرف دیگر سنگ وارد می کنیم.



سوار کردن سنگ به روش این ویزیبل 1

جواهر نگاری یا مخراجکاری یا نگین نشانی در حقیقت نصب نگینهای بزرگ و کوچک بر روی انگشتر، آویز و... به طور کلی زیور آلات است واژه انگلیسی معادل کلمات فوق gold setting است این هنر از دیرباز در ا یران وجود داشته است و استاد کاران ایرانی با کمترین امکانات آثار بی نظیری را خلق کرده ا ند و بارزترین نمونه های این هنر باستانی را می توان در موزه جواهرات ملی ایران مشاهده کرد.
در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی جواهر نگاران قادر به خلق آثار بسیار زیبایی هستند که در عین هنر و ظرافت وابستگی شدیدی به تکنولوژی وابزار دارد نمونه بارز این مورد را می توانیم در کارهایی مشاهده کنیم که امروزه توسط جواهر نگاران اروپایی تولید می شود در این مقاله روش سوار کردن نگینهای Invisible را مورد بررسی قرار میدهیم.
Invisibleدر زبان انگلیسی به معنی پنهان است و در این روش مرصع کاری نگینهای کوچک جواهر را به گونه ای در کنار یکدیگر سوار می کنند که یک نگین بزرگ و درشت به نظر آید علت این امر دیده نشدن حتی ذره ای از طلا در میان این نگین ها است.
تاریخچه INVISIBLE SETTING
در این روش از جواهر نگاری سنگهای کوچکی را که همگی یک اندازه هستند به گونه‌ای برروی زیور آلات نصب می شود که هیچ قطعه‌ای از فلز طلا در میان آنها دیده نمی‌شود و شبیه یک سنگ جواهر درشت و برگ خود را نشان می‌دهد.
اولین بار این روش نگین نشانی در سالهای 1934 توسط شرکت معرف VANCLEEF & ARPELS اجرا شد که در حدود 100 قطعه الماس ریز بر سطح یک آویز جواهر نشان نصب شده بودند و زمانی که به این آویز نگاه می کردند به نظر می رسید که الماسهای سوار شده برروی آن برروی سطح آویز معلق هستند زیرا هیچ قسمتی از طلا این سنگها را در بر نمی‌گرفت.متاسفانه در بازار ایران تعداد مخراجکارانی که به چگونگی نصب نگینها با این رو ش آگاهی داشته باشند بسیار اندک است برخی اعتقاد دارند که نگینها در این روش با چسبهای بسیار قوی و با ظرافت در کنار هم چسبانده می شوند برخی دیگر معتقد هستند که با استفاده از چسب دندانپزشکی که توسط تابش ماورا بنفش چسبنده و محکم می شود نگینها سوار می شوند برخی بر این باورند که نگینها در این روش دارای تراشهای بر آمده و فرم رفته ای هستند که مانند تکه های پازل درون هم جفت شده و محکم می شوند.
لازم به ذکر است که تمامی تصورات فوق کاملا اشتباه است در ادامه این مطلب سعی می شود چگونگی نصب نگین بر روی پایه جواهر قدم به قدم توسط عکسهای گویا شرح داده شود در این روش نگین نشانی زیورآلات ساخته شده باید ترکیب خاصی را داشته باشند همانگونه که در عکس مشاهده می کنید لبه های انگشتر بر جسته است و ریلهایی از طلا درون آن در سطح پایین تر از لبه ها قرار گرفته است وتوسط مفتولهای نازکی به یکدیگر ولبه های انگشتر متصل شده ا ست اولین قدم برای سوار کردن به روش Invisible یا پنهان این است که سازندگان این نوع زیور آلات بسیار دقت داشته باشند که در پروسه ریخته گری این پایه های جواهر تمامی لبه ها و ریلها یکدست بوده وبر آمده و فرو رفته نباشد و فاصله تمامی ریلها از یکدیگر و لبه کار کاملا یکسان باشند.نگینهایی که برای این روش جواهر نگاری در نظر گرفته میشوند تراشهای خاصی دارند این نگینها در دو طرفشان و پایین تر از کمر بند سنگ ( در بازار کمر بند سنگ را لبه فارسی می نامند و در متون تخصصی Girdle نامیده می شود ) دوشیار بسیار نازک و کاملا صاف به موازات Girdle سنگ ایجاد شده است که با استفاده از ذره بین های دارای بزرگ نمایی حداقل x10 قابل رویت است.



مخراج کاری به روش دور دیوار3

از شماره 10 تا13: نصب سنگ جواهر قیمتی
(10) برای نصب سنگ جواهر و مخراجکاری می‌توانید از ابزار‌های ویژه‌ای استفاده نمائید. از جمله:""Bezel pusher، "جلا دهنده "burnisher یا "Bezel rocker" که دور دیواره را به ‌سمت پایین هل می‌دهد تا سنگ را در جای خود نگه دارد.
(11) دور دیواره را بر روی سنگ فشار دهید، این عمل را به‌طور متناوب از قسمت‌های مخالف انجام دهید.
(12) زمانی که سنگ در جای خود محکم گردید، همه قسمت‌های دور دیواره را به نرمی و با ملایمت جلا و صیقل دهید.
(13) با استفاده از پارچه‌ای ویژه پولیش یا چرخ سنباده توسط دست، مراحل پایانی کار را به انجام برسانید.
پس از نصب سنگ، پولیش جواهرات به شیوهTumble  توصیه نمی‌شود زیرا این روش باعث خرد شدن تراشه‌ها می‌گردد و رنگ سنگ‌های قیمتی، مات و کدر به‌ نظر می‌رسد.
چسباندن یا نچسباندن
نصب‌کنندگان مبتدی سنگ ممکن است بخواهند با استفاده از مقدار بسیار اندکی سیمان کریستال، سنگ را در جای خود نگاه دارند. سپس قبل از آن‌که ابزاری را برای فشار دادن یا انتقال دور دیواره به ‌سمت سنگ به‌کار گیرند، اجازه می‌دهند تا به‌طور کامل خشک گردد. طلاسازان سنتی استفاده از چسب را برای نصب هر نوع سنگ، علاوه بر مرصع‌کاری یا کاربرد مروارید، نشانه آشکاری از ناتوانی و عدم مهارت فرد به‌شمار می‌آورند. به این علت که شما می‌بایست آثار چسب را توسط استون پس از نصب سنگ از میان ببرید. با افزایش میزان مهارت خود سعی کنید در مجموع استفاده از آن را کنار بگذارید.
آناتومی سنگ قیمتی
این سیترین، طرحی مدور با تراش برلیان دارد، ولی اکثر اصطلاحاتی که در این‌جا به آنان اشاره شده است، برای تراش دیگر سنگ‌ها نیز کاربرد دارد.
در هر حال، اصطلاحات مزبور را به دایره لغات ویژه جواهر‌سازی خود اضافه کنید تا بتوانید آگاهانه درباره بسیاری از تراش‌های سنگ، صحبت کنید.
نصب لوله توسط لوله‌های تلسکوپی ستون
(الف) لوله‌های تلسکوپی، قطعه کوچکتری از لوله هستند که درون لوله‌ای بزرگ‌تر قرار گرفته‌ و به‌طور کامل در آن‌، جا می‌افتند و در واقع با آن تناسب پیدا می‌کنند.
(ب)  در‌صورتی که قطعه‌ای از لوله درون دیگری جا نمی‌گیرد، می‌توانید بخش "لوله‌گذاری مناسب با شرایط مورد نظر را، به‌ شیوه کشیدن آن به‌سمت پایین" مشاهده کنید.
قبل از هر چیز از قرار گرفتن صحیح لوله، مطمئن شوید چرا که باید قطعه کوچک‌تری از لوله، محکم و مستقیم درون لوله بزرگ‌تر قرار گیرد و از داخل در قالب یک تکیه‌گاه و محافظ عمل کند.
(ج) هر دو قطعه لوله ارّه‌کاری شوند تا با قرار گرفتن یکی درون دیگری، ‌ارتفاع لازم را بیابند. در‌صورت ضرورت، لوله داخلی از طریق سنباده، کوتاه‌تر گردد. حال ارتفاع را مورد بررسی قرار دهید تا امکان قرار گرفتن سنگ در لوله، در حالی‌‌که تراش‌های تاج بالا‌تر ‌از دهانه بزل یا دور دیواره مشاهده می‌شود، میسر گردد.
در مورد لوله‌های حاوی دیواره‌ی ضخیم، بهتر است تا آن‌جا که امکان دارد، از فلز اندکی،  برای نگه‌داشتن سنگ استفاده شود. با توجه به طرح مورد نظر، لحیم‌کاری لوله‌ها به ورقه پشتی، در‌حالی‌که یکی درون دیگری قرار دارد، یا لحیم‌کاری هر‌دو به یکدیگر، از جمله شیوه‌هایی است که می‌توان در این زمینه به‌کار گرفت.
قسمت مرکزی یا نشیمن‌گاه Seat  را توسط یک فرز  ویژه‌ی نصب، برش دهید تا لبه‌ی صاف واقع در لوله داخلی را بلند نموده و زاویه مناسبی را برای تراش‌های پاویلیون سنگ به ‌وجود آورید تا بدون خطر خرد یا شکسته‌شدن سنگ در جا‌ی خود قرار گیرد.سنگ را همانند مراحل 13-3 لوله دیواره ضخیم، نصب نمایید.
لوله‌گذاری متناسب با شرایط مورد نظر از طریق کشیدن آن به ‌سمت پایین
در صورتی که لوله شما بسیار بزرگ است و هدفتان نگه‌داشتن سنگ در جای خود، یا قرار دادن لوله تلسکوپی درون قطعه‌ای از لوله دیگر است، از ورقه‌ای برای کشیدن آن به ‌سمت پایین استفاده کنید. قسمتی از لوله مورد نظر را که می‌خواهید کوچک‌تر به ‌نظر برسد، پس از حرارت، سرد کنید.
(الف) قطعه‌ای حدود 1 اینچ (5/ 25 سانتی‌متر) از دیواره یک سمت لوله را ارّه‌کاری نمایید. به ‌وسیله اره در قسمت مرکزی انتهای لوله، برشی ایجاد کنید، به‌طوری‌که جهت آن به ‌سمت یک دیوار متمایل شود.
(ب)  از انبرک‌های حاوی دماغه مدور استفاده کنید تا لبه‌های لوله موج‌دار گردد.
(ج) بخش انتها‌یی و قسمت موج‌دار شده لوله را وارد قسمت خمیده و تا خورده‌ی ورقه طراحی نموده تا حداقل 1/2  اینچ (13 سانتی متر) بیرون از قسمت باریک قرار گیرد.
قسمت برجسته یا برآمده را توسط "انبرک‌های طراحی یا سخت کار  "heavy-duty گرفته و لوله را به‌ درون ورقه طراحی وارد سازید.
دوباره شرایط را بررسی کنید تا از هماهنگی آن با شرایط سنگ یا قطعه دیگری از لوله مطمئن شوید. این مرحله را تکرار کنید و از حفره‌های کوچک‌تر موجود بر روی ورقه طراحی به ‌تدریج استفاده نمایید تا لوله، اندازه دلخواه را بیابید.
دقت کنید تا سوراخ‌های بیشتری در ورقه طراحی ایجاد نشود. در ضمن، لوله به ‌سرعت به ‌سمت پایین کشیده می‌شود و شما می‌توانید به ‌سهولت به هدفتان دست یابید.



مخراج کاری به روش دور دیوار2

خط‌کش برنجی مورد استفاده در مخراجکاری اعداد را بر حسب میلی‌متر و ابزار اندازه‌گیری درجه، آنان را دقیق‌تر و بر‌حسب 1/ 10 میلی‌متر نشان می‌دهد.
    دستگاه تنظیمات "فرز Bur" سنگ جواهر که اندکی کوچک‌تر از قطر سنگ جواهر است را انتخاب کنید.
     با حفر لوله دیواره ضخیم، "قسمت مرکزی یا (جای استقرار، صندلی) "Seatرا برش دهید تا دور دیواره را شکل دهید .
(4) به ‌وسیله موم یا دیگر مواد روغنی، به‌طور کامل فرز را چرب کنید. موم ماده‌ای چند منظوره است به‌ همین جهت زمانی‌که اندازه و تناسب (جای استقرار، صندلی) Seat را در نظر دارید، می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.
برای نگه‌داشتن سنگ قیمتی تا آن‌جا که ممکن است، از فلزکوچکی استفاده کنید. اگر قسمت مرکزی بسیار عمیق برش خورده ‌است، لبه دور دیواره، تراش‌ها یا قسمت فوقانی را پوشانیده و سنگ را از نظر پنهان می‌نماید. افراد تازه کار می‌توانند بخش "آناتومی سنگ" را در قسمت زیر مشاهده کنند.
در ‌هر حال، در صورتی که قسمت مرکزی بسیار کم عمق برش خورده باشد، فلز کافی برای محکم نگه‌داشتن سنگ قیمتی در اختیار نخواهیم داشت. به ‌این علت ممکن است سنگ به بیرون پرتاب شود. اما اگر سنگ بسیار کوچک باشد، می‌بایست از فرز بزرگ‌تر دیگری استفاده گردد، تا مکانی برای محکم نگه‌داشتن سنگ داشته باشید.
از شماره 5 تا 9: انتهای دور دیواره لوله را به ‌‌اندازه کافی برش دهید.
قبل‌از انجام اقدام فوق،‌ لازم است که بخش "ابتدای قسمت تحتانی سنگ "Culet مورد توجه قرار‌ گیرد. در‌صورتی‌که از "ورقه پشتی  Back Plat" یا تنظیمات سنگ جواهر بر روی حلقه، استفاده می‌کنید (یا سنگ را در یک حلقه نصب می‌کنید،) Culet  نمی‌بایست از قسمت زیرین لوله دیده شود. (5) مکان مناسب برای سنگ، این امکان را برای "کمربند "Girdle مهیا می‌سازد تا روی صندلیSeat یا قسمت مرکزی واقع شود، درحالی‌که بخش کوچکی از لبه دور دیواره، بالاتر از کمربند قرار گرفته است.
(6) اگر دور دیواره بسیار ضخیم به ‌نظر برسد، می‌توانید برای کاهش میزان ضخامت، قسمت خارجی را سنباده بکشید.
(7) پس از مشخص نمودن اندازه قسمت مرکزی و صندلی Seat و عمق مورد نیاز Culet ، به کمک ارّه جواهر‌سازی و ارّه منبت‌کاری، بخشی از قسمت طولی لوله را قطع کنید.
(9-8) سپس به‌دقت هر دو قسمت انتهایی را سنباده بکشید تا لوله میزان گردد.
کاغذ سنباده‌ای که به صفحه "اکریلیک Acrylic"، توسط اسپری چسبیده است، سطحی صاف و چسبنده‌ای را به ‌وجود می‌آورد که برای اتصال لبه‌های فلزی مناسب می‌باشد.
لحیم کاری مکان نصب لوله
قسمت‌های دیگر فلز مورد نظر که شامل قطعات لوله‌ای می‌شود، به عنوان دور دیواره استفاده می‌گردد و پس از آماده سازی، آنان را به ‌یکدیگر لحیم‌ می‌کنید. طی عملیات لحیم‌کاری، بهتر است حرارت شعله را بر روی قطعات بزرگ‌تر فلز متمرکز سازید تا از ذوب دهانه باریک دور دیواره ممانعت به‌عمل آید. تمامی عملیات لحیم کاری و پرداخت، می‌بایست قبل از نصب سنگ به انجام برسد. در صورتی که لوله را به ورقه پشتی یا قطعه‌ای از فلز، لحیم کرده‌اید، لازم است بخش داخلی لوله پاک‌سازی گردد. همچنین سوراخی در ورقه عقبی، واقع در مرکز لوله حفر شود تا امکان تمیز کردن باشد.



مخراج کاری به روش دور دیوار1

اولین گام در جهت مخراجکاری و نصب سنگ‌های قیمتی، افزودن درخشش و جلوه به جواهراتتان است.نصب لوله، علاوه بر‌آن‌که شیوه‌ای جدید در چیدمان سنگ‌های قیمتی به‌ شمار می‌آید، مرحله‌ای مهم در نصب، به‌ روشی پیچیده‌تر نیز محسوب می‌گردد.
ساخت "دور دیواره‌های Bezels " هماهنگ با اندازه و اشکال مختلف سنگ‌ها، بیانگر مهارت فوق‌العاده تولید‌کننده است. در ‌هر‌حال، نصب لوله، امکان استفاده از سنگ‌های تراش‌خورده در طرح مورد‌نظر را برای شما به ‌سهولت فراهم می‌سازد.
در این‌جا شما با نحوه‌ی به‌کار‌گیری شیوه فوق، توسط لوله‌ای با دیواره‌ای ضخیم یا ‌دو لوله تلسکوپی آشنا می‌شوید.سنگ‌های مدور و تراش خورده در اندازه‌های مختلف در‌ دسترس می‌باشند و به‌طور معمول بر‌حسب میلی‌متر در ‌امتداد یا طول قطر، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ولی بر‌عکس سنگ‌های قیمتی، قلمرو تنوع لوله‌ها از نظر اندازه، محدود است. همچنین می‌توان با‌ کشیدن سیم به ‌سمت پایین، قطر لوله‌‌ها را کاهش داد.
   مواد
سنگ‌های تراش یافته
    لوله نقره
    ابزار و ذخایر
    ابزار سنجش: خط برنجی یا اندازه‌گیری درجه
    انعطاف پذیری محور، تنظیم فرز، مته
    موم
    ارّه جواهر‌سازی با 0/ 2 تیغه
    ابزار برش لوله
    کاغذ سنباده، various grits
    مواد لحیم‌کاری: انبرک مسی، مواد گداز‌آور، سرکه، مشعل لحیم‌کاری و لایی لحیم‌کاری
    جلا‌دهنده فرز، هل دهنده و غلتانک
    تجهیزات پولیش یا تعادل در انعطاف‌پذیری فرز‌های میله و سنبه‌ها
    صفحات طراحی (اختیاری)
    انبر‌دست‌هایی با نوک مدور (اختیاری)
    انبرک‌های طراحی یا سنگین کار (اختیاری)
نصب لوله با لوله‌ی حاوی دیواره‌ای ضخیم
از شماره 1 تا 4: برش Cut the seat
    قطر سنگ مورد نظر را اندازه‌گیری کنید. قطر بیرونی حداقل می‌بایست 5/ 0میلی‌متر (1/ 64 اینچ) و بزرگ‌تر از سنگ باشد.
در‌صورتی‌که سنگ شما بزرگ‌تر از لوله دیواره ضخیم است، مطلب نصب لوله توسط لوله‌های تلسکوپی را مشاهده کنید. (اندازه گیری دقیق، اقدامی مهم تلقی می‌شود، بدین منظور از "ابزار بخش برنجی Slide-gauge Brass" و برای داشتن دقت بیشتر از "ابزار اندازه‌گیری درجه"، استفاده نمایید.