دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

کنترلرهای دیزل ژنراتور 2

DEEP SEA ELECTRONICS PLC

1-برد های کنترلی دستی : این سیستم کنترلی توانایی راه اندازی دیزل و ژنراتور و چک کردن پارامترهای را دار می باشد در نمونه قدیمی این شرکت صحفه نمایشگر وجود نداشته است ولی در نمونه جدید با وجود صحفه نمایشگر قابلیت نمایش پارامترهای وجود دارد مدل های زیر برای راه اندازی دستی و اتوماتیک می باشند . این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .
DSE7450
استارت اتوماتیک
DC Generator Control Module
DSE7410
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE7310
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE7210
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE7110 MKII
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE6110 MKII
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE6010MKII
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE4610
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE4510
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE4210
استارت اتوماتیک
Auto Start Control Module
DSE3210
Manual & Auto Start Control Module
DSE3110
Manual & Auto Start Control Module




کنترلرهای دیزل ژنراتور 1

برد کنترل PLC دیجیتال ساخت کمپانی Deep Sea انگلستان با قابلیت: نمایش آمپراژ ، ولتاژ ، فرکانس ، دور موتور ، ساعت کار ، آلارم های ویژه دمای آب ، فشار روغن ، CHECK UP کامل موتور می باشد. این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .

• قابلیت برنامه ریزی و تغییر تعاریف پیش فرض
• قابلیت تغییر تنظیمات از روی پنل
• قابلیت تغییر تعاریف مربوط به سنسورها
• قابلیت ثبت ساعت کار و یاد آوری برنامه سرویس و نگهداری
• قابلیت اندازگیری کلیه پارامترها برق شهر و دیزل ژنراتور
• دستگاه کنترل و حفاظت اتوماتیک دیزل ژنراتور
• قابلیت کد گذاری برای ورود به بخش تنظیمات
• فابلییت تعریف ورودی و خروجی ها
• کارکرد راحت و آسان
• دارای IP بالا برای کار در مناطق دارای رطوبت بالا
• حفاظت در مورد دور دیزل ژنراتور
• قابلیت اتصال سطح سنج درون باک
• قابلیت استارت در شرایط ولتاژ پایین
• طراحی بر اساس میکرو کنترلر
• استارت و استاپ اتوماتیک دیزل
• قابلیت مونیتورینگ.کنترل و تنظیم از طریق کامپیوتر
• حفاظت های مختلف افزایش درجه حرارت آب کاهش فشار روغن . افزایش و کاهش دور دیزل .افزایش
و لتاژ ژنراتور کاهش ولتاژ باتری
• نشان دهنده های اخطار مختلف: اخطار خرابی دینام. اخطار خطای انجام استارت در حالت اتوماتیک.
• اخطار خرابی سنسور روغن یا قطع بودن کابل ارتباطی در حالت اتوماتیک
• قابلیت تنظیم تمامی پارامتر های زمانی از روی پنل
• قابلیت کار با ولتاژ متغیر از12ولت تا 48ولت به طور اتو ماتیک
• قابلیت کار در دو حالت دستی و اتوماتیک
• نشان گر زمان کار دیزل ژنراتور بر حسب ساعت
• اندازگیری سه فاز شهر یا دیزل ژنراتور و تشخیص آمادگی
• قابلیت نمایش دور موتورRPM
• آلارم ویژه دمای آب
• CHECK UP کامل موتور
• با قابلیت: نمایش آمپراژ ، ولتاژ ، فرکانس
قابلیت اتصال از طریق پروتکل




تابلو چنچ اور در دیزل ژنراتور

تابلو چنچ اور دیزل ژنراتور

در هنگام قطع برق شهر سیستمی لازم می باشد تا دیزل ژنراتور را روشن نماید و پس از تثبیت ولتاژ و فرکانس کلید ژنراتور را وارد مدار نماید برای این کار از کلید های متفاوتی می توان استفاده نمود. کنتاکتور. کلید اتوماتیک. کلید دو طرفه موتور دار. این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .
الزامات ساخت تابلوی ATS
مشخصات المانهای الکتریکی :
کلیدهای CHO ازنوع هوائی موتور دار مارک زیمنس آلمان یا اشنایدر استفاده می گردد.
مدار کنترل می بایستی دارای MINI PLC بوده و سیستم های رله ای مورد تایید نمی باشد .
شارژر می بایستی برند dkg مدل ut-1 ویا زیمنس و یا DEEP SEAبا مشخصه 24VDC,10A ارائه گردد .
کلیدهی مینیاتوری از برند زیمنس یا اشنایدر باشند
سایر المانها ازبرندهای اروپاپی غربی باشند .
بدنه تابلو سلول ریتال یا سیوکون باشد .
برد کنترلیDSE UK/COMAP
مشخصات فنی ساخت تابلو :
برای ساخت تابلو های چنچ اور علاوه بر اینکه کلیه الزامات عنوان شده در استاندارد می بایستی رعایت میگردد . همچنین الزامات تکمیلی زیر نیز بایستی رعایت و اجرا می گردد .
نقشه ساخت
قبل از ساخت تابلو چنج اور نقشه سه خطی و نقشه جانمائی تجهزیات ارائه می گردد .
رنگ
پس از مراحل چربگیری و فسفاته نمودن بصورت غوطه وری ، رنگ آمیزی به صورت الکترو استاتیک ( پودری ) انجام گیرد . رنگ به کار رفته کرم رنگ با کد 7035 خواهد بود . ضخامت رنگ بایستس حداقل 110 میکرون باشد ( برای تمام اجزائ بدنه ) این مورد نیز جهت تحویل تست می گردد .
بدنه
در تابلو های ایستاده ، ستونها از ورق روغنی به ضخامت 25 میلیمتر و درب جلو از ورق روغنی به ضخامت 2 میلیمتر و سایر دربها و صفحات روبند و موتاژ از ورق روغنی به ضخامت 15 میلیمتر ساخته شود . شاسی زیر تابلو ( پا سنگی ) نیز ازو رق 2 میلیمتر ساخته می شود .
ستونها ار نوع مرغوب طرح ریتال می باشند و در تمام طول ستون سوراخ های با فواصل استاندارد وجود دارد
محل پانچ سوراخها بایتس دارای پلیسه می باشد .
کلیه برشها با دستگاه مناسب انجام می پذیرد و هیچگونه پلیسه و لبه تیز وجود ندارد
توضیح : سلول تابلو ریتال اصل میباشد لذا توضیحات فوق صرفاً جهت روبنده و ساپورت ها ارائه گردیده است .
درب
درب تابلو بایستی داریا فوم تزریقی جهت آب بندی باشد عایق هی چسبنی مورد تائید نمی باشند .
درب تابلو بایتس دارای شاس کشی با قوطی 2×2 و پیچ جوش روکش مس داخلی باشد بنحوی که هیچگونه لرزش و تاب خوردگی در هنگام بازو بسته شدن نداشته باشد .
صفحه مونتاژ
کلیه تابلو دارای صفحه مونتاژ جهت نصب و سیم کشی اقلام داخلی باشند .
صفحه روبند
کلید تابلو دارای صفحات روبند جهت حفاظت در مقابل تماس با قسمتهای برقدار داخلی باشند . صفحات روبند دارای لولای روکار از نوع گالوانیزه سه پیچ و قفل آچاری ( زیمنسی ) باشند .
قفل
تابلوهای ایستاده دارای قفل مرکزی سه محوری ( ریتالی ) برای اصلی و قفل آچاری زبانه ای ( زیمنسی )‌برای دربهای پشت باشند .
تابلوهای دیواری دارای قفل سوئیچی باشند .
لولا
کلیه تابلو ها دارای لولا ی مخفی از جنس گالوانیزه نوع مرغوب باشند .
یراق آلات
کلیه یراق آلات و ریل نصب تجهیزات از برند مسان ترکیه یا کیفیت مشابه باشد .
شمش کشی
کلیه شمش کشیه فازها در محوطه بالای تابلو انجام گرفته و دارای عایق ازنوع وارنیش حرارتی خواهند بود .
شمش کشی نول و ارت در محوطه پایین تابلو انجام خواهد گرفت .شمشهای فاز و نول بر روی مقره و شمش ارت مستقیماً بر روی بدنه نصب خواهند شد .
کلیه شمشها تا محل محفظه سربندی بایستی امتداد یابند .
شمشکشی فازها با رعایت فضای کافی انجام گیرد و سایز شمشهای فاز حداقل 1.5 برابر تنظیم حرارتی کلیداصلی در نظر گرفته شود .
سایز شمشهای نول وارت حداقل نصف سایز شمشهای فاز در نظر گرفته شود .
برای کلیدهای 100 آمپر و بزرگتر از شمش استفاده گردد . کابل کشی مورد تایید نیست .
سیم کشی کلیه سیم کشیهای داخل تابلو از داخل کانالهای پلاستیکی از نوع مرغوب (‌لگراند یا مشابه ) انجام خواهد گرفت .
کلیه سیمها از نوع افشان انتخاب شده و در محاسبه سایز آنها با نشریه 110 سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ازای هر 4 آمپر 1 میلیمتر مربع سطح مقطع در نظر گرفته خواهد شد .
محفظه سربندی
در کلیه تابلو محفظه مخصوص سربندی پیش بینی گردد .
جا نقشه ای
در داخل دربا اصلی کلیه تابلو ها یک عدد جا نقشه ای فلزی به همراه نقشه ازبیلت تابلوی ساخته شده قرا گیرد .
پلاک گذارای
برای کلیه فیدرهای وروردی و خروجی در تابلو ها از پلاکهای نوع بر چسبی ( اتیکتی ) ازنوع مرغوب استفاده خواهد شد
اسناد تست
اسناد تست کارخانه ای تابلو ها می باستی به همراه تابلو ها ارائه گردد .




چگونه گاورنر الکترونیکی دیزل ژنراتور را تنظیم نماییم

گاورنر : دستگاه کنترل و تثبت کننده دور دیزل و فرکانس

این دستگاه با توجه به تعداد پالس تولیدی از pikup که مماس بر دنده فلایویل نصب است سیگنال کنترلی مناسبی را جهت تثبیت سرعت دور دیزل تولید و به شیر برقی (actutor) که در مسیر سوخت قرار دارد فرمان های لازم را می دهد . که در نتیجه ی این پروسه سرعت دیزل و در نهایت فرکانس خروجی چه در حالت بی باری و چه در حالت با باری ثابت می ماند .  این شرکت تولیدات و محصولات بسیاری را به صنعت معرفی وارائه داده است که تولید گاورنر الکترونیکی نمونه فابریک گاورنر CUMMINS از این تولیدات است . همچنین مدلهای مختلف گاورنرهای اصلی از قبیل volvo CUMMINS , GAC , و تجهیزات جانبی ( اکتیویتر و سنسور پیکاپ )از محصولات این شرکت جهت فروش می باشد . این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .
تنظیم گاورنر الکترونیک آنالوگ بروی دیزل ژنراتور
گاورنرهای الکترونیک دارای تنظیم اولیه کارخانه سازنده می باشد ولی از آنجایی که این گاورنرها بروی عمده موتورهای دیزل نصب و باشد باید سیستم گاورنر را با دیزل انطباق داد. جهت تنظیم گاورنر بعد اسیم کشی طبق نقشه مربوطه به ترتیب زیر عمل کنید
1-ابتدا دیزل را روشن و سپس دور را با پتانسیومتر تنظیم کنید
2-پس از گرم شدن دیزل اقدام به تنظیم کردن ضریب بهره با پتانسیومترGAIN نموده بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت حرکت عقربه های ساعت دیزل از حالت عادی خارج می گردد و به نوسان می افتد سپس به آرامی پتانسیومتر برخلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب بهره گاورنر تنظیم شده است
3-پس از تنظیم کردن ضریب بهره گاورنر اقدام به تنظیم کردن ضریب پایداری گاورنر با پتانسیومترSTABILITY نموده بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه های ساعت دیزل از حالت عادی خارج و به نوسان می افتد سپس به آرامی پتانسیومتر را خلاف عقربه های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب پایداری تنظیم شده است
4- پس از از تنظیم گاورنر در حالت بار می بایستی با اعمال بار به دیزل تنظیمات را مجدد انجام داد
گاورنر : دستگاه کنترل و تثبت کننده دور دیزل و فرکانس
این دستگاه با توجه به تعداد پالس تولیدی از pikup که مماس بر دنده فلایویل نصب است سیگنال کنترلی مناسبی را جهت تثبیت سرعت دور دیزل تولید و به شیر برقی (actutor) که در مسیر سوخت قرار دارد فرمان های لازم را می دهد . که در نتیجه ی این پروسه سرعت دیزل و در نهایت فرکانس خروجی چه در حالت بی باری و چه در حالت با باری ثابت می ماند .
این شرکت تولیدات و محصولات بسیاری را به صنعت معرفی وارائه داده است که تولید گاورنر الکترونیکی نمونه فابریک گاورنر CUMMINS از این تولیدات است . همچنین مدلهای مختلف گاورنرهای اصلی از قبیل volvo CUMMINS , GAC , و تجهیزات جانبی ( اکتیویتر و سنسور پیکاپ )از محصولات این شرکت جهت فروش می باشد
تنظیم گاورنر الکترونیک آنالوگ بروی دیزل ژنراتور
گاورنرهای الکترونیک دارای تنظیم اولیه کارخانه سازنده می باشد ولی از آنجایی که این گاورنرها بروی عمده موتورهای دیزل نصب و باشد باید سیستم گاورنر را با دیزل انطباق داد. جهت تنظیم گاورنر بعد اسیم کشی طبق نقشه مربوطه به ترتیب زیر عمل کنید
1-ابتدا دیزل را روشن و سپس دور را با پتانسیومتر تنظیم کنید
2-پس از گرم شدن دیزل اقدام به تنظیم کردن ضریب بهره با پتانسیومترGAIN نموده بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت حرکت عقربه های ساعت دیزل از حالت عادی خارج می گردد و به نوسان می افتد سپس به آرامی پتانسیومتر برخلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب بهره گاورنر تنظیم شده است
3-پس از تنظیم کردن ضریب بهره گاورنر اقدام به تنظیم کردن ضریب پایداری گاورنر با پتانسیومترSTABILITY نموده بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه های ساعت دیزل از حالت عادی خارج و به نوسان می افتد سپس به آرامی پتانسیومتر را خلاف عقربه های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب پایداری تنظیم شده است
4- پس از از تنظیم گاورنر در حالت بار می بایستی با اعمال بار به دیزل تنظیمات را مجدد انجام داد




تابلو برق دیزل ژنراتور

تابلو برق دیزل ژنراتور عنوان مطلبی است که در سایت آموزش تابلو برق قرار می گیرد.در این نوشته یک دید کلی نسبت به تابلو برق دیزل ژنراتور را نشان می دهد. تابلو برق دیزل ژنراتور دستی و اتوماتیک (راه اندازی دستی و اتوماتیک کنترل دیزل ژنراتور) سیستم نمای تابلو و طراحی آن به صورت ایستاده و درب از جلو می باشد. و از باکس تابلویی با رنگ آمیزی الکترو استاتیک کوره ای با سیستم تهویه می باشد. با توجه به قدرت ژنراتور و نحوه کنترل با ابعاد مختلف به صورت تک سلولی یا دو سلولی و…. ساخته می شود. این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .

کار این تابلو کنترل (Control panel) نظارت بر تغذیه بار مصرفی توسط شبکه برق شهری یا ژنراتور است. به این صورت که به محض بروز اختلال یا قطعی در شبکه برق شهری مراحل زیر توسط این تابلو انجام می شود:
۱ـ فیدر اصلی برق شهر قطع شده.
۲ـ عمل استارت دیزل ژنراتور به صورت اتوماتیک و با تاخیر از پیش تعیین شده انجام می شود. در صورتی که دیزل روشن نشد ، این عمل سه مرحله تکرار می شود.
پس از روشن شدن موتور تابلو وظیفه کنترل مقادیری از جمله آب ، روغن، دینام، شارژر، ولتاٰژ خروجی ٰ ژنراتور را دارد. پس از اینکه ولتاٰژ و فرکانس دیزل ژنراتور از طرف تابلو تایید شد ،فیدر اصلی ژنراتور وصل می شود.
۳ـ زمانی که دیزل ژنراتور در حال کار می باشد (نبودن برق شهر)، در این زمان پس از وصل مجدد شبکه برق شهر فیدر ژنراتور قطع شده و فیدر شهر وصل می شود. در این لحظه دیزل تا زمان از پیش تایین شده روشن می ماند. این عمل که حالت کاری بدون بار ژنراتور می باشد باعث خنک شدن موتور شده و همچنین در قطعی های لحظه ای نیاز به استارت موتور می شود. این سه عمل انجام شده توسط تابلو را چنج اور یا امرجنسی می گویند. در این تابلوها از انواع بردهای الکترونیکی با برندهای مختلف استفاده می شود.
لوازم و قطعاتی که در تابلوهای امرجنسی استفاده می شود عبارت است از :
فیدرهای اصلی که می تواند کنتاکتور یا کلیدهای اتوماتیک موتوردار باشد(شهر،ژنراتور،مصرف)
رله های صنعتی که در مدار فرمان چنج استفاده می شود(استارت،خاموش کن و…)
برد الکترونیکی که چنج و استارت و کنترل دیزل را انجام می دهد.
شارژر که در لحظه خاموش بودن موتور عمل شارژ باطری را انجام می دهد.




معرفی ژنراتور و الکتروموتور قسمت آخر

ساخت کوچکترین ژنراتور دنیا در چین

کوچکترین ژنراتور دنیا، ‌نانوژنراتور، اخیراً در مرکز ملی علم و نانوفناوری چین ساخته شد. این کار توسط پروفسور Wang Zhonglin از دانشگاه Peking و دکتر Song Jinhui انجام شده است.پیش‌بینی می‌شود که از این نانوژنراتور در محدوده وسیعی از زمینه‌ها ماند بیوپزشکی، مقاصد نظامی، مخابرات و سنسورهای بی‌سیم استفاده شود. این سری از مقالات مربوط به راه اندازی دیزل ژنراتور میباشد .
مولد تحریک سری
در این ژنراتور آرمیچر با سیم پیچ تحریک به صورت سری قرار می گیرد. از آنجا که جریان بار از سیم پیچ آرمیچر و سیم پیچ تحریک عبور کند باید سیم پیچ تحریک دارای سطح مقطع زیاد و تعداد دور کم باشد. مدار الکتریکی مولد سری و روابط آن بصورت زیر است.
IS : جریان مدار تحریک سری
RS : مقاومت سیم پیچ تحریک سری
مشخصه بی باری مولد سری: (VT = f(IL) n = const)
برای بدست آوردن مشخصه خارجی مولد سری دور مولد را به دور نامی می رسانیم، اول حداکثر مقاومت بار را در مدار قرار میدهیم در این حالت با عبور جریان کم از آرمیچر و تحریک، فوران اگر مخالف پسماند نباشد نیرومحرکه القایی زیاد میشود که در نتیجه ولتاژ خروجی افزایش می یابد با کاهش مقاومت بار جریان تحریک که برابر با جریان بار و آرمیچر است زیاد شده و قطبها را اشباع می کند و در نتیجه فوران ثابت می ماند و چون دور هم ثابت است نیرومحرکه ثابت می ماند اما ولتاژ خروجی به دلایل زیر کاهش می یابد:
1-    افت ولتاژ در هادی های آرمیچر
2-   افت ولتاژ در سیم پیچی تحریک
3-  افت ولتاژ بر اثر عکس العمل مغناطیسی آرمیچر
4-   کاربرد مولد سری: مورد استفاده مولد سری خیلی کم است چون ولتاژ دو سر آرمیچر بر
5- اثر تغییر جریان بار به طور قابل ملاحظه ای تغییر می کند. در عین حال از این مولد بعنوان جبران کننده افت ولتاژ خطوط جریان مستقیم استفاده میشود.