دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

فیلتر های هوا در موتور چطور کار میکند ؟

هوایی که توسط موتور تنفس می شود حاوی گرد و خاک و ذرات معلق دیگری است که به تدریج با واردشدن به داخل موتور ، موجب آسیب دیدگی جدی آن خواهد شد (گیر کردن سوپاپ ها ، خاک گرفتگی اطراف سوپاپ ها ،خط و خراش دیواره سیلندر و پیستون ها  و……) در موتورهای کشاورزی  صنعتی و راهسازی که در شرایط گرد و غبار و نامناسبی کار می کنند، تصفیه هوای ورودی به موتور اهمیت بیشتری پیدا می کند و با ورود کمترین مقدار آلودگی به داخل سیلندر ها به مرور سبب آسیب جدی به آنها خواهد شد. به طور مثال یک موتور چهار سیلندر در ۱۰ ساعت کاری حدود ۳۲۸۰ کیلوگرم هوا مصرف می کند که وجود فیلتر ها و تصفیه کننده های هوا را تصدیق می کند. این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .

پیش صافی
اکثراً موتورهای تراکتور و ماشین های کشاورزی و صنعتی دارای یک پیش صافی در ابتدای ورودی هوای موتور هستند.
پیش صافی دارای کاسه ای پلاستیکی شفاف است که توسط درب آن محصور می گردد. قسمت ورود هوا به پیش صافی از پره های مورب ساخته شده است و لوله مکش هوای موتور در وسط ان قرار می گیرد. با مکش هوا از لوله اصلی ، هوا توسط پره های مورب در داخل کاسه حالت گرد بادی پیدا می کند. حالت گرد بادی موجب برخورد گردو خاک و ذرات درشت به بدنه کاسه می شود و آنها در داخل کاسه سقوط کرده و باقی می مانند و هوای نسبتاً تمیز وارد صافی می گردد. در برخی از موتورهای تراکتور و کمباین ، در ورودی پیش صافی یک توری نیز وجود دارد که ذرات درشت (مانند کاه و کلش و…..) را می گیرد. کاسه پیش ساخته صافی را هنگام وجود و پر بودن گرد و خاک بایستی تخلیه نمود، ولی در برخی از موتورها این پیش صافی دارای خاصیت خود تمیز کن است (مسی فرگوسن ۳۹۹ ). گاز های خروجی اگزوز باعث ایجاد یک خلاء نسبی در داخل لوله رابط بین پیش صافی و اگزوز می شود که موجب کشیدن و راندن گرد و خاک و مواد خارجی به بیرون از اگزوز میشود.
صافی روغنی
از این فیلتر ها (یا صافی ها ) در برخی از موتورهای دیزل استفاده شده است. طریقه کار این فیلتر ها براساس گرفتن و غرق کردن گردو خاک داخل روغن است.
فیلتر دارای یک صافی اولیه و ثانویه است و در قسمت پایین آن کاسه یا ظرف روغن وجود دارد. با مکش موتور، هوا از لوله مرکزی وارد انتهای فیلتر شده و به کاسه روغن برخورد  می کند. برخورد هوا به کاسه روغن مقداری زیادی از گرد و خاک و کثافات آنرا می گیرد، چرا که این ذرات معمولاً سنگین تر بوده و در داخل روغن گیر می کنند. گرد و خاک و ناخالصی های دیگر توسط فیلتر اول و دوم گرفته  می شوند و هوای پاک و تصفیه شده وارد موتور می شود.
صافی خشک
عضو اصلی این نوع صافی ها یک فیلتر کاغذی باسوراخ های بسیار رریز است که وظیفه تصفیه هوا رادارد. جنس کاغذ فیلتر از یک نوع کاغذ مخصوص بوده که برای افزایش سطح فیلتراسیون ، آنرا به صورت چین دار می سازند.صافی های خشک در موتورهای مختلف در انواع و سایز های گوناگون به کار برده می شوند ، مثلا  صافی یک موتور کوچک تک و دو سیلندر دارای سطح کم و اندازه کوچک است چگونگی کار صافی های خشک چنین است: با مکش موتور ، هوا از لوله ورودی با سرعت بالایی وارد صافی می گردد. هوا پس از ورود به پره های مورب در ابتدای فیلتر برخورد کرده و حالت گردبادی پیدا می کند. هوا با حالت گرد بادی و سرعت بالا به دور عضو یا المنت اصلی فیلتر چرخیده و از طریق مکش موتور به سطح داخلی فیلتر کشیده می شود. گردش هوا به دور فیلتر موجب جدا شدن مقداری از گرد و خاک بر وی آن شده که در انتهای فیلتر(کاسه گرد گیر)جمع می شوند.ذرات باقیمانده گردو خاک توسط منافذ ریز فیلتر گرفته می شوند و هوا با ورود به سطح داخلی فیلتر، از فیلتر ایمنی نیز گذشته و از طریق لوله خروجی وارد موتور می شود. در برخی موتورهای بزرگ و سنگین، معمولاً از دو المنت یا صافی استفاده می شود.المنت دومی کوچکتر بوده و به عنوان عضو ایمنی و تکمیلی استفاده می شود، یعنی ذراتی که از صافی اصلی عبور کنند توسط این صافی گرفته می شوند. این صافی ها عمل تصفیه هوا را بهتر و مطمئن تر (بیشتر از ۹۹%)انجام می دهند.
قسمت گرد گیر صافی دارای یک لاستیک پلاستیکی شکاف دار (گلابی لاستیکی ) است که با فشردن آن و باز شدن شکاف ، گردو خاک داخل گرد گیر به بیرون ریخته می شود. در موتور تراکتورها ، کمباین ها و ماشین های راهسازی جدید قسمت گرد گیر توسط یک مجرا به خروجی اگزوز متصل شده است.گازهای خروجی اگزوز موجب کشش و تخلیه گرد و خاک داخل گردگیر می شوند و حالت خود تمیز کنی را به وجود می آورد.در موتورهایی با طرح صافی خشک از یک هشدار دهنده گرفتگی صافی استفاده می شود که گرفتگی و زمان سرویس صافی ها را نشان می دهد، کلید یا حسگر الکتریکی هشداردهنده ، در خروجی فیلتر یا ورودی خوای موتور نصب شده است. با گرفتگی فیلتر ، در لوله ورودی موتور یک مقاومت جریان هوا یا خلاء ایجاد می شود که باعث تحریک کلید و روشن کردن چراغ مربوط در داشبورد راننده خواهد شد.در برخی از طرح ها یک آمپر یا نشانگر وجود دارد که در حقیقت یک خلاء سنج می باشد.در برخی دیگر از موتور ها (معمولاً موتورهای ثابت) از یک نوع دیگر نشانگر گرفتگی استفاده می شود. این نشانگر نسبت به میزان خلاء یا فشار هوای ورودی موتور تحریک می شود. با افزایش میزان خلا، غبار نما یا نشانگر تحریک شده و نوار قرمز رنگ آن ظاهرمی شود که زمان سرویس صافی را هشدار  می دهد.
اگزوز
وظیفه اگزوز هدایت گازهای خروجی از سیلندرها به بیرون و کاهش صدای این گازها است. اگزوز ها از یک صدا خفه کن و لوله خروجی تشکیل شده اند.
صدا خفه کن یا انباره اگزوز
صدا خفه کن یک محفظه استوانه ای گرد یا بیضی می باشد که در داخل خود دارای صفحات و لوله های سوراخ دار است. لوله های داخل صدا خفه کن به دو صورت جریان معکوس و مستقیم یا یکسره وجود دارند.لوله های سوراخ دار داخل صدا خفه کن به تعداد زیادی موجود دارند تا سطح بیشتری را برای صدا گیری ایجاد کنند. در برخی صدا خفه کن ها داخل انبار اگزوز از مواد نسوز نیز پر می گردد.




سنسور دور سنج در دیزل ژنراتور 2

محرک سوخت.ACTUATOR

محرک سوخت از یک سیم پیچ دو طبقه فنربرگردان هسته آهنی متحرک و دسته خروجی که به هسته آهنی متصل است تشکیل می گردد. سیم پیچ محرک سوخت را میتوان به دو صورت12و24ولت سربندی نموده. سیگنالهای تولید شده در خروجی واحد کنترل الکترونیک پس از اعمال به محرک سوخت باعث جذب هسته آهنی به داخل سیم پیچ متناسب با پهنای سیگنال خروجی می شود و منجر به حرکت دسته خروجی می گردد . فنر برگردان باعث بیرون راندن هسته آهنی از سیم پیچ در هنگام کم شدن پهنای سیگنال خروجی می شود. این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .
سنسورهای القائی سنسورهای بدون تماس هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می دهند و می توانند فرمان مستقیم به مدارات کنترل مثل PLC , CONTROL SPEED یا گاورنر الکترونیکی بدهند . در دیزل ژنراتورها برای کنترل فرکانس و دور دیزل ژنراتور بایستی دریچه سوخت متناسب با فرکانس یا دور دیزل بازو بسته شود تا در نهایت در تمام شرایط کارکرد دیزل ژنراتور دیزل دارای دوری ثابت باشد که در نتیجه آن فرکانس ثابتی داشته باشیم . نقش کنترل دور دیزل را گاورنر بعهده دارد که در دو نوع می باشد گاورنر الکترونیکی و گاورنر مکانیکی . این سنسورها در گاورنرهای الکترونیکی جهت کنترل دور دیزل مورد استفاده قرار میگیرند . پیکاپ بر روی دنده فلایویل با فاصله مشخص قرار می گیرد و هرگاه دنده های فلایویل از جلوی این سنسور عبور می کند خروجی سنسور که به دستگاه کنترل سرعت یا گاورنر وصل است پالسی تولید می گردد که گاورنر با توجه به تعداد این پالسها و فرکانس تنظیمی خروجی متصل به شیر برقی (اکچویتر ی) را تغییر می دهد که در نتیجه این فرایند با توجه به کنترل دریچه شیر برقی مقدار سوخت کنترل و در نهایت فرکانس کنترل می گردد .
PICKUP سنسور پیکاپ : سنسور القایی و کاربرد آن در دیزل ژنراتور
این سنسور متشکل از یک آهن ربای دائم و یک سیم پیچ بوده ودر فاصله ای بسیار نزدیک به دنده فلایویل قرار می گیرد. عبوردنده فلایویل از نزدیکی سنسور باعث تغییر شار مغناطیسی در سیم پیچ شده و در نتیجه یک ولتاژ متناوب با دامنه ثابت و فرکانسی متغیر متناسب با سرعت دنده فلایویل در سیم پیچ تولید می گردد.
واحد کنترل الکترونیک سیگنالهای تولید شده توسط سنسور سرعت را گرفته و پس از تغییر شکل سیگنال به سیگنال مربعی با پهنای متغیر و فرکانسی متناسب با تغیرات فرکانس سنسور سرعت از250تا500 هرتز تولید نموده وپس از تقویت آنرا در خروجی ظاهر می کند
محرک سوخت.ACTUATOR
محرک سوخت از یک سیم پیچ دو طبقه فنربرگردان هسته آهنی متحرک و دسته خروجی که به هسته آهنی متصل است تشکیل می گردد. سیم پیچ محرک سوخت را میتوان به دو صورت12و24ولت سربندی نموده. سیگنالهای تولید شده در خروجی واحد کنترل الکترونیک پس از اعمال به محرک سوخت باعث جذب هسته آهنی به داخل سیم پیچ متناسب با پهنای سیگنال خروجی می شود و منجر به حرکت دسته خروجی می گردد . فنر برگردان باعث بیرون راندن هسته آهنی از سیم پیچ در هنگام کم شدن پهنای سیگنال خروجی می شود.
سنسورهای القائی سنسورهای بدون تماس هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می دهند و می توانند فرمان مستقیم به مدارات کنترل مثل PLC , CONTROL SPEED یا گاورنر الکترونیکی بدهند .
در دیزل ژنراتورها برای کنترل فرکانس و دور دیزل ژنراتور بایستی دریچه سوخت متناسب با فرکانس یا دور دیزل بازو بسته شود تا در نهایت در تمام شرایط کارکرد دیزل ژنراتور دیزل دارای دوری ثابت باشد که در نتیجه آن فرکانس ثابتی داشته باشیم . نقش کنترل دور دیزل را گاورنر بعهده دارد که در دو نوع می باشد گاورنر الکترونیکی و گاورنر مکانیکی
این سنسورها در گاورنرهای الکترونیکی جهت کنترل دور دیزل مورد استفاده قرار میگیرند . پیکاپ بر روی دنده فلایویل با فاصله مشخص قرار می گیرد و هرگاه دنده های فلایویل از جلوی این سنسور عبور می کند خروجی سنسور که به دستگاه کنترل سرعت یا گاورنر وصل است پالسی تولید می گردد که گاورنر با توجه به تعداد این پالسها و فرکانس تنظیمی خروجی متصل به شیر برقی (اکچویتر ی) را تغییر می دهد که در نتیجه این فرایند با توجه به کنترل دریچه شیر برقی مقدار سوخت کنترل و در نهایت فرکانس کنترل می گردد .




سنسور دور سنج در دیزل ژنراتور 1

PICKUP سنسور پیکاپ : سنسور القایی و کاربرد آن در دیزل ژنراتور

این سنسور متشکل از یک آهن ربای دائم و یک سیم پیچ بوده ودر فاصله ای بسیار نزدیک به دنده فلایویل قرار می گیرد. عبوردنده فلایویل از نزدیکی سنسور باعث تغییر شار مغناطیسی در سیم پیچ شده و در نتیجه یک ولتاژ متناوب با دامنه ثابت و فرکانسی متغیر متناسب با سرعت دنده فلایویل در سیم پیچ تولید می گردد.واحد کنترل الکترونیک سیگنالهای تولید شده توسط سنسور سرعت را گرفته و پس از تغییر شکل سیگنال به سیگنال مربعی با پهنای متغیر و فرکانسی متناسب با تغیرات فرکانس سنسور سرعت از250تا500 هرتز تولید نموده وپس از تقویت آنرا در خروجی ظاهر می کند. این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .
محرک سوخت.ACTUATOR
محرک سوخت از یک سیم پیچ دو طبقه فنربرگردان هسته آهنی متحرک و دسته خروجی که به هسته آهنی متصل است تشکیل می گردد. سیم پیچ محرک سوخت را میتوان به دو صورت12و24ولت سربندی نموده. سیگنالهای تولید شده در خروجی واحد کنترل الکترونیک پس از اعمال به محرک سوخت باعث جذب هسته آهنی به داخل سیم پیچ متناسب با پهنای سیگنال خروجی می شود و منجر به حرکت دسته خروجی می گردد . فنر برگردان باعث بیرون راندن هسته آهنی از سیم پیچ در هنگام کم شدن پهنای سیگنال خروجی می شود.
سنسورهای القائی سنسورهای بدون تماس هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می دهند و می توانند فرمان مستقیم به مدارات کنترل مثل PLC , CONTROL SPEED یا گاورنر الکترونیکی بدهند .
در دیزل ژنراتورها برای کنترل فرکانس و دور دیزل ژنراتور بایستی دریچه سوخت متناسب با فرکانس یا دور دیزل بازو بسته شود تا در نهایت در تمام شرایط کارکرد دیزل ژنراتور دیزل دارای دوری ثابت باشد که در نتیجه آن فرکانس ثابتی داشته باشیم . نقش کنترل دور دیزل را گاورنر بعهده دارد که در دو نوع می باشد گاورنر الکترونیکی و گاورنر مکانیکی
این سنسورها در گاورنرهای الکترونیکی جهت کنترل دور دیزل مورد استفاده قرار میگیرند . پیکاپ بر روی دنده فلایویل با فاصله مشخص قرار می گیرد و هرگاه دنده های فلایویل از جلوی این سنسور عبور می کند خروجی سنسور که به دستگاه کنترل سرعت یا گاورنر وصل است پالسی تولید می گردد که گاورنر با توجه به تعداد این پالسها و فرکانس تنظیمی خروجی متصل به شیر برقی (اکچویتر ی) را تغییر می دهد که در نتیجه این فرایند با توجه به کنترل دریچه شیر برقی مقدار سوخت کنترل و در نهایت فرکانس کنترل می گردد .
PICKUP سنسور پیکاپ : سنسور القایی و کاربرد آن در دیزل ژنراتور
این سنسور متشکل از یک آهن ربای دائم و یک سیم پیچ بوده ودر فاصله ای بسیار نزدیک به دنده فلایویل قرار می گیرد. عبوردنده فلایویل از نزدیکی سنسور باعث تغییر شار مغناطیسی در سیم پیچ شده و در نتیجه یک ولتاژ متناوب با دامنه ثابت و فرکانسی متغیر متناسب با سرعت دنده فلایویل در سیم پیچ تولید می گردد.
واحد کنترل الکترونیک سیگنالهای تولید شده توسط سنسور سرعت را گرفته و پس از تغییر شکل سیگنال به سیگنال مربعی با پهنای متغیر و فرکانسی متناسب با تغیرات فرکانس سنسور سرعت از250تا500 هرتز تولید نموده وپس از تقویت آنرا در خروجی ظاهر می کند




کوزیمات N+ یا رگولاتور ولتاژ ژنراتور

AvkCosimat N+ Voltage Regulator

کوزیمات، که گاه رگولاتور ولتاژ نیز خوانده شده است، یک دستگاه الکترونیکی است که، در صنعت برق و الکترونیک صنعتی، کاربرد دارد. کار این وسیله، کنترل ولتاژ خروجی ژنراتورهای سنکرون و آسنکرون سه فاز، که همواره از چالش های صنعت برق بوده، می باشد. این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .
از آنجا که، در ژنراتورهای قدیمی تر و اولیه، از مگنت ثابت، استفاده می شد، ولتاژ خروجی کاملا وابسته به سرعت گردش و میزان فاصله هوایی بین قطب تا استاتور، بود و با بارگیری ژنراتور، ولتاژ خروجی دستخوش تغییر می شد. این وسیله، که به خودی خود٬ یک سیستم اندازه گیری، کنترلی کامل است٬ تنظیم و کنترل ولتاژ ژنراتورهای نیروگاهی و ژنراتورهای سیار برق٬ به ویژه زمان بارگیری ژنراتور و اوج بار است. در زمان بارگیری و اوج بار، مقاومت سیم پیچ های داخلی ژنراتور، و همچنین، مقاومت سیم ها و شین های هادی، مشهود تر شده، و افت ولتاژ روی این مسیرها، گاه غیر قابل صرف نظرکردن است. از اینرو، این وسیله، طراحی شده، تا بتواند به طور خودکار، افت ولتاژ ناشی از بارگیری کامل یا ناکامل یک ژنراتور را، چه در حالت سنکرون، و چه در حالت غیر سنکرون، جبران نماید . فرآیند جبران افت ولتاژ، به این ترتیب است که، کوزیمات، که مدام در حال نمونه برداری از ولتاژ خروجی ژنراتور است، در صورت افت ولتاژ ژنراتور، حتی در حد یکی دو ولت، آن را حس کرده، و در مدت زمانی که بستگی به تنظیمات و نوع آن دارد٬ و پاسخ زمانی ماندگار نام میگیرد، جریان تحریک ژنراتور را، افزوده، در نتیجه شار میدان مغناطیسی منتشر شده از روتور، نسبت به قبل زیادتر شده٬ و در نهایت٬ ولتاژ القا شده به استاتور، افزایش می یابد. این سیکل تا جایی انجام می شود که مقدار ولتاژ خروجی ژنراتور٬ با ولتاژ نمونه داخل کوزیمات که قبلا تنظیم شده٬ برابر شود.بدیهیست، این فرایند٬ می تواند روند معکوس را نیز طی کند! یعنی اگر ژنراتوری که زیر بار رفته، و کوزیماتش این روند را طی کرده٬ دچار کاهش بار٬ چه ناگهانی و چه با روندی نرم٬ کوزیمات ، افزایش ناچیز ولتاژ خروجی ژنراتور پس از کاهش بار را حس می کند٬ و به همان نسبت٬ جریان تحریک سیم پیچ روتور را کاهش می دهد. در نتیجه القای میدان مغناطیسی از روتور به استاتور ژنراتور٬ کاهش یافته٬ و ولتاژ القا شده در استاتور که همواره به بار وصل بوده٬ کاهش می یابد.به این ترتیب٬ روند کنترل ولتاژ خروجی ژنراتور٬ در اختیار قرار می گیرد و می توان اطمینان حاصل کرد که ولتاژ ژنراتور در چرخه خودکنترلی، و دارای ثبات قرار گرفته است.در گذشته٬ ولتاژ خروجی ژنراتورهای تحریک پذیر را٬ توسط یک رئوستای بزرگ که جریان قطب را تنظیم می کرد٬ انجام می شد. این عمل، شبیه عملیست که بعدها٬ به کوزیمات سپرده شد. ولی در روش قدیمی، محدودیت های زیادی بود. از جمله داغ شدن آن رئوستا و سوختن آن در توان کشی های بالاتر٬ ناکارآمدی برای استفاده در ژنراتورهای بزرگ و خیلی بزرگ نیروگاهی، و عدم خاصیت خودکنترلی، از آن جمله معایب است.از آنجا که روش رئوستایی ، و همینطور، کنترل اهمیک جریان سیم پیچ، و همینطور استفاده از نیمه هادی ها به جای رئوستا، در توانهای بالا، به دلایل گفته شده و همچنین راندمان پایین و حرارت تولید شده زیاد٬ متصور نیست٬ در کوزیمات، از روش دیگری استفاده می شود تا کار رئوستا را٬ بدون ایجاد معایب مذکور٬ شبیه سازی کند.کوزیمات، از روش PWM برای کنترل جریان سیم پیچ روتور یا قطب ژنراتور، استفاده می کند. در این روش٬ یک فرکانس پایه وجود دارد که اسیلاتور مدار آن را می سازد. این فرکانس٬ طی یک سری فرآیند، از جمله مقایسه و ترکیب با فرکانس دیگری که اختلاف فاز قابل کنترل نسبت به اسیلاتور دارد٬ و گذر از مجموعه ای از اشمیت تریگرها، به یک پالس مربعی که عرض آن، یعنی مدت زمان روشن بودن آن، کمتر از مدت زمان خاموش بودن آن است٬ می شود. سپس، مدارات فیدبک، با ترکیبی از فیلترها و تقویت کننده ها٬ به مدارات مقایسه کننده مذکور ، وصل شده، به طوری که ، عرض پالس تولید شده٬ به متغیر دیگری وابسته می شود. این متغیر٬ همان ولتاژ خروجی ژنراتور است که باز هم از یک سری کاهش دهنده و برش دهنده گذر کرده٬ و افزایشش منجر به کاهش عرض پالس، و کاهشش منجر به افزایش عرض پالس می شود.پالس تولید شده که طی فرآینده مذکور، که البته پیچیده تر از آنچه گفته شد٬ است٬ در نهایت٬ به یک یا یک مجموعه، سوییچ های قدرت، یا نیمه هادی هایی که معمولا MOSFET یا FET یا THYRISTOR است، اعمال شده٬ و ولتاژ دوسر سیم پیچ قطب، با همان فرکانس اسیلاتور، و عرض پالس فراهم شده٬ تامین می شود. ولی چون مدت زمان روشن بودن در عرض پالس مذکور کمتر است، سیم پیچ فرصت نمی یابد تا جریانش را به سمت بی نهایت سوق دهد. در نتیجه٬ جریان سیم پیچ، کنترل می گردد. ولی این پایان کار نیست. چون باید جریان قطب، یکنواخت شود تا در دوره خاموشی عرض پالس، ولتاژ خروجی ژنراتور دچار اعوجاج و کاهش و افزایش نشویم. اما این کار، توسط خود کوزیمات انجام نمی شود. بلکه، از آنجا که ، سیم پیچ دارای خاصیت القایی و مخالفت با قطع جریان است٬ در لحظه خاموش کردن نیمه هادی سوییچ و قطع جریان قطب ژنراتور از سوی کوزیمات، سیم پیچ روتور یا قطب٬ ولتاژ زیادی به صورت معکوس ، دوسر خود ایجاد می کند که از قطع جریان جلوگیری کند که این ، هم منجر به صدمه زدن به کوزیمات و مدارات آن شده٬ هم اعوجاج ایجاد می کند. برای رفع این مشکل٬ از دیود هرزگرد٬ یا دمپر، به صورت موازی و در بایاس مخالف دوسر سیم پیچ قطب یا روتور٬ استفاده می شود، که بعد از قطع جریان از سوی کوزیمات٬ از ایجاد ولتاژ بیش از حد و معکوس دوسر سیم پیچ قطب٬ جلوگیری کرده٬ و بعلاوه٬ جریان را در جهتی که قبلا داشته٬ برقرار کرده٬ و به سیکل بعدی روشنی عرض پالس که در راه است٬ پیوند می دهد و جریان سیم پیچ قطب را یکنواخت می کند.این دیودها٬ خارج از کوزیمات، و به موازات سیم پیچ قطب، و در بایاس مخالف قرار می گیرد. در ژنراتورهای تحریک مستقل، این دیودها، درست روی محور روتور٬ در انتهای ژنراتور که به محرک مکانیکی متصل نیست٬ قرار داشته٬ و با سرعتی که ژنراتور می چرخد٬ آن دیود نیز، می چرخد. از اینروست که٬ برخی عوام٬ به آنها٬ دیود گردان نیز گفته اند.
در ایران، دو نوع از این دستگاه دیده شده است. یکی COSIMAT معمولی و دیگری با پسوند N+




کنترلرهای دیزل ژنراتور 4

3- بردهای سنکرون و پارالل دیزل ژنراتور با قابلیت برنامه ریزی و تغییر پارامترها دارای حفاظت ولتاژ و فرکانس

برای سنکرون و پارالل کردن دو یا چند دیزل ژنراتور باهم : این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .
سنکرون و پارالل کردن یک دیزل ژنراتور با برق شهر :
سنکرون و پارالل کردن مجموع چند دیزل ژنراتور با برق شهر :
LOAD SHARING & SYNCHRONISING
CONTROL MODULES
Two-Part Auto Transfer Switch & Mains (Utility) Control Module
DSE8860
Auto Transfer Switch & Mains (Utility) Graphical Colour Display Control Module
DSE8810
Load Share Control With Graphical Colour Display
DSE8760
Rear Mounted Auto Transfer Switch & Mains (Utility) Control Module
DSE8710
Rear Mounted Synchronising & Load Sharing Control Module
DSE8721
Mono Remote Displays
DSE8680
Synchronising Generator Bus Tie Control Module
DSE8661
Two-Part Auto Transfer Switch & Mains (Utility) Control Module
DSE8660
Auto Transfer Switch & Mains (Utility) Control Module
DSE8620
Synchronising & Load Sharing Auto Mains (Utility) Failure Control Module
DSE8610
Synchronising & Load Sharing Control Module
DSE7570
Remote Sync Lock Controller
باتری شارژر دیزل ژنراتور
DSE9130, 9150, 9155 & 9255




کنترلرهای دیزل ژنراتور3

2- بردهای اتوماتیک با قابلیت قطع و وصل کلید برق شهر یا ژنراتور با کارکرد مطمئن برای چنچ اور دارای پارامترهای حفاظتی و کنترلی قابلیت تعقیر و تعریف پارامترها . این سری از مقالات مربوط به نصب دیزل ژنراتور میباشد .

DSE7420
Auto Mains (Utility) Failure Control Modules
DSE7320
Auto Mains (Utility) Failure Control Modules
DSE7220
Auto Mains (Utility) Failure Control Modules
DSE7120MKII
Auto Mains (Utility) Failure Control Modules
DSE6120 MKII
Auto Mains (Utility) Failure Control Module
DSE6020MKII
Auto Mains (Utility) Control Module
DSE4620
Auto Mains (Utility) Failure Control Modules
DSE4520
Auto Mains (Utility) Failure Control Modules
DSE4220
Auto Mains (Utility) Failure Control Modules
DSE704
Auto Mains (Utility) Failure Control Module
DSE335
Auto Transfer Switch Control Module
DSE334
Auto Transfer Switch Control Module
DSE331
Auto Transfer Switch Control Module
DSE330
Auto Transfer Switch Control Module