دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

آشنایی با موتور دیزل 6 زمانه

استفاده از انواع سوخت در موتور کشتی یک مؤسسه تحقیقاتی لهستانی مدعی ابداع نوعی موتور دیزل احتراق داخلی است که تا ۳۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جوئی می‌شود. موتور مورد ادعای این مؤسسه موتور پیستون مقابل است (Opposed Piston) که از ترکیبی از موتورهای دوزمانه و چهارزمانه است که به همین دلیل شش‌زمانه خوانده می‌شود.

مفهوم موتور با پیستون‌های مقابل این است که در هر سیلندر دو عدد پیستون در مقابل یکدیگر در حرکت هستند که هر دو براساس دوزمانه عمل می‌کنند. در این نوع موتور ها دو عدد میل‌‌لنگ وجود دارد که هر دو با یک دور مساوی یکدیگر دوران می‌کنند و سیلندرها می‌توانند افقی و یا عمودی قرار گرفته باشند. در این نوع موتور سرسیلندر وجود ندارد و هر پیستون از مقابل دیگری به‌عنوان سریلندر عمل می‌کند. در این موتور جدید یکی از پیستون‌ها براساس دوزمانه عمل می‌نماید در حالی که پیستون مقابل در همان سیلندر براساس چهار زمانه عمل می‌نماید. به منظور هماهنگ شدن این دو پیستون با یکدیگر سرعت دوران میل‌لنگ پیستونی که براساس چهارزمانه کار می‌کند دو برابر سرعت دوران و پیستون دوزمانه است. سیلندر این دو پیستون در سمت دوزمانه دارای دوسری دریچه است . این سری از مقالات مربوط به راه اندازی دیزل ژنراتور میباشد .

(Ports)؛ یک سری که به نقطه انتهائی بالائی کورس پیستون نزدیکتر است
(TDC )(۱) دریجه‌های ورود هوا است و سری دیگر که در نزدیکی به نقطه انتهائی پائین کورس پیستون قرار دارند
( BDC)(۲) دریچه‌های خروج دودند. در سمت پیستون چهارزمانه هیچ دریچه‌ای وجود ندارد و هوای موردنیاز این قسمت از همان دریچه‌های سمت دوزمانه فراهم می‌شود.
بنابراین در کورس برگشت پیستون به پائین ابتدا دریچه‌های هوا و سپس دریچه‌های خروج دود باز می‌شوند به طور یکه یک فرصت مناسب برای ورود هوا و خروج دود وجود دارد.
ورود هوا و یا مخلوط هوا با سوخت به داخل سیلندر به‌وسیله یک سوپاپ دوراهی کنترل می‌شود. در این سیستم، پیستون چهارزمانه موجب بهبود مراحل تخلیه دود و ورود هوا به داخل سیلندر می‌شود.
موتور پیستون مقابل شش زمانه که علامت شناسائی M۴+۲ برای آن تعیین شده است. دارای مزایای موتور های دوزمانه و چهارزمانه است. ضمن اینکه نکات منفی هر دو سیستم مذکور را هم کاهش داده است. مبتکران این موتور مدعی هستند برخورداری از دو میل‌لنگ با دو دور مختلف هیچ اثر منفی در عمر مفید موتور ندارد ولی در هر حال آنها پذیرفته‌اند که قدرت حاصل از احتراق سوخت در داخل سیلندر به‌طور یکنواخت به هر دو میل‌لنگ منتقل نمی‌شود بنابراین به‌منظور بهره‌گیری از این سیستم در نظر است به هر میل‌لنگ یک ژنراتور مجزا نصب شود.
این نوع موتور از مزایای زیر برخوردار است:
▪ صرفه‌جوئی در سوخت به میزان ۳۰ درصد
▪ کاهش مقدار گازهای نیتروژن (NOx) به‌علت طولانی شدن مرحله انبساط گاز
▪ قدرت بیشتر نسبت به حجم کم موتور
▪ راندمان بهتر
▪ قابلیت استفاده از انواع مختلف سوخت ماند گاز مایع، سوخت‌های متداول و سوخت‌های گیاهی
▪ استفاده از سیستم کنترل الکترونیکی به منظور نترل نسبت فشار داخل سیلندر و کیفیت سوخت مصرفی براساس مقدار نیروئی که در نظر است برحسب مورد از موتور گرفته شود.
▪ سیستم تزریق سوخت با فشار بالا
▪ صدا و ارتعاشات کمتر
▪ سادگی ساختمان موتور
تاکنون ۲ دستگاه از این نوع موتور ساخته شده است ولی در نظر است خط تولید انواع مختلف برای کاربردهای متفاوت مانند نیروی محرکه کشتی‌ها و همچنین به‌عنوان مولد برق ساخته شود.




کاربرد دیزل ژنراتور و موتور دیزلی

1.کاربرد موتور دیزل در زمینه حمل و نقل جاده ای

اکثریت قریب به اتفاق وسایل نقلیه سنگین جاده ای مدرن مانند کامیون ها و اتوبوس ها، کشتی ، قطار ، و بسیاری از تجهیزات کشاورزی و وسایل نقلیه معدن و راهسازی وابسته به  موتور دیزل هستند. با این حال ، در برخی از کشورها آنها در وسایل نقلیه سبک برای عموم مردم نه به عنوان وسایل نقلیه سنگین استفاده می شود .ارتقای خصوصیات کارایی موتور دیزل کمی کند است. به طور کلی ، آنها گران تر از خودرو های بنزینی هستند . در برخی از کشورها که نرخ مالیات بر سوخت دیزل نسبت به بنزین ارزان تر، وسایل نقلیه دیزلی بسیار محبوب تر  هستند .در زمینه کشاورزی ، تراکتور ، پمپ های آبیاری و خرمن کوبی ماشین آلات و تجهیزات دیگر عمدتا از موتور دیزلی استفاده می شود . صنعت ساخت و ساز و راهسازی یکی دیگر از بخش هایی است که به شدت وابسته به قدرت موتور دیزل است. همه موتور های لیقتراک ، لودر ها ، غلطک، و بیل مکانیکی بر روی موتور دیزل می باشد . این سری از مقالات مربوط به راه اندازی دیزل ژنراتور میباشد .
2. کاربرد موتور دیزل در آسمان :
از اواخر 1930 چندین هواپیما از موتور دیزلی جهت تامین نیروی محرکه پروانه های خود استفاده نموده اند . هزینه سوخت دیزل نسبت به بنزین منجر به تولید هواپیمای کوچک در صنعت حمل و نقل هوایی گشته ، از این رو تولیدکنندگان این صنعت  به تازگی وارد صحنه فروش و ارتقا  موتور دیزلی شده اند.
3. کاربرد موتور دیزل بر روی آب :
موتور دیزل بر روی آبی دارای قدرت و سرعت بالایی است . بزرگترین موتور های دیزل در کشتی های اقیانوس پیما استفاده می شود. این موتور های دیزل عظیم با خروجی قدرت 90000 کیلو وات ، به نوبه خود در حدود 60 تا 100 دور در دقیقه، و 15 متر ارتفاع را دارا می باشند.
4. کاربرد موتور دیزل در صنایع و معادن:
بخش معدن و استخراج مواد معدنی در سراسر جهان به شدت وابسته به قدرت موتور دیزل به بهره برداری از منابع طبیعی مانند شن ، ماسه ، فلزات گرانبها ، سنگ آهن ، نفت ، گاز و زغال سنگ است. بیل مکانیکی ، دریل به موتور دیزل وابسته شده اند . به طور کلی ، 72 درصد از کاربرد موتور دیزل و دیزل ژنراتور ها در بخش معدن می باشد .
عملیات استخراج از معادن زیرزمینی در تجهیزات دیزل خلاصه می شود از جمله تجهیزات استخراج مواد و کامیون بار می باشد . بزرگترین لاستیک برای کامیون عظیم با موتور دیزل بیش از 2،500 اسب بخار قادر به هولنج بیش از 300 تن در هر بار به کار برده می شود .
5. کاربرد موتور دیزل در بیمارستان
دیزل ژنراتور های اضطراری در تمامی مراکز بهداشتی پزشکی امری اجتناب ناپذیز می باشد . برای سالیان متمادی ، بیمارستان های نظامی ، دولتی و خصوصی در زمینه تامین مولد قدرت صنعتی بیش از هر زمان دیگر توجه می نمایند ، تا در زمان های اضطراری از جمله وقوع بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله ، طوفان بدون هیچگونه نگرانی برق خود را تامین نمایند .
6. کاربرد موتور دیزل در فناوری اطلاعات
کامپیوتر های موجود قلب صنعت مدرن هستند. هنگامی که سرورها و سیستم های ارتباطاتی از دست روند ، کسب و کار متوقف می شود ، داده های از دست رفته است و سیستم های حسابداری متوقف می شود ، کارمندان و کارگران بیکار همگی به یک کابوس برای یک کسب و کار تبدیل شده است . این موارد منجر به  پر رنگ تر شدن نقش دیزل ژنراتور ها در صنعت فناوری اطلاعات گشته.




دیزل ژنراتور و کاربرد آن در تامین برق اضطراری

نبروگاه های برق از جمله مهم ترین مناطق یک کشور می توانند باشند . از طریق نیروگاه های برق می توان انرژی لازم برای تامین برق یک شهر را فراهم آورد. بدین طریق می توان نور و انرژی برق را به خانه ها ، کسب و کارها ، مدارس ، بیمارستان ها ، هتل ها و بسیاری از جاهای دیگر انتقال داد . با این وجود، مواقعی وجود دارد که این نیروگاه ها نیز دچار مشکلات فنی شده و  این امر، منجر به کمبود برق و قطعی در شبکه توزیع می شود . از این رو تامین برق اضطراری هم در مراکز نیروگاهی برای تولید برق و هم برای سایر مراکز مصرف کننده برق ، امری الزامی می باشد . این سری از مقالات مربوط به راه اندازی دیزل ژنراتور میباشد .

نیروگاه دیزلی
برخی از نیروگاه ها جهت تامین برق صورت دایم یا اضطراری از دستگاههای بسیار قوی از جمله دیزل ژنراتور با قدرت و توان بالایی استفاده می کنند. این گونه نیرو گاه ها به اصطلاح نیروگاه دیزلی نامیده می شوند. میزان قدرت این گونه دیزل ژنراتور ها می بایست در حدی باشد که بتوانند میزان برق هزاران خانه را  تامین نمایند. حال با توجه به این موضوع می توان به راحتی دریافت که تامین برق اضطراری صرفا برای مراکزی همانند بیمارستان ها ، دانشگاه ها یا سایر بخش های دولتی و خصوصی حائز اهمیت نمی باشد و می توان در راس تمامی آنها خود نیروگاه های برق را در این موضوع مقدم تر دانست.
دیزل ژنراتور در فناوری اطلاعات و ارتباطات :
سیستم های مخابراتی پل ارتباطی ما با سایر نقاط دنیا می باشند. از این رو برای برای نگهداری خطوط ارتباطات در تمامی کسب کار ها امر حیاتی محسوب می شود و برای مثال بیشتر می توان بانک ها و سیستم های توزیع شده را اشاره نمود. وجود برق اولین امر حیاتی برای زنده نگهداشتن تمامی این تکنولوژ ی ها می باشد . هم اینک تمامی مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات تامین مولد برق اضطراری را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده اند. وجود مولد های برق برای مراکز دیتا سنتر امر حیاتی محسوب میشود . وجود دیزل ژنراتور از نوع تامین برق اضطراری در این بخش کمک های بسیار حیاتی را انجام داده است .




نگهداری دستگاه های دیزل ژنراتور

نگهداری دستگاه های دیزل ژنراتور و تعویض به موقع فیلتر ها و روغن دستگاه از عوامل مهم جهت بالا بردن عمر دستگاه به حساب می آید. در این بخش استفاده از روغن و فیلتر های مرغوب بسیار حائز اهمیت می باشد. این سری از مقالات مربوط به راه اندازی دیزل ژنراتور میباشد .

زمانبندی تعویض روغن و تعویض فیلترها :
o    هر 100 ساعت کار کرد دستگاه ، روغن و فیلتر روغن تعویض شود.
o    هر دو بار تعویض فیلتر روغن ، فیلتر گازوئیل تعویض شود.
o    هر 50 ساعت کارکرد فیلتر هوا بادگیری و هر سه بار تعویض فیلتر روغن ، فیلتر هوا تعویض گردد.
o    هر دو بار تعویض فیلتر گازوئیل ، فیلتر آب تعویض گردد.
o    موتور را هنگام زیر بار بودن خاموش نکنید.
o    موتور را از زیر بار خارج و بعد از چند دقیقه کار کردن به صورت Off-Load خاموش کنید.
o    جهت چرخش مایعات موتور را هفته ای یک بار روشن کنید.
o    شرایط استاندارد استفاده از دستگاه : 8 ساعت کارکرد ، 2 ساعت خاموشی.
 کنترل روزانه – استارت مجدد :
•    سطح روغن موتور را کنترل کنید.
•    سطح آب رادیاتور را کنترل کنید.
•    مقدارکافی محلول ضد یخ اضافه کنید. (حداقل دما در زمستان را در نظر بگیرید)
•    صافی هوا و نشانگر محدودیت (مانع) را کنترل کنید.
•    سطح سوخت در مخزن را کنترل کنید.
•    هواکش مخزن سوخت نباید مسدود شود.
•    باطری و آب مقطر ، در صورت پایین بودن سطح الکترولیت کنترل شود.( مخصوص باطری آبی)
•    روزنه خروج گاز روی پوشش های هر خانه باطری نباید مسدود شود. ( مخصوص باطری آبی )
 
کنترل کارکرد 50ساعته ( 1 ماه ) :

•    کنترل موارد قبلی
•     مشکل نشت سوخت ، روغن یا آب رادیاتور را کنترل کنید.
•     مجرای رادیاتور را در مقابل گرفتگی به دلیل کثیفی کنترل کنید.
کنترل کارکرد 100ساعته ( 3 ماه ) :

•     کنترل موارد قبلی
•     در هنگام روشن بودن موتور ، فشار روغن موتور و دمای رادیاتور را کنترل نمائید.
•     صافی هوا و سیستم مکش را برای هر مانع ممکن کنترل کنید.
•     کشش تسمه ذوزنقه ای را کنترل کنید و به دنبال هر گونه استهلاک و پارگی باشید.
•     حداکثر هر 100 ساعت کارکرد دستگاه ، روغن دستگاه تعویض گردد.
کنترل کارکرد 300 ساعته ( 6 ماه ) :

•     کنترل موارد قبلی
•     فیلتر هوا بازدید و در صورت نیاز تعویض گردد.
•     پس از تعویض هر دو فیلتر روغن (هر 200 ساعت کارکرد ) یک فیلتر گازوئیل تعویض گردد.
•     هر گونه نشت روغن یا هوا را در لوله های ثابت شده با توربو شارژر ، کنترل شود.
کنترل کارکرد 600 ساعته ( 12 ماه ) :

•     کنترل موارد قبلی
•     کانال مکش هوا را کنترل کنید.
•     پروانه توربین و دفیوز را در توربوشارژر کنترل کنید.
•     توان یاتاقان را کنترل کنید.
•     پمپ گردش آب رادیاتور را کنترل کنید.
 کنترل کارکرد 1200 ساعته ( 15 ماه ) :

•     کنترل موارد قبلی
•     انژکتورها و لقی سوپاپ موتور را مجدداً کنترل کنید.
•     سیستم رادیاتور را کنترل و در صورت لزوم تمیز کنید.
•     استارت و دینام جریان مستقیم باطری را کنترل کنید.
•     پیچ و مهره هائی را که برای سوار کردن دیزل ژنراتور استفاده شده است را دوباره محکم کنید.
کنترل کارکرد 2400 ساعته ( 24 ماه ) :

•     کنترل موارد قبلی
•     آب رادیاتور را با شل کردن شیرهای خروسکی تخلیه کنید سپس موتور را با مخلوطی از آب تازه و محلول ضد یخ پر کنید. ( آب رادیاتور می بایستی آب معدنی و یا آب رادیاتور مخصوص باشد )
•     هر نشتی را کنترل کنید و مجرای رادیاتور را تمیز کنید.
•     حباب های احتمالی هوا را در سیستم رادیاتور خارج کنید.
•     گیره های ضد لرزش را کنترل کنید.
•     زره موتور را برای هر کابل یا کفشک شکسته شده کنترل کنید.




چک لیست جهت سرویس دیزل ژنراتور

دوره زمانی : روزانه ( به هنگام بهره برداری )

این سری از مقالات مربوط به راه اندازی دیزل ژنراتور میباشد .
1- بررسی و بازدید از دیزل ژنراتور به هنگام کار و اطمینان از عدم وجود صدا و لرزش غیر عادی .
2- بررسی و بازدید و کنترل سیستم خنک کننده سیم پیچ ژنراتور .
3- بررسی و بازدید و کنترل سیستم خنک کننده موتور دیزل .
4- بررسی و بازدید از درجه حرارت آب رادیاتور و اطمینان از عدم افزایش آن از مقدار مجاز طبق دستور العمل و توصیه کارخانه سازنده .
5- بررسی و بازدید از درجه حرارت اگزوز دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم افزایش آن از مقدار حداکثر مجاز طبق دستور العمل و توصیه کارخانه سازنده .
6- بررسی و بازدید و کنترل و ثبت لرزش تمام قسمتهای مختلف و تعیین شده دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم افزایش آنها از مقادیر مجاز طبق دستورالعمل و توصیه کارخانه سازنده .
7- بررسی و کنترل ولتاژ و جریان خروجی دیزل ژنراتور (هرسه فاز )و اطمینان از متعادل بودن مقادیر .
8- بررسی و کنترل ولتاژ و جریان تحریک ژنراتور و اطمینان از نرمال و عادی بودن مقادیر (متناسب با میزان بار دیزل ژنراتور) .
9- بررسی و کنترل توان اکتیو و راکتیو دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم افزایش آنها از مقادیر مجاز (طبق دستورالعمل و توصیه کارخانه سازنده) .
10- بررسی و کنترل و بازدید از فرکانس ژنراتور و اطمینان از عدم افزایش ویا کاهش آن از مقادیر مجاز .
11- بررسی و کنترل و بازدید ضریب قدرت ژنراتور و اطمینان از عدم منفی شدن(اثر خازنی)ضریب قدرت در مراحل مختلف باردهی دیزل ژنراتور .
12- بررسی و بازدید و اطمینان از باز بودن دمپر جلوی رادیاتور دیزل ژنراتور .
دوره زمانی : هفتگی
1- بررسی و بازدید روغن موتور دیزل و اطمینان از مناسب بودن کمیت و کیفیت روغن موتور (طبق ساعت کارکرد و دستورالعملهای فنی شرکت سازنده) .
2- بررسی و بازدید از آب رادیاتور و اتصالات آن و اطمینان از کافی بودن سطح آب رادیاتور و عدم وجود نشتی در اتصالات .
3- بررسی و بازدید از مخرن گازوئیل موتور دیزل و اطمینان از پر بودن آنها و عدم وجود نشتی اتصالات مربوطه .
4- بررسی و کنترل و بازدید از عدم گرفتگی سطح رادیاتور موتور دیزل و تمیز نمودن سطح رادیاتور با بلوور یا هوای صنعتی (در صورت نیاز )
5- بررسی و کنترل و بازدید از عدم نشتی روغن ار قسمتها و قطعات مختلف موتور دیزل .
6- تمیز نمودن کلیه سطوح دیزل ژنراتور بوسیله بلوور یا هوای صنعتی ,پارچه تنظیف ,برس موئی و اطمینان از عدم وجود هر گونه آلودگی .
7- روشن و بکار انداختن دیزل ژنراتور حداقل دوبار در هفنه و هر بار به مدت 20 دقیقه و کنترل و بازدید از قسمتهای مختلف دیزل ژنراتور و اطمینان از صحت عملکرد کلیه قسمتها .
8- بازدید و بررسی پمپ روغن موتور دیزل ژنراتور و اطمینان از صحت عملکرد آن .
9- بازدید و کنترل و بررسی از وضعیت باطری های ژنراتور و اطمینان از مناسب بودن وضعیت آنها .
دوره زمانی : ماهانه
1- اندازه گیری مقاومت سیم پیچ استاتور دیزل ژنراتور بوسیله میگر 1000 v و طبق دستور العمل فنی مربوطه .
2- کنترل و بازدید از اتصالات الکتریکی جعبه اتصال کابلهای قدرت دیزل ژنراتور و اطمینان از محکم بودن آنها.
3- کنترل و بازدید و بررسی محل اتصال کابلشوی قدرت به شینه های قدرت دیزل ژنراتور و اطمینان از عدم وجود هر گونه تغییر رنگ ,ترک خوردگی ,شکستگی و سوختگی آنها .
4- کنترل و بازدید از وضعیت روانکاری یاتاقانها و گریسکاری مجدد آنها (در صورت نیاز و طبق دستورالعمل شرکت سازنده) .
5- کنترل و بازدید و بررسی دمپینگ های پلاستیکی (لرزه گیر)بین پایه و فنداسیون دیزل ژنراتور و اطمینان از سالم بودن آنها .
6 - کنترل و بازدید از فیلتر های هوا ,روغن و تعویض آنها (در صورت نیاز و طبق دستور العمل شرکت سازنده)




رفع عیب دیزل ژنراتور

دانستن برخی از مسائل فنی در دیزل میتواند کمک بزرگی باشد برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه های دیزل ژنراتور. با توجه به اینکه دستگاه های دیزل ژنراتور باید در مواقع اضطراری به بهترین شکل ممکن بازدهی و راندمان داشته باشند ، لذا استفاده مناسب و استاندارد می تواند در بالا بردن عمر مفید دستگاه دارای اهمیت باشد. این سری از مقالات مربوط به راه اندازی دیزل ژنراتور میباشد .

وقتی که دیزل زیاد گرم می کند :
     مقدار آب رادیاتور کم است .
     پمپ آب خوب عمل نمی کند.
     مقدار سوخت تزریق شده در سیلندرها برابر نیست.
     ترموستات خوب عمل نمی کند.
     واشر سرسیلندر آب بندی نمی کند.
     رادیاتور گرفتگی دارد.
     اندازه ی اب را کامل تنظیم کنید.
     محور پمپ را تنظیم نموده و تسمه پروانه را سفت نماید و ان را در صورت فرسودگی تعویض کنید.
     پمپ را تنظیم کنید.
وقتی که دیزل روشن نمی شود یا به سختی روشن می شود :
•     لوله های سوخت گرفتگی دارد.
•     سوخت در باک موجود نیست.
•     در لوله های فشار ضعیف هوا وجود دارد.
•     فیلتر سوخت بسته شده است و پمپ اولیه کار نمی کند.
•     لوله ها را بررسی کرده و در صورت لزوم ان ها را با فشار هوا با سیم نازک پاک کنید.
•     سوخت باک را بازدید کنید.
•     مدار را هوا گیری کنید.
•     در باک را باز کرده عمل سوخت رسانی را امتحان کنید.
•     فیلتر را سرویس کنید. المنت معیوب را تعویض کنید.
•     سوپاپ های پمپ یا فنر ان را کنترل کنید.
وقتی که دیزل نامنظم کار می کند :
•     اسبک ها خوب کار نمی کند.
•     پمپ اولیه خوب کار نمی کند.
•     شانه گاز گیر می کند.
•     محور رگلاتور گیر می کند.
•     محور رگلاتور لقی زیادی دارد.
•     فنرهای رگلاتور شکسته است.
•     لحظه ی تزریق صحیح نیست.
•     دور آرام منظم نیست.
•     روغن کاری اسبک ها را کنترل کنید .
•     سوپاپ های آن خراب است و یا هوا در مدار وجود دارد.
•     آن را با روغن روان کنید.
•     آن را ابتدا با نفت و سپس با روغن روان کنید.
•     بازی بیش از اندازه کوپلینگ کنترل و برطرف شود ، دور آرام را با پیچ تنظیم میزان کنید.
 
هنگامی که دود خروجی از اگزوز سفید رنگ است :
•     انژکتورها معیوب اند.
•     فشار تراکم موتور کم است ، آ نها را سرویس و تنظیم کنید.
•     محل عیب را از رینگ ها با سوپاپ ها پیدا کنید و آن را مرمت کنید.
وقتی که دیزل می کوبد :
•     لقی یاتاقانهای اصلی زیاد است.
•     گژن پین سائیده شده است.
•     رینگ ها شکسته اند.
•     کف پیستون را دوده گرفته است.
•     تایپیت ها خوب کار نمی کند.
•     موتور خیلی گرم است.
•     روغن کاری خوب انجام نمی شود.
•     سوپاپ ها سفت هستند.
•     اگر با بستن پیچ ها لقی گرفته نشود آنها را تعویض نمایید
•     واتر پمپ را کنترل یا تسمه پروانه را سفت کنید.
•     فشار روغن را کنترل و مدار روغن را سرویس کنید.
•     با ریختن نفت چسبندگی را برطرف نمایید.
هنگامی که دود خروجی از اگزوز آبی رنگ است :
•     موتور روغن سوزی دارد.
•     از راه راهنمای سوپاپ ها روغن می سوزاند.
•     رینگ های پیستون فرسوده بوده و موتور نیاز به تعمیر اساسی دارد.
•     لاستیک های ابندی راهنمای سوپاپ ها را بررسی کنید.

هنگامی که دود خروجی از اگزوز سیاه رنگ است :
•     سوخت زیاد است.
•     فیلتر هوا کثیف است.
•     زمان تزریق سوخت ریتارد است.
•     لقی سوپاپ ها کم است.
•     سوپاپ های دود کاملا بسته نمی شود.
•     انژکتورها گرفتگی داشته یا فرسوده اند.
•     محفظه ی احتراق یا شمع ها خیلی کثیف هستند ، پمپ را تنظیم کنید ، آن را سرویس کنید ، پمپ را روی موتور با لوله ی سر کج تنظیم کنید.
•     سوپاپ ها را در حالت گرم تنظیم کنید ، آب بندی کرده و لقی آنها را میزان کنید.
•     انژکتورها را سرویس کنید و کربن گیری شود.