دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

اهداف تورهای یکروزه

تورهایی که با اهداف مختلفی انجام می شوند و در کنار آن عموما دستاوردهای قابل توجهی نصیب سازمان می‌شوند.
در این نوشتار قصد داریم برخی از نکات مهم در برگزاری تور یکروزه را به صورت یک فرآیند در این خصوص مشخص نماییم.
الف) هدفمند باشد.
برگزاری تور گردشگری معمولا رویدادی هزینه بر است. بنابراین باید حتما حساب هزینه و فایده کرده باشید. در بسیاری از موارد اساسا شما نیازی به برگزاری تور ندارید و می توانید از راه های دیگری همان دستاوردها را کسب کنید. لذا پیش از هر اقدامی باید هدف خود را از برگزاری تور مشخص کنید. عموما زمانی از تور گردشگری استفاده می کنیم که نتیجه آن به قرارداد و یا شرایط مشابهی ختم می شود که شرکت از آن منتفع می گردد. گاهی اوقات نیز تورهای گردشگری را برای مشتریانی برگزار می کنیم که می خواهیم اعتبار خودمان را نزدشان بالا ببریم و بتوانیم آنها را برای سال های آینده به عنوان مشتری حفظ نماییم. در این صورت نیز باید سنجید که میزان درآمدی که از مشتری بدست می آوریم چه نسبتی با هزینه تور گردشگری دارد. برخی اوقات نیز به منظور اثرگذاری بر روی رهبران فکری از قبیل دانشجویان و یا حتی دانش آموزان تور برگزار می کنیم.
ب) برنامه‌ریزی شده باشد.
هیچ تور گردشگری نمی تواند بدون برنامه ریزی صحیح به خوبی برگزار شود. اما در این گزینه مراد یک برنامه ریزی برای اجرای تور نیست. منظور از برنامه ریزی یعنی اینکه بدانیم چگونه می خواهیم از طریق تور به اهداف خودمان دست پیدا کنیم. فکر کنید اگر شما بخواهید دانشجویان را متمایل به همکاری پاره وقت با شرکت خودتان کنید به طوری که برخی هزینه هایتان را کاهش دهید و از طرفی بتوانید از نیروی با ایده و خلاق استفاده کنید، این مساله باید از قبل دیده شده باشد و در بخشی از برنامه تور به آن پرداخته شود. برای این منظور می توانید در بهترین زمان که افراد در اوج آمادگی ذهنی هستند، از آنها دعوت کنید که در نشستی صمیمانه با مدیران شرکت کنند و حین این نشست اهداف خودتان را با آنها در میان بگذارید و فرمی به آنها بدهید تا در صورت تمایل به شما بپیوندند. به خاطر داشته باشید که در این مواقع بهتر است پیش از هر چیز آینده نگری کرده باشید و بدانید که این افراد در آینده چگونه می خواهند با شما همکاری کنند.
ج) متناسب باشد.
انواع متفاوتی از تورهای گردشگری وجود دارند. تورهای یک روزه، چند روزه از نظر زمان متفاوت اند. تورهای داخلی و خارجی از نظر مکان متفاوت اند. تورهای آموزشی، تفریحی، ورزشی و ... از حیث نوع فعالیت متفاوت اند. باید همیشه در نظر داشته باشید که چه کسانی را برای تور دعوت کرده اید. به عنوان مثال برای دانشجویان نوعی از برنامه ها سرگرمی اهمیت دارد و برای بازاریان ممکن است نوع دیگری را بپسندند. به ویژه دقت داشته باشید، حتی اگر قشر خاصی نوع دیگری از تفریح را می پسندد، آنچه از روابط عمومی انتظار می رود این است که مطابق عرف برنامه را برگزار کند. در این مورد رده بندی های سنی و محتوایی که در برنامه ارائه می دهید را مورد نظر داشته باشید.
د) یکپارچه باشد.
یکپارچه سازی فعالیت های روابط عمومی در تمام ابعاد یک واقعیت غیر قابل کتمان است. اگر تمام فعالیت های شما در یک جهت نباشند، نمی توانید نتایج مورد نظر خود را از برنامه تان بگیرید. به عنوان مثال اگر می خواهید گروهی از دانشجویان را برای آگاهی از شرایط آلودگی هوا، به نقاط مختلف ببرید، باید محتوایی که به آنها می دهید از تمام کانال ها به یک واقعیت و آن واقعیتی که شما تعریف کرده اید اشاره داشته باشند. در غیر این صورت قشر دانشجو و نخبه و رهبران فکری به زودی متوجه می شوند که دارند جهت دهی می شوند.
ه) اهداف پنهان و آشکار داشته باشد.
به خاطر داشته باشید که هر برنامه ای نمی تواند تمام اهداف خودش را به صورت آشکار به نمایش بگذارد. شما در حین یک تور گردشگری یک سری اهداف پنهان را نیز دنبال می کنید. در مورد این موارد اصلا صحبت نمی کنید اما در حین برنامه ها به آنها می پردازید. در کل هرچه افراد کمتر احساس کنند که در یک فضای تبلیغاتی و تحت اطلاع رسانی های جهت دهی شده قرار گرفته شده اند، از اثربخشی کار شما می کاهد. فکر کنید که چگونه می توانید حرفی را بزنید در حالی که هیچ چیز نگفته باشید. گاهی اوقات باید چیزهایی را نشان دهید. گاهی اوقات نیز باید کاری کنید که افراد خودشان به آن برسند. هوشمندی در روابط عمومی یعنی بتواند تشخیص دهد که چگونه می تواند به این مسائل برسد.
و) شادی و نشاط آفرین باشد.
قطعا همه مراسم نمی توانند شاد باشند و بسیاری از رویدادها غم انگیز هستند. این غم و غم انگیزی بحثی است که بیشتر برای فضاهای دینی و مناسبتی امکان دارد به کار رود اما در بیشتر اوقات باید سعی کنید به شدت از آن احتراز کنید. روابط عمومی زمانی می تواند تاثیر گذار باشد که بتواند در حین خنده به افراد چیزی را یاد بدهد. اگر نخندانید نمی توانید نظر افراد را به خودتان جلب کنید. مردم دوست دارند که تفریح کنند و این تفریح و سرگرمی باید دو ویژگی داشته باشد: اول اینکه شاد باشد و دوم اینکه هیجان انگیز باشد. این دو ویژگی می توانند برنامه ها را متفاوت کنند. بنابراین از هر فرصتی برای ایجاد این دو موقعیت استفاده کنید.
قطعا برگزاری یک تور گردشگری به الزامات بیشتری نیاز دارد که در کتابهای روابط عمومی به آنها کمتر اشاره شده است. بنابراین توصیه می شود متخصصان روابط عمومی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوعات حتما کتاب های رشته های مدیریت جهانگردی و دیگر رشته های مرتبط را مطالعه کنند. به خاطر داشته باشید که روابط عمومی رشته ای میان رشته ای است و از این حیث نیازمند دانش وسیعی از حوزه های مختلف می باشد.

طبیعت گردی (اکوتوریسم) چیست ؟

طبیعتگردی در سرتاسر جهان به عنوان یک فعالیت اقتصادی در حال رشد و توسعه است. این صنعت فرصت مناسبی را برای طبیعت گردان جهت تجربه طبیعت فراهم کرده و به آنها امکان یادگیری در خصوص اهمیت محافظت از تنوع زیستی و فرهنگ های بومی را می دهد. علاوه بر این طبیعت گردی سبب ایجاد در آمد جهت برنامه های محافظتی و ایجاد درآمد اقتصادی برای جوامعی خواهد بودکه در مناطق دور دست و روستایی زندگی می کنند.
البته همه سفر ها به مناطق طبیعی، طبیعتگردی  نیستند. ما شاهد هجوم انبوهی از افراد به مناطق و مکان های طبیعی بوده ایم که در اغلب موارد جاذبه ها ویژگی هایی که سبب زیبا و پر جاذبه شدن این مناطق می شود را کلاً خراب کرده اند. این جاذبه ها ممکن است شامل گونه های نادر از گیاهان و حیوانات، شاخص هایی بالا از تنوع گونه ها، انواع ژئومورفولوژیهای غیر معمول و خاص باشند.
مدیران مناطق حفاظت شده با چالش کنترل و به حداقل رساندن تأثیرات گردشگری طبیعی از قید و بند رها شده مواجه هستند. در حالی که در همین حین در حال تصمیم گیری هستند که کجا و چگونه جهت گسترش طبیعت گردی به عنوان یک اقتصاد قابل سازگاری با اقتصاد منطقه برنامه ریزی کنند. در چنین شرایطی، روند برنامه ریزی طبیعت گردی بسیار  بحرانی است تا بتوان توانایی ها و قدرت های طبیعت گردی را به عنوان یک استراتژی قوی کسب کرد.
شروع طبیعت گردی با ایجاد ساختارهایی خاص مانند برج های مراقبت و یا استفاده از نقاطی جهت دیده بانی و مراقبط از زیستگاه های اصلی و ایجاد کلبه هایی در مناطق حفاظت شده جهت تضمین حفاظت از این مکانهای حائز اهمیت می باشد زیرا آنها به بالا بردن سطح هوشیاری در جوامع می شود.
می دانیم که جهت موفق ساختن طبیعت گردی ما به بینشی عمیق تر و  فهمی بهتر نیازمندیم و همچنین توسعه دهندگان به بینشی عمیق نسبت به مکانیزهم های مدیریتی جهت تضمین فعالیت های پایدار نیاز دارند. تلفیق محافظه کاری و چشم انداز های تجاری جهت برنامه ریزی زیست محیطی موفق بسیار حائز اهمیت است.
جهت برنامه ریزی طبیعت گردی ما به افراد متعددی نیازمندیم که در میان آنها می توان به افراد ذیل اشاره کرد.
مدیران مناطق حفاظت شده، این افراد نقش خیلی مهمی در توسعه و اداره طبیعت گردی ایفا می کنند آنها منابع اصلی اطلاعات در خصوص پوشش های گیاهی و جانوری ان منطقه دارند و در واقع آنها محافظان هر روز این منابع طبیعی هستند و مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارند.
 جوامع محلی، جوامعی که در محدوده این مناطق حفاظت شده و یا خیلی نزدیک به این مناطق زندگی می کنند و در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می شوند.در حالیکه لزوم توجه به جوامع محلی بسیار حائز اهمیت است. زیرا همین منابع طبیعی منبع درآمدی برای این افراد منطقه است و باید در خصوص میزان ورود توریست به آن مناطق با ساکنان آن منطقه در تعامل بود.
برگزار کنندگان تور تاثیر بسیار زیادی بر روی مقاصد سفر، فعالیت ها و تجربیات کلی مسافران دارند.  بدین جهت فهم و درک واقعی اکوتوریست و هم الزامات حفظ منابع طبیعی در مناطق حفاظت شده حائز اهمیت است. آنها باید بدانند که محصول و فراورده طبیعت گردی که آنها همواره در حال تلاش جهت ارتقاء آن هستند بسیار شکننده و آسیب پذیر است و باید با دقت از آنها محافظت شود. صنعت گردشگری هم همچنین یک فاکتور مهم و منبعی مهم برای اطلاعات و اجرای روند درخواست متقاضی و ارتقاع پیشرفت بازار نیز هست .
NGO  ها به عنوان گروه های محافظت کننده می توانند نقش مهم و سازنده ای را در راه پیشرفت طبیعت گردی ایفا کنند . آنها همچنین می توانند یک منبع مهم کسب درآمد برای پروژه های طبیعت گردی نیز باشند . علاوه بر این آنها می توانند تسهیل کننده ارتباطات میان جوامع محلی و توسعه دهندگان صنعت توریسم باشند و این اطمینان را کسب کنند که راه های ارتباطی کافی و مزایای دو جانبه را کسب می کنند .این گروه ها اغلب اعضایی دارند که به دنبال اطلاعات و راهنمایی در خصوص مسائل طبیعت گردی هستند.
موسسات مالی چنانچه مدیریت مناطق حفاظت شده و جوامع محلی به دنبال کسب میزان بیشتری از سود در حیطه طبیعت گردی هستند، اغلب آنها باید الزام سرمایه گذاری و توسعه زیربنا و شالوده آنرا دریابند .
مصرف کنندگان، مشتریان، طبیعت گردان نیروهای محرک در حیطه طبیعت گردی هستند. آنها خودشان تصمیم می گیرند که کجا بروند و چه کاری را جهت لذت بردن از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به مناطق حفاظت شده انجام دهند. پس تفکرات و ترجیحات آنها باید خیلی جدی گرفته شوند ولی آنها نیز باید آموزش داده شوند تا بتوانند تصمیماتی عاقلانه بگیرند و در همه حیطه های محافظتی مشارکت کنند.

تور دوچرخه سواری

از رایج تریــن و مـحبوب ترین مسابقات دوچرخه سواری در جاده ، مسابـــقه تور دوچرخه سواری اسـت که در چند مرحله انجام می شود. از کشورهای مهم برگزار کننده تــور دوچرخه سواری در دنیــا که از جایــگاه ویژه برخوردار می باشند، می توان از کشورهای فــرانســه ، ایـتالیــا ، اسـپـانیــا و بـلژیــک نام برد. از تور هایی که د رداخل ایــران برگزار می گردند می توان ، تور استان مرکــزی ، تور خـراسان و تور مازندران که همه ساله در تاریخ معینی برگزار می گردد نام برد که این تورها چه داخلی و چه خارجی همه زیر نظر (Uci) می باشد . قابل ذکر است تور فـرانسه در سال ۱۹۰۳ به ابــتکار آقای هـانری دگـــرانـژ در فرانســه پا گرفت و از آن تاریخ به بعد همه ساله به طور مستقیم با شرکت بهــترین دوچرخه سواران برگزار می گردد. استراحـــت در مسابقات تور جوانان هر ۶ روز یک روز استــراحت و برای بزرگسالان برای هر ۱۰ روز یک روز استراحت باید در برنامه گنجــانده شود . قهرمان انفرادی کسی است که کم ترین زمان را درکل مراحل احراز کرده باشد. پیــراهن سبز به آن دوچرخه سواری تعلــق می گیرد که زودتر از دیگران از خط پایان مرحله سخت و طاقت فرســای کوهستـان عبور نماید. پیراهن ارغــوانیمتعــلق به قهرمان هر مرحله ازخط پایان می باشد. پیراهن آبــی از آن دوچرخه سواری است که قهرمان مجموع امتیــازی باشد. پیراهن طلایی برای قهرمانی است که درمجموع مــراحل بهترین زمان را به دست آورد.

ساعت ورزشی چیست ؟

در انواع و برندهای مختلف وجود دارند . به عنوان مثال گارمین علاوه بر تولید جی پی اس و نقشه آن، ساعت گارمین را نیز تولید می کند که تعدادی از ساعت ها دارای جی پی اس نیز هستند و در بعضی از مدل های خاص امکان داشتن نقشه پایه بدون نام را دارند. تعدادی از ساعت ها برای رشته ورزشی خاصی طراحی شده اند و تعدادی از آنها برای ورزش های سه گانه و یا چند گانه طراحی شده اند. ورزش های مانند دو، اسکی، کوهنوردی، شنا، دوچرخه سواری و …شما می توانید اطلاعات ورزشی ذخیره شده بر روی ساعت خود را بر روی سایت تخصصی و ورزشی گارمین به نام Garmin Connect آپلود کنید و این سایت ورزش و تمرین شما را تجزیه و تحلیل می کند و مانند یک مربی توصیه های ورزشی را به شما ارائه می کند. شما همچنین می توانید بر روی این سایت اطلاعات تمرین های ورزشی خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و با دوستانتان در سراسر دنیا بصورت مجازی مسابقه دهید و رکوردهای خود را ثبت کنید . ویژگی های اصلی و عمومی ساعت های ورزشی (سونتو (SUUNTO) - گارمین و ...) بسته به مدل آنها:
- ارتفاع سنج
- فشارسنج
- قطب نما
- دماسنج
- ضربان سنج قلب
- هشدار طوفان
- طلوع و غروب خورشید
- ساعت دو یا چند زمانه، تاریخ و زمان
- باتری قابل تعویض توسط کاربر
- منوهای چند زبانه
البته بسته به دسته بندی (ساعت ورزشی، کوهنوردی، غواصی و ...) و مدل آنها (گارمین، سونتو و ...) ویژگی های بیشتر و یا کمتری برای هر کدام از ساعت ها وجود دارد. بنابراین پیش از خرید هر ساعت ورزشی شما باید بسته به ورزشی که می خواهید انجام دهید ساعت مورد علاقه خود را انتخاب نمائید تا بتوانید حداکثر استفاده مفید از آن را بنمائید.
مثلا تعدادی از ساعت های ورزشی دارای جی پی اس هستند و مناسب برای فعالیت های ورزشی در فضای باز مثلا کوهنوردی، دو و ... هستند

بعضی از روش های اساسی در دوچرخه سواری

سوار و پیاده شدن از دوچرخه دارای اهمیت زیادی است. ابتدا پاها را در دو طرف شاسی قرار دهید و سوار شوید، بعد پا را روی یک پدال گذاشته و حرکت کنید. نباید یک پایتان را روی پدال بگذارید و پای دیگرتان را روی دوچرخه بیندازید. به همین ترتیب زمانی که تصمیم می گیرید توقف کنید پایتان را همراه پدال بچرخانید و سعی کنید آهسته متوقف شوید و سپس پاهایتان را یکی یکی از روی پدال های دوچرخه بردارید و در دوطرف شاسی دوچرخه قرار داده و سپس یک پا را از روی شاسی بلند کنید و پیاده شوید. موقع دوچرخه سواری، بهتر است دوچرخه را در خط مستقیم نگه داشته و قسمت بالا بدن را که کوله دوچرخه سواری دارد تاحد ممکن بی حرکت نگه داشته و از کمر به پایین پدال بزنید. چرا که این امر به راندن دوچرخه در خط مستقیم کمک می کند و این امر موجبات حفظ تعادل در حرکت رو به جلو را فراهم می آورد.برای ایجاد حرکت هماهنگ و موزون در دوچرخه لازم است با فشار دادن روی گیره پنجه به طرف بالا و فشار دادن پدال رو به پایین، حرکت کنید. در واقع یک پا را روی گیره پنجه به طرف بالا فشار داده و پای دیگر را روی پدال به طرف پایین فشار می دهیم. با این کار می توان با سرعت بیشتر و منظم تری حرکت کرد.(در صورتی که دوچرخه شما دارای دنده باشد با دنده ای برانید که به شما اجازه بدهد پدالها را به طور هماهنگ بچرخانید.) در صورتی که از کفش دوچرخه و گیره کفش (گیره کفش، کفش را به پدال وصل می کند) استفاده می کنید، بهتر است که در حین پدال زدن، پا را با فشار به سمت عقب برانید. این امر موجب می شود قدرت پای شما بیشتر شده و به حفظ تعادلتان کمک کند. آنکلینگ(Ankling) تکنیک مهمی در دوچرخه سواری است. هر بار که پا به طرف پایین گردش می کند، پاشنه پایین تر از پنجه قرار می گیرد. درحدود یک چهارم گردش، لازم است پنجه را به طرف پایین بکشید به این ترتیب می توانید اندازه حرکت را افزایش دهید. با کامل کردن مرحله فشار به پایین، مرحله فشار به عقب آنکلینگ را شروع کنید و به اندازه حدود یک چهارم گردش به بالا، فشار به عقب را ادامه دهید. با استفاده از پنجه های پا نیروی وارد بر رکاب را افزایش دهید و به طرف بالا و روی گیره پنجه فشار وارد کنید بعد از نزدیک شدن به اوج مرحله کشش به طرف بالا، دوباره مرحله رو به پایین را شروع کنید. در حالی که پاشنه پایین تر از پنجه قرار می گیرد. پس از طی یک چهارم راه تا مرحله پایین، پنجه را به طرف پایین بکشید. که در نتیجه پنجه ها زیر پاشنه قرار می گیرند

دوچرخه سواری و مزایای استفاده از آن

امروزه مزایای تحرک و فعالیت های بدنی روزمره برکسی پوشیده نیست. تجربه نشان داده است که افراد فعال، از زندگی سالم تر و شاداب تری برخوردارند، ضمن این که مقاومت آنها در مقابل تنش های روانی و بسیاری از بیماریها بیشتر است. توسعه تکنولوژی و پیشرفت ماشین آلات، در کنار تمامی مزایای خود، باعث شده است که زندگی افراد، کم تحرک تر و ساکن تر شده و این عدم تحرک و فعالیت عضلات و ماهیچه ها که منجر به سست شدن آنها می شود، عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت. در صورتی که به راحتی می توان از بروز این آسیب ها جلوگیری کرد.خوشبختانه امروز با تغییر نگرش ایجاد شده و احساس نیاز به داشتن زندگی سالم تر و شاداب تر، تعداد افرادی که به ورزش کردن روی آورده اند، روز به روز، رو به افزونی است. در اینجا نکته با اهمیت اینست که با توجه به تفاوت های اساسی افراد از نظر قدرت، استقامت و انعطاف پذیری بدنی لازم است ابتدا هر فرد نیازهای خود را بشناسد و به تدریج زیربنای مناسبی برای فعالیت های ورزشی متناسب با شرایط شخصی خود فراهم آورد. در این مقاله به ورزش دوچرخه سواری و مباحث پیرامون این فعالیت مفرح پرداخته ایم . دوچرخه سواری یکی از ورزش هایی است که دسترسی به آن آسان بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده ممتد از خودرو باشد.ضمن اینکه استفاده از دوچرخه موجب کاهش آلودگی هوا با توجه به عدم مصرف سوخت می شود.دوچرخه سواری یک تمرین و ورزش هوازی است که به استقامت قلب و عروق کمک می کند بخصوص اگر همزمان کیف دوچرخه سواری هم استفاده کنید . این ورزش یک فعالیت منظم است که می تواند تأثیر به سزایی در تناسب قسمت بالای پا و مچ پا داشته باشد و به تقویت ماهیچه های اطراف زانو و پشت ران، مفاصل زردپی- لیگافتها، ماهیچه های چهارسر ران، همتسرینگ ولگن کمک می کند.بیشتر فعالیتهای ورزشی که دارای ضربه های موزون و هماهنگ هستند مانند دویدن و دوچرخه سواری، می توانند منجر به کارآیی منظم سیستم قلبی و تنفسی شوند. بسیاری از افرادی که می دوند از دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش تکمیلی استفاده می کنند. ضمن اینکه دوچرخه سواری به انجام فعالیت های کششی نیز کمک می کند.