دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

آیا می توان از یک دوچرخه برای مقاصد مختلف استفاده کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است. البته مهم ترین عامل در این کار سایز چرخهاست. بسیاری از دوچرخه های کامفورت، هیبرید و دوچرخه کوهستان لاستیکهایی دارند که می توان در هر دو فضای هموار و ناهموار از آنها استفاده کرد. همچنین در بسیاری از دوچرخه ها می توان لاستیکهای برجسته را با لاستیکهای صاف عوض کرد.
انواع فرمان دوچرخه :
•    فرمان فلت:
ساده ترین نوع فرمان دوچرخه، فرمان فلت می باشد. این فرمان یک میله ی صاف می باشد که در گذشته در بین دوچرخه سواران روستایی معمول بود اما امروزه در بین عموم مردم مورد استفاده قرار می گیرد.
•    فرمان Drop bar:
این مدل از فرمان دوچرخه معمولا در دوچرخه های جاده دیده می شود. این طراحی به دوچرخه سوار این امکان را می دهد که دستش با شکلهای مختلف بر روی فرمان قرار دهد و بدنش را به سمت جلو بکشد تا بتواند غلبه بهتری بر باد داشته باشد.
•    فرمان پروانه ای (Butterfly Bars) :
از این فرمانها معمولا در دوچرخه های توریستی و یا دوچرخه هایی که قرار است با آنها مسافت زیادی پیموده شود استفاده می شود. چراکه این فرمانها راحتی زیادی را به همراه دارند و در موقعیت های مختلف می توان از آنها استفاده کرد. از این فرمانها گاهی در دوچرخه های محلی ارزان قیمت هم استفاده می شود.
•    فرمان ایروبیک :
این مدل فرمان در مسابقات بویژه مسابقات انفرادی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل طراحی فرد به راحتی قادر به تغییر نوع گرفتن فرمان نیست اما این مدل در دست گرفتن فرمان به حفظ ویژگیهای ایرودینامیکی فرد و حرکت سریعتر در هنگام سواری کمک می کند.
•    فرمان Cruiser :
این نوع فرمان به دوچرخه سوار این امکان را می دهد که به صورت صاف بر روی دوچرخه قرار گیرد . این فرمانها معمولا در دوچرخه های کامفورت مورد استفاده قرار می گیرند.

6 اشتباه رایج در میکس و راه حل اجتناب از آن

نتیجه نهایی ترک شما به داشتن یک میکس خوب و کامل بستگی دارد که دراین راه شما باید از بسیاری از موارد پرهیز کنید همونطورکه میدونید عملیات میکس کار سختیه و برای داشتن یه میکس خوب باید زمان صرف کرد و البته مهارت پشتکار و استعداد رو به کار گرفت تا به نتیجه رسید.
اما برای داشتن یه میکس درجه یک همه اینها لازمه به علاوه ی داشتن استعدادی ویژه.
بهترین راه برای تبدیل شدن به یک مهندس میکسینگ درجه یک این است که کارهایتان حرفه ای باشد و خبر خوب در این باره این است که تا زمانی که شما در این حرفه مشغول به فعالیت هستید مسیری از اطلاعات  بروز شده بروی شما باز میباشد.
اکنون در حالی که شما روی  قابلیتهای خود کار میکنید سایت نگاره با گفتن نکاتی شما را از بروز اشتباهات رایج دور کرده و چگونگی پرهیز از آن را با راهنمایی های لازم برای کمی حرفه ای تر شدن گوشزد می کند. در ادامه شش مورد از این اشتباهات را یاداوری میکنیم.
آموزش میکس و مسترینگ
1: استفاده از افکت های بیشمار
وقتی که هر نرم افزار (DAW) تعداد زیادی از افکتها رو به شما ارائه میکنه و در همون زمان شما یک یا چند مجموعه افکت دیگرو در اختیار دارید (compression, EQ, reverb, delay ) خیلی وسوسه کنندست که از هر کدوم یکم استفاده کنید
و این کار درست نیست.
درست مانند آش پزی که در یک غذای خوب 2 یا 3 نوع ادویه طعم غذا را ایجاد میکنند و بیش از آن نیاز نیست
بهترین راه برای پرهیز از چنین اشتباهی این است که شما از هنگام شروع یک ایده خوب داشته باشید که از چه نوع صدایی را می خواهید استفاده کنید و در همان راستا حرکت کنید. کسب تجربه خوب است ولی با داشتن یک نقشه از پیش نوشته شده میتوانید در زمان صرفه جویی کنید
2: استفاده افراتی از ریورب (reverb)
این افکت خاص را باید از صفر شروع کنیم
زیاد کردن میزان ریورب  مخصوصا زمانی که از یک پلاگین خوب  استفاده میکنید که صدایی با کیفیت ارائه میدهد بسیار وسوسه انگیز است
ولی در اکثر موارد شما میتوانید با استفاده بسیار کم آن در نتیجه ی نهایی صدایی جامع داشته باشید
هرجایی از خط دنباله که بلندی بیش از حد یا فضای بزرگ داشته باشد می تواند میکس شما را به اصطلاح لکه دار کند
یعنی  صدا های شما برای نشان دادن تمام ویژگی های خود دچار مشکل می شوند
درست کردن این مشکل چندان کار سختی نیست کافیه پستی و بلندی های ریورب رو بصورت مینیموم استفاده کنید
چون اکثر صدا ها مثل کیک و بیس لاینها رو خراب می کنه
به شما اطمینان میدم این راه جواب میده.
3: زیاد بالا بردن تنظیمات اکولایزر
زیاد بالا بردن تنظیمات اکولایزر
اغلب اوقات منحنی های اکولایزر شما باید در منحنی های زیبا در یک منظره زیبا باشد
حال ممکن است یک چیدمان زیبا از پستی و بلندی های اکو لایزر این احساس را در شما ایجاد کند که شما کار درست را انجام داده اید اما صداهای شما از راه هایی زیر فشارند که حتی تصورش را هم نمی توانید بکنید
صداهایی که بخوبی ضبط شده اند نیاز زیادی به  اکولایز کردن ندارن شاید تعدادی محدود برای بروز دادن جلوه طبیعی صدا
هر کات (کاهش) یا بوستی (تقویت) که رنج آن بالاتر از 5 دسیبل  باشد قطعا آسیب رسان خواهد بود.
اگه صدایی نیاز به تنظیمات گسترده اکو لایزر داشته باشد بهتر است تا دوباره آن را رکورد کنید.
4: کافی نبودن عرض میدانی (میزان استریو)
مونو در قیاس با استریو.
همونطور که شنیدید خیلی ها برای ارنج و تنظیم صدا از پن (Pan) مونو استفاده میکنند که به نظر یکم قدیمی میاد ولی باور کنید این پهنا خیلی کاربردی است. فضای ایجاد شده در میکس به شما این امکان را میدهد که بدون بالا بردن فرکانس و پوشاندن صداها  بازدهی آنها را بالا ببرید.
بطور معمول ما کسی را تشویق به بالا بردن رنج تنظیمات بصورت سعودی نمیکنیم اما در مورد این حالت اکثر افراد تازه کار  به اندازه کافی صداها را نمی کشند و پن ها (ولوم های چپ و راست کردن صدا) را بلا استفاده میگزارند که نتیجه آن  مصنوعی بودن و بی جانی صداهاست.
یک لطفی به خودتون بکنید و درجه پن ها رو بالاتر از حدی که بطور معمول  استفاده میکردید ببرید
5: مشکلات صدا در مسترینگ
این یه مشکل مرسومه که راه حلی آسون داره.
خیلی از تازه کار ها در آخر میکسشون به این فکر میوفتن که صدا هاشون به اندازه کافی بلند و پر قدرت نیست برای همین با مستر کردن حسابی کامپرس میکنن و این کامپرس در مرحله مسترینگ میتونه به کل میکس آسیب برسونه و درسته این کار صدا رو بلند تر میکنه ولی قطعا تمامی کارهای خوبی رو که در میکستون انجام دادید خراب میکنه .این مشکل یه راه حل کوچک داره . هیچوقت الکی از پلاگین مسترینگتون کار نکشید تا زمانی که نوبت به مستر کردن برسه و شما در حال مستر کردن باشید. فیدر (وولوم) مستر را در زمان میکس پایین بیاورید بعد در زمان پایان آن را به آرامی بالا ببرید و از همه مهمتر فضای خالی قدرت صدا با مقیاس 3- دسی بل را آزاد بگزارید
6: بلندتر کردن صدای کل آهنگ در پایان
شاید شما هم تا به حال واژه جنگ بر سر بلندی صدا را شنیده باشید برخورده باشید که بیانگر گرایش موزیسین هایی است که  می خواهند تا حد نهایت فایل ها را کامپرس و صدای آن ها را بالا ببرند با امید به این موضوع که گیرایی شنوایی بیشتری داشته یاشد. این کاریه که مسئول میکس صدا و سیمای خودمون موقع پخش تبلیغات تلوزیونی انجام میده و یهو صدا رو به اندازه ای بالا می بره که بینندگان محترم در به در دنبال کسی که صدا رو زیاد کرده می گردند!
تازه کارها در کارهایشان معمولا سعی میکنند صداها را بلند و بلند تر کنند
اون ها  صداهاشونو با کمپرس کردن له می کنن و در آخر یه شکل افتضاح از امواج صوتی چیزی شبیه به سوسیس بجا میمونه!! یه حرفه ای به قسمتهای آرومتر آهنگش احترام میزاره چون میدونه استفاده همزمان چند تا از اونا باهم باعث بلندی صدا خواهد شد
یه حرفه ای باشید و در کمپرس کردن زیاده روی نکنید.

آهنگسازی چیست ؟ تنظیم کننده کیست ؟

موسیقی که میشنوید ترکیب میشه از ۲ بخش اصلی که یکی ملودی اصلی است،یکی همراهی کننده که این همراهی شامل آکورد،آرپژ،ریتم و غیره میباشد.
و در زبان ساده میتوان گفت آهنگسازی و تنظیم به معنای ساخت آن ملودی اصلی است و به کسی که این کار را میکند آهنگسازی میگویند،دوستان ما در آهنگسازی قواعد هم داریم،ولی بیشتر از این قوانین در موسیقی کلاسیک و در سبک های دیگر خیلی کم استفاده می شود،بیشتر آهنگسازی مربوط میشه به استعداد و خلاقیت شخص در خلق ملودی های جدید است و شاید آهنگساز بغیر از علم نوازندگی و شناختن گام ها،علم دیگری نداشته باشد،ولی این ملودی را حالا چه در آهنگ بیکلام و یا با کلام که بر روی شعر این آهنگسازی صورت میگیرد،با حس کار انجام میدهد.
آهنگساز بعنوان خالق ملودی اصلی آهنگ که حتی میتواند هیچ گونه تحصیلات مویسقی و یا آشنایی به تئوری موسیقی هم نداشته باشد। وی میتواند ملودی اصلی را روی یک ساز بسازد و بنوازد و یا فقط آنرا بخواند یا زمزمه کند।ملودی را در قالب یک موسیقی بدون کلام زمزمه کند و یا آنرا روی شعری بخواند।خلاصه او فقط خالق ملودی اولیه بر اساس حس خود میباشد।البته او میتواند موسیقی دان و حتی تنظیم کننده هم باشد که در آنصورت کار خیلی راحتر میشود।
به زبان ساده میتوان گفت تنظیم کننده کسی است که ملودی را از آهنگساز میگیرد و بر اساس ملودی قسمت همراهی کننده آهنگ را میسازد،مشخص میکند هر سازی چه نتی باید بزند،ریتم ها،پاساژ ها،آکورد ها،آرپژ ها و غیره را همه و همه تنظیم کننده مشخص میکند و می نویسد،بر خلاف آهنگساز،تنظیم کننده باید علم زیادی داشته باشد و علاوه بر دانستن موسیقی و هارمونی و غیره باید بر تمام ساز ها آشنایی داشته باشد تا بتواند آهنگی را برای آن ساز بنویسد،تنظیم کننده،بیشتر از استعداد،نیازمند به علم بالایی هست.یا به زبان ساده ترتنظیم کننده ، کسی است که وظیفه رنگ آمیزی نتهای اصلی ملودی آهنگساز را بر عهده دارد.او باید کاملا با علم موسیقی و تئوریات پیشرفته موسیقی آشنا باشد. به قابلیت اجرای انواع سازها و حس و روح صدای آنها آشنا باشد. از علومی مثل کنتر پوان و هارمونی در موسیقی کاملا مطلع و داری مهارتهای عملی دربکار گیری آنها در آمیزش نتها باشد.در کل او کسی است که وظیفه نوشتن و آماده کردن تمام نتهای آهنگ برای هرکدام از سازها انتخابی(توسط خودش یا آهنگساز) و نیز حفظ هماهنگی تمام این نتها وحس و حال آهنگ و در کل ایجاد ترکیبی زیبا از نتها و صداها و تکنیکهای مختلف را بر عهده دارد و به نظر من اوست که میتواند یک ملودی ساده را به زیباترین حالت به گوش ما برساند و یا یک ملودی زیبا را بسیار ساده و حتی تکراری نشان دهد.

نهایی کردن محصول صدایی یا مسترینگ

بعد از ضبط صدای ساز و آواز با استفاده از میکروفون و دیگر تجهیزاتی که تا این جا درباره آنها توضیح دادیم و بعد از تنظیم سطح صداها، ای کیو کردن (EQing)، پن کردن (Panning) و افزودن افکت های صدایی (Sound Effects) برای به دست آوردن نتیجه مورد نظر در مراحل میکس (Mix)، نوبت به مسترینگ (Mastering) و آماده کردن محصول نهایی صوتی است. مسترینگ به عملیاتی گفته می شود که موزیک ضبط شده شما را آماده تکثیر و پخش می کند. برای اینکه آهنگ هایی که تا این جای کار و به طور مجزا ضبط و میکس کرده اید را تبدیل به یک آلبوم یک دست و یک پارچه کنید باید چند کار دیگر انجام دهید. قبل از هر چیز باید با استفاده از ای کیو (EQ)، کمپرشن (Compression) و لیمیتر (Limiter) آهنگ های ضبط شده را از نظر بلندی و سطح صدا و همچنین پویایی صوتی (Tonal Dynamics) متعادل کنید. قیمت میکس و مسترینگ  بعد از آن باید در مورد تقدم و تاخر آهنگ هایتان به بهترین ترتیب ممکن برای قرار گرفتن در یک مجموعه (یا همان آلبوم موسیقی) تصمیم بگیرید. به این کار سیکوانسینگ (Sequencing) گفته می شود.
در آخرین مرحله کار هم باید مجموعه مستر شده را با استفاده از قالبی مناسب آماده تکثیر و رساندن به دست شنونده و مخاطب کنید. در ادامه به توضیح بیشتر این مراحل خواهیم پرداخت.
کمپرشن (Compression)
بعضی از آهنگ ها هر چه لطیف تر صدا بدهند حس بهتری را به وجود می آورند. برخی دیگر از موسیقی ها اما هر چه حالتی کوبشی و خشن تر داشته باشند بیشتر به گوش خوش می آیند. استفاده از کمپرشن (Compression) دقیقا برای ایجاد این خصوصیات صدایی به کار می آید.
به عنوان مهندس مسترینگ وظیفه و مسئولیت تصمیم گیری در مورد اینکه چه نوع صدایی برای موسیقی تان خوب خواهد بود به عهده شماست. به یاد داشته باشید که اضافه کردن کمپرشن به موسیقی ضبط و میکس شده کار بسیار حساسی است. اضافه کردن بیش از حد کمپرشن و استفاده از تنظیمات نامناسب باعث خواهد شد آهنگ شما خیلی تخت به نظر برسد. از طرف دیگر اگر میزان کمپرشن آهنگ خیلی پایین باشد باعث می شود آهنگ تان صدای ضعیف و کم قدرتی به خود بگیرد.
لیمیتر (Limiter)
اگر صدای یکی از سازها در آهنگ شما نسبت به بقیه میکس تان خیلی زیاد باشد با استفاده از لیمیتر می توانید از شدت آن بکاهید. لیمیتر در حقیقت به شما کمک می کند تا تفاوت بین بلندترین صدای میکس تان و سطح میانی آن را متعادل کرده و در حد مطلوب نگهدارید. این بازه صدایی در سبک های مختلف موسیقی فرق می کند اما معمولا باید بین ۱۲ تا ۱۸ دسیبل نگه داشته شود و نباید از ۶ دسیبل پایین تر برود.
ای کیو (EQ)
با توجه به اینکه در موقع میکس، هر آهنگ را به طور جداگانه و در بازه زمانی نسبتا طولانی ای کیو کرده اید، احتمالا هر کدام از آهنگ ها صدایی نسبتا متفاوت در مقایسه با آهنگ های دیگر خواهند داشت. ممکن است بعضی از آهنگ ها صدایی شفاف تر و روشن تر داشته باشند و برخی دیگر بم تر و سنگین تر به گوش برسند.
برای اینکه آهنگ های شما در یک مجموعه صدایی یک پارچه داشته باشند باید خصوصیات صدایی آنها تقریبا شبیه به هم باشد. البته این به آن معنا نیست که همه آهنگ ها باید دقیقا یک طور صدا بدهند. ولی از آن جایی که همه آنها در یک آلبوم واحد ارائه خواهند شد بهتر است که از نظر صدایی با یکدیگر هم آهنگ باشند. یکی دیگر از وظایف شما به عنوان مهندس مسترینگ در این مرحله به وجود آوردن این هم آهنگی با استفاده از ای کیوهای چند باندی (Multiband Equalizers) است.
سیکوانسینگ (Sequencing)
سیکوانس کردن عبارت است از چیدن آهنگ ها به ترتیبی که می خواهید روی آلبوم یا سی دی نهایی تان قرار بگیرند. همچنین باید بین هر دو آهنگ فضایی خالی در نظر بگیرید تا موقع پخش آلبوم و موقع رفتن از یک آهنگ به آهنگ بعد جریان خوبی برقرار شود. فراموش نکنید که آلبوم یا سی دی شما قرار است یک مجموعه کار را معرفی کند بنابراین سیکوانسینگ را دست کم نگیرید.
هم آهنگ کردن سطح صداها (Leveling)
یک نکته مهم دیگر در موقع قیمت میکس و مسترینگ تراز کردن سطح آهنگ ها یا لولینگ (Leveling) است. اگر بلندی صدا در آهنگ های مختلف یک مجموعه یکسان نباشد، شنونده موقع گوش دادن به آلبوم مجبور است صدای دستگاه پخش موسیقی خود را برای آهنگ های مختلف مدام زیاد یا کم کند که این اصلh چیز خوبی نیست. تراز بودن سطح صدای آهنگ ها همچنین به یک دست شدن و به هم پیوستگی یک آلبوم کمک می کند. این کار هم به سادگی و با تنظیم گین (Gain)، استفاده از کمپرسر (Compressor) و لیمیتر (Limiter) میسر خواهد شد.
آماده سازی برای تکثیر موسیقی
بعد از انجام تمام کارهایی که تا این جا گفته شد نوبت به آن می رسد که موسیقی تان را در قالبی قرار دهید که قابل نشر و تکثیر باشد. متداول ترین و محبوب ترین روش تکثیر آلبوم موسیقی قرار دادن آن روی سی دی و تحت قالب سی دی صوتی (Audio CD) است.
برای این کار ابتدا باید موسیقی تان را به قالب استاندارد سی دی های صوتی (Audio CD) با مشخصات ۱۶ بیت و ۴۴.۱ کیلوهرتز تبدیل کنید. بعد از آن فایل هایتان را با نرم افزارهای مربوطه بر روی سی دی قرار دهید. همچنین برای قرار دادن آلبوم تان بر روی اینترنت می توانید از نرم افزارهایی که سی دی صوتی را به قالب های دیگر مثل فرمت محبوب ام پی تری (MP3) تبدیل می کنند، بهره بجویید.

بلغارستان

شهر ساحلی وارنا در بلغارستان

وارنا پس از صوفیا و پلوودیو سومین شهر بزرگ بلغارستان است. وارنا بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده است و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان می باشد.این شهر در 470 کیلومتری شمال شرقی صوفیا قرار دارد.
اطراف وارنا شهر های مهمی چون دوبریخ ، شومن و بوگارس وجود دارد.
وارنا یکی از شهر های بندری و زیبای کشور بلغارستان است . جمعیت وارنا 350 هزار نفر می باشد که یکی از شهر های فعال و در حال توسعه بلغارستان می باشد که دارای جاده های ارتباطی خوب ، هوای عالی و حمل و نقل دریایی راه آهن است.
یک خط قایقی برقی که به وسیله سیم از این طرف رودخانه به آن طرف رودخانه می رود نیز در وارنا وجود دارد.
وارنا سومین مرکز بزرگ صنعتی بلغارستان است و در صنعت کشتیرانی ، کشتی سازی و تعمیرات کشتی فعال است . شهرت بین المللی وارنا به عنوان یک تفریحگاه ساحلی دریایی می باشد.
در مجموع وارنا یک منطقه اروپایی با جاذبه های تفریحی توریستی خوب می باشد که با توجه به واقع شدن در اروپای شرقی نرخ ارزانی دارد.
حداکثر دمای هوا در مرداد ماه به 31 درجه می رسد. هوا در وارنا در نیمه شهریور رو به سردی می گراید و بهترین زمان سفر به وارنا تیر و نیمه مرداد می باشد.
پارک آبی جاذبه های تور بلغارستان زیباترین پارک آبی شرق اروپا و نخستین پارک آبی در بلغارستان طراحی شده به سبک منحصر به فرد موریس و مدیترانه ای می باشد.این پارک زیبا در بخش شمال غربی ساحل توریستی Golden Sands در جاده اصلی از سمت ساحل توریستی Riveria  به سمت ساحل Albena واقع شده است.
پارک آبی Aquapolis  در منطقه جنگل وارنا قرار دارد و منظره زیبای دریا و تمامی ساحل توریستی از این پارک قابل مشاهده است.این پارک آبی ترکیبی از یک محیط طبیعی با عناصر مصنوعی مثل استخر ، جکوزی ، سرسره های آبی ، چشمه ، آبشار ، قلعه های قدیمی و ساختمان های قدیمی و ساختمان های به ظاهر مخروبه است . ظرفیت این پارک بالای 3000 بازدید کننده است . در ورودی پارک صخره نوردی با هفت مسیر اختیاری وجود دارد. در این پارک سالن آمفی تئاتر ، آبشار ، دریاچه مصنوعی و یک تنقلات فروشی قرار دارد.
در این پارک برای کودکان و بزرگسالان امکان تیر اندازی ، صخره نوردی برای کودکان ، انیمیشن برای کودکان ، بازی ، مسابقه و قرعه کشی با جوایز ارزنده می باشد.

گرجستان

گرجستان
گرجستان قرنها جزئی از خاک کشورمان بود تا حدود 200 سال پیش که بدست روس ها از ایران جدا و البته سرانجام در سال 1991 از شوروی سابق استقلال پیدا کرد. این کشور با ایران ریشه های تاریخی و فرهنگی مشترک بسیاری دارد. پایتخت گرجستان، تفلیس است. گرجستان از جنوب با ارمنستان و از جنوب غربی با ترکیه ، از جنوب شرقی با جمهوری آذربایجان و از شمال با روسیه همسایه است و از غرب این کشور سواحل دریای سیاه قرار دارد که یکی از بنادر مهم و توریستی گرجستان باتومی در آنجا واقع شده و هر ساله هزاران گردشگر با استفاده از تور گرجستان به این شهرها سفر می کنند. وجود آثار تاریخی، سواحل زیبا و مردمانی مهربان و طبیعت بکر و زیبا موجب محبوبیت هر چه بیشتر این کشور در دو دهه اخیر نزد توریست ها شده است و از این رو آژانس مسافرتی الفبای سفر نیز اقدام به برگزاری تور گرجستان نموده است.
تفلیس:
مرکز سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی این کشور است. این شهر از قدیم مرکز گرجستان بوده و امروزه هم یکی از مراکز مهم جهانگردی این کشور بشمار می آید و دارای آثار هنری و فرهنگی و مراکز دیدنی متعددی می باشد
باتومی:
یکی از شهرهای ساحلی کشور گرجستان است که در کنار دریای سیاه واقع شده و دارای سواحلی زیبا و جاذبه های مهم گردشگری است که موجب شده توریست هایی که علاقه مند به شنا در دریای سیاه و تفریح در این منطقه هستند، از اقامت در این شهر ساحلی لذت ببرند.
مجسمه یادبود مدیا سمبلی است از شاهزاده ای از اساطیر یونانی که در شهر باتومی در کشور گرجستان واقع شده است شایان ذکر است نمایشنامه مدیا ( که فیلمی نیز بر اساس آن ساخته شده است ) از نخستین نمایشنامه های به جا مانده در تاریخ محسوب می شود .
مدیا نام زنی در اسطوره‌ها و داستان‌های یونانی است که از اهالی منطقه کولخیس در گرجستان بود. زمانی که یاسون  برای یافتن «پشم زرین» به کولخیس آمد. مدیا عاشق او شد و یاسون را در انجام شرط‌ های سخت پدر و سرانجام ربودن پشم زرین یاری داد. آن‌ها با هم گریختند و ازدواج کردند.
بعدها یاسون او را رها کرد تا با گلاوکه، دختر کرئون ازدواج کند مدیا از شدت حسادت و خشم ، گلاوکه و کرئون و فرزندان خود را کشت.
کشور گرجستان یکی از خوش پتانسیل ترین کشورهایی است که شما می توانید در آن از از جاذبه های بی نظیری استفاده کنید. یکی از جاذبه هایی که می توانید در تور گرجستان ببینید باتومی گرجستان میباشد،  آکواریوم باتومی جز یکی از جاهای پر بازدید و کم نظیر در باتومی است که مردم از دیدنی های آبی آن بسیار لذت می برند.
در واقع هر کس مسافر گرجستان شود خاطره ای از این آکواریوم را با خود به شهرش خواهد برد.  این آکواریوم باطراحی منحصر به فردی که از ساحل باتومی، الهام گرفته توانسته یک مکان جذاب باشد.
طراحی این آکواریوم به این صورت است که شما می توانید آن را به عنوان صخره ای موج آورده تصور کنید. نمایشگاه های داخلی این آکواریوم ۴ بخش جداگانه اند که اگر از بیرون به آن نگاه کنید حس می کنید که با ۴ سنگ بزرگ روبرو هستید.دیدنی های گرجستان تنها به این آکواریوم ختم نمی شود و شما می توانید از سایر دیدنی ها بازدید کنید.
در هر کدام از این نمایشگاه ها دیدنی های جذابی در دسته بندی های خاصی قرار گرفته اند. این گونه ها در واقع از دریای اژه و و دریای سرخ و سیاه و اقیانوس کم نظیری مثل هند برداشت شده اند.
بسیاری از آموزشگاه ها از این نمایشگاه ها به منظور آموزش به دانشجویان خود استفاده می کنند