ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
قطعه نیوز: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به
ضرورت حمایت از تولید خودروهای داخلی، گفت: «در شرایط کنونی اگر صنایع کشور
به درستی حمایت نشوند یکی پس از دیگری دچار ورشکستگی شده و به تعطیلی
کشیده میشوند.»
ولی ملکی با بیان اینکه خودروسازان در مدت اخیر ت زیان انباشته بسیاری
داشتهاند، اظهار کرد: «به طور مثال ایران خودرو ۲هزار و ۵۰۰هزار میلیارد
تومان و سایپا پنج هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. اما در صورتی که
فعالیت این شرکتها همانند روند گذشته ادامه پیدا میکرد این زیان انباشته
در پایان سال به ۱۵هزار میلیارد تومان میرسید.»
وی با اشاره به راهکارهای لازم برای نجات صنعت خودروسازی کشور، تاکید کرد:
«در وهله نخست دولت باید زمینه واردات قطعات مورد نیاز شرکتهای خودروسازی
را تسهیل کند، از سوی دیگر تسهیلات با نرخ پایین برای خودروسازان فراهم شود
تا با پرداخت به قطعهسازان، قطعات خودرو مورد نیاز خودرو در داخل کشور تولید شود.»
ملکی با بیان اینکه برای واردات قطعه به خودروسازان ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی
پرداخت نمیشود، بیان کرد: «برخی میپندارند شرکتهای خودروسازی برای
واردات، از ارز دولتی استفاده میکنند در حالی که این موضوع کاملا اشتباه است.»
تولید هایما ۱۳هزار و پژو۲۰۷ به ۳۴۰۰دلار ارز نیاز دارد
وی با اشاره به میزان ارزبری خودروهای تولید داخل، تصریح کرد: «تولید وانت نیسان آریسان
۲هزار و ۲۳۷ دلار، پژو ۲۰۶ حدود ۲هزار و ۵۰۰دلار، پژو ۲۰۷ به ۳هزار و ۴۰۰
دلار ارز نیاز دارد؛ به طور مثال در گذشته برای تولید پژو ۲۰۷ از ارز ۳
هزار و ۵۰۰ تومانی استفاده میشد، اما در حال حاضر باید با ارز آزاد
یا نیمایی، که حدود ۸ هزار تومان است، قطعات مورد نیاز تولید ۲۰۷ وارد
شود که در این شرایط خودروساز برای تولید پژو ۲۰۷ حداقل باید ۱۸ میلیون
تومان بیش از گذشته هزینه بپردازد.»
ملکی افزود: «در صورتی که خودروساز بتواند از ارز نیمایی برای واردات قطعات
مورد نیاز خود استفاده کند، تولید پژو ۲۰۷ نسبت به گذشته ۱۸ میلیون افزایش
پیدا میکند. این در حالی است که اگر ناچار به استفاده از ارز آزاد شود
این تفاوت قیمت حداقل ۳۰میلیون تومان میشود.»
این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: «هایما ۱۳هزار دلار ارزبری دارد
بنابراین خودروساز برای تولید این خودرو با ارز آزاد باید بیش از ۱۳۰میلیون
تومان نسبت به گذشته بیشتر هزینه کند.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها
علاوه بر گرانی نرخ ارز، دلایل متعدد دیگری نیز دارد، گفت: «به طور مثال
قیمت فولاد، پلاستیک و… در ماههای گذشته افزایش چشمگیری داشته است، در
نتیجه قیمت تمام شده خودروها افزایش یافت. این در شرایطی است که مردم و
جامعه از بسیاری از این مشکلات اطلاعی ندارند.»
وی تاکید کرد: «علاوه بر افزایش هزینه خودروسازان در پی افزایش نرخ ارز،
هزینه پرسنل، انرژی، خرید قطعات داخلی نیز از جمله هزینه این شرکتها
محسوب میشود.»