اتوپارت پرس: رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن موتور
اظهار کرد: «بازار تایر و رغن موتور در حال حاضر با مشکل خاصی روبهرو
نیست و حدنصاب توزیع تایر و تامین نیاز بازار رضایت بخش است و تولیدکنندگان
در حال تامین نیاز بازار هستند.»
داوود سعادتینژاد تصریح کرد: «با کنترل اتحادیه،
لاستیک سبک
با قیمت مصوب و بدون هیچ مشکل در حال توزیع است. البته ممکن است در حوزه
لاستیکهای وارداتی مقداری با کمبود مواجه باشیم که جای نگرانی نیست زیرا
اغلب نیاز بازار داخل را تولیدکنندگان داخلی مرتفع میکنند و تنها برای
لاستیکهای با رینگ 17 و 18 و 19 واردات انجام میشود.»
وی با اشاره به اینکه با توجه به
هماهنگی بین کارخانههای تولید روغن چنانچه مواداولیه آنها تامین شود قطعا
در این حوزه با مشکل روبهرو نمیشویم، گفت: «لذا باید سعی شود مواداولیه
تولید روغن هرچه سریعتر به دست تولید کنندگان برسد. در حال حاضر با موجودی
که در انبارها است، نیاز بازار تایر سنگین را تامین میکنیم. لذا در این
حوزه چالش جدی وجود ندارد و عمده مساله رانندگان خودروهای سنگین بحث تامین
لوازم یدکی است.»
سعادتینژاد اذعان کرد: «با توجه به واردات تایر و افزایش تولید داخل در حال حاضر پایانهها در حال توزیع
لاستیک سنگین با نرخ مصوب هستند لذا شاهد شکست قیمتهای گزاف لاستیکهای باری هستیم.»
به گفته وی، اگر تایر بیکیفیت در بازار
وجود داشته باشد، از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد شده لذا مردم
اطمینان داشته باشند تایرهای سنگین موجود در بازار که از مبادی رسمی وارد
شدهاند قطعا از استانداردهای لازم برخوردار هستند و به دلیل اینکه واردات
تایر با برندهای معتبر و تحت نمایندگی مجاز است لذا امکان واردات تایر بی
کیفیت وجود ندارد.
داوود سعادتینژاد با بیان اینکه در
برههای به دلیل تحریم، با کمبود تایر روبهرو شدیم، تاکید کرد: «مسئولان
برای تنظیم بازار الزامی بودن استاندارد تایر سنگین را حذف کردند اما این
طرح هرگز عملیاتی نشد و امروز تایرهای سنگین استاندارد وارد کشور میشود.»
وی با اشاره به اینکه مشکل روغن های
تقلبی همواره در بازار وجود داشته، خاطرنشان کرد: «امروز هم نمیتوان گفت
مشکل به طور کامل مرتفع شده زیرا کالای تقلبی در بازاری که با کمبود و
گرانی مواجه است عرضه میشود، البته توزیع روغن و بازار این محصول به خوبی
مدیریت میشود زیرا واحدهای صنفی با داشتن پروانه کسب امکان فروش روغن
موتور تقلبی ندارند و تنها در حاشیه شهر واحدهایی که فاقد پروانه فعالیت
هستند اقدام به فروش روغن موتورهای تقلبی میکنند.»
وی گفت: «مهمترین موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد هماهنگی واردکنندگان تایر
با اتحادیه و ارائه آمار و ارقام لاستیکهایی است که توزیع می شود زیرا
تنها در صورتیکه اتحادیه در چگونگی کم و کیف واردات قرار گیرد، قادر به
کنترل بازار تایر خواهد بود.»
چهارشنبه 24 بهمنماه سال 1397 ساعت 03:02 ب.ظ