اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو
و ماشین آلات درباره لزوم حضور سازمان حمایت از مصرف کننده در بازار لوازم
یدکی اظهار کرد: «اهمیت حمایت از مصرف کننده تا حدی است که حضور جدیتر
این نهاد در صنف لوازم یدکی را میطلبد. در حالی که تاکنون فعالیت چشمگیری
در این حوزه نداشتند و بیشترین موضوعی که سازمان حمایت مورد توجه قرار داده
است، خودرو و خودروسازان بوده و به لوازم یدکی چندان توجهی نشده است.»
مهدی کاظمی با بیان اینکه در بازار
لوازم یدکی با کاهش استرس و تنش مواجه هستیم، گفت: «البته هنوز شرایط به
حالت عادی یعنی بهمن و اسفند سال گذشته بازنگشته است. اما شاهد کاهش
20درصدی قیمتها هستیم. البته با حضور پر رنگتر سازمان تعزیرات قطعا شاهد
شکست قیمتها خواهیم بود.»
وی با اشاره به امکان تقلب از برندهای
شناخته شده، تاکید کرد: «در هر کالایی متقلبین با سوء استفاده از خلاءهای
قانونی امکان عرضه کالایی بی کیفیت در جعبههای همان برند و یا مشابه را
دارند که لوازم یدکی نیز از این مقوله مجزا نیست البته این روزها شکایت
جدیدی از این بابت به اتحادیه گزارش نشده است.»
وی با اشاره فضای رقابتی
بازار مرکزی لوازم یدکی درتهران
تصریح کرد: «تولیدکنندگان و واردکنندگان در بازار مرکزی تهران محصولات خود
را عرضه میکنند لذا فروشندگان برای فروش بیشتر و به تعداد بالا به سود
حداقلی رضایت میدهند. در واقع در بازار مرکزی، فروشندگان به دنبال فروش
بالا هستند نه کسب سود بیشتر لذا ممکن است حتی قطعهای را با 5 درصد سود
اما به تعداد بالا به فروش برسانند.»
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات افزود: «
قیمت قطعات خودرو
در بازارهای خرد اطراف تهران و یا شهرهای دیگر با اندک تفاوتی نسبت به
قیمت بازار مرکزی به فروش میرسد اما همان قیمتها نیز تحت نظارت و با سود
10 یا 15 درصدی به فروش میرسد.»
وی با گلایه از عدم نظارت جدی سازمان
استاندارد افزود: «مشکلات امروز بازار لوازم یدکی از تصمیمات خرداد ماه
وزارت صمت ناشی میشود که برای جلوگیری از ورود کالای بی کیفیت و ممانعت از
خروج ارز جلوی واردات قطعه و لوازم یدکی خودرو گرفته شد و کار را برای صنف
لوازم یدکی سخت ساخت که منجر به کاهش 70 درصدی لوازم یدکی در بازار شد.»
کاظمی گفت: «با وجود اعتراضات مبنی بر
دپو شدن قطعات در گمرک خوشبختانه با پیگیری روابط عمومی گمرک شاهد ترخیص
قطعات دپو شده از گمرک هستیم که این اتفاق علاوه بر کاهش قیمت منجر به
فراوانی کلا در بازار می شود.»
به گفته وی، با همکاری گمرک و چشم پوشی از برخی موانع قانونی، واردکنندگانی که امکان ترخیص و واردات نداشتند، مجاز به واردات شدند.
سهشنبه 23 بهمنماه سال 1397 ساعت 03:17 ب.ظ