اتوپارت پرس: نائب رییس انجمن واردکنندگان لاستیک اعلام کرد: «باید در حوزه تایر سنگین
به کیفیت توجه ویژهای شود و نباید به دلیل کمبود امروز، کیفیت را کنار
گذاشته و تنها به بحث کمی و تامین بپردازیم زیرا ایمنی تمام تایرهای سنگین و
نیمهسنگینی که وارد کشور میشود، حائز اهمیت است.
احمدرضا متقی درخصوص مشکلات حوزه واردات
لاستیک و واردکنندگان رسمی تایر اظهار داشت: «در حال حاضر مهمترین
مشکلات، مربوط به نقل و انتقال پول به کشورهای تولیدکننده تایر مثل چین و
هندوستان است، زیرا به دلیل تحریمهای اقتصادی، انتقال رسمی پول دچار مشکل
شده و ما نمیتوانم پول کالاهای سفارش داده شده و خریداری شده را به سهولت
منتقل کنیم.»
وی با اشاره به بحث هماهنگی حمل و نقل
کالا به عنوان دومین مساله، گفت: «زیرا اکثر شرکتهای کشتیرانی در حال حاضر
به دلیل شرایط تحریم، سرویس مستقیم خود را محدود یا قطع کردهاند و
بنابراین تمام ظرفیت حمل و نقل تایر به سمت ایران متوجه شرکت کشتیرانی
جمهوری اسلامی ایران شده که در اینجا نیز به دلیل عدم وجود ظرفیت کافی هم
با پدیده افزایش بیرویه قیمتها در قسمت کشتیرانی و هم با نبود امکانات
مواجه هستیم.»
متقی در ادامه به سومین مشکل
واردکنندگان رسمی اشاره کرد و توضیح داد: «این مشکل به بروکراسیهای پیچیده
و دست و پا گیری مربوط است که در سازمانهای داخلی وجود دارد. به عنوان
نمونه پدیده ثبت سفارش و بحث قوانین و بخشنامههای متعدد در حوزه امور
گمرکی و تفسیرهایی که هر یک از بخشها از این بخشنامهها دارند، مسالهای
است که برای واردکنندگان رسمی تایر مشکلاتی را ایجاد میکند.»
نائب رییس انجمن واردکنندگان لاستیک در
خصوص حمایتهای دولت از حوزه واردات تایر گفت: «دولت در مقطعی از زمان به
منظور ساماندهی بخشی از کمبود تایر کشور، مجموعهای از سیاست های حمایتی را
اعمال کرد، اما بعضی از این سیاستهای حمایتی دارای تاثیرات جانبی منفی
نیز بود. مثل آزاد کردن واردات توسط همه متقاضیان که متاسفانه این امر
همچنان انجام میشود و این مساله سبب شده که بسیاری از افراد غیرحرفهای
وارد صحنه واردات تایر شوند.»
متقی افزود: «واردات تایر یک مقوله
کاملا تخصصی است زیرا با بحث ایمنی وسایل نقلیه و جان سرنشینان سر و کار
دارد و باید تمامی مراحل ایمنی و استاندارد کالا با دقت بررسی و چک شود اما
متاسفانه به دلیل کمبودی که در بازار وجود داشت و تقاضایی که دولت از همه
ظرفیتهای بخش خصوصی برای تامین تایر داشت بخشی از مسائل استاندارد و
بخشهایی که به لحاظ پیگیری مسائل ایمنی به دقت بیشتری نیاز داشت، مغفول
باقی مانده و متاسفانه همچنان بدون داشتن نمایندگی امکان واردات تایر وجود
دارد و قطعا این امر در آینده در زمینه ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان و
مصرفکنندگان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه یکی از تقاضاهای جدی
ما از دولت این موضوع است که از واردکنندگانی برای واردات دعوت شود که
شناسنامهدار بوده و تعهدات لازم و کافی از آنها برای ارائه خدمات پس از
فروش اخذ شود، تاکید کرد: «ترجیحا کالاهایی وارد کشور شود که از ردههای
کیفی مطلوبی برخوردار هستند. در کشور چین کالاهای بسیار متنوعی در حوزه
تایر تولید میشود و ردهبندیهای بسیار متنوعی وجود دارد ولی متاسفانه
ملاحظه میشود که بعضی از واردکنندگان غیرحرفهای، بیشتر اقدام به واردات
ردهبندیهای کیفی بسیار پایین میکنند.»
به گفته احمدرضا متقی، این واردکنندگان
به صورت مقطعی در این حوزه فعال شدهاند و بعد از رفع نیاز، احتمال دارد
دیگر در این حوزه فعالیت نکنند و به حوزههای دیگری وارد شوند. اما مشکلاتی
که از خود بر جا خواهند گذاشت تا سالها بعد از این گریبانگیر صنعت حمل و
نقل کشور خواهد بود.
وی درخصوص تاثیر کاهش تولید خودروسازان
بر واردات تایر گفت: «در حوزه تایرهای سواری بخصوص در برخی از اندازههای
13، 14 و 15 اینچ به دلیل اینکه بخش اعظمی از تولیدات کارخانههای داخلی به
تولیدکنندگان خودرو اختصاص پیدا میکرد، با کاهش تولید خودرو مقداری از
این ظرفیت به بازار تعویضی انتقال پیدا کرد و همین امر موجب شده است که
تقاضای بازار در این سایزها تا حدی کاهش یابد. اما این امر به صورت مقطعی
بوده و اگر واردات در حوزه تایرهای سواری به اندازه کافی انجام نشود در
آینده نزدیک و با رشد تقاضا در بازار، یقینا با مشکل تامین تایر مواجه
خواهیم شد.»
نائب رییس انجمن واردکنندگان
لاستیک درخصوص تایرهایی که واردات آن ضروری است، گفت: «برای تامین تایرهای سنگین و نیمهسنگین،
تایر سواری
و تایرهای صنعتی و راهسازی با نسبتهای متفاوت نیاز به واردات وجود دارد،
به عبارتی در هر یک از بخشها نسبتی که باید واردات انجام شود متفاوت است.»
وی افزود: «اولویت اول با تایرهای سنگین
و نیمهسنگین بخش حمل و نقل عمومی است. در حوزه راهسازی و لاستیکهای
صنعتی نیز نیاز به واردات مانند گذشته وجود داشته و چه بسا این نیاز هم
اکنون بیشتر شده باشد؛ چرا که هم تامین مواد اولیه برای کارخانجات داخلی تا
حدی دشوار شده و هم کارخانجات داخلی که تایرهای صنعتی و راهسازی را در
بعضی از سایزها تولید میکردند تمام انوع مورد نیاز کشور را تولید
نمیکنند؛ زیرا ممکن است یک سایز در کشور تولید شود اما آن سایز دارای
انواع و پترنها و کاربردهای مختلف باشد که همگی آنها در کشور تولید نمی
شود لذا نیاز است که این اقلام از طریق واردات تامین شود و باید برای آنها
برنامهریزی مناسبی صورت گیرد.»
نائب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک درخصوص کنترل قیمت در حوزه تایرهای
وارداتی گفت: «دولت بخشهای مختلفی برای کنترل قیمت دارد و تا حدودی
توانسته کنترل و نظارت را از طریق سامانه جامع تجارت پیگیری کند؛ به این
صورت که کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان باید هر کالای وارد و یا تولید
شده را در سامانه مذکور ثبت کنند و نیز اینکه کالای مورد نظر در چه فرایندی
و با چه قیمتی به دست رانندگان و مصرفکنندگان میرسد تماما در آن سامانه
ثبت و ضبظ میشود.»
سهشنبه 16 بهمنماه سال 1397 ساعت 01:44 ب.ظ