دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

گزارش «اتوپارت پرس» از دپوی لوازم‌یدکی و درآمد 40میلیونی فروشندگان

اتوپارت پرس: افزایش دو تا چهار برابری قیمت قطعات یدکی خودرو، مشتری‌های این بازار را کاهش داده و میزان فروش را کم کرده است. اما برسی‌ها نشان می دهد با وجود کاهش تعداد معاملات و کم شدن میزان خرید و فروش در بازار قطعات یدکی خودرو، درآمد فروشندگان و دلالان نسبت به سال گذشته نه تنها تغییری نداشته که در برخی موارد بهتر و بیشتر هم شده است.

پیگیری خبرنگار «اتوپارت پرس» از برخی کسبه قدیمی و خوش نام بازار قطعات یدکی خودرو نشان می‌دهد میزان خرید و فروش تقریبا نصف شده اما درآمد و سود فروشندگان تقریبا کاهشی نداشته و به گفته برخی از کسبه، با توجه به گرانی‌ها افزایش هم پیدا کرده است.

 در آمد مغازه داران تغییری نکرده 

یکی از فروشندگان در این باره به خبرنگار اتوپارت پرس می گوید:ر«فروش مان نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده است، اما با توجه به چند برابر شدن قیمت اجناس، درآمد مان تقریبا ثابت مانده و تفاوت چندانی با گذشته ندارد. قبل از گرانی ها درآمد ماهیانه ما حدود 40 میلیون تومان بود و الان هم تقریبا به همین مقدار است.» این موضوع نشان می‌دهد تنها کسانی که در این آشفته بازار ضرر و زیان می‌بینند مردم و مشتری‌ها هستند. چون آنها مجبورند برای قطعه‌ای مصرفی که تا دیروز 8 هزار تومان قیمت داشت، امروز 21 هزار تومان پرداخت کنند. اما بیشترین افزایش قیمت در بازار مربوط به قطعه‌های اساسی خودرو است. قطعات موتوری و لوازمی که اتومبیل بدون آنها زمین‌گیر می شود.

 دپو به امید گرانی

 قطعاتی چون دیسک و صفحه، رینگ و پیستون، یاتاقان، تسمه تایم، دسته موتور و سنسورها، بیشترین افزایش قیمت را دربازار داشته و در 6 ماه اخیر حدود 200 درصد رشد کرده است. دلیل این موضوع هم نیاز مبرم خودرو سواران به این قطعات است. یکی از فعالان و فروشندگان بازار لوازم یدکی خودرو می گوید: «غیراز خودروهای چینی به ویژه از نوع شاسی بلند و همچنین خودروهایی که تازه پایشان به بازار ایران باز شده، لوازم یدکی سایر خودروها در بازار موجود است. حتی برای خودروهای لوکس آلمانی و ژاپنی هم قطعه موجود است. حالا شاید چند برند خاص یا قطعه فابریک کارخانه در بازار کم یاب شده باشد، اما قطعه با برندهای متفرقه پیدا می‌شود. اما مشکل اینجا است که بخشی از تولید کنندگان و واردکنندگان قطعات و همچنین عمده فروشان، به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها و با هدف گران فروشی، اجناس خود را دپو کرده‌اند و خیلی سخت حاضر به فروش می‌شوند تا این گونه القا کنند که کمبود شدید کالا وجود دارد و نرخ گذاری و تعیین قیمت فقط دست خودشان باشد.»

 نگرانی از کمبود واقعی کالا

یکی دیگر از فروشندگان هم به پرسش ما درباره دپوی اجناس توسط برخی از تولیدکنندگان، واردکنندگان و عمده فروشان جواب مثبت می‌دهد و می‌گوید: «برخی در این بازار به دنبال سود بیشتر هستند و برای گران‌تر شدن اجناس آنها را دپو می‌کنند. بعضی از مغازه‌داران هم که از قبل خرید کرده‌اند با توجه به بسته شدن گمرگ به روی قطعات وارداتی، می‌ترسند انبارها را خالی کنند و بعد با بسته ماندن گمرگ و کمبود واقعی کالا، مجبور شوند تا همان قطعه را گران‌تر بخرند و جایگزین کنند. وضعیت نامشخص آینده بازار قطعات یدکی خودرو که خودش از نوسان و غیر قابل پیش‌بینی بودن آینده دلار و زمان پایان ممنوعیت واردات قطعات خارجی آب می‌خورد، باعث شده تا فروشندگان تمایل چندانی برای فروش قطعاتی که در انبار دپو کرده اند نداشته باشند. از طرف دیگر کسانی که برای تعمیر خودرو نیاز به قطعات اساسی دارند به هر قیمتی مجبورند آنها را تهیه کنند. در نتیجه بیشترین افزایش قیمت در این بخش از قطعات خودرو اتفاق افتاده است. اگر مشکلات موجود برطرف نشود و در آینده کمبود واقعی قطعه داشته باشیم، قیمت‌ها از این هم بالاتر می‌رود. دولت با تعیین سیاست‌های درست و همچنین نظارت دقیق باید جلوی این اتفاق را بگیرد.»