دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

انتخاب دیزل ژنراتور به چه عواملی بستگی دارد؟ 2

میزان تاثیر قیمت دیزل بر قیمت دیزل ژنراتور؟

دیزل مهمترین بخش و گران قیمت ترین بخش هر دیزل ژنراتور است. در یک توان مشخص دیزلها برا اساس برند و کارخانه سازنده(تکنولوژی ساخت) آن برند دارای قیمتهای مختلفی هستند. اگر قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید این سری مقالات را مطالعه کنید
گران قیمت ترین دیزل های مطرح جهانی موجود در بازار ایران را میتوان پرکینز انگلستان، کامینز انگلستان(آمریکا) و ولوو سوئد دانست. همانگونه که اطلاع دارید دیزل ولوو تنها در بازه 100KVA تا 700KVA تولید میگردد. با توجه به بازه بسیار کوچک تر محصولات تولیدی این شرکت، قیمت دیزلهای ولوو از پرکینز و کامینز کمتر میباشد.
با ید توجه داشت که موتورهای کامینز ساخت کارخانه های چین و یا هند از نظر قیمتی نسبت به موتورهای دیزل تولیدات کارخانه انگلستان در رده قیمتی بسیار پایین تری قرار دارند. همچنین توجه داشته باشید برخی از رده های دیزل کامینز فقط در کشورهای هند و چین تولید میگردند. به عنوان مثال موتورهای دیزل سری KTA50 در حال حاضر فقط در هندوستان تولید میشوند از نظر قیمتی در مقایسه با خانواده هم توان خود یعنی QSK بسار پایین تر هستند.
کم قیمت ترین دیزلهای موجود در بازار برندهای متفرقه چینی هستند که با قیمتها و کیفیتهای متنوع توسط بازرگانان مختلف وارد کشور میگردند.
• به دلیل حضور کم رنگ تر و در نتیجه استقبال کمتر از سایر برندهای دیزل (دویتز، ...) در بازار دیزل ژنراتور ایران و نیز کوتاه نمودن بحث در خصوص عوامل موثر بر قیمت آن برندها، نظری داده نشده است.
میزان اثر قیمت ژنراتور بر روی قیمت دیزل ژنراتور؟
بعد از موتور دیزل ژنراتور مهمترین تاثیر را بر کیفیت و قیمت دیزل ژنراتور دارد. ژنراتورها نیز همچون موتورهای دیزل بر اساس برند و کارخانه سازنده دارای کیفیت و قیمت متنوع هستند. ژنراتور استمفورد ساخت کارخانه انگلستان در پله اول، و ژنراتور مکالته ساخت ایتالیا در پله دوم قیمت قرار دارد. ژنراتور لوری سومر فرانسه به دلیل کیفیت بالای خود از نظر قیمتی در رده ژنراتور استمفورد انگلستان است. این برند به دلیل حضور کم رنگ در بازار ایران و در نتیجه خدمات نسبی ضعیف تر با استقبال کمتری در بازار ایران روبه رو شده است.
ژنراتور استمفورد ساخت چین و مکالته ساخت چین علیرغم اینکه تحت نظارت کارخانه اصلی در چین تولید مینمایند اما از نظر قیمتی بین 5% تا 20% از ژنراتورهای اصلی در رده پایین تری هستند.
عوامل مهم در کیفیت تابلو کنترل و افزایش قیمت دیزل ژنراتور؟
قیمت تابلو کنترل و میزان تاثیر آن(بر حسب %) بر قیمت دیزل ژنراتور در یک کیفیت یکسان به توان دستگاه و نوع تابلو کنترل دیزل ژنراتور(دستی، اتوماتیک، پارالل و ...) بستگی دارد. قیمت تابلوهای کنترل از بالا به پایین مربوط به تابلو سنکرون، تابلو اتوماتیک و سپس تابلو دستی میباشد. این امر به دلیل افزایش قطعات استفاده شده در تابلوهای کنترل فوق میباشد.
برند و کشور سازنده قطعات تابلو با افزایش توان دستگاه میزان اختلاف قیمت بیشتری را در قیمت دیزل ژنراتور سبب میگردند. برندهای اروپای غربی در بالاترین رده و برندهای آسیای شرقی(LS, Hyundai) در رده دوم و برندهای متفرقه چینی در رده سوم قیمتی قرار دارند.
تاثیر متعلقات جانبی (باتری، خفه کن اگزوز، شاسی و...) بر قیمت دیزل ژنراتور:
بدیهیست که آمپر باتری، ضخامت ورق شاسی، رنگ شاسی، نوع کابل و بستها و کیفیت آنها تماماً بر روی قیمت دیزل ژنراتور و قدوام عمر آن موثر است. توضیح در مورد هر فاکتور نیاز به وقت، زمان کافی دارد و از حوصله این بخش خارج است.
نابسامانی قیمتهای متفاوت یک دیزل ژنراتور در توان مشخص!
متاسفانه همچون سایر صنایع کشور صنعت دیزل ژنراتور نیز به خصوص در سالهای اخیر و با پاک شدن نام نمایندگیها از سایت اصلی سازندگان دیزل ژنراتور با نابسامانی بسیاری مواجه شده است. در این میان عده قلیلی با بیان نظرات و توصیه های غیر اصولی و بدون پایه و اساس سعی در گمراه کردن کارفرمایان و سوء استفاده از این شرایط را دارند. لذا همواره سعی نمایید سندیت توصیه های فروشندگان را در مورد موضوعات فنی جویا شوید.




انتخاب دیزل ژنراتور به چه عواملی بستگی دارد؟ 1

قیمت در اکثر انتخابهای ما نقش کلیدی را ایفا مینماید. انتخاب دیزل ژنراتور نیز از این مسئله مستثنی نیست. مرور 5 دقیقه ای متن زیر کمکی است حداقلی و مختصر در جهت کمک به انتخاب گزینه مناسب با قیمت مناسب. اگر قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید این سری مقالات را مطالعه کنید

قیمت دیزل ژنراتور همچون سایر محصولات تولیدی کاملاً تابع کیفیت، برند، و در نتیجه قیمت اجزاء تشکیل دهنده آن است.
با توجه به اینکه دیزل ژنراتور از قسمتهای اصلی و مشخص :
- موتور دیزل
- ژنراتور
- تابلو کنترل
- متعلقات جانبی، باتری، سایلنسر(خفه کن) اگزوز، شاسی دیزل ژنراتور
تشکیل شده است، پس به راحتی با اطلاع از موارد موثر بر قیمت هر جزء میتوان در مورد قیمت دیزل ژنراتور اطلاعات بیشتری کسب کرد. در ادامه با ذکر نکات کلی سعی شده است هرچند کوتاه راحت تر بتوانید در مورد قیمت دیزل ژنراتور اعلام شده تصمیم گیری نمایید.
دو نکته الزامی پیش از ورود به بحث قیمت دیزل ژنراتور!
1- قیمت بالای دیزل ژنراتور و انتخاب بهترین برند هرگز نیازهای جانبی و مخصوص به کار شما را از بین نمیبرد. در بهترین حالت خدمات، سرویس و نگهداری حداقل هزینه های آتی شما خواهند بود؟
در برخی از موارد خریداران هنگام تهیه دیزل ژنراتور به خصوص دیزل ژنراتورهای توان بالا از نیازهای آتی دستگاه و یا نیازهای خدماتی در حین نصب غافل میشوند. به عنوان مثال در مورد یک نیروگاه 6MW حتی کارشناسان برق الزام به استفاده از یکی از برند مشخص صنعت دیزل ژنراتور داشتند. این نکته کاملاً مثبتی است اما باید به چند مسئله دقت کرد.
1-1 سازندگان مطرح دیزل ژنراتور پکیجهای خود را به صورت روتین و با یک مشخصات ثابت تولید مینمایند. در این حالت هرگونه اصلاح و تغییر به صورت کاملاً سفارشی مطرح گردد و در نتیجه با بالا رفتن قیمتها هرگز مقرون به صرفه نخواهد بود. البته موضوع فوق در شرایطی است که آن سازنده مطرح، حاضر به قبول چنین کاری گردد، که معمولاً این اتفاق رخ نمیدهد. این گونه مسایل به خصوص در درخواستهای کارفرمایان در ساخت تابلو کنترل جهت مدیریت بار مصرفی بسیار مشهود است. در موارد متعدد تعبیه سنسور و یا آلارمها و ماژولهای کنترلی خاص(سیستمهای مانیتورینگ) بر روی دیزل ژنراتور موجود خود باعث هزینه های چند باره به مجموعه میگردد .
1-2 هیچکدام از سازندگان خارجی برای مشکلات خاص کاری شما نمیتوانند کاری انجام دهند. به عنوان مثال مسئله محدودیت فضا، ساخت داکت رادیاتور و یا کانوپی سایلنت جهت کاهش صدا متناسب با محل نصب... از جمله مسائلی است که حتی استفاده از برترین برندهای سازنده دیزل ژنراتور نیز نمیتواند هرگز مشکل شما را برطرف سازد.
2- پیش از همه مسائل فروشنده را با فاکتورهای صحیح ارزیابی نمایید!
شرکتهای بسیاری در زمینه دیزل ژنراتور در ایران فعالیت مینمایند. متاسفانه اغلب این شرکتها بیشتر فرمت بازرگانی داشته و در غالب واسطه از خارج و یا از تولید کنندگان داخلی به دست مصرف کننده داخلی عمل مینمایند. تعداد شرکتهای توانمند و تولید کننده دیزل ژنراتور شاید به زحمت به تعداد انگشتان یک دست باشد.




دیزل ژنراتور سایلنت قسمت 3

عامل دیگر که در روند ساخت باید رعایت گردد میزان جفت بودن دربها و رعایت فاصله آنها از دیواره ها میباشد. در اغلب موارد به دلیل دقیق نبودن برشها و بی دقتی در پروسه ساخت کانوپی این مشکل بروز مینماید که پس از چند مورد جابجایی و استفاده از دربها به دلیل بالانس نبودن آنها تشدید میگردد. اگر قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید این سری مقالات را مطالعه کنید

همچنین رگلاژ نبودن دربهای کانوپی سایلنت سبب میگردد که رنگ درب در قسمت تماس با بدنه دچار خوردگی گردد. همچنین در صورت چفت نشدن کامل دربهای کانوپی سایلنت صدای دیزل ژنراتور از همان قسمتها خارج میگردد.
6- رنگ کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور
رنگ کانوپی سایلنت از دیگر موارد تاثیر گذار بر عمر و دوام آن است. استفاده از رنگ پودری کوره الکترواستاتیک در مقایسه با سایر رنگها در حال حاضر بهترین گزینه ممکن می باشد. دقت داشته باشید که علاوه بر کانوپی سایلنت، شاسی دیزل ژنراتور نیز از رنگ کوره بهرمند باشد. این امر سبب مقاومت دستگاه در برابر خوردگی زنگ زدگی در مجاورت آب باران و یا نقاط مرطوب می گردد. شرکتهایی که قادر باشند تمام قسمتهای دیزل ژنراتور به خصوص شاسی را با استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک کوره ای رنگ آمیزی کنند انگشت شمار هستند.
شرکتهایی که فاقد سالن رنگ کوره میباشند معمولاً از رنگهای متفرقه استفاده مینمایند. این رنگها بسیار کم هزینه تر از رنگهای استاندارد پودری کوره¬ای میباشند. همچنین دوام و عمر آنها در برابر شرایط محیطی بسیار کم است.
سایر مشخصات عمومی کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور
قفلها و کلیدهای دسترسی به دیزل ژنراتور : یکی از موارد دیگری که هنگام تهیه کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور باید به آن توجه نمود جنس و کیفیت قفلهای استفاده شده است. به طور کلی قفلهای تماماً فلزی نسبت به سایر قفلها در اولویت هستند.
وجود قلاب تک نقطه ای جهت سادگی در جابجایی: از موارد کمک کننده در جابجایی دستگاه از یک محل به محل دیگر می باشد. این مسئله سبب راحتی در جابجایی در مقایسه با قلاب های چهار نقطه ای می باشد که برروی دیزل ژنراتورهای قدیمی تر مرسوم بوده است.
کلید Stop اضطراری : نصب کلید استب اضطراری بر روی بدنه کانوپی سایلنت سبب سرعت در خاموش نمودن دیزل ژنراتور به خصوص در مواقع حساس می گردد. دیزل ژنراتور در حالت عادی چندین ثانیه پس از فرمان خاموش، خاموش میگردد. تعبیه کلید استپ اضطراری بر روی کانوپی سایلنت سبب میگردد که دیگر نیازی به باز نمودن درب دستگاه در موقعیتهای اضطراری نباشد.
استفاده از سیل پلاستیکی: در زیر تمام قطعات الحاقی به کانوپی سایلنت شامل کلید استپ اضطراری و قفل ها و ... مواردی هستند که در زیر آنها حتما باید از سیل پلاستیکی استفاده نمود. این امر سبب سیل شدن بیشتر کانوپی سایلنت و همچنین مقاومت در برابر نفوذ آب به دیزل ژنراتور می گردد.
چرا کانوپیهای سایلنت بدون کیفیت ساخته میشوند؟
این امر علاوه بر نبود دانش فنی و زیرساختهای تولیدی در امر کانوپی سایلنت گاهاً به دلیل کاهش هزینه های مواد مصرفی چون ورقهای فلزی، رنگ مصرفی، طولانی شدن پروسه ساخت و ... عمداً صورت میپذیرد! اصولاً ساخت کانوپی سایلنت تکنولوژی چندان پیشرفته ای ندارد و آنچه گاهاً سبب این ضعف میگردد کاستی هایی است که به طور آگاهانه و صرفاً به دلیل کاهش هزینه ها صورت میگیرد.
اتاق استاندارد تست دیزل ژنراتور سایلنت و نحوه تست آن
پس از نصب کانوپی سایلنت بر روی دیزل ژنراتور و سایلنت نمودن آن دستگاه باید در شرایط استاندارد تست گرفته شود. اتاق تست دیزل ژنراتور سایلنت سالنی پوشیده از عایق های صوتی جاذب صدا میباشد. نام علمی این عایقهای آکوستیک Hemi-Anechoic Chamber است.
عایقهای صوتی جاذب صدای Hemi-Anechoic Chamber
ساختار عایقهای جاذب صدا و جنس آنها سبب میگردد که بازگشت صدا از دیواره های اتاق تست سایلنت به حداقل مقدار ممکن برسد. در نتیجه در اتاق تست سایلنت تنها صدای اصلی و مستقیم دستگاه ضبط و بررسی خواهد شد. بدیهیست که میزان صدای دستگاه در محیط تست کمتر از میان صدای دستگاه در سایر حالات و فضاهای بسته است.
اتاق تست دیزل ژنراتور سایلنت
پس از قرارگیری دیزل ژنراتور سایلنت در این فضا و روشن نمودن آن، میزان صدا در فواصل 1m و 7m توسط دستگاه سنجیده و ثبت میگردد.




دیزل ژنراتور سایلنت قسمت 2

در قسمت ورودی هوای کانوپی سایلنت از یک صفحه پانچ استفاده شده است. مشکلات این صفحه به شرح ذیل میباشد.

1- صدای دیزل ژنراتور مستقیم به بیرون انتقال میابد.
2- آب به راحتی به ژنراتور نفوذ کرده و باعث خرابی دیزل ژنراتور میگردد.
3- سیم و سایر ابزار نوک تیز به راحتی وارد محفظه دیزل ژنراتور میگردد که از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک میباشد.
4- امکان استفاده از عایقهای صوتی در این سطح وجود ندارد. اگر قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید این سری مقالات را مطالعه کنید
نکته دیگر این است که داکتهای ورودی هوا باید به گونه¬ای باشند که هوای ورودی به داخل کانوپی سایلنت ابتدا از روی ژنراتور عبور کرده و سپس از روی موتور دیزل و سپس از طرف دیگر کانوپی یعنی رادیاتور دیزل ژنراتور خارج گردد. این روش استاندارد خنک سازی به دلیل پایین تر بودن دمای ژنراتور نسبت به موتور دیزل انجام میشود.
علاوه بر داکتهای ورودی هوا در سمت ژنراتور تعدادی از این داکتها با ساختار اشاره شده در بالا در طرفین و اغلب بر روی دربهای کانوپی سایلنت تعبیه میگردند. دقت گردد که ابعاد این داکتها باید متناسب با میزان هوای مصرفی دیزل ژنراتور محاسبه گردد. میزان Mass Flow Rate یا همان دبی هوای مصرفی دیزل ژنراتور را میتوان با مراجعه به اطلاعات فنی آنها به دست آورد.
3- نوارهای دور درب کانوپی سایلنت
نوار دور کانوپی سایلنت عامل دیگر موثر بر کاهش صدای دیزل ژنراتور است. این نوار همچون نوار دور درب خودرو عمل نموده و سبب وکیوم نمودن فضای داخلی کانوپی سایلنت می گردد. این نوارها همچنین مانع از ورود گرد و غبار و همچنین آب به داخل دیزل ژنراتور می گردد. البته این نوارها معمولا توسط سازندگان استفاده می¬شود اما نکته مهم میزان کیفیت آنها می باشد. کیفیت و میزان سیل شدن این نوارها به شدت بر میزان کاهش صدای دیزل ژنراتور موثر است.
4- طراحی صحیح ساختار بدنه کانوپی سایلنت
در نظر گرفتن فضای جانبی مناسب جهت تهویه و هوا دهی به دیزل ژنراتور و خنک نمودن آن یکی دیگر از این موارد است. با توجه به اینکه ساخت شاسی دیزل ژنراتور با عرض کم سبب کاهش میزان ورق به کار رفته در شاسی و نیز کانوپی سایلنت میگردد متاسفانه در بسیاری موارد فاصله جانبی دیزل ژنراتور در داخل کانوپی از دیواره ها بسیار کم میگردد. این امر سبب عدم تهویه مناسب دستگاه میگردد.
همچنین در نظر گرفتن دربهای جانبی بزرگ جهت دسترسی به قسمت های مختلف دیزل ژنراتور جهت سرویس های دوره-ای و یا چک نمودن دیزل ژنراتور از جمله مواردی است که هنگام طراحی کانوپی سایلنت باید مدنظر قرار گیرد.
5- ساخت صحیح در کنار طراحی ساختار بدنه کانوپی سایلنت
ساخت کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور به صورت ماژولار از جمله موارد پر اهمیت در این زمینه میباشد.
ماژولار بودن کانوپی سایلنت یعنی چه؟
ماژولار بودن یعنی امکان باز و بست کامل کانوپی سایلنت بدون کوچکترین آسیبی به آن وجود دارد. در تعمیرات اساسی دیزل ژنراتورها نیاز به باز نمودن قطعه ای از کانوپی و یا کل آن محتمل است. لذا در اینگونه موارد به راحتی میتوان کانوپی سایلنت را از هم باز نمود و پس از اتمام کار مجدداً اسمبل نمود.
متاسفانه در برخی موارد دیده میشود به دلیل زمان بر بودن ساخت کانوپی ماژولار سازندگان اکثر صفحات کانوپی را به هم جوش مینمایند. بدیهیست در اینگونه موارد امکان باز و بست و استفاده مجدد از کانوپی سایلنت مقدور نمیباشد.




دیزل ژنراتور سایلنت قسمت 1

دیزل ژنراتور دیزل ژنراتور بیصدا - سایلنت به دیزل ژنراتورهایی اطلاق میشود که جهت جذب و کاهش صدای خروجی از کانوپی سایلنت استفاده میکنند. کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور با توجه به ابعاد و توان انواع دیزل ژنراتور در مدلهای مختلف تولید میگردند. کانوپی در واقع همان کلمه Canopy به معنای خیمه یا سایبان و Silent نیز به معنی بی صدا می باشد. کانوپی سایلنت در حقیقت اتاقکی فلزی و گاهاً کامپوزیتی است که دیزل ژنراتور را در بر می گیرد و صدای آن را جذب می نماید. کانوپی سایلنت کامپوزیتی تنها توسط برخی شرکت ها همچون FG Wilson در ابعاد کوچک ساخته می شوند. کانوپی های سایلنت دیزل ژنراتور دارای ابعاد مختلف و کیفیت کاملا متنوع هستند. عموماً دیزل ژنراتورهای دارای کانوپی سایلنت را دیزل ژنراتور سایلنت یا بیصدا مینامند. در ادامه توضیحاتی تصویری در این زمینه آمده است. اگر قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید این سری مقالات را مطالعه کنید

چگونه با بررسی ظاهری و بدون دستگاه صوت سنج می توان کیفیت یک کانوپی دیزل ژنراتور را تشخیص داد؟
البته بهترین راه بررسی کیفیت صدای خروجی دیزل ژنراتور استفاده از دستگاه صوت سنج میباشد. اما علاوه بر این امر برای ساخت هر کانوپی بیصدا شروط لازمی هم وجود دارد. در این بخش بررسی عوامل مهم و موثر بر کیفیت کانوپی سایلنت به صورت توصیفی و با استفاده از شکل میباشد.ماهیت اصلی کانوپی سایلنت جذب صدای دیزل ژنراتور و سپس محافظت از دیزل ژنراتور در برابر شرایط محیطی و جوی چون باران و گرد و غبار می باشد. لذا با توجه به نکته فوق به راحتی می توان کیفیت دیزل ژنراتور بیصدا - سایلنت را با استفاده از دستگاه صوت منبع بررسی نمود. برای اینکار کافیست دیزل ژنراتور را روشن نموده و میزان شدت صدا را در فواصل و زوایای مختلف دیزل ژنراتور اندازه گیری نمود.با توجه به اینکه ماهیت اصلی کانوپی سایلنت جذب صدای دیزل ژنراتور است پس هر عاملی که به این مسئله کمک نماید موثر است.
1- بایدها و نبایدهای عایقهای صوتی استفاده شده در کانوپی سایلنت :
یکی از عوامل اصلی کاهش صدای دیزل ژنراتور جنس و کیفیت عایق های جاذب صدا به کار رفته در کانوپی سایلنت است. نسوز بودن تخلخل بالا و سطح تماس بیشتر از دیگر عوامل موثر بر جذب صدای عایق های صوتی کانوپی سایلنت است. اغلب دیده می شود که سازندگان از ابرهای معمولی صنعت مبلمان در کانوپی سایلنت استفاده می نمایند. این ابرها علاوه بر اینکه جاذب صدا نیستند در معرض حرارت به سرعت مشتعل می شوند و استفاده از آنها در مجاورت دیزل ژنراتور بسیار خطرناک میباشد. همچنین توجه داشته باشید که عایق های شانه تخم مرغی نسبت به عایق هایی که سطح آنها صاف است صدای بیشتری را جذب می نمایند. این امر به دلیل افزایش سطح جذب عایقهای شانه تخم مرغی در مقایسه با یک عایق با سطح صاف میباشد.
2- داکتهای ورودی هوای دیزل ژنراتور چگونه بر روی صدای خروجی تاثیر میگذارند :
داکت های ورودی هوای دیزل ژنراتور بر روی کانوپی سایلنت از دیگر عوامل موثر بر بیصدا نمودن دیزل ژنراتور می شود. این امر سبب می گردد که صدای دیزل ژنراتور به طور مستقیم به بیرون راه نیابد. در ضمن با انجام این کار امواج صوتی دیزل ژنراتور به قسمت پشتی این داکت ها که با عایقهای جاذب صدا پوشیده شده برخورد کرده و پس از جذب اولیه به فضای داخل کانوپی سایلنت بازگشته و در آنجا مجدداً جذب می شوند. توجه داشته باشید که سطح داخلی این داکت ها باید توسط عایق های جاذب صدا پوشانده شود تا سبب جذب صدای برخوردی و کاهش صدای بازتابی از آن گردد. همچین طراحی این داکت ها بر روی بدنه کانوپی سایلنت سبب جلوگیری از ورود آب باران و یا اشیاء خارجی در هر زاویه¬ای به کانوپی سایلنت و دیزل ژنراتور می گردد.




AfterCool چیست و چگونه باعث افزایش توان دیزل ژنراتور میگردد؟

After cool همانطور که از نامش مشخص است به صورت تحت الفظی به معنای "خنک کردن پس از" می باشد. همانطور که در بخش نحوه اثر کارکرد توربو شارژر بر روی دیزل ژنراتورتوضیح دادیم، متراکم کردن حداکثری هوای ورودی به موتور سبب افزایش نسبت تراکم و در نتیجه بهبود کارکرد موتور دیزل می گردد. اگر قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید این سری مقالات را مطالعه کنید

در واقع اگر در هر مرحله از احتراق موتور دیزل، بتوان هوای بیشتری را وارد سیلندر نمود نسبت تراکم افزایش یافته و کارکرد آن بهتر می گردد. همچنین می دانیم که سرد و خنک نمودن هوا سبب کاهش حجم و متراکم شدن آن و می شود. در موتورهای دیزل هنگامیکه هوا توسط توربو شارژر متراکم می گردد دمای آن افزایش می یابد. حال اگر بتوان دمای این هوای متراکم شده و خروجی از توربو شارژر را کاهش داد، آن گاه متراکم تر خواهد شد.
After Cool از لحاظ ساختاری شبیه رادیاتور است. معمولاً افتر کول در کنار رادیاتور قرار میگیرد
افتر کوول موتور 1506A-E88TAG3
در موتورهای دیزل پرکینز After Cool(افتر کوول) در واقع همین وظیفه را برعهده دارد. در واقع هوای متراکم شده و داغ پس از توربو شارژر وارد After Cool می گردد. After Coll ساختاری شبیه رادیاتور دارد و این امر سبب خنک شدن هوای داخل آن و در نتیجه تراکم بیشتر هوای داخل آن می گردد.
چگونه از روی نام موتور دیزل تشخیص دهیم که دستگاه After Cool یا Water Cool دارد؟
موتورهای دیزل پرکینز که دارای After Cool هستند یک حرف A بزرگ در قسمت دوم نام آنها وجود دارد. مثلا موتور دیزل پرکینز 1104A-44TG2 فاقد افتر کول می باشد اما همین تیپ موتور مدل 1104C-44TAG دارای افتر کول است.
حرف A بزرگ که در قسمت دوم آمده است اول کلمه After Cool می باشد. در زیر برخی از موتورهای دیزل پرکینز که دارای After Cool می باشند آمده است.
- 1506A-E88TAG
- 12206A-E13TAG2
- 4006-23TAG2A
همچنین علاوه بر این از روی رادیاتور موتور دیزل می توان وجود افتر کول را تشخیص داد. رادیاتور این دیزل ها در توان های پایین دو تکه می باشد که به راحتی قابل تشخیص است.
نحوه تشخیص وجود Water Cool در یک موتور دیزل پرکینز از روی نام آن شبیه آنچه که در قسمت After Cool توضیح داده شده میباشد. هر موتور دیزلی که دارای واتر کول می باشد یک حرف W در قسمت دوم نام دستگاه دارد.
به عنوان مثال موتورهای دیزل پرکینز زیر دارای واتر کوول هستند.
- 4012-46TWG2A
- 4012- 46TWG3A
- 4012-46TWG4A
pic709894210001