دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

نصب و راه اندازی اندروید استودیو 2

در مقاله قبل در خصوص طراحی اپلیکیشن موبایل  به نصب آنلاین اندروید استودیو پرداختیم حالا به حالت دوم یعنی نصب آفلاین میپردازیم

» حالت دوم : نصب آفلاین ابزار

حالا میخواهیم بسته ها و ابزار موردنیاز (API ، کتابخانه ها و سایر موارد) که قبلا آنها را دانلود کرده ایم را به صورت آفلاین نصب کنیم.
ابتدا باید مسیر نصب SDK Manager را پیدا کنیم. اگر هنگام نصب SDK ، مسیر پیش فرض را عوض نکرده باشید، مسیر شما شبیه زیر خواهد بود :
C:\Users\Mehdi\AppData\Local\Android\android-sdk
اگر بعد از سومین “\” ، پوشه AppData در لیست وجود ندارد، از طریق آدرس بار آنرا به صورت دستی تایپ و سپس Enter بزنید تا وارد مسیر شود. نکته : در صورتی که SDK Manager را در پوشه Program Files نصب کرده اید، به دلیل محدودیتی که سیستم عامل ویندوز در این پوشه اعمال می کند ممکن است در خارج کردن فایل ها از حالت فشرده به صورت مستقیم مشکل داشته باشید که لازم است ابتدا فایلهای فشرده را در جایی دیگر (به عنوان مثال روی دسکتاپ) از حالت فشرده خارج کرده و سپس فولدر نهایی را به مسیر مربوطه منتقل کنید. ضمنا فولدر را Cut و سپس Paste کنید و بعد از اتمام عملیات انتقال با چک کردن محل اولیه مطمئن شوید تمامی محتوای فولدر به مسیر اصلی منتقل شده
۱ : نصب Android SDK Platform-tools
فایل platform-tools_root_folder_23.rar را داخل مسیر اصلی یعنی android-sdk کپی کرده و سپس از حالت فشرده خارج کنید.پس از اتمام پروسه ، پوشه platform-tools ایجاد شده که محتویات مربوطه داخل آن قرار دارد.
مشاهده می کنیم که Android SDK Platform-tools به لیست اضافه شده که نشان می دهد این مرحله را با موفقیت انجام داده ایم. برای سایر موارد هم به همین صورت می توانید چک کنید.
۲ : نصب Android SDK Build-tools
مانند مرحله قبل، فایل build-tools_root_folder_23.0.2.rar را در پوشه build-tools قرار داده و از حالت فشرده خارج کنید (اگر این مسیر وجود نداشت آن را بسازید)
۳ : نصب API 8
در پوشه android-sdk پوشه ای با عنوان platforms وجود دارد (اگر وجود نداشت بسازید). سپس فایل فشرده android-8.zip را داخل آن قرار داده و از حالت فشرده خارج کنید.
۴ : نصب Android Support Library
در مسیر android-sdk/extras/android ، فایل فشرده support_23_extras_android_folder.rar را کپی و از حالت فشرده خارج کنید (اگر پوشه android وجود نداشت آنرا بسازید و سپس فایل را داخل آن کپی کنید).
۵ : نصب Android Support Repository
در مسیر android-sdk/extras/android ، فایل m2repository_25_extras_android_folder.rar را کپی و از حالت فشرده خارج کنید.
۶ : نصب Google Repository
در مسیر android-sdk/extras/google ، فایل m2repository_23_extras_google_folder.rar را کپی و از حالت فشرده خارج کنید (اگر پوشه google وجود نداشت آنرا بسازید و سپس فایل را داخل آن کپی کنید).
۷ : نصب USB Driver
در مسیر android-sdk/extras/google ، فایل usb_driver.zip را کپی و از حالت فشرده خارج کنید
۸ : نصب Intel x86 Emulator Accelerator
در مسیر android-sdk/extras/intel ، فایل Hardware_Accelerated_Execution_Manager.rar را کپی و از حالت فشرده خارج کنید
مرحله نصب SDK Tools و متعلقات آن به پایان رسید و میتوانیم آنرا ببندیم. از این به بعد نیاز به باز کردن SDK Manager نخواهید داشت (مگر برای بروزرسانی بسته ها و یا سایر موارد خاص)
– مرحله دوم : نصب Android Studio
فایل android-studio-ide-141.2343393-windows.exe که در حال حاضر آخرین نسخه ارائه شده توسط گوگل می باشد را اجرا می کنیم
در مرحله دوم بدون تغییر گزینه Next را انتخاب می کنیم.
Android Virtual Device ، ماشین شبیه ساز اندروید در محیط سیستم عامل شماست که می توانید اپلیکیشن های خود را در آن اجرا و تست کنید.البته این شبیه ساز پیش فرض اندروید استودیو به دلیل سنگین بودنش زیاد مورد استقبال توسعه دهندگان اندروید قرار نگرفته و اکثر از شبیه ساز Genymotion استفاده می کنند که در مباحث بعدی به آن خواهیم پرداخت. با این حال اجازه میدهیم این شبیه ساز نیز نصب شود. متن توافقنامه گوگل را پذیرفته و با انتخاب گزینه I Agree به مرحله بعد میرویم. در این مرحله میتوانید مسیر نصب اندروید استودیو را تغییر دهید که پیشنهاد می شود دست نخورده باقی بماند.
مرحله بعد مربوط به تعیین محدودیت RAM درنظرگرفته شده برای اجرای شبیه ساز اندروید پیش فرض می باشد که آنرا روی ۱ گیگابایت تنظیم می کنیم.
در مرحله بعد با انتخاب گزینه Install ، نصب اندروید استودیو را آغاز می کنیم.
پس از اتمام روند نصب، با انتخاب گزینه Finish ، برنامه را اجرا می کنیم.پس از سپری شدن حدود یک دقیقه و لود شدن اندروید استودیو، صفحه مربوط به تعیین مسیر نصب SDK ظاهر می شود. اگر مثل من SDK را در پوشه AppData نصب کرده باشید باید مسیر کامل محل پوشه android-sdk را از آدرس بار ویندوز کپی کرده و یا تا مسیر AppData را تایپ کنید تا مابقی پوشه ها در زیر آن نمایش داده شوند و بتوانید ادامه مسیر را انتخاب کنید. در پایان و با انتخاب گزینه Finish ، محیط زیر نمایش داده می شود : گزینه اول برای ساخت پروژه جدید ، گزینه دوم باز کردن پروژه از قبل ایجاد شده، گزینه چهارم برای ایمپورت کردن پروژه هایی که قبلا در محیط هایی غیر از اندروید استودیو مانند ایکلیپس ساخته و توسعه داده شده، گزینه پنجم برای باز کردن کدهای نمونه و گزینه بعد تنظیمات اندروید استودیو می باشد.




نصب و راه اندازی اندروید استودیو 1

آشنایی با Java SE Development Kit یا (JDK) و نصب آن

در ادامه بحث طراحی اپلیکیشن موبایل  به آموزش نصب و راه اندازی اندروید استودیو میپردازیم . در مورد جاوا باید گفت که این زبان Native نیست و برای اجرا به یک ماشین واسط (ران تایم) نیازمند است که این وظیفه در مورد زبان جاوا بر عهده Java Runtime Environment یا (JRE) می باشد. برای کامپایل کدهای جاوا نیز به JDK نیاز است که بسته JDK شامل JRE نیز می باشد و با دانلود و نصب JDK نیازی به نصب جداگانه JRE نخواهید داشت.
شیوه کار در سیستم عاملهای ویندوز ، لینوکس و مکینتاش تا حد زیادی یکسان است و آموزشهای ما بر پایه سیستم عامل ویندوز خواهد بود.
ابتدا با توجه به ۳۲ یا ۶۴ بیت بودن سیستم عامل خود، نسخه JDK مناسب را دریافت کنید (امکان نصب ابزار ۳۲ بیتی بر روی سیستم عامل ۶۴ بیتی وجود دارد اما شدیدا توصیه میکنیم در صورت استفاده از سیستم عامل ۶۴ بیتی، تمامی ابزارهای ۶۴ بیتی را نصب نمایید.)
با توجه به اینکه سیستم عامل استفاده شده در این آموزش، ویندوز ۸ نسخه ۶۴ بیتی می باشد، فایل Java_SE_Development_Kit_8.0.66_x64.rar را از حالت فشرده خارج و شروع به نصب آن می کنیم :
در مرحله بعد، در صورت عدم نیاز به تغییر مسیر نصب، فقط گزینه next را انتخاب میکنیم و اجازه میدهیم تا روند نصب ادامه یابد. در مرحله آخر نیازی به انتخاب گزینه Next steps نبوده و با انتخاب گزینه close به کار نصب پایان می دهیم.
بعد از این مرحله اگر بخواهید اندروید استودیو را نصب کنید، با اخطاری مبنی بر عدم شناسایی نسخه جاوا بر روی سیستم عامل روبرو خواهید شد که برای رفع این اخطار باید مسیر جاوای نصب شده را به صورت دستی به ویندوز اضافه نمایید.
برای این کار روی My Computer یا Thic PC ویندوز ۸ کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، سمت چپ گزینه Advanced System Settings وجود دارد که با انتخاب آن وارد صفحه جدیدی شده که در اینجا باید گزنیه Environment Variables را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه New ، در پنجره باز شده دو کادر وجود دارد.
در کادر Variable name باید عبارت JAVA_HOME را عینا به همین صورت وارد کنید (حروف به صورت بزرگ و درج underline مابین دو کلمه)
در کادر Variable value نیز باید مسیر نصب JDK وارد شود. وارد پوشه شده و مسیر را از طریق آدرس بار کپی می کنیم . با انتخاب گزینه OK ، کار معرفی جاوا به سیستم به اتمام می رسد.
نصب SDK Tools و Android Studio
پس از نصب جاوا و شناساندن آن به سیستم، نوبت به نصب محیط اندروید استودیو می رسد.
اندروید استودیو در دو نسخه IDE و Bundle توسط گوگل منتشر می شود که تفاوت نسخه Bundle در این است که با دانلود این نسخه، در واقع شما SDK را هم دانلود کرده اید و هنگام نصب اندروید استودیو، SDK نیز نصب می شود. اما ما توصیه می کنیم Android Studio IDE و SDK Tools را به صورت جداگانه دریافت و نصب نمایید.
SDK (مخفف Software Development Kit) شامل ابزار و API های مورد نیاز برای توسعه اندروید می باشد. به عنوان مثال برای ساخت یک اپلیکیشن برای اندروید نسخه ۲٫۲ و به بالا، لازم است از طریق SDK Tools ، نسخه API مربوط به اندروید ۲٫۲ یعنی API Level 8 را دانلود و نصب کنید. (در ادامه بحث به مفصل توضیح داده خواهد شد.)
– مرحله اول : نصب SDK Tools :
با انتخاب گزینه Other Download Options ، به گزینه های متنوع دانلود دسترسی خواهیم داشت. پس از دانلود فایل، اقدام به نصب آن می کنیم. در این مرحله به مدت چند ثانیه جستجو برای یافتن نسخه جاوای نصب شده بر روی سیستم عامل آغاز می شود و اگر به درستی JDK را نصب و آنرا به سیستم معرفی کرده باشید، آنرا شناسایی کرده و گزینه Next فعال خواهد بود، در غیر اینصورت در مراحل قبل به درستی عمل نکرده اید و امکان رفتن به مرحله بعد را نخواهید داشت که باید بررسی کنید مشکل کار کجاست.
مرحله بعد را بدون تغییر رد می کنیم. در مرحله بعد مسیر نصب SDK را از شما میپرسد که می توان بدون تغییر مسیر پیش فرض، گزینه Next را انتخاب و در مرحله بعد با انتخاب گزینه Install اقدام به نصب کرد. با انتخاب Finish ، محیط SDK Manager نمایش داده می شود.
» حالت اول : استفاده از ابزار تغییر آی پی و دسترسی به منبع گوگل (نصب آنلاین) :
سه بخش اصلی نمایش داده شده در Android SDK Manager ، پوشه Tools ، نسخه های API از ورژن ۸ به بالا و پوشه Extras می باشد که به ترتیب هرکدام را توضیح می دهیم :
در پوشه Tools سه گزینه Android SDK Tools ، Platform-tools و Build-tools مشاهده می شود.
گزینه اول که قبلا دانلود و نصب کرده اید و در واقع همین SDK Manager بخشی از آن است.
دو مورد بعد یعنی Platform-tools و Build-tools را انتخاب و گزینه Install را انتخاب می کنیم تا شروع به دانلود و سپس نصب آنها بکند. دقت داشته باشید به صورت پیش فرض گزینه های دیگری در قسمت API ها و پوشه Extras نیز انتخاب شده هستند که فعلا “تیک” موجود در کنار آنها را غیر فعال کنید تا مرحله به مرحله و طبق آموزش ابزار مورد نیاز را دانلود و نصب کنیم.
پس یعنی در حال حاضر گزینه مربوط به نصب باید به صورت “Install 2 Packages” باشد. عدد ۲ نشان دهنده دو موردی است که ما انتخاب کرده ایم.در مرحله بعد با انتخاب گزینه Accept License ،دریافت فایلهای مربوطه آغاز می شود. پس از اتمام دانلود از سرورهای گوگل و نصب آنها، با علامت Installed مشخص شده اند. نسخه متفاوت از Android SDK Build-tools زیر هم لیست شده که در واقع آخرین نسخه منتشر شده در بالای مابقی قرار دارد و نیاز نیست تمامی موارد را دریافت کنید. فقط جدیدترین نسخه که در حال حاضر ۲۳٫۰٫۲ می باشد لازم است دریافت و نصب گردد. مابقی ابزارها هم اگر چند نسخه متفاوت قابل انتخاب بود، فقط جدیدترین و بالاترین نسخه آن را انتخاب کنید.
گزینه بعدی Tools (Preview Channel) هست که فعلا برای ما کاربردی ندارد.
موارد بعدی، API های منتشر شده از نسخه ۲٫۲ تا آخرین نسخه هستند که به عنوان مثال اندروید ۶ (مارشمالو) API 23 را شامل می شود. شما به عنوان برنامه نویس، با نسخه های API سروکار خواهید داشت نه نسخه هایی که هرکدام مرتبط با نام مخصوص به خود است.
در حال حاضر و به طور معمول، توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن های خود، از API 8 که مربوط به نسخه ۲٫۲ اندروید (Froyo) می شود استفاده می کنند، مگر مواقعی که اپلیکیشن مدنظر، امکاناتی را لازم دارد که در نسخه های ابتدایی اندروید در دسترس نیست.
پس برای دریافت و نصب API 8 ، SDK Platform مربوطه و گزینه Install را انتخاب می کنیم (توجه داشته باشید چون در این لحظه قصد نصب فقط یک گزینه را داریم، گزینه نصب باید “Install 1 Package” برای شما نمایش داده شود. گزینه های Samples for SDK و Google APIs فعلا مورد نیاز ما نیست. با این حال اگر مایل به دریافت آنها بودید، میتوانید انتخابشان کنید و یا گزینه اصلی Android 2.2 (API 8) را انتخاب کنید تا تمامی زیرشاخه های آن انتخاب و دریافت شوند.
آخرین قسمت، پوشه Extras هست که شامل کتابخانه ها، درایور USB و سایر مواردی است که برای توسعه اندروید مورد نیاز است که ما فعلا به ضروریات اکتفا میکنیم. (به علت اینکه این موارد از قبل روی سیستم ما نصب شده، گزینه Install فعال نیست.)
Google USB Driver برای افرادی لازم است که قصد دارند اپلیکیشن های خود را در هنگام توسعه، علاوه بر تست و Run کردن در ماشین های مجازی نصب شده بر روی رایانه خود، آنرا روی تلفن همراه اندرویدی خود نیز مشاهده کنند.
توجه : برای جلوگیری از مواجه شدن با ارور در ابتدای باز شدن اندروید استودیو، گزینه Intel x86 Emulator Accelerator را نیز نصب نمایید.
هر زمان که نسخه جدیدی از گزینه های نصب شده توسط گوگل منتشر شود، با باز کردن SDK Manager و لود شدن دیتا از طرف گوگل، در جلوی گزینه های مربوطه ، گزینه Update فعال خواهد شد که می توانید نسبت به آپدیت آن اقدام کنید.




ساخت پروژه اندروید و بررسی ساختار کلی آن 2

موارد بالا به طور کامل در ادامه آموزشهای  طراحی اپلیکیشن موبایل  تشریح خواهند شد. فعلا به همین بسنده می کنیم که کدهای جاوا مربوط این اکتیویتی که در این مرحله ساختیم در MainActivity و المان های مربوط به طراحی و دیزاین اجزا و محتوای اکتیویتی در Layout ذخیره می شوند.

تذکر : دوستان زیادی در مرحله انتخاب Blank Activity با مشکل روبرو شدند که اخطاری با مضمون نصب API 14 مشاهده می شود. برای حل این مسئله حداقل یک API ورژن ۱۴ یا ۱۴ به بالا نیز نصب نمایید تا بتوانید بدون مشکل با API 8 و یا سایر نسخه های قبل از ۱۴ هم پروژه را بسازید.
چند لحظه منتظر می مانیم تا کار بیلد شدن پروژه انجام شود. در حین این پروسه با واژه Gradle برخورد می کنید. بد نیست اطلاعات مختصری در خصوص گریدل هم داشته باشید. به یاد داشته باشید یک برنامه نویس و توسعه دهنده باید فراتر از دانش مربوط به زبان برنامه نویسی و مباحث فنی بکار رفته در روند توسعه نرم افزار اطلاعات داشته باشد. این یک امتیاز منفی برای شما محسوب خواهد شد اگر شما را به عنوان یک توسعه دهنده اندروید بشناسند اما مثلا ندانید لینوکس چیست که اندروید بر پایه آن ساخته شده، یا گریدل که در محیط اندروید استودیو بکار رفته کارش چیست!
گریدل یک بیلد سیستم متن باز برای زبان جاوا است که به زبان Groovy نوشته شده و گوگل در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که از این بیلد سیستم برای کامپایل کدها در اندروید استودیو استفاده می کند.
کار بیلد شدن پروژه تمام شد و وارد محیط اصلی مدیریت پروژه می شویم. اگر اروری مشابه ارور نمایش داده شده در تصویر بالا بر روی تصویر موبایل مشاهده کردید جای نگرانی نیست و می توانید آن را ببندید. در ادامه آموزش با قسمت های مختلف محیط اندروید استودیو آشنا خواهید شد. هیچ جای نگرانی نیست اگر در نگاه اول قدری گیج شده اید. کاملا طبیعی است که بیشتر قسمت ها و گزینه ها برای شما نا آشنا باشد.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، اندروید استودیو به صورت پیش فرض دو فایل MainActivity.java و content_main.xml را در سمت راست نمایش داده است. همانطور که از پسوند این دو فایل پیداست، مورد اول شامل کدهای جاوای مرتبط با اکتیویتی ما و مورد دوم مربوط به کدهای xml که برای دیزاین و چینش عناصر و المان ها در داخل اکتیویتی بکار می رود. (بهتر است قبل از مطالعه ادامه آموزش، یک مطالعه مختصر و کوتاه در مورد زبان xml داشته باشید. دقت کنید هرآنچه در مورد xml باید بدانید در این آموزش گنجانده شده اما همانطور که در چند پاراگراف بالاتر اشاره شد، یک برنامه نویس و توسعه دهنده باید یک حداقل اطلاعات پایه نیز داشته باشد. با جستجوی عبارت “زبان xml” می توانید به نتایج خوبی در اینترنت برسید). بخش xml به دو صورت Design و Text قابل نمایش است که در اولی خروجی کدها و دومی خود کدها را نشان می دهد.
ابتدا ساختار پروژه را بررسی می کنیم. در سمت چپ محیط برنامه نویسی، فولدر app را با زیرشاخه های manifests ، java و res مشاهده می کنید. برای باز کردن فایلها روی آن دابل کلیک کنید.
Manifest : اطلاعات ضروری و پایه هر اپلیکیشن در داخل این فایل ذخیره می شود. به عنوان مثال اطلاعاتی که در ابتدای کار قابل مشاهده هست، نام پکیجی که موقع ساخت پروژه تعریف کردیم (لاین ۳) ، آیکون اپلیکیشین (لاین ۷) ، نام اپلیکیشن (لاین ۸) ، اکتیویتی تعریف شده در ابتدای کار و … .
Java : اکتیویتی ها و کلاس های مربوطه جاوا در این پوشه قرار می گیرند. res : این دایرکتوری شامل منابع مختلفی می باشد :
– Drawable : شامل تصاویر مورد استفاده در اپلیکیشن (مانند آیکون و …) ، برخی فایل های xml مانند بیت مپ ها و … که از طریق کلاس R.drawable قابل دسترسی هستند.
– Layout : که شامل لایه های طراحی واسط کاربری هست (مانند content_main.xml) که از طریق کلاس R.layout قابل دسترسی می باشند.
– Menu : فایل های xml مربوط به منوهای تعبیه شده در اپلیکیشن را شامل می شود که با کلاس R.menu دسترسی پذیر است.
– Values : فایل های xml با محتوای آرایه ها (strings.xml) ، استایل ها (styles.xml) ، رنگ ها (colors.xml) ، ابعاد (dimens.xml) و … در این دایرکتوری قرار می گیرند.
منوها و گزینه های بالای محیط اندروید استودیو هم هر کدام در جای خود توضیح داده خواهد شد. مواردی که در این آموزش ذکر می کنیم یکی آیکون Project Structure هست (شماره ۱) که به وسیله آن می توان مسیر نصب SDK و JDK را در صورت نیاز، تغییر داد و مورد دوم، آیکون SDK Manager هست (شماره ۲) که با انتخاب آن می توانید به SDK Manager دسترسی داشته باشید.




ساخت پروژه اندروید و بررسی ساختار کلی آن 1

در این آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل  می خواهیم با محیط اندروید استودیو آشنا شده و اولین پروژه اندرویدی خودمان را ایجاد کنیم.اگر بعد از نصب اندروید استودیو ، آیکون آن روی دسکتاپ اضافه نشده و مایل هستید روی دسکتاپ هم آیکون اجرای نرم افزار را داشته باشید ، در قسمت جستجوی نرم افزارها نام Android Studio را تایپ کرده و پس از مشاهده آن در لیست جستجو، روی آیکون راست کلیک کنید و سپس با انتخاب گزینه Open File Location وارد مسیری خواهید شد که شورت کات برنامه را مشاهده خواهید کرد. این شورت کات را کپی کنید و روی دسکتاپ یا هر جای دیگری که مایل هستید از آنجا دسترسی به محیط برنامه نویسی داشته باشید ، Paste کنید. حالا اندروید استودیو را اجرا می کنیم. لود شدن کامل محیط برنامه نویسی چند ثانیه طول می کشد. اگر دقت کرده باشید، موقع لودینگ نرم افزار، عبارت Powered by IntelliJ Platform نمایش داده میشود. علت این هست که گوگل از IDE شرکت JetBrains به نام IntelliJ استفاده کرده که یکی از بهترین محیط های برنامه نویسی رایگان جاوا بوده و در نتیجه توسعه دهنده اندروید نیز تجربه خوبی را در تعامل با این محیط خواهد داشت. در واقع شما می توانید با دانلود محیط برنامه نویسی IntelliJ IDEA از وب سایت JetBrains و انجام چند مرحله و ست کردن آن با SDK ، برای اندروید برنامه بنویسید اما گوگل کار را برای من و شما راحتتر کرده و این یکپارچگی و ارائه آپدیت های منظم از طرف گوگل ، امکانات جدید را در اختیار توسعه دهنده قرار داده و باگ هایی که توسط سایر توسعه دهندگان گزارش می شود و یا خود تیم توسعه دهنده گوگل کشف می کند را در کوتاهترین زمان رفع می کند.

در این صفحه چند گزینه پیش روی شما قرار دارد.
۱ – Start a new Android Studio Project : که مشخص هست برای ساخت پروژه اندروید جدید استفاده می شود.
۲ – Open an existing Android Studio Project : برای باز کردن پروژه هایی هست که قبلا در محیط اندروید استودیو ساخته شده.
۳ – Import Project : برای ایمپورت کردن پروژه هایی هست که قبلا در محیط هایی مانند Eclipse توسعه داده شده.
۴ – Import an Android code sample : برای ایمپورت کردن کدهای نمونه اندروید استفاده می شود.
۵ – Configure : با استفاده از این گزینه و قبل از باز کردن یک پروژه جدید می توان به تنظیمات محیط برنامه نویسی دسترسی داشت. به عنوان مثال، بعد از انتخاب این گزینه و سپس انتخاب گزینه Settings ، می توانیم به تنظیمات اصلی دسترسی داشته باشیم. بنده بنا به سلیقه خودم در شاخه Appearance & Behavior و زیرشاخه Appearance ، در قسمت Themes ، گزینه Darcula را انتخاب می کنم که تم محیط اندروید استودیو را از رنگ روشن به رنگ تیره تغییر می دهد.
بعد از ذخیره تنظیمات به صفحه اصلی برمیگردیم. با انتخاب گزینه Start a new Android Studio Project وارد مرحله بعدی ساخت پروژه می شویم.در این مرحله اطلاعات اصلی اپلیکیشنی که بنا داریم بسازیم را وارد می کنیم.
فیلد Application name مربوط به نام اپلیکیشن هست که در واقع کاربر با نصب آن روی دیوایس اندرویدی خود، مشاهده می کند. به عنوان مثال ما نام MyApplication را وارد می کنیم.
Company domain : اپلیکیشن های شما و سایر توسعه دهندگان اندروید در اپ استورهایی مانند گوگل پلی ، بازار و … بر اساس Package name آنها تشخیص داده می شوند و نام اپلیکیشن مهم نیست. دلیل هم این هست که در هنگام بروزرسانی اپلیکیشن ها توسط کاربر، تداخل بین چند اپلیکیشن بوجود نیاید و اپ استور بتواند برنامه های نصب شده روی دیوایس کاربر را تشخیص بدهد. به عنوان مثال ما در قسمت Company domain ، عبارت android-studio.ir را وارد می کنیم. مشاهده می کنید که در قسمت نام پکیج، عبارت ir.android_studio.myapplication نمایش داده می شود. استفاده از دامین باعث می شود که اپلیکیشن های توسعه داده شده هر فرد یا شرکت، یک پکیج نیم با رشته کاراکترهای اولیه متفاوت ایجاد شوند. اما به این معنا نیست که شما حتما باید یک دامین حقیقی با مالیکت خودتان داشته باشید. می توانید یک دامین دلخواه وارد کنید.در قسمت Project Location هم مسیر ذخیره فایلهای پروژه را مشخص می کنیم و به مرحله بعد می رویم. در این مرحله با چند گزینه مواجه می شویم. گزینه Phone and Tablet برای توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه و تبلت ، Wear برای اپلیکیشن گجت های پوشیدنی که از سیستم عامل Android Wear استفاده می کنند (مانند برخی ساعت های هوشمند) ، TV که برای اپلیکیشن های تلویزیون های هوشمند اندرویدی بکار می رود ، Android Auto که برای ساخت اپلیکیشن برای اتومبیل های با سیستم اندروید استفاده می شود و گزینه نهایی که البته به صورت پیش فرض غیر فعال می باشد، Glass بوده که مربوط به پروژه عینک Google Glass می باشد.
با توجه به اینکه هدف ما ساخت اپلیکیشن برای موبایل و تبلت هست، گزینه اول را انتخاب می کنیم.بعد از این انتخاب، باید Minimum SDK موردنظرمان را از لیست انتخاب کنیم. واژه Minimum به معنی حداقل بوده و در اینجا به این معنی است که ما باید تعیین کنیم اپلیکیشن ما پایین ترین نسخه اندرویدی که پشتیبانی خواهد کرد کدام است. به عنوان مثال وقتی ما API 8 (Android 2.2) را انتخاب می کنیم یعنی اپلیکیشن ما روی نسخه پایین تر از ۲٫۲ قابل نصب نخواهد بود. در حال حاضر معمولا برای اپلیکیشن های عادی، نسخه API 8 به عنوان مینیمم استفاده می شود و تقریبا صد در صد موبایلهای فعلی دارای این نسخه و یا نسخه بالاتر هستند. علت الزامی بودن تعیین مینیمم هم این است که در هر نسخه جدید از اندروید، امکاناتی اضافه می شود که اگر این امر لحاظ نشود، ممکن است در مواردی برای دارندگان دیوایس با نسخه های پایین تر، مشکلاتی بوجود بیاید. توجه داشته باشید API ای که به عنوان مینیمم انتخاب می کنید باید SDK آن را قبلا در محیط SDK Manager نصب کرده باشید. در مرحله بعد با چند نوع اکتیویتی پیش فرض روبرو می شویم. Activity ها در واقع صفحاتی هستند که کاربر داخل اپلیکیشن مشاهده می کند. هر صفحه یک Activity است. در این مرحله ما از اکتیویتی های پیش فرض گوگل استفاده نمی کنیم و گزینه Blank Activity را انتخاب می کنیم. در مرحله بعد اطلاعات مربوط به اکتیویتی از ما خواسته می شود.
ActivityName که نام اکتیویتی هست و همان عبارت MainActivity می تواند مناسب باشد. LayoutName را هم در این آموزش تغییر نمی دهیم. Title مربوط به نام نمایشی در بالای اکتیویتی پیش فرض هست و مورد نهایی ، Menu Resource name نام منویی هست که در اپ ما استفاده خواهد شد. ما همه این موارد را بدون تغییر رها کرده و با انتخاب گزینه Finish منتظر می مانیم تا پروژه ما اصطلاحا بیلد (Build) شود.




ساخت فایل APK در اندروید استودیو

با توجه به اینکه طراحی اپلیکیشن موبایل  با پسوند apk و قابل نصب بر روی دیوایس های حقیقی ممکن است برای اکثر افراد دغدغه باشد،لازم دانستم این آموزش را آماده کنم. مباحث کاربردی بعدی مربوط به بخش رابط کاربری خواهد بود.

حتما اطلاع دارید پسوند فایل نصبی اپلیکیشن های اندروید، apk (که از عبارت Android application package گرفته شده) می باشد.جهت انتشار و یا تست اپلیکیشن بر روی دیوایس های حقیقی، نیاز به گرفتن خروجی apk خواهیم داشت (جهت اطلاع برای تست بر روی دیوایس حقیقی راه ساده تر استفاده از USB Driver است که در مباحث آینده به آن می پردازیم). در این آموزش، اپلیکیشن ساده ای که در فصل آموزش طراحی رابط کاربری با هم بررسی کردیم را استفاده می کنیم.
در ساخت apk مبحثی با عنوان Sign یا امضا داریم. امضا کردن اپلیکیشن مشخص کننده سازنده آن بوده و وقتی شما اپلیکیشن را هنگام گرفتن خروجی امضاء می کنید در حقیقت خود را مالک و سازنده اپلیکیشن معرفی کرده اید.
گزینه Build APK خروجی را بدون امضا می سازد که برای مراحل تست می تواند مناسب باشد ولی برای انتشار اپلیکیشن حتما باید خروجی امضا شده را تهیه کرد.با انتخاب این گزینه ساخت apk آغاز شده و پس از اتمام، گزینه Show in Explorer در محیط اندروید استودیو ظاهر می شود که مسیر قرار گرفتن خروجی را باز می کند. مسیر ذخیره به این صورت است :
YourProjectFolder\app\build\outputs\apk
(شاید بهتر باشد برای تست هم از نسخه امضا شده استفاده شود).
از منوی اصلی اندروید استودیو و گزینه Build به قسمت Generate Signed APK (به معنی ساخت پکیج امضا شده) می رویم. فیلد Key store path مربوط به مکان قرار گیری فایل امضا می باشد.امضایی که می سازید به صورت یک فایل در مکان دلخواه شما ذخیره می شود.یک امضا را می توانید برای همه اپلیکیشن های خود استفاده کنید یا اینکه برای هر اپلیکیشن یک امضای جدید بسازید اما منطقی است که برای خودتان یک امضاء واحد و یکسان داشته باشید و در همه پروژه ها از همان یک امضا استفاده کنید (ضمن اینکه اگر برای نسخه های بعدی یک اپلیکیشن از امضای متفاوت نسبت به نسخه قبل استفاده کنید، کاربر امکان نصب نسخه جدید را بر روی نسخه قبل نداشته و ابتدا مجبور به حذف نسخه فعلی خواهد بود). اگر از قبل امضا داریم گزینه Choose existing و مثل الان که اولین ساخت امضا را داریم، Create new را انتخاب می کنیم. در پنجره New Key Store اطلاعاتی برای ساخت امضا از ما خواسته شده. key store path مربوط به انتخاب محل ذخیره شدن فایل امضا می باشد. توسط گزینه “…” سمت راست فیلد، وارد پنجره انتخاب مسیر شده و مسیری دلخواه را انتخاب می کنیم. در انتهای پنجره هم باید برای فایل امضای خود نامی را وارد کنیم. من mysignature را نوشتم. سپس باید یک پسورد برای امضای خود تعیین کرد. این پسورد را نباید فراموش کنید. در دفعات بعدی که بخواهید امضا را استفاده کنید نیاز به وارد کردن رمز عبوری که الان تعیین کرده اید خواهد بود.رمز عبور را دو بار جهت تایید وارد می کنیم.
قسمت بعد Alias یا نام مستعار می باشد که یک نام برای خودمان انتخاب می کنیم و در خط بعد برای نام خود نیز نیاز به تعریف رمز عبور داریم (این پسورد را نیز حتما به خاطر سپرده یا جایی یادداشت کنید). قسمت Validity اشاره به زمان معتبر بودن امضا بر حسب سال بوده که پیش فرض عدد ۲۵ قرار داده شده و ما هم نیازی به تغییر آن نمی بینیم. در قسمت Certificate اطلاعاتی از جمله نام و نام خانوادگی، ارگان، شهر، استان و کد کشور از ما خواسته شده که حداقل یک مورد را باید پر کنیم. با تایید فرم ، امضا ایجاد شده و به پنجره قبل بازمی گردیم . به این ترتیب اطلاعاتی که در مرحله قبل وارد کردیم به این مرحله منتقل شد.برای پروژه های بعدی دیگر لازم به ساخت امضا نبوده و توسط گزینه Choose existing فایل امضا را به اندروید استودیو معرفی می کنیم. با انتخاب Remember passwords در موارد بعد نیاز به ورود مجدد رمزها نیست.مرحله بعد مربوط به تعیین محل ذخیره سازی خروجی apk برنامه است. قسمت Build type هم release را انتخاب می کنیم.با زدن Finish کار بیلد شدن فایل آغاز شده که بسته به حجم پروژه زمان می برد که در نهایت با نمایش پیغام APK(s) generated successfully پایان می یابد و با کلیک روی Show in Explorer به محل قرارگیری فایل می رویم. فایل اپلیکیشن ما بر روی دسکتاپ ایجاد شد . حال فایل apk را می توانیم روی امولاتور (مانند جنی موشن) و یا یک دیوایس حقیقی نصب کنیم . نکته : اگر گزینه Remember passwords را فعال کنید، در دفعات بعد، پنجره مربوط به Master Password نمایش داده می شود که از شما می خواهد برای این یادآوری یک رمز عبور درنظر بگیرید تا در مراجعات بعد به جای وارد کردن دو رمز عبور و نام مستعار، با وارد کردن یک رمز عبور به مرحله نهایی برسید. البته انتخاب این رمز عبور الزامی نیست.




آموزش ساخت تصاویر متحرک در اندروید

اگر سری به شبکه‌های اجتماعی زده باشید تصاویری را می‌بینید که متحرک هستند اما از صدا برخوردار نیستند و حجمی به‌مراتب کمتر از ویدیو دارند، این تصاویر متحرک با نام GIF خوانده می‌شوند و تقریبا در تمامی شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده هستند. اگر قصد داشته باشید در کامپیوتر یک تصویر GIF بسازید برنامه‌های گوناگون و زیادی وجود دارند که کار موردنظر شما را انجام می‌دهند اما هنگامی‌که صحبت از ساخت این تصاویر در اندروید به میان می‌آید به‌جز استفاده از چند برنامه محدود و پر از مشکلات چاره‌ دیگری باقی نمی‌ماند؛ قرار است در ادامه این مقاله در خصوص طراحی اپلیکیشن موبایل  یک اپلیکیشن خوب برای ساخت تصاویر GIF معرفی کنیم.
 مرحله 1: در ابتدا اپلیکیشن GIF Me Camera را از گوگل پلی دانلود کنید و روی دستگاه خود نصب کنید.
مرحله 2: برای ساخت یک فایل GIF نیاز به منبع داریم، GIF Me Camera می‌تواند به‌صورت مستقیم از طریق دوربین گوشی ویدیو ضبط کند و سپس آن‌را به فرمت GIF تبدیل کند، همچنین می‌توانید تکه‌ای از یک فایل GIF را جدا کنید و یا از بخشی از یک ویدیو، تصویر متحرک بسازید.
 مرحله 3: هنگامی‌ که فایل ویدیو را انتخاب می‌کنید وارد صفحه‌ای برای اعمال تنظیمات می‌شوید، در این صفحه شما می‌توانید ابتدا و انتهای فایل GIF را انتخاب کنید، توجه داشته باشید فایل‌های GIF معمولا چند ثانیه هستند و به‌صورت مدور تکرار می‌شوند.
 هم‌چنین در این بخش شما می‌توانید نرخ فریم و ابعاد تصویر را انتخاب کنید، این اپلیکیشن از حداکثر اندازه 1920 در 1080 پشتیبانی می‌کند که مطمئنا حجم بسیار زیادی دارد.
مرحله 4: هنگامی‌که بخش دلخواه را انتخاب کردید روی کلید Create در بالای صفحه کلیک کنید تا برنامه پردازش‌های لازم برای ساخت فایل GIF را انجام دهد. پس از ایجاد فایل می‌توانید آن را در گالری مشاهده کنید و با دوستان خود به‌اشتراک بگذارید.