دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

میزان نفقه زن ودستمزد زن برای کار در منزل

میزان نفقه کاملا عرفی است،یعنی بسته به وضع فردی و اجتماعی همسر و محل زندگی تغییر می کند. تعیین مقدار آن بر عهده مکلف است.
مرد وظیفه دارد خوراک و پوشاک و مسکن همسر خود را در حدّ متعارف و شأن و نیاز او تهیه نماید که اصطلاحاً به آن «نفقه » مى¬گویند.
در مورد خوراک، اندازه و جنس و نوع طعام و آن چه که متعارف مردم و با مزاج زن سازگار است، شرط مى¬باشد، مثلاً اگر زن ضعف جسمانى و بیمارى دارد، باید غذاهاى مناسب او را فراهم نماید. از میوه¬ها به اندازه¬اى که در فصل¬هاى مختلف متعارف است، تهیه کند.
در مورد لباس باید مراعات حال زوجه را بکند . در فصل هاى مختلف، لباس مخصوص آن فصل را براى او تهیه کند. در تجملات و لباس¬هاى زیبا، به اندازهء متعارف و مشابه همنوعانش باید مراعات شود. در فرش و پرده و لحاف و پتو و پشتى و متکّا، مراعات شأن همسر را بنماید.
در مورد مسکن نیز باید ملاحظة شأن و نیاز همسر بشود؛ حال، منزل اجاره اى باشد یا خریدارى شده ؛ در امکانات منزل همین طور، اما در تجملات بیش از متعارف یا اسراف گونه، لزومى ندارد زوج تهیه نماید. بنا بر این دادن پول بعد از تهیه لوازم زندگی جزء موونه نیست. (
اگر مردی اسباب و وسایل فوق را برای همسرش تهیه کرد، دیگر دادن پول به عنوان نفقه لازم نیست، ولی اگر وسایل فوق یا بخشی از آن ها را تهیه نکرد ،می تواند پول آن ها را به همسرش بدهد تا تهیه بکند .
اگر خانم خانه بدون چشمداشت کارها را از قبیل بچه داری ، شستشو و جارو زدن و تمیز کردن انجام داد، حق گرفتن دستمزد ندارد، ولی اگر بخواهد برای این کارها دستمزد بگیرد، باید با شوهرش قرارداد ببندد که این کارها را انجام می دهم و این مبلغ پول می گیرم یا بچه را شیر می دهم و فلان مبلغ پول می گیرم. میزان دستمزد بستگی به قرار دادی است که بین زن و شوهر تنظیم و هماهنگ می شود و مورد توافق قرار می گیرد . (