دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

افزونه‌های ضروری برای طراحان وب

برنامه‌نویسان وب، خصوصا آن سنتی‌هایشان، به‌شدت از دشواری طراحی صفحه‌های وب سخن می‌گویند. این برنامه‌نویسان از بس میان مرورگر و ویرایشگر کد خود سوییچ کرده‌اند، در گرفتن Alt+Tab استاد شده‌اند. اما می‌توان کار طراحی وب را بسیار ساده‌تر کرد.  برای برنامه نویسی بهتر و راحت‌تر در فایرفاکس نیروهای کمکی متعددی وجود دارد. این نیروهای کمکی فایرفاکس برای برنامه‌نویسان همان افزونه‌هایی هستند که می‌توان تمام آنها در چند ثانیه دانلود کرد.
Aardvark: این افزونه به شما این امکان را می‌دهد تا عناصری را از یک صفحه وب انتخاب و کلی کار روی آنها انجام دهید. البته این افزونه بیشتر برای آنالیز ساختار صفحه وب استفاده می‌شود. ولی در کارهای دیگری از قبیل حذف‌کردن یا ایزوله‌کردن عناصر و یا ساخت کدهای DOM (Document Object Model) به‌شما کمک می‌کند. به‌شدت به شما توصیه می‌کنیم که از این افزونه استفاده کنید تا معجزه آن را ببینید.
 
CSS Validator: اعتبارسنج CSS، گزینه جدیدی را به منوی کلیک راست شما در فایرفاکس اضافه می‌کند و به‌کمک آن می‌توانید سند CSS هر صفحه وب را در یک تب جدید اعتبار سنجی کنید. اعتبارسنج CSS به‌درد آن دسته از طراحان وب‌می‌خورد که به رعایت استانداردها خیلی پایبندند.  
CSSViewer: اصلا نمی‌شود بدون CSSViewer کار را پیش‌برد. یک بار این افزونه را نصب کنید و بعد به‌عمق معنای این جمله پی می‌برید. تمام اطلاعاتی که می‌توان از سند CSS یک صفحه وب در آورد در این افزونه وجود دارد. فقط کافی است منوی ابزار را باز کنید و اطلاعات را ببینید. کاربرد آن تقریبا روزانه است.
Web Developer: اگر هرکدام از این افزونه‌ها را تابه‌حال نصب نکرده‌اید اشکال ندارد، ولی این یکی را حتما نصب کنید! این افزونه، یک منو و یک نوارابزار به فایرفاکس اضافه می‌کند که به شما امکانات زیادی، مانند گزینه طرز نمایش یک صفحه، ویرایش و نمایش CSS و بسیاری از چیزهای دیگر را می‌دهد که احتمالا باعث می‌شود یک شب را از خوشحالی تا صبح بیدار بمانید.
FireBug: بدون فایرباگ، توسعه وب دردی است که درمان ندارد. به‌کمک فایرباگ امکان ویرایش، رفع عیب، مشاهده CSS، ویرایش آن. اعمال کدهای جاوااسکریپت، تغییر کدهای HTML، تغییر CSS و هر چیزی در این میان را می‌توانید انجام دهید.  
FirePHP: این افزونه تنها زمانی قابل استفاده است که شما افزونه FireBug را قبلا نصب کرده باشید. اگر فایرباگ را سلطان افزونه‌های طراحی سایت  بنامیم، قطعا این یکی دستیار آن است و برنامه‌نویسان PHP را غرق در خوشحالی خواهد ساخت. با کمک هر دو افزونه می‌توانید توانایی PHPتان را بسنجید و خطاهای آن را به‌راحتی پیدا کنید.
FontFinder: اگر تا به‌حال از فونتی در یک سایت خوشتان آمده، ولی نفهمیدید که چه فونتی است، این افزونه را نصب کنید و دوباره سراغ آن سایت بروید. هر تکه‌ای را که می‌خواهید انتخاب کنید و بعد یک راست کلیک با دریافت CSS کامل آن فونت فاصله دارید. به‌سادگی می‌توانید آن را کپی کنید و بعد در وب‌سایت خود پیاده کنید.  
HTML Validator: به‌کمک این افزونه که فقط برای کاربران ویندوز طراحی شده، می‌توانید میزان خطاهای عناصر HTML روی صفحه‌تان را شناسایی کنید. اگر طراح پیشرفته وب نیستید، کلا سراغ این افزونه نروید. کار با آن بسیار دشوار است.
IE View: اگر مشتریان شما بیشتر از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند، این افزونه به شما خیلی کمک می‌کند.
این افزونه گزینه‌ای را به اسم Open in IE اضافه می‌کند که به شما این اجازه را می‌دهد تا صفحه‌ای را که طراحی کرده‌اید در اینترنت اکسپلورر باز کنید و ببینید در اکسپلورر چه منظره‌ای دارد.
Java Console: اگر خیلی دلتان می‌خواهد بدانید اپلت Java چگونه در صفحه وب نمایش داده می‌شوند، این افزونه برای خود شما طراحی شده است! همچنین می‌توانید یک گزارش کامل از کارایی آنها نیز بگیرید.
LinkChecker: با کمک این افزونه می‌توانید بفهمید که لینک‌های یک وب‌سایت به کجا می‌روند، آیا خطای 404 را نمایش می‌دهند یا خیر؟  
Poster: اگر می‌خواهید از سروری اشکال‌زدایی کنید و کار به‌جایی کشید که بسته‌های HTTP را هم باید با دقت کنترل کنید، با کمک پوستر می‌توانید بسته‌ای را آماده کنید و بعد عملیات انتقال و دریافت را انجام دهید و با دقت روی بسته‌های بازگشتی تمرکز کنید.  
Style Sheet Chooser II: این افزونه می‌تواند سوئیچ‌کننده style sheet پیش‌فرض فایرفاکس را با هر سندی که در هرکدام از صفحات وب دیده‌اید، جایگزین ‌کند. این ابزار، چیزی نیست که همیشه بخواهید از آن استفاده کنید، ولی اگر بخواهید تغییری بدهید، مطمئن باشید بهترین گزینه شما خواهد بود.
ColorZilla: اگر در وب‌سایتی از رنگی خوشتان آمد و خواستید آن را برای استفاده بعدی یک جایی یادداشت کنید، کالرزیلا کد رنگ را به‌سادگی هرچه تمام‌تر برای شما استخراج می‌کند. حتی می‌توانید با کمک پالت رنگی که در این افزونه هست، ترکیب‌های رنگی زیبایی خلق کنید: ساده، قدرتمند و ضروری.
YSlow: این افزونه نیز برای اجرا به FireBug نیاز دارد و بهترین راه برای فهمیدن دلیل آهسته اجرا شدن سایت و یافتن راه‌های سریع‌تر کردن وب‌سایت شماست.
این ابزار صفحه‌های وب را آنالیز می‌کند و نشان می‌دهد، چرا کند بارگزاری می‌شود و روی قوانینی برای سایت‌های با کارایی بالا متعلق به یاهو‌ پیاده‌سازی شده است.

نکات خیلی خیلی مهم در طراحی وب‌سایت

طراحی و در حقیقت «توسعه سطح کاربر» برای وب‌سایتی که قرار است محتوایش را کاربران غیرحرفه‌ای ویرایش کنند، مشکلاتی سوای مشکلات معمول توسعه یک وب‌سایت عادی دارد. این روزها بیشتر مشتریان می‌خواهند توانایی مدیریت محتوای خودشان را داشته باشند. بنابراین بیشتر طراحان متوجه خواهند شد که بیشتر طراحی‌هایشان، اگر نگوییم همه‌شان، در حد قالب‌هایی مثل CMS خواهند ماند.
دشمن‌تان را بشناسید
این که سیستم‌های مدیریت محتوا چقدر در ویرایش محتوا به کاربر آزادی بدهند، قانون ثابتی ندارد. به‌عنوان یک طراح ابتدا باید بفهمید در مقابل سیستم قالب‌گذاری CMS انتخابی‌تان چقدر کنترل دارید. این کنترل ممکن است در حد توانایی ویرایش قالب‌های موجود یا به پیچیدگی تغییر کلی CMS برای طراحی سایت  باشد. در برخی محصولات قدیمی‌تر CMS ممکن است ببینید کنترل کمی روی نشانه‌گذاری‌هایی که در صفحه وارد شده‌اند دارید. اگر کاربران CMS قادر باشند HTML خودشان را وارد کنند، می‌توانید بفهمید طراحی‌تان چقدر در مقابل این اتفاقات مقاوم است. شرایط ایده‌آل برای یک طراح زمانی است که کاربر، قابلیت محدودی برای وارد کردن نشانه‌گذاری‌هایش داشته باشد و CMS از بلاک‌های محتوای ساخت‌یافته برای هدایت آنها با افزودن محتوا در شیوه صحیح استفاده کند و سپس بدرستی توسط قالب‌ها نشانه‌گذاری شوند.
سازگار نگه دارید
هر چقدر سیستم مدیریت محتوای منعطف‌تری داشته باشید، باید سازگاری قالب‌های خود را بیشتر در نظر بگیرید. این‌که چند ویرایشگر محتوا تربیت کنید، بسیار ساده‌تر از این است که بخواهید سیستم سازگاری داشته باشید. اگر با هر نوعی از محتوای ساخت‌یافته در طراحی‌تان کار می‌کنید، هر بخش را به‌عنوان یک بلاک تکرارشونده قلمداد کنید. توسط CSS3 براحتی می‌توانیم هر آیتمی یا حتی آیتم آخر را هدف بگیریم. البته این قابلیت برای مرورگرهای قدیمی دردسترس نیست و ممکن است ویرایش کد پشتیبان CMS برای افزودن یک کلاس برای هر آیتم دیگر یا آخرین آیتم امکان‌پذیر نباشد. زمانی که با نواحی‌ای سر و کار دارید که الزاما بلوک‌های بزرگ محتوایی هستند و کاربر روی نشانه‌گذاری آنها کنترل کامل دارد، اصلا فرض نکنید که کاربر خودش تشخیص می‌دهد که باید کلاس‌های CSS را اضافه کند تا جلوه‌هایی که شما برای این سیستم در نظر گرفته‌اید را پیاده کند
اجتناب از به‌کارگیری عکس به‌جای متن
ممکن است تصاویر را با کمک PHP و دیگر زبان‌ها در سمت سرور ایجاد کرد، اما سیستم مدیریت محتوای شما نمی‌تواند این قابلیت را به‌عنوان مساله‌ای استاندارد ارائه کند، چون همواره باید فکر فونت‌های غیراستانداردی که در طراحی‌تان قرار می‌گیرد نیز باشید. همین شرایط با استفاده از فونت‌ها ساده‌تر است و سرویس‌های زیادی همین الان هستند که می‌توانید از هر فونتی که تمایل دارید در وب‌سایت خود استفاده کنید و نیازی هم نباشد که روی کامپیوتر کاربر نصب شده‌ باشند.
در نظر گرفتن سیستم مدیریت محتوا هنگام ایجاد منو
به ‌هر حال هر سیستم مدیریت محتوایی روی یک مساله تمرکز دارد و باعث می‌شود بیشتر بازدیدهای سایت را به آن بخش هدایت کند. از این‌رو بهتر است با توسعه‌ دهندگان CMS صحبت کرد و متوجه شد که این سیستم تا چه حد کنترل لازم را به‌کاربر می‌دهد.
با اطلاعات واقعی آزمایش کنید
زمانی‌که طراحی در HTML و CSS توسعه پیدا کرد، فرضیات‌ خود را از نظر رفتاری که طراحی در برابر محتوا نشان می‌دهد، بیازمایید. اگر این کار پیش از این که قالب‌ها در CMS گنجانده شوند، انجام شود، بهتر خواهد بود.
به ویراستاران محتوا در نگهداری طراحی کمک کنید
اگر CMS را با دستورالعمل‌های کوچک به کاربر تحویل دهید، نمی‌توانید از آنها انتظار داشته باشید ذهن‌تان را بخوانند و از طراحی آن‌گونه که دوست دارید نگهداری کنند. حتی اگر ویراستار محتوای پایه‌ای، کاملا برای ویرایش سایت تعلیم دیده باشد، ممکن است بر اثر گذشت زمان فراموش کند یا تصمیم بگیرد کمی خلاقیت به‌خرج دهد یا ممکن است ویراستار اصلی برود و شخص دیگری با آموزش کمتر جای آن را بگیرد.
حذف عملکردهای اضافی از واژه‌پرداز
واژه‌پرداز WYSIWYG در CMS شما به‌طور پیش‌فرض قابلیت اضافه کردن هر نوع شکل و ظاهری را به متن می‌دهد. با این حال در بسیاری از همین واژه‌پردازها می‌توان نوار ابزار را محدود کرده و تنها به دکمه‌ها و استایل‌هایی که می‌خواهید کاربر به آن دسترسی داشته باشد، اجازه دیده شدن بدهید. یکی از مسائل مهم برای وبلاگ نویسان و صاحبان سایتها درصد آپ بودن (Uptime) آنها است. ممکن است وقتی شما در خواب ناز به سر می برید مشکلی برای هاست سایت شما پیش بیاید و برای ساعاتی سایتتان از دسترس خارج شود. یا به هر دلیل دیگری دسترسی به سایت شما مقدور نباشد. اما وقتی از خواب بر می خیزید و دوباره نوشتن را از سر می گیرید همه چیز درست شده و شما هم متوجه موضوع نشده اید. خوب برای اطلاع از این نوع مشکلات راه حل بسیار جامع و کاملی وجود دارد و آن ثبت نام در سایت Pingdom است. با ثبت نام در این سایت و وارد کردن آدرس سایتتان (یا سایت دیگری) Pingdom از این پس سایت شما را تحت نظر خواهد گرفت و از دسترس بودن آن گزارشات مفصلی را تهیه می کند. البته در نسخه رایگان تنها می توانید آمار یک سایت را داشته باشید. Pingdom اطلاعات زمان پاسخگویی سایت (Response time) را هم در اختیار شما می گذارد. با این اطلاعات هم می توانید تصویری از سرعت بارگذاری سایتتان داشته باشید.

دانستنی‌های فونت برای طراحان وب

یک فونت از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارت است از کاراکتر ها، حروف و سمبل‌هایی هستند که در یک فونت وجود دارند. از طرفی دیگر یک کاراکتر دارای حالات مختلفی است، برای مثال کاراکتر ب از حالات ب – بـ – ـبـ – ـب تشکیل شده است، این حالات مختلف یک کاراکتر را گلیف می‌گویند. ابزاری به نام موتور رندر متن با توجه به مشخصات هر کاراکتر نسبت به کاراکترهای بعد و قبل از آن یکی از حالات مختلف گلیف مورد نظر را شناسایی کرده و بر روی خروجی ترسیم می‌کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که هر گلیف دارای کد متفاوتی است که به آن کد پوینت گفته می‌شود. با فراگیرتر شدن کامپیوترها در نیمه دوم دهه 90 میلادی، نیاز بود تا زبان‌های بیشتری به دنیای دیجیتال وارد شود. به همین دلیل تولیدکنندگان کامپیوتر اقدام به ایجاد استاندادرهای مختلف کردند که هر استاندارد حاوی کاراکترها و سمبل‌هایم ورد نیاز یک یا چند زبان با ریشه مشترک بود. به این صفحات کدپیج گفته می شد. متاسفانه وجود کدهای برابر و یکسان در کدپیج‌های مختلف باعث سردرگمی کاربران شده بود. با ازدیاد مشکلات کنسرسیومی به نام یونی‌کد اقدام به وضع استانداردی کرد که با نام خود این کنسرسیوم به نام یونی‌کد شناخته می‌شود.یونی‌کد، حاوی اطلاعات مربوط به کاراکترها و سمبل‌های تمامی زبان‌های زنده و مرده دنیاست. این استاندارد با مشخص کردن جداول متفاوت، زبانهای با ریشه مشترک را مانند زبان عربی، فارسی، فارسی دری، اردو و غیره را در یک جدول جای داده و تمامی اطلاعات مورد نیاز آنها را شامل می شود. بدون اینکه کد مورد استفاده در یک گلیف، در گلیف دیگری در هر زبان دنیا استفاده شده باشد. وب فونت گرچه از سال 2009 میلادی هنوز به عنوان یک پیشنهاد باقی مانده، لیکن بدلیل پشتیبانی بسیار خوب تبدیل به تنها روشی شده که طراحان وب از آن برای خلق متون زیباتر بهره ببرند.
در سالهای ابتدایی وب، طراحان وب برای نمایش متون مورد نظر از فونت‌های استاندارد استفاده می‌کردند. برای زبان فارسی، به دلیل اطمینان خاطر از وجود این فونت در سیستم کاربر نهایی عموم وب‌سایت‌ها از فونت Tahoma استفاده می‌کردند. با ظهور وب فونت‌ها این قابلیت بوجود آمد که طراحی سایت ، یک فونت که در سیستم کاربر وجود نداشت را در صفحه وب مورد نظرش استفاده کند و مطمئن باشد که کاربر نهایی صفحه مورد نظر را با استفاده از فونت دلخواه او مشاهده می‌کند. چنانچه پیشتر گفته شد، یک فونت از تعدادی گلیف ایجاد شده است، و هر چه تعداد این گلیف‌ها بیشتر باشد یک فونت برای نمایش اطلاعات غنی‌تر خواهد بود. اما این تعداد زیاد در وب قابل توجیه نیست. تصور کنید شما یک متن ساده را به زبان فارسی در وب نمایش می‌دهید، آیا نیاز هست که فونت شما حاوی گلیف‌های زبان انگلیسی یا آلمانی باشد؟ مسلما وجود گلیف‌های بیش از اندازه و افزونگی گلیف‌ها باعث بالا رفتن حجم یک فونت می‌شود که این امر در وب اصلا خوش‌آیند نیست. مورد دیگری که باید در نظر داشت آن است که زبان‌های لاتین عموما دارای کاراکترهایی با ارتفاع یکسان هستند، اما زبان‌هایی مانند زبان فارسی، عربی، اردو و غیره دارای کاراکترهای کاملا متفاوتی هستند، برخی به سمت بالا کشیده می‌شوند و برخی به سمت پایین. این تفاوت ظاهری در فونت‌های لاتین و زبان‌های دیگر باعث شده که استانداردهای تدوین شده، که عموما بر اساس رسم‌الخط لاتین وضع شده‌اند، فارسی‌زبانان را دچار مشکل کند. چراکه حروف مرتفع فارسی بصورت بالقوه توانایی رعایت ارتفاع استاندارد حروف لاتین را ندارد، و حتی در صورتی که این ارتفاع رعایت شود کلمات خطوط پایین‌تر، کلمات جملات خطوط بالاتر را دچار مشکل می‌کنند و کلمات روی هم می‌افتند.
خیلی از این مشکلات را در زمان طراحی فونت می‌توان برطرف کرد. بخصوص مشکل کدپونت‌های اشتباه که در فونت‌های فارسی امری مرسوم است، با صرف کمی زمان کاملا برطرف می‌شود. گلیف‌های مشخص و با تعداد پایین هم در پایین آوردن حجم فونت موثر خواهد بود. همه اینها نشان از یک چیز دارد و آن این است که یک وب فونت باید با دید کاربرد در وب طراحی شود. در اکثر فونت‌های فارسی حروف انگلیسی هم گنجانده شده، ولی در یک وب فونت بدان‌ها نیازی نیست لذا با یک طراحی صحیح تا حد زیادی می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. با استفاده از یکسری دستورات CSS می‌توان وب فونت را به یک صفحه وب الصاق کرد تا کاربر نهایی در هنگام بازدید از صفحه وب شما، فونت دلخواه شما را مشاهده نماید. برای توسعه یک وب فونت نیازی نیست تا همه کارها را از ابتدا انجام دهیم، اگر یک فونت سالم در اختیار داشته باشیم می‌توانیم با حذف گلیف‌های اضافه حجم آن را پایین بیاوریم و با کمی کنترل گلیف‌ها می توان ارتفاع حروف را نیز مشخص کرد. سپس با گرفتن یک خروجی مجدد و تعیین اطلاعات جانبی فونت و مجوز استفاده از آن، می‌توان از یک فونت بصورت وب فونت استفاده کرد. سرویس‌های زیادی هستند که فونت‌ها را تبدیل به وب فونت می‌کنند.
عملکرد بیشتر آنها یکسان است و صرفا یکسری از جداول مورد استفاده در فونت را برای فشرده کردن هر چه بیشتر فونت‌ها از بین می‌برند.

دروپال چیست؟

دروپال نسخه 7.20 چندی پیش ارائه شد. اما حالا یک آپدیت جدید از راه رسیده که مشکلات نسخه 7.20 را حل می کند. نسخه 7.21 برخی باگ ها و مشکلات با ماژول ها را حل نموده و تیم دروپال گفته در صورتی که با نسخه 7.20 به مشکل برخورده اید حتما به نسخه 7.21 ارتقا دهید.
سیستم مدیریت محتوا یا (CMS) Content Management System چیست؟
سیستم مدیریت محتوا(CMS) ، نرم افزاری است که به شما کمک می کند تا مطالب خود را خلق کنید، آنها را سازمان دهی و یا ویرایش کنید، برخی از آنها را حذف یا غیر فعال کنید. همچنین این مطالب می توانند شامل تصاویر، متون، اسکریپت ها و یا هر چیز دیگری از این نوع باشند .اگر شما قصد طراحی سایت را دارید که در آن حجم بسیار زیادی از اطلاعات بصورت روزانه ایجاد و ویرایش می شود (مانند یک خبرگزاری)، به طور حتم شما به یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت خود نیازمندید .با ذکر یک مثال مفهوم سیستم مدیریت محتوا را برایتان روشن تر می کنم. فرض کنید که شما اکنون 200 کتاب در تخصص های مختلف دارید. حال به دنبال موضوع خاصی در بین این کتاب ها هستید. در مرحله ی اول شما نیاز دارید تا این کتب را در طبقه های کتابخانه ای دسته بندی کرده و طبقات را عنوان بندی کنید. هر کتاب بسته به نوع و محتوایش در طبقه ی مخصوص به خود قرار می گیرد. همچنین هر طبقه می تواند به چند بخش تقسیم شود و بدین شکل جستجوی کتاب ها آسان تر گردد.  شما می توانید در کامپیوترتان نام و مشخصات هر کتاب و محل قرار گیری آن را وارد کنید و همانند یک کتابخانه ی مجهز، در کمتر از چند دقیقه کتاب مورد نظر خود را در میان آن حجم از کتاب ها پیدا کنید. اما بدون چنین امکاناتی، آیا می توانید به راحتی در میان آن همه کتاب به اطلاعات خود دست پیدا کنید؟ عملکرد سیستم مدیریت محتوا نیز همین طور است. شما مطالب خود را در آن ایجاد می کنید، آنها را در بخش ها و زیر شاخه های مختلف قرار می دهید و برای ویرایش، حذف، جستجو و سایر عملیات ممکن بر روی آنها، از امکانات گوناگون نرم افزار مدیریت محتوا کمک می گیرید . سیستم های مدیریت محتوای زیادی مانند وردپرس، جوملا، دات نت نیوک، تایپو3 و ... وجود دارند که برای استفاده برخی از آنها نیاز به پروانه بهره برداری دارید. برای مقایسه سیستم های مدیریت محتوا می توانید کلید واژه هایی مانند: Drupal vs. Wordpress یا Drupal vs. joomla و ... را در گوگل جستجو کنید. دروپال (Drupal) یک فریم ورک مدیریت محتواست و تلاش دروپال بیشتر  بر این موضوع متمرکز می باشد که خود را به عنوان یک فریم ورک مدیریت محتوا معرفی کند تا  صرفا یک نرم افزار مدیریت محتوا. بر همین اساس محتوا در دروپال مفهمی بسیار گسترده دارد. و در این سیستم از به کار گیری مصداق های جزئی از محتوا مانند مقاله یا غیره به عنوان مبنای اصلی محتوا اجتناب شده است و تلاش بر این می باشد که  کاربران هم همین رویکرد جامع را با محتوا داشته باشند. با توجه به در نظر گرفتن دروپال به عنوان یک چهار چوب مدیریت محتوا، این چهار چوب  قابلیت ارائه ی خروجی هایی را دارد که خود به عنوان سیستم مدیریت محتوا در  نظر گرفته خواهند شد که هر کدام استفاده های موضعی و موردی خود را در  زمینه های خاص تعریف شده خواهند داشت.
دروپال (Drupal) در بالاترین سطح مفاهیم خود مفهومی تحت عنوان موجودیت (Entity) را مطرح می کند. از   مهمترین مصداق های موجودیت در دروپال می توان از (کاربر) و (محتوا) نام برد. تلاش دورپال بر ایجاد یک ارتباط  منطقی و موثر بین این دو موجودیت در کل فرایند های سیستم خواهد بود. این که (کاربر) از  دید دروپال چیست؟ باید گفت که برداشت از موجودیت (کاربر) همان برداشت معمول در سیستم ها دیگر است. کاربران در دروپال افرادی هستند که با این سیستم ارتباط دارند مانند مدیر یا ثبت نام شدگان یا بازدید کنندگان معمولی و غیره ... . از دیگر مفاهیم وابسته در این راستا می توان به نقش کاربر و سطح دسترسی کاربر اشاره کرد. هر کاربر در دروپال دارای نقش خاصی می باشد. قبل از تعریف کاربر جدید در دروپال شما باید نقش های مورد نظر خود در سیستم را  تعریف کنید نقش هایی که در  قالب آنها، افراد در سیستم شما فعالیت خواهند کرد و حضور خواهند داشت.  بعد از  مشخص شدن نقش های مورد نیاز باید مجوز های مربوطه به نقش را تعریف کنیم. مجوزهای یک نقش شامل باید ها و نباید های عملکردی آن نقش می باشد. بعد از مشخص شدن این دو موضوع (نقش ها) و (مجوزهای هر نقش) ما می توانیم اقدام به تعریف کاربران جدید کنیم. به هر کاربر می توان نقش یا نقش هایی رو اختصاص داد که بر اساس باید ها و نباید های تعیین شده در  آن نقش مربوطه می تواند در  سیستم شما فعالیت کند . همان طور که گفتیم موضوع اصلی دروپال مدیریت چرخه فرآیندهای مربوط به محتواست. منظور از  چرخه فرآیندهای محتوا در دروپال، درحقیقت چرخه حیات یک محتوا می باشد که شامل مراحل مختلفی مانند تعریف، ایجاد، رهگیری، ارائه، نمایش، بایگانی و غیره است. دروپال در هر یک از این مراحل ابزارها و روال های مناسب  و کارآمدی را معرفی می کند.

اشتباهات رایج در طراحی وب سایت

- عدم درج قیمت محصولات: برای بسیاری از مشتریان یافتن سریع قیمت یک کالا مهم است.
- موتور جست و جوی انعطاف ناپذیر: بسیاری از موتورهای جست و جو، کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می‏کنند.
- پیمایش عرضی صفحات: کاربران علاقه‏ای به پیمایش افقی صفحات ندارند.
- اندازه ثابت فونت‏ها و متون: به خصوص افراد بالای 40 سال با حروف نازک یا کوچک، مشکل دارند و باید ترتیبی اتخاذ شود تا از طریق مرورگر، امکان تغییر سایز فراهم شود.
- متون طولانی: معمولاً سایت‏های حاوی متون حجیم، خسته کننده هستند.
- پنجره‏های بازشونده خودکار: کاربران ترجیح می‏دهند که خودشان مقصد را تعیین کنند.
- جمع آوری پست الکترونیک بدون هیچ روند امنیتی: کاربر باید برای وارد نمودن آدرس ایمیل خود، کاملاً مطمئن و متقاعد شود.
- آدرس‏های طولانی یا پیچیده صفحات: انتخاب یا هرگونه کار روی آدرس‏هایی که بیش از 75 کاراکتر دارند، مشکل است.
- رابط گرافیکی (GUI) غیر استاندارد: برداشت کاربر از عناصر و اشیای موجود در برنامه‏ها تثبیت شده است.
- نبود بیوگرافی در سایت‏ها: وجود بیوگرافی باعث ایجاد جو اطمینان در خوانندگان می‏شود.
- ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار می‏گیرد.
- لینک‏های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص: کاربران مایل به استفاده مکرر از لینک‏ها برای رسیدن به هدف نیستند.
- استفاده بیش از حد از امکانات پیشرفته: استفاده از امکاناتی مانند CHAT، ایجاد انجمن‏های گفت‏وگو، ایمیل رایگان، نقش سه بعدی سایت و غیره، بار مالی زیادی را بر مدیران سایت تحمیل می‏کنند.
- بارگذاری کند صفحات: وجود گرافیک‏های سنگین، آزار دهنده خواهد بود.
- رسالت و هدف نامشخص سایت‏: باید نوع سایت از جنبه‏های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص باشد.
- طراحی اختصاصی برای افراد خاص: سایت باید کاملاً برای تمام کاربران اینترنت (نه فقط متخصصین) قابل استفاده و بازدید باشد.
- لینک به سایت‏های دیگر: به دلیل فلسفه و ساختار متفاوت طراحی سایت در سایت‏های مختلف، نباید تعداد لینک‏های خارج از سایت زیاد باشند.
- فراموش کردن هزینه پشتیبانی سایت: بودجه پشتیبانی و نگهداری، باید حداقل به اندازه 50% هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود.
- تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دست دوم: سایت با تلویزیون، روزنامه یا بروشور فرق اساسی دارد. بنابراین نباید از آن‏ها کپی برداری کرد. از طرفی، ارتباط ما را به عنوان یک رسانه، به صورت تمام وقت و با افراد متعددی برقرار می‏کند و نباید آن را دست کم گرفت.
- لینک‏های تکراری از لحاظ محتوا: مثلاً لینک یک تبلیغ بعد از ورود به آن، نباید حاوی همان لینک تبلیغ در صفحه باز شده باشد.

راهکارهایی که میتواند کیفیت سایت ما را بهبود ببخشد

استفاده از آمار بازدیدکنندگان یک سایت می تواند در بالا بردن کیفیت سایت کمک زیادی بکند.یک مدیر سایت برای اینکه بتواند سرویس مناسبی رادر سایت خود ارائه کند باید بتواند پارامترهای آماری سایت را تحلیل کند. این پارامترها هر کدام مفهوم خاصی دارند که در اینجا تعدادی از آنها را بررسی می کنیم . این اطلاعات می تواند توسط سرویسهای رایگان موجود در اینترنت جمع آوری شود یا اینکه سرویس دهنده سایت شما این امکانات را در اختیار شما قرار دهد.

پارامترهای مهم در آمار سایتهای اینترنتی :
Hits
هیت یکی از پارامترهای مهم در ارزیابی  طراحی سایت  به شمار می آید. تا چندی قبل مهمترین پارامتری که برای ارزیابی تعدا بازدیدکنندگان یک سایت ارزیابی میشد همین پارامتر بود. اما این پارامتر دیگر آن اهمیت قبلی را ندارد. امروزه مردم می دانند که این پارامتر برای ارزیابی سایت قابل استناد نیست.
برای هر عنصری از یک صفحه وب که توسط مرورگر تقاضا می شود ، یک هیت در نظر گرفته می شود. تعداد هیت برای هر صفحه می تواند از چند تا چند هزار هیت باشد. به ازاء هر عکس یا برنامه های جاوا اسکریپت و یا هر عنصر دیگری در صفحه، یک هیت ثبت می شود.
با این تعریف می توان تصور کرد که طراحی یک سایت و تعداد عناصر موجود در آن می تواند این عدد را کم یا زیاد کند . بنابراین بدون در نظر گرفتن طراحی سیت نمی توان با این پارامتر ارزیابی مناسبی از تعداد بازدیدکنندگان سایت داشت.

Pages or Pages view
این آمار نشان دهنده تعداد درخواستهای رسیده به سرور برای هر فایل یا صفحه است. با استفاده از این آمار می تواند بفهمید که هر بازدیدکننده سایت شما چه تعداد از صفحات شما را دیده است.
با این پارامتر می توان متوجه شد که آیا بازدیدکننده سایت ما توانسته به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کند یا نه؟ اگر بیشتر بازدیدکنندگان سایت ما بعد از دیدن یک صفحه سایت، سایت را ترک کنند، به این معنی است که سایت ما نتوانسته مورد نظر بازدیدکنندگان قرار گیرد. در این حالت باید بررسی کنیم که آیا کلمات کلیدی سایت مناسب هستند یا نه ؟ آیا سایت را در مکانهای مناسب تبلیغ کرده ایم؟ شاید تبلیغات سایت ما در جائی قرار گرفته که بازار هدف ما نیست.
Sites, Unique Visitor and Repeat Visitor
این آمار با در نظر گرفتن آی پی بینندگان سایت شما بدست می آید. این آما می تواند به شما اطلاع دهد که چه تعداد بازدید کننده در یک دوره زمانی خاص به سایت شما مراجعه کرده اند. البته این آما خیلی دقیق نیست چرا که این احتمال وجود دارد که دو بازدید کنند در یک دوره زمانی خاص با یک آی پی وارد سایت شما شوند. این حالت وقتی اتفاق می افتد که این دو بازدید کننده از یک آی اس پی یا از یک شبکه به سایت شما متصل شده باشند. اما تعداد دفعاتی که بازدیدکننده سایت شما با یک آی پی به سایت شما متصل شده ( Repeat Visitor ) می تواند به شما در بدست آوردن خطای سیستم در تعداد بازدید کنندگان منحصر به فرد سایت شما ، کمک کند.
Session and Visit duration
این اطلاعات می تواند به شما نشان دهد که هر بازدید کننده چه مدتی را در سایت شما صرف کرده است. التبه این آمار نیز دقیق نیستند چرا که یک بازدیدکننده می تواند بصورت غیر فعال در سایت شما حضور داشته باشد ( با باز نگاه داشتن صفحه سایت شما )
اما آماری که نشان دهنده زمانهای کوتاه بازدید از سایت شماست، نشان دهنده این موضوع است که کلمه های کلیدی سایت شما مناسب انتخاب نشده است . بازدید کننده ای که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد می شود، نتوانسته است مطالب مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کند.
Referrers or referring sites
لینکی که باعث می شود بیننده ای به سایت شما وارد شود، به عنوان ارجاع دهنده ( Referrers ) ثبت می شود. در این آمار مشخص می شود که هر ارجاع دهنده چه تعداد بازدیدکننده به سایت شما ارجاع داده است. آمار سایتهای ارجاع دهنده به شما می تواند به شما کمک کند که بفهمید هر سایتی به چه دلیلی سایت شما را معرفی کرده اند. با ایجاد ارتباط با دارندگان اینگونه سایتها می توانید به بهبود ترافیک سایت خودتان کمک کنید. علاوه بر این اگر تبلیغی را در یک سایت اینترنتی قرارداده باشید ، با این آما می توانید متوجه شوید که آیا آن آگهی برای سایت شما کارآئی داشته است یا نه؟
Search Terms and Search Strings
همانگونه که می دانید موتورهای جستجو امروزه نقش مهمی در معرفی یک سایت دارند. بیشتر کاربران دراینترنت برای پیدا کردن مطالب مورد نظر خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند. بنابراین ارزیابی رتبه سایت در موتورهای جستجو و بر اساس کلمات کلی
Aurora Web Editor یک نرم افزار طراحی صفحات وب
یکی از نرم افزارهای کم نظیر در بین نرم افزارهای طراحی وب است. این نرم افزار در کنار نرم افزارهای معروفی همچون Microsoft FrontPage و یا Dream weaver حرف هایی برای گفتن دارد.Aurora Web Editor یک نرم افزار طراحی صفحات وب با ویژگیهای خاص است.در زیر به معرفی ویژگیها و امکانات این نرم افزار طراحی وب میپردازیم.
•    شروع آسان : یک قابلیت بسیار ویژه از نرم افزار Aurora Web Editor این است که هنگام اجرای نرم افزار در صفحه خوش آمد گویی با یک منوی بسیار ساده و کاربر پسند برای ایجاد هر نوع صفحه وب به سرعت مواجه میشوید.
•    ایجاد صفحات وب به صورت حرفه ای : Aurora Web Editor به شما این امکان را میدهد که صفحات وب را با ظاهری بسیار حرفه ای و استاندارد با امکانات و ابزار پیشرفته همراه با جلوه های ویژه ی بسیار بی نظیر طراحی کنید.
•    پیش نمایش آنی سایت : Aurora Web Editor این امکان را به شما خواهد داد تا پیش نمایش سایت طراحی شده توسط خودتان را به صورت لحظه ای مشاهده کنید.
•    طراحی بدون نیاز به داشتن علم برنامه نویسی و طراحی : نرم افزار Aurora Web Editor با سادگی هر چه تمام شما را در طراحی کردن یک صفحه وب کمک خواهد کرد بدون اینکه نیازی به علم برنامه نویسی و طراحی وب داشته باشید.
•    آموزش طراحی وب : Aurora Web Editor دارای بخشی به نام Tutorial است که در آن به صورت فوق حرفه ای در حد پیشرفته در 12 قسمت زبان HTML آموزش داده میشود.
•    طراحی و ویرایش همزمان چند صفحه : Aurora Web Editor این اجازه را به شما میدهد که به صورت همزمان چند صفحه وب را در محیط نرم افزار به وسیله کلیک کردن بر روی TAB های بالای صفحه ویرایش و یا ایجاد کنید.
•    راهنمایی در هنگام طراحی : نرم افزار Aurora Web Editor یک بخش Help یا راهنمایی بسیار کامل دارد که در هنگام استفاده از نرم افزار در صورت عدم آشنایی با نرم افزار شما را در استفاده از نرم افزار کمک خواهد کرد.
•    دسترسی آسان به ابزارهای طراحی و امکانات : با استفاده از نوار ابزار در قسمت بالایی نرم افزار Aurora Web Editor , شما میتوانید تنها با یک کلیک هر ابزاری که مورد نیازتان است به صفحه وبتان اضافه کنید.