قطعه نیوز: مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی
در جریان بازدید امروز رئیسجمهور از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از
واگذاری سهام ۴۰شرکت از شرکتهای زیر مجموعه شستا در بورس تا پایان سال
آینده خبر دارد و اعلام کرد: «عرضه شستا در بورس شاهبیت عرضههای سال
آینده خواهد بود.»
به گزارش قطعه نیوز به نقل از روابط عمومی شستا، محمد رضوانیفر در این
دیدار با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر خروج دستگاههای دولتی، نهادها
و سازمانهای عمومی از بنگاهداری، گفت: «در راستای جهتگیری خروج از
بنگاهداری، تمرکز بر سهامداری در شرکتهای بزرگ و سودرآور و عدم رقابت با
بخش خصوصی، شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی مجموعهای از اقدامات نظیر
عرضه اولیه سهام برخی شرکتها در بورس، ادغام، واگذاری و انحلال شرکتهای
زیانده را در دستورکار قرار داده است.»
وی با بیان اینکه برای سال آینده عرضه اولیه سهام ۳۰ شرکت دربورس در دستور
کار است، افزود: «هم اکنون۱۰ شرکت در زیر مجموعه شستا در حال طی مراحل
اولیه برای ورود به بازار سرمایه و بورسی شدن هستند. همچنین عرضه اولیه
سهام هلدینگ فلزی و معدنی صدر تامین در بورس با ارزش بازار شش هزار میلیارد
تومان ظرف چندروز آینده انجام خواهد شد.»
رضوانیفر همچنین در خصوص سایراقدامات شستا به منظور بهبود پرتفوی شستا،
گفت: «در حال حاضر ۵ ادغام در مجموعه شرکتهای شستا نهایی شده و برای سال
آینده ۱۶ ادغام در جهت ایجاد ظرفیت رقابتی،کاهش هزینهها، تکمیل زنجیره
ارزش در دستور کار است.»
مدیر عامل شستا در ادامه تاکید کرد: «با عرضه شرکتها در بازار سرمایه (IPO) و انجام واگذاریها منابع حاصله صرف سرمایهگذاری در شرکتهای بزرگ با جهتگیری سهامداری و خروج از بنگاهداری خواهد شد.»
رضوانیفر همچنین در خصوص اقدامات اقتصادی شستا به منظور مقابله
باتحریمهای ظالمانه آمریکا گفت: «در شرایط سخت تحریمهای ظالمانه
همانگونه که روند فروش و انتقال ارز
حاصل از فروش پتروشیمیها با تدابیر صورت گرفته استمرار یافته است در
مهرماه ۹۷ خرید۱۰ فروند کشتی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شامل ۴ فروند کشتی
کانتینربر مگا سایز، با ظرفیت ۱۴۵۰۰ TEU و ۶ فروند شناورهای MRT برای حمل
محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز انجام شد.»
رضوانیفر در ادامه در خصوص اقدامات شستا به منظور مقابله با تحریمهادر
حوزه دارو نیز گفت: «در راستای کاهش اثرات تحریمهای ظالمانه در بخش دارو
نیز همراهی کامل با وزارت بهداشت و مراکز درمانی صورت گرفته به طوری که
فروش تجمیعی قریب۹٫۳۰۰ میلیارد تومان دارو در ۱۱ ماهه سال جاری با رشد ۲۶
درصدی صورت پذیرفته است.»
وی در ادامه افزود: «همچنین برنامه ریزی دقیقی برای تامین داروهای اساسی در
سال ۹۸ صورت پذیرفته است، به گونه ای که موجودی کالای ساخته شده برای ۴
ماه موجودی مواد اولیه برای ۵ ماه کفایت مینماید. همچنین کلیه خرید مواد
اولیه سال آتی انجام شده است که حداکثر تا پایان اردیبهشت۹۸ به انبارهای
شرکتهای دارویی تحویل خواهد شد.»
مدیرعامل شستا در
خصوص اقدامات این شرکت در حوزه جوانگرایی و استفاده از زنان در جایگاههای
مدیریتی نیز گفت: «در بحث انتصابات با محور قرار دادن جوان گرایی، ارتقا
از درون، بومی گزینی و حضور بانوان در ترکیب هیأت مدیره شرکتها، قریب ۷۰
درصد انتصابات بر مبنای ارتقاء دردرون سازمان بوده است. همچنین ۵۶ درصد
انتصابات زیر ۴۵ سال است. جهتگیری با تأکیدات مقام محترم وزارت بر آن است
که میانگین سنی انتصابات هیأت مدیره شرکتها و مدیران عامل به ۴۰ سال برسد و
مبنای انتصابات با محوریت بومی گزینی و جوان گرایی از طریق آزمونهای
تخصصی باشد که این تجربه در پتروشیمی آبادان و غدیر صورت گرفته و با رفع
نواقص به کلیه گزینشها و انتصابات تعمیم خواهد یافت.»
دایملر، مالک مرسدس-بنز و گروه خودروسازی بامو در مراسمی در شهر برلین
شرکت تازهای که برای ارائه خدمات حمل و نقل تاسیس کردهاند را رونمایی
کردند.
بنز و بامو از ورود شرکتهای فنآوری مانند اوبر و آلفابت، گوگل، به عرصه حمل و نقل، احساس خطر میکنند
شرکت مشترک دو خودروساز آلمانی از طریق تلفن همراه خدمات تاکسیرانی، کرایه ماشین
و شارژ ماشینهای الکتریکی به مشتریان ارائه خواهد داد. قرار است بیش از
یک میلیارد یورو (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار) در این شرکت مشترک
سرمایهگذاری شود.
هارالد کروگر، مدیر گروه بامو (چپ) و دیتر زچه مدیر دایملر آغاز همکاری مشترک دو شرکت را اعلام کردند
خودروسازان از ورود شرکتهای فنآوری مانند اوبر و آلفابت، گوگل، به عرصه
حمل و نقل، احساس خطر میکنند. این شرکتهای تازه وارد با کمک اینترنت و
تلفن همراه خدمات تاکسیرانی در اختیار مشتریانشان قرار میدهند و آنها را
از مالکیت ماشین بینیاز میکنند.
کارخانههای خودروسازی در برابر این تهدید تصمیم گرفتند خدماتی مشابه به
مشتریانشان ارائه دهند. اما آنها به تنهایی نمیتوانند با سرمایه عظیمی که
شرکتهای فنآوری دارند رقابت کنند. همین باعث شده تا بنز و بامو رقابت دیرینه خود را کنار بگذارند و برای رقابت با دشمن مشترک در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
این خودروسازها میخواهند در آینده ماشینهای خودران الکتریکی به مشتریان ارائه کنند
شرکتی که از ترکیب فعالیتهای دایملر و بامو شکل گرفته بیش از بیست هزار
ماشین در سی شهر در سراسر جهان خواهد داشت. مشتریان میتوانند با تلفن
همراه خود این ماشینها را ساعتی کرایه کنند. این شرکت میخواهد در آینده
ماشینهای خودران الکتریکی به مشتریان ارائه کند.
مدیران دایملر و بامو میگویند یکی از مزیتهای این شرکت تازه در برابر رقیبان، دقت بیشتر آنها در نگهداری اطلاعات مشتریان و حفظ حریم خصوصی آنها است.
قطعه نیوز: معاون اتحادیه باتریسازان کشور اعلام کرد: «مساله خرید باتری خودرو بدون در دست داشتن باتری فرسوده فعلا منتفی شده و قیمت باتری خودرو برای شب عید کنترل شده است و کمبودی در بازار وجود ندارد.»
کارخانهها باتری فرسوده را میخواهند
تقی علیاکبری با اشاره به اینکه خرید باتری خودرو فعلا منوط به ارائه
باتری فرسوده شده و مساله خرید باتری بدون در دست داشتن باتری فرسوده منتفی
است، اظهار کرد: «در واقع کارخانهها تقاضای دریافت باتری فرسوده را دارند
زیرا با افزایش نرخ دلار و افزایش نرخ سرب، واردات باتری فرسوده به صرفه
نخواهد بود و کارخانجات اقدام به واردات باتری فرسوده نمیکنند و باتریهای
فرسوده را در داخل کشور دریافت میکنند.»
آخرین قیمت باتری بیش از ۶هزار تومان در آمپر
وی ادامه داد: «با توجه به افزایش مجدد نرخ دلار، قیمت باتری فرسوده
مجددا تغییر کرده و از ۲۱۰۰ تومان در آمپر به ۳ هزار تومان در آمپر رسیده و
هم اکنون قیمت باتری تولید داخل برای مصرف کننده بیش از ۶ هزار تومان در
آمپر است.»
علیاکبری با بیان اینکه به منظور کنترل قیمتهای شب عید به تازگی برای
کلیه اعضای اتحادیه پیام فرستادهایم، تاکید کرد: «از آنها خواستهایم
مراجعه کرده و نرخهای جدید را دریافت کنند. نرخهای جدید طبق توافق با
کارخانه و در قبال دریافت باتری فرسوده مشخص شده است. مثلا باتری ۵۵ به
مبلغ ۲۳۰هزار تومان به فروش میرسد که این مبلغ پایینتر از قیمت باتری در
خرید اینترنتی است.»
وی با توضیح اینکه کلیه اعضا مکلف هستند قیمتها را از اتحادیه دریافت
کنند، خاطرنشان کرد: «به این ترتیب اگر سازمان های نظارتی مثل سازمان
بازرسی و تعزیرات مراجعه کردند لیست خدمات موجود است و امکان گرانفروشی
وجود ندارد. بنابراین میتوان گفت قیمتها برای شب عید کنترل شده و مشکلی
در این زمینه وجود ندارد.»
شب عید کمبود باتری نداریم
به گفته علیاکبری، برای شب عید کمبود باتری خودرو وجود ندارد زیرا در این
فصل از سال مصرف باتری خودرو به آن شکل زیاد نیست. بیشترین زمان مصرف باتری
از خرداد تا شهریور ماه بوده و در فصل زمستان مصرف باتری پایینتر از
تابستان است.
باتری تقلبی در بازار نیست
معاون اتحادیه باتریسازان کشور با بیان اینکه باتری تقلبی خودرو
در بازار وجود ندارد، تاکید کرد: «در گذشته باتریها به منظور ترخیص مدت
زیاد، گاهی اوقات تا یک سال، در گمرک میماند و به همین دلیل باتری خارجی
زود خراب میشد. خوشبختانه در حال حاضر معطلی در گمرک کاهش یافته است. ضمن
اینکه گارانتی باتریهای داخلی خوب و مناسب است و تولیدکنندگان محصولات را
گارانتی میکنند، به عنوان نمونه سوزوکی محصولات را حدود ۱۷ماه گارانتی
میکند.»
تولید داخل پاسخگوی ۸۵درصد نیاز داخل
وی در پایان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر تولید داخلی باتری پاسخگوی ۸۰ تا
۸۵ درصد نیاز داخل کشور است که این میزان قبلا ۷۰ درصد بوده است.»
قطعه نیوز: نشست بررسی برنامههای ۱۰گانه ساماندهی صنعت خودرو با هدف برنامهریزی در جهت افزایش عمق ساخت داخل برخی از قطعات خودرو برگزار شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک که به صورت جداگانه درشرکتهای خودروسازی سایپا
و ایران خودرو با قطعهسازان برگزار شد، گفت: «با توجه به فعالیتهای
انجام شده در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با محوریت سازمان گسترش و
نوسازی صنایع ایران و تجمیع ظرفیت ها و تقاضاها، برنامهریزی لازم برای
تامین نیاز داخل صورت گرفته و باید در اسرع وقت، اقدامات اجرایی شروع شود.»
فرشاد مقیمی در ادامه با تاکید بر اهمیت تجمیع ظرفیتهای موجود در تولید
خودرو، خواستار تشکیل کمیته تخصصی قوای محرکه در معاونت امور صنایع با
مشارکت کلیه دست اندرکاران شد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: «با توجه به روند رو به رشد تولید
در شرکتهای خودروساز، معوقات رو به کاهش است و امیدواریم با همکاری بانک
مرکزی در پرداخت تسهیلات به خودروسازها، تامین قطعات برای ادامه روند تولید
تسهیل شود.»
لازم به ذکر است در نشست مشترک با شرکتهای ایران خودرو
و سایپا، برنامههای افزایش تولید، فروش اموال مازاد خودروسازان، ایفای
تعهدات، توسعه ساخت داخل مورد بررسی قرار گرفت و لیست اموال مازاد ایران
خودرو مشخص و جهت واگذاری اطلاعرسانی شد.
قطعه نیوز: مجموع پرداخت دو خودروساز به شرکتهای کروز، الکتریک خودرو شرق، کویر تایر و رادیاتور ایران ۶۶۰میلیارد تومان است.
لیست تخصیص تسهیلات مصوب بانک مرکزی به خودروسازان برای پرداخت بخشی از
مطالبات قطعهسازان و تامینکنندگان ایران خودرو و سایپا منتشر شد. به
گزارش قطعه نیوز، جزییات این لیست که تنها در خروجی اخبار سایت دنیای بورس
قرار گرفت، نشان دهنده نام بزرگترین شرکتهای تامینکننده شرکتهای سایپا و
ایران خودرو و مبالغ دریافتی آنها است.
پرداخت ایران خودرو به ۱۰ شرکت اول لیست
بر اساس اطلاعات قید شده در این جدولها، شرکتهای «الکتریک خودرو شرق»
و «مهرکام پارس» هر کدام با دریافت ۱۵۰میلیارد تومان، شرکت «کروز» با ۱۲۰
میلیارد تومان، شرکت «نیرومحرکه» و شرکت «محورسازان ایران خودرو» هرکدام با
دریافت ۱۰۰میلیارد تومان، «صنایع ریختهگری ایران خودرو» ۲۷میلیارد تومان،
شرکت «آهنگری تراکتورسازی» ایران ۲۵میلیارد تومان، شرکت «کویر تایر»
۱۰هزار میلیارد تومان و شرکتهای «رادیاتور ایران» و «گروه صنعتی بارز» هر
کدام با دریافت ۷میلیارد تومان، از جمله۱۰ شرکت اول لیست تخصیص وام گروه
صنعتی ایران خودرو به شمار میروند.
لیست تخصیص تسهیلات ۲هزار میلیارد تومانی مصوب بانک مرکزی به تامین کنندگان گروه صنعتی ایران خودرو
پرداخت گروه صنعتی سایپا به ۱۰ شرکت اول لیست
همچنین بر اساس اطلاعات درج شده از تامینکنندگان شرکت سایپا
در این جدولها، نام شرکت «کروز» با دریافت بیش از ۲۸۰میلیارد تومان،
«فولاد مبارکه» با ۱۲۴میلیارد تومان، شرکت «کویر تایر» با دریافت ۵۳میلیارد
تومان، «سایپا آذین» با حدود ۳۰میلیارد تومان، «الکتریک خودرو شرق»
۲۳میلیارد تومان، شرکتهای «رادیاتور ایران» و «مالیبل سایپا» هرکدام با
دریافت ۲۰میلیارد تومان، «شرکت سایپا شیشه» و «ایرکا پارت» صنعت هرکدام
۵میلیارد تومان و «روان فنآور» با دریافت بیش از ۲میلیارد تومان، به عنوان
۱۰ شرکت اول لیست تخصیص وام گروه صنعتی سایپا معرفی شدهاند.
لیست تخصیص تسهیلات ۲هزار میلیارد تومانی مصوب بانک مرکزی به تامین کنندگان گروه صنعتی سایپا
۶۶۰میلیارد مجموع پرداخت دو خودروساز به ۴شرکت
به این ترتیب کل مبلغ دریافتی شرکت «کروز» از دو خودروساز حدود ۴۰۰میلیارد
تومان، شرکت «الکتریک خودرو شرق» حدود ۱۷۳میلیارد تومان، «کویر تایر» ۶۳
میلیارد تومان و شرکت «رادیاتور ایران» حدود ۲۷میلیارد تومان برآورد میشود
که مجموع دریافت این چهار شرکت از دو خودروساز رقمی در حدود ۶۶۰میلیارد
تومان است.
قطعه نیوز: یک راننده خودرو سنگین از وجود مشکل جدی در زمینه تامین قطعات خودروهای سنگین در بازار لوازم یدکی شهرها و شهرستانهای غیر از تهران خبر داد.
حمید پیرنهاد در این رابطه به خبرنگار قطعه نیوز توضیح داد: «در حالت عادی
وضعیت بازار لوازم یدکی در همه شهرها تابع بازار تهران است. با این حال
برای تامین لوازم یدکی کامیونها و خودروهای سنگین مشکل جدی داریم.»
وی با اشاره به اینکه بیشتر مشکل در تامین قطعات مربوط به موتور و گیربکس
است، گفت: «این قطعات در بازار تهران پیدا میشود، اما فروشندگان تهران در
ازای فروش قطعات به رانندگان و مصرفکنندگان شهرهای دیگر، فاکتور
نمیدهند.»
پیرنهاد دلیل عدم ارائه فاکتور توسط فروشندگان تهرانی را به وجود نیامدن
مشکل در روند بازرسیها عنوان کرد و افزود: «روند به این شکل است که
رانندگان کامیون به فروشگاههای لوازم یدکی مراجعه میکنند، وقتی قطعهای
در واحد فروش شهرستان وجود نداشته باشد، سفارش میدهند تا از تهران ارسال
شود. این موضوع باعث میشود مثلا اگر قطعهای در تهران یک یا دو میلیون
قیمت دارد، به مشتری شهرستان گاهی تا بیش از ۲برابر قیمت فروخته میشود.»
به گفته وی، تنها مزیت این روش این است که قطعه و لوازم یدکی نهایتا بعد از
یک روز به دست رانندگان میرسد. اما به دلیل بالا بودن تقاضا، تهرانیها
لوازم یدکی را با هر قیمتی که میخواهند و بدون فاکتور به رانندگان
خودروهای سنگین شهرستان میفروشند.