اتوپارت پرس: تولید و تامین حدود 70درصد از کاتالیست مورد نیاز کشور تا
مدتی قبل در انحصار تعداد محدودی از قطعهسازان داخل بود. اما با ایجاد
تکنولوژی و فنآوری تولید کاتالیستهای نانو، احتمالا در آینده نزدیک شاهد
از بین رفتن این انحصار و ایجاد رقابت در تولید و بازار انواع کاتالیست
خودرو خواهیم بود.
در سالهای اخیر تحقیقات و اقدامات
زیادی به منظور تولید و توسعه کاتالیستهای نانو از سوی شرکتهای
دانشبنیان و قطعهسازان در حوزه خودرو انجام شده است. مهمترین دلیل این
رویکرد را میتوان سهم قابلتوجه خودروها در ایجاد آلودگی هوای کلانشهرها و
شهرهای بزرگ دانست. این نوع کاتالیستها بهدلیل کاهش میزان استفاده از
فلزات گرانبها، امکان عرضه با قیمت پایینتر از نمونههای رایج کاتالیست
را داشته است، ضمن اینکه بهگفته کارشناسان، عملکرد و کارایی آنها نیز
بهگونهای است که امکان دریافت استانداردهای یورو5 و یورو6 را فراهم
میآورد. توسعه، تولید و تجاری شدن این دستاورد تاثیر انکارناپذیری بر کاهش
آلودگی هوا خواهد داشت.
حضور کاتالیستهای نانو در آینده خودروسازی کشور
میتوان گفت تولید و تامین حدود 70درصد
از کاتالیست مورد نیاز کشور تا مدتی قبل در انحصار تعداد محدودی از
قطعهسازان داخل بود. اما با ایجاد تکنولوژی و فنآوری تولید کاتالیستهای
نانو، احتمالا در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن این انحصار و ایجاد رقابت
در تولید و بازار انواع
کاتالیست خودرو
خواهیم بود. در این رابطه مدیر خدمات پس از فروش یک شرکت قطعهساز که
بهتازگی زیرساخت تولید کاتالیست خودرو با استاندارد یورو6 در کشور را
فراهم کرده است، با بیان اینکه در تولید کاتالیستهای رایج از فلزهای
گرانبها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم استفاده میشود، گفت: «موضوع
تولید کاتالیستهای نانو در واحدهای تحقیق و توسعه درحال پیگیری است و
بیشتر شرکتهایی که در زمینه تولید کاتالیست فعال هستند، الان در حال تولید
همان کاتالیستهای رایج هستند و تولید کاتالیستهای نانو از برنامههای
آینده آنها خواهد بود.» حمید سعیدی بهعنوان مدیر خدمات پس از فروش هولدینگ
رایزکو با اشاره به اینکه این شرکت از حدود هشتسال قبل بخشی از کاتالیست
موردنیاز خودروسازان اصلی کشور را تامین میکند، اظهار کرد: «بیشتر
شرکتها تلاش میکنند چنین فعالیتهایی را بهاصطلاح چراغخاموش پیش ببرند و
درنهایت از محصول نهایی خود رونمایی کنند. بههمیندلیل اطلاعات مشخصی از
تعداد قطعهسازان و شرکتهای دانشبنیانی که در سالهای اخیر درحالکار
درزمینه تولید کاتالیستهای نانو هستند، در دست نیست و نمیتوان پیشبینی
مشخصی از آینده خودروسازی کشور با حضور این کاتالیستها داشت. اما آنچه
مشخص است، باتوجه به قیمت پایینتر از یکسو و عملکرد با استاندارد بالاتر
از طرف دیگر، حتما استقبال از این محصول در کشور قابلتوجه خواهد بود.»
اظهارات سعیدی در حالی است که مدتی قبل، آرمان موسوی از فعالان صنعت
قطعهسازی و مدیرعامل هولدینگ رایزکوبا اعلام اینکه این شرکت تولید
کاتالیست را برای کمک به کاهش آلودگی هوا به فعالیتهای خود اضافه کرده
است، گفت: «درحالحاضر استاندارد تولید کاتالیست در کشور یورو4 است،
درحالیکه ما این قطعه را با استاندارد یورو6 تولید خواهیم کرد که انتظار
میرود خودروسازان در این زمینه پشتیبانی لازم را داشته باشند.»
مفهوم خدمات پس از فروش در قطعهسازی
این کارشناس
خدمات پساز فروش
در حوزه قطعهسازی، با توضیح این مفهوم در این بخش از صنعت خودرو، گفت:
«خدمات پس از فروش در قطعهسازی شامل خدماتی است که قطعهساز به طور مستقیم
به خودروساز و از طریق خودروساز به مشتری نهایی ارائه میکند.» سعیدی با
بیان اینکه در این زمینه قطعاتی مانند کاتالیست، کنیستر یا *****بنزین هر
کدام در دورههای مصرف مختلف باید تعویض شوند، تاکید کرد: « تامین نیاز و
این قطعات چه در کارخانه و مراکز تعمیرگاهی و خدمات پس از فروش و چه برای
بازار و مشتریان، وظیفه قطعهساز است.» این کارشناس با اشاره به اینکه
الان در میان مشتریان این موضوع جا افتاده است که قطعهای مانند *****بنزین
تقریبا با هر سرویس خودرو و بعد از هر 10هزار کیلومتر باید تعویض شود،
بیان کرد: «اما این فرهنگ در مورد تعویض دورهای قطعاتی مانند
کاتالیست و کنیستر ایجاد نشده است. مثلا
کنیستر
بعد از هر 20هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. تعویض این قطعه بر میزان
مصرف سوخت، عملکرد خودرو، سلامت پمپ بنزین و حتی شتاب خودرو تاثیر
میگذارد. درحالی که لزوم تعویض این قطعه برای مشتریان تعریف نشده است.» وی
همچنین درباره نحوه عملکرد قطعهای مانند کنیستر یا مخزن جذب بخارات بنزین
توضیح داد و اظهار کرد: «در نتیجه عملکرد خودرو، گرمای موتور و هوا، در
باکبنزین بخار به وجود میآید. بخار بنزین در گذشته از طریق یک شلنگ از
باک خارج شده و وارد هوا میشد. اما از حدود 10سال قبل، استفاده از کنیستر
به استانداردهای خودرو اضافه شد و خودروسازان ملزمبه استفاده از این قطعه
در تولید خودرو شدند. چراکه کنیستر باعث میشود بخارات بنزین توسط
زغالفعال (carbon active) جذب شده و توسط یک شیر برقی و دستور نرمافزاری
در ECU خودرو، از مسیر خروجی به صورت هوای قابل مصرف به سمت موتور خودرو
رفته و مصرف میشود و دیگر وارد هوا نمیشود.»
شنبه 6 بهمنماه سال 1397 ساعت 06:16 ب.ظ