اتوپارت پرس: عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو قفل بودن
بانکها و عدم تسهیل در جابهجایی ارز را از چالشهای مهم حال حاضر
قطعهسازان عنوان کرد و گفت: «طی جلسهای که با حضور آقای رحمانی برگزار شد
مشکلات و موانع پیش روی قطعهسازان به سمع و نظر ایشان رسید و از شرایط بد
قطعهسازان و قفل بودن بانکها و مشکل در نقل و انتقال ارز توضیحاتی داده
شد.
رضا رضایی در ادامه تصریح کرد: «به آقای
وزیر پیشنهاد شد تا برای تامین مواد ضروری که نبود آنها صنعت خودرو را
زمینگیر میکند تدبیری اندیشیده شود تا زمینه واردات قطعات حساس مانند
الکتروموتور و یا از این قبیل بدون نیاز به انتقال ارز فراهم شود البته تا
کنون هیچ اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است.»
وی گفت: «تصمیم نهایی بر این شد تا
300میلیون دلار با مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت به امر تسهیل در وادرات
قطعهسازان اختصاص یابد تا اگر واحد صنعتی با مشکلی مواجه شد قادر به
واردات بدون انتقال ارز باشد که از شواهد پیداست این طرح در دولت و شورای
پول و اقتصاد روند مثبتی داشته و برای آغاز آجرای آن اعلام آمادگی شده
است.»
وی با مشکل توصیف کردن تامین مواداولیه
اظهار داشت: «تامین مواداولیه خارجی بسیار دشوار شده و از زمانیکه *****لون
بانک چین پس از مدتها همکاری با ایران که موجب رشد این بانک شد، امروز
اعلام می کند تنها در زمینه کالاهای ضروری و پزشکی قادر به همکاری با ایران
است و صراحتا اعلام داشته که در حوزه
قطعات خودرو و صنایع وابسته برای ایران نمی تواند اقدامی داشته باشد.»
رضا رضایی اذعان داشت: «بخش خصوصی با
وجود تمام مشکلاتی که دارد با انجام یک سری جابجایی و به واسطه کشورهای
ثالث مواداولیه را وارد می کنند البته برخی کشور ها مانند ترکیه و هند و
کره که درگذشته به دورزدن تحریم ها کمک می کدند امروز خود را کنار کشیده
اند.»
وی در ادامه افزود: «واردات محدود
قطعهسازان مانع از کاهش بیشتر تیراژ خودرو می شود اما با این وجود هنوز
قیمت قطعهسازان اصلاح نشده و کماکان با قیمت های گذشته در حال معامله
هستند و این در حالی است که در شش ماهه دوم سال جاری قیمت ها به یکباره
رشدسرسام آوری را تجربه کرد. قیمت متاسفانه هنوز قیمت های قبل است و در این
شش ماهه دوم که قیمت ها سرسام آور به یکباره گران شد از طرفی تولید خودرو
یک چهارم شد . در آذر 70 درصد تولید آمد پایین و در حال سپری شدن روزهای
پایانی سال هستیم.»
وی با اشاره به کاهش 70 درصدی تولید
خودرو در آذر ماه تصریح کرد: «تولید قطعه با توجه به اتفاقاتی که در بهمن
سال گذشته رخ داد و ناگاهان نرخ ارز جهش یکباره به خود دید به تدریج شاهد
افزایش قیمت ها شدیم به طوریکه گاها تا مرز 300 درصد نیز رسید لذا علاوه بر
افزایش قیمت مواداولیه و اجبار قطعهسازان به خرید نقدی شاهد کاهش تولید
خودرو شدیم و در این شرایط قطعهسازان ملزم به تولید با هزینه های سرسام
آور جدید شدند.»
وی گفت: «در حالی روزهای پایانی دی ماه
را سپری می کنیم که خودروسازان قول اصلاح قیمت قرارداد ها را به قطعهسازان
داده اند اما با وجود اصلاح
قیمت خودرو هنوز این اتفاق رخ نداده است.»
وی همچنین تاکید کرد: «کاهش تولید خودرو
و نیاز شدید قطعهسازان به نقدینگی مشکلاتی است که طی ماه های اخیر برای
آن ها پیش آمده است لذا با صراحت اعلام میکنم چنانچه نیاز به نقدینگی
قطعهسازان مرتفع شود و شرکت های قطعهساز شارژ شوند قادر به واردات قطعه و
تامین نیاز خودروسازان خواهند بود.»
وی گفت: «متاسفانه با وجود نیاز شدید
قطعهسازان به نقدینگی تا کنون نه مطالبات آن ها انجام شده و نه قیمت ها
اصلاح شده است و کماکان قرارداد قطعهسازان 7 ماهه بسته می شود و این
درحالی است که با توجه به تغییر پرداخت و افزایش قیمت ها باید هزینه
قطعهسازان به صورت نقد پرداخت شود.»
رضایی گفت: «آسیب های بسیار سنگینی که این روزها بر پیکر قطعهسازان وارد
شده باعث تعدیل نیروی بالا در این صنعت شده بطوریکه تا امروز شاهد تعدیل
250 هزار نیروی فعال بوده ایم البته بیکاری دریافت می کنند اما بهتر بود
دولت این پول را در حوزه تامین نقدینگی قطعهسازان هزینه می کرد تا بتوانند
علاوه بر سرپانگاه داشتن واحدهای تولید و تامین نیاز خودروسازان از کاهش
بیشتر تیراژ خودرو جلوگیری کنند.»
چهارشنبه 26 دیماه سال 1397 ساعت 04:30 ب.ظ