اتوپارت پرس: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور گفت: «در صنعت خودرو و به تبع آن قطعهسازی سیاستگذاری متمرکزی و صدای واحدی وجود ندارد و فعالان این صنعت منتظر اقدام عملی مسئولان هستند.»
آرش محبی نژاد افزود: «طی دوماه گذشته با مسئولان رده بالای درباره مباحث مختلف قطعهسازی جلسات متعددی برگزار و دو نامه نیز به دفتر رییس جمهوری ارسال شد.»
این مقام صنفی ادامه داد: «متاسفانه صدای واحدی از دولت و مجلس برای اجرای طرح ها در صنایع وجود ندارد و هرکدام برنامه خود را پیش می برند.»
به گفته وی، صنعت قطعهسازی در دور نخست تحریم ها (اوایل دهه 90) برای سرپا نگه داشتن صنعت خودروسازی همه نوع حمایت را انجام داد و اکنون باید دستمزد شایسته ای بگیرند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور هشدار داد: «تاخیر در تصمیم گیری می تواند آثار مخرب میان مدت و بلندمدت به دنبال داشته و به تعطیلی گسترده کارخانه ها منجر شود.»
محبینژاد افزود: «آثار اجتماعی بیکاری و توقف در تولید می تواند این صنعت را به مرحله «رکود تورمی» وارد کند که خروج از این شرایط بسیار سخت خواهد بود.»
وی ابراز امیدواری کرد مسئولان به یک اتفاق نظر در تصمیم گیری برسند و یک مرکز و اتاق فکر در برابر تحریم ها ایجاد شود تا شاهد سیاستگذاری های متمرکز در صنعت خودرو باشیم.
افت تیراژ، مهمترین مشکل قطعهسازان
این مقام صنفی درباره ترخیص قطعات باقیمانده در گمرک افزود: «برخی از این قطعات خودرو با تعهدگذاری قطعهسازان ترخیص شده و در اختیار کارخانه های تولیدی قرار گرفته است اما دولت با ترخیص سایر قطعات بویژه قطعات الکترونیکی که می تواند کاربردهای 2 یا چندگانه داشته باشد موافقت نکرده است.»
محبی نژاد اضافه کرد: «اکنون مشکل اصلی قطعهسازان ترخیص قطعات از گمرک نیست، بلکه کمبود نقدینگی، ابهام در قیمت فروش قطعات، تاخیر در تامین مواد اولیه و افت شمارگان تولید (تیراژ) است.»
وی به آمارهای منتشر شده درباره میزان تولید خودرو اشاره کرد و گفت: «مطابق آمارها از آغاز امسال تا پایان آذرماه 763 هزار و 519 دستگاه خودرو در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال 31 درصد کاهش نشان می دهد.»
لازم به ذکر است در آذرماه امسال 38 هزار و 275 دستگاه سواری، 61 دستگاه ون، 2 هزار و 949 دستگاه وانت، 148 دستگاه مینی بوس و میدل باس، 12 دستگاه اتوبوس و 700 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با آذرماه پارسال در مجموع بیش از 71 درصد کاهش داشت.
قرار است سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بهای خودروها را اعلام کند تا بر اساس آن، قیمت ها در بخش قطعهسازی نیز مشخص شود.
چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت، با توجه به مشکلات صنعت خودروسازی کشور اعلام کرد، تولید 2 خودروساز عمده به شدت پایین آمده است و از اوایل امسال با افت تولید روبرو شدیم.
رضا رحمانی ادامه داد: «برنامه ما افزایش تولید است؛ زیرا ارتباط مستقیم با تولید دارد. اگر طبق برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد شده و پاسخگوی تقاضا خواهد بود تا قیمت پایین بیاید.»