اتوپارت پرس: مدیر تضمین کیفیت گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه حساسیت زیادی روی موضوع کیفیت خودروها وجود دارد، اعلام کرد: «برای مشتریان ما علاوهبر بحث قیمت که بسیار مهم است، کیفیت نیز به عنوان یکی از شاخصههای اصلی اهمیت بالایی دارد. طبیعتا ما هم در حوزه کاری خود در کیفیت، نماینده مشتری در کارخانه هستیم.»
محمد تهامی تاکید کرد: «به این ترتیب سعی میکنیم آنچه را که خواسته و نیاز مشتری است و البته روزبهروز هم این مورد به فراخور نیازها تغییر میکند، برآورده کنیم و در تلاشیم خواسته مشتری را به زبان فنی-مهندسی تبیین کنیم و به کارخانه بیاوریم و از سازمانهای تولیدی، خدماتی و قطعهساز به منظور رفع نیاز و خواسته مشتری کمک بخواهیم.»
ارائه درخواست ارتقای قطعهسازان به وزارت صمت
وی با بیان اینکه چند فرایند عمده در حوزه کیفیت تعریف شده است که در حال جاریسازی آن هستیم، گفت: «یکی از این فرایندها، در حوزه قطعهسازی است. خودرو از قطعات تشکیل میشود و اگر قطعه کیفیت داشته باشد، محصول نهایی هم قطعا کیفیت خوبی خواهد داشت. در همه جای دنیا گفته میشود 85درصد ارزش افزوده خودرو از قطعه حاصل میشود. بنابراین یکی از کارهای اصلی ما در حوزه قطعه است. مهمترین کاری که در این زمینه انجام دادهایم، بهروزرسانی رویهها در حوزه قطعه است.»
تهامی با توضیح اینکه در این مسیر رویههای کیفی رنو و سیتروئن را بررسی کرده و اقداماتی براساس آن رویهها انجام دادهایم، اظهار کرد: «نتایج آن بهمرور بیشتر نمایان خواهد شد. خوشبختانه با حمایت مدیریت ارشد و همراهی شرکتهای تامینکننده، خواستار رعایت مبانی کیفیتی که در همه جای دنیا وجود دارد، ازسوی قطعهسازان شدهایم. انتظار ما بهعنوان خودروساز از شرکتها یا وزارت صمت و نهادهای دولتی نیز این است که به ما کمک کنند. واقعیت این است ما یک سری قطعهساز داریم که در مقیاس اقتصادی فعالیت نمیکنند. وقتی این قطعهسازان نتوانند ارتقا پیدا کنند، عملا محصول ما نیز بهبود نخواهد داشت.»
مدیر تضمین کیفیت گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در جلسات مشترک با وزارت صمت، موضوع روند ارتقای قطعهسازان را درخواست کردهایم، تاکید کرد: «برخی از این قطعهسازان دارای تجهیزات قدیمی هستند که باید با ارائه تسهیلات، بهروزرسانی انجام شود. این کار را در کنار الزامات حاکمیتی در حوزه قطعهسازی میتوانیم به صورت مکمل انجام دهیم تا وضعیت قطعاتمان بهبود پیدا کند.»
تهیه پیشنهاد براساس سند چشمانداز صنعت خودرو هند
محمد تهامی با بیان اینکه پرداخت منظم و بهموقع به قطعهسازان بر کیفیت قطعات تاثیرگذار است، گفت: «اگر سازندهای بخواهد تجهیزات خود را بهروز کند، قطعا نیاز به برنامهریزی و دریافت منظم مالی دارد. هیچ شکی نیست وقتی خودروساز در حوزه تامین مالی به مشکل برمیخورد، این موضوع بر کیفیت محصولش اثرگذار خواهد بود. یکی از عارضههایی که شناسایی کردهایم این است که تعدد منابع تامین قطعه داریم. البته تامین مالی نیز باید منظم باشد. اگر بتوانیم نظم مناسبی در تامین منابع مالی قطعهسازان داشته باشیم، می توانیم بر کیفیت هم اثرگذار باشیم.»
وی با اشاره به اینکه بر اساس سند چشمانداز صنعت خودرو هند یک پیشنهاد تهیه کردهایم، اظهار کرد: «هند در سند چشمانداز پنجساله خود آورده است که باید برای قطعهسازان یک صندوق سرمایهگذاری با حمایت دولت و منابع بانکی ایجاد شود تا بتواند تکنولوژیهای جدید را شناسایی کند و به حوزه قطعهسازی بیاورد.»
به گفته تهامی، در برخی حوزهها مثل ورق مصرفی در بدنه و در حوزه پتروشیمی بسیاری از نیازهای خودروساز که طبیعتا در کیفیت هم موثر است، با امکانات داخلی قابل انجام نیست. این موضوع بر کیفیت محصول ما هم اثرگذار است. در حل بخشی از این مساله، خودروساز نیز باید به لحاظ توان فنی و مهندسی کمک کند. در بخش دیگر باید در قطعهسازی سرمایهگذاری انجام شود. ضمن اینکه بخش مهم دیگر این است که خودروساز بتواند تعهدات مالیاش را انجام دهد.