اتوپارت پرس: یکی از اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار داشت: «امیدواریم پاسخ مثبت ارگانها و نهادهای مربوطه به افزایش قیمت خودرو گرهگشای مشکلات قطعهسازان باشد و آنان را از لبه پرتگاهی که قرار گرفتهاند نجات دهد.»
رضا رضایی با بیان اینکه چنانچه تصمیمی عاجل برای برون رفت صنعت خودرو از شرایط کنونی اتخاذ نشود ظرف یک ماه آینده شاهد تعطیلی 50 درصد از مابقی کارخانجات قطعهساز خواهیم بود، گفت: «البته شواهد حاکی از بروز اتفاقات مطلوب در آینده است لذا امیدواریم قدمهای مثبت در حل مشکلات قطعهسازان برداشته شود.»
وی در ادامه افزود: «امیدوارم اصلاح قیمت خودرو به قطعیت برسد تا در مرحله نخست قیمتهای قطعهساز بهروز شود و در مرحله بعد نسبت به پرداخت مطالبات اقدام شود زیرا در چنین فضای سخت اقتصادی که بخشی از آن ناشی از تحریمهای خارجی و بخشی ناشی از تحریمهای داخلی است قطعهسازان به زحمت سرپا ایستادهاند.»
این عضو انجمن قطعهسازان کشور با اشاره به اینکه تامین مواداولیه، افزایش قیمتها، کاهش ارزش پول ملی، مسائل مرتبط با تخصیص ارز و مشکلات بانکی و... همگی از مسائل و مشکلاتی است که اداره بنگاههای بزگ اقتصادی را با مشکل روبهرو کرده است، تاکید کرد: «در صورت بهبود نیافتن شرایط، نفس قطعهسازان به شماره خواهد افتاد. اگرچه روند مثبتی که برای حل مشکلات صنعت خودرو در پیش گرفته شده، مشکلات را آرام آرام مرتفع خواهد کرد اما باید گفت چنانچه قیمتها اصلاح شود و نقدینگی مورد نیاز خودروسازان تامین شود، به هیچ یک از هدفگذاریهای امسال نخواهند رسید و طی سه ماه باقیمانده از سال نمیتوان به عادی شدن شرایط تولید خودرو امید داشت.»
رضایی با بیان اینکه تاکنون برنامه خاصی به منظور جبران ضرر و زیان خودروسازان اعلام نشده، خاطرنشان کرد: «متاسفانه باید گفت این ضرر و زیان، ضربهای بر پیکره خودروسازی و قطعهسازی بود که بهدلیل عدم اتخاذ تصمیمات در زمان مقتضی، ایجاد شد البته این تعلل از مدیران ارشد شروع و به سطوح پایینتر منتقل شد و در شرایط کنونی ورود سازمان حمایت در قیمتگذاری ضربه سنگین دیگری بر پیکره صنعت استراتژیک و مهم کشور بود.»
به گفته وی، هدف قرار دادن صنعت خودرو در اعمال تحریمها بیانگر موقعیت استراتژیک این صنعت در اقتصاد کشور بوده که بسیار حائز اهمیت است. صنعتی که 8 تا 10 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهد و اشتغال پایدار ایجاد میکند و پیشران 70 درصد صنعت کشور است به همین دلیل دشمن این صنعت حیاتی را هدف قرار داد.
این عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به پاسخگو نبودن کونلون بانک چین طی یک ماه گذشته اشاره کرد و گفت: «به تازگی شنیدهها حاکی از عدم همکاری کونلون بانک چین با صنعت خودرو کشور است که دولتمردان باید توجه کنند چنانچه تحریمهای داخلی برداشته شود قطعهسازان با علم به میانبرها قادر به دور زدن تحریمها خواهند بود.»
رضایی خطاب به مدیران اظهار داشت: «قطعهسازان در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفتهاند. این در حالی است که طی پنج سال گذشته کسی سراغی از آنها نگرفت و مسائل و مشکلات خودروسازان نیز بر دوش آنها قرار گرفت و نه تنها قیمتها به روز نشد بلکه با قراردادهای 8 ماهه از قطعهسازان خرید کردند.»
وی در پایان تاکید کرد: «درست است که در شرایط سختی گرفتار شدهایم، اما قطعهسازان با تکنولوژی و استانداردهای خودرویی اروپا قادر به تولید قطعات هایتک که صرفه اقتصادی نیز داشته باشند هستند لذا امیدواریم هرچه سریعتر شاهد تحولات اساسی در صنعت خودرو باشیم و دولت با تبیین اهداف مشخص و تدوین برنامه در راستای نیل به آن اهداف پیش رود تا شاهد تولید محصولاتی رقابتی با اندیشه و توان داخلی باشیم.»