ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اعلام کرد: «کاهش نرخ ارز، از طرفی کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت لوازم یدکی خودرو را به همراه داشته و از طرف دیگر به دلیل عدم تثبیت نرخ ارز و قیمتها، رکود افزایش پیدا کرده است.»
مهدی کاظمی با اشاره به افزایش رکود و بلاتکلیفی در بازار، گفت: «زیرا تجار نگران تغییر قیمتها هستند و نمیتوانند در خصوص خرید و فروش تصمیمگیری کنند. در واقع بلاتکلیفی به رکود دامن میزند، بنابراین با ثبات نرخ ارز و رفع بلاتکلیفی، رکود نیز برطرف میشود.»
وی همچنین اظهار کرد: «اگر نرخ ارز به مدت یک سال مشخص و ثابت باشد تاثیر بسزایی در بازار، قیمتها و میزان فروش خواهد داشت و رکود، به مرور برطرف میشود.»
کاظمی درخصوص کمبود لوازم یدکی در بازار گفت: «کمبود به گونهای که عدهای توصیف میکنند نیست. در واقع با کمبود در قطعات خودروهایی مواجه هستیم که در چند سال اخیر به بازار ایران وارد شدهاند. مثلا بعضی از قطعات خودرو داستر مثل کمپرسور کولر آن، کمیاب یا نایاب است و مصرفکنندگان در صورت نیاز قادر به دستیابی به این قطعات نیستند.»
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران تاکید کرد: «بنابراین در مورد بسیاری از خودروهای خارجی -مخصوصا خودروهای شاسی بلند- که در چند سال اخیر وارد بازار شده و هنوز تعدادشان در کشور زیاد نشده که تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید قطعات نمایند، مشکل تامین قطعات وجود دارد.»
کاظمی تصریح کرد: «با ارائه نمونه قطعه به تولیدکننده داخلی و سفارش به تعداد زیاد، تولیدکننده داخلی قطعه مورد نظر را تولید خواهد کرد اما سفارش به تعداد اندک برای تولیدکننده به صرفه نیست و به ناچار باید اقدام به واردات داشته باشیم.»
وی با بیان اینکه ما درخصوص قطعات خودروهایی که در ایران تولید میشود نگرانی زیادی نداریم، خاطرنشان کرد: «زیرا قطعات این خودروها از راه تولید داخل یا واردات به هر حال در دسترس مصرفکننده قرار خواهد گرفت. نگرانی ما در مورد خودروهایی است که در دو سه سال اخیر وارد بازار ایران شده است.»
به گفته کاظمی، در گذشته، گاهی مصرفکنندگان به دلیل نبود قطعه در بازار به اتحادیه مراجعه کردهاند و اتحادیه برای یافت قطعه تلاش کرده است. از طرفی به ما اطلاع داده شده که این قطعات در گمرک موجود است و ما در این موارد گله هایی داشتهایم.
وی افزود: «در چند هفته گذشته، گمرک برای اولین بار با اتحادیه تماس گرفت و از ما خواست که اگر مشکلی درخصوص ترخیص کالا وجود دارد، اسناد و مدارک مربوطه را به گمرک ارائه داده تا مشکل حل شود.»
وی تصریح کرد: «مشکل چند نفر از همکاران در مراجعه ای که اخیرا به گمرک داشته اند رفع شده است. اگر این مشارکت بین اتحادیه، گمرک و سازمان استاندارد و وزارت صمت ادامه یابد، در صنف لوازم یدکی، نگرانی مردم را برطرف خواهیم کرد.»
وی تاکید کرد: «اگر وزارت صمت همراهی و همکاری بیشتری با وارد کنندگان و تجار داشته باشد و گمرک نیز به تبعیت از وزارت صمت در حوزه ترخیص، برخی از ایرادات و مشکلات دست و پا گیر را تقلیل دهد، همکاران ما این آمادگی را دارند که به سرعت قطعاتی را که در کشور تولید نمی شوند وارد نموده و نگرانی و نیاز مصرف کنندگان برطرف شود.»