ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
اتوپارت پرس: شرکت ایران خودرو در روزهای گذشته قیمت تعدادی از محصولات خود را تا 38 میلیون تومان افزایش داد که این اقدام با واکنش مردم و رسانه روبهرو شد. افزایش خودسرانه و یکجانبه قیمتها، پای وزارت صمت و رییس سازمان حمایت را هم به ماجرا باز کرد.
با وجود تکذیبهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان درخصوص شایعه افزایش قیمت رسمی خودرو تا 5 درصد زیر نرخ بازار آزاد، این موضوع همچنان مطرح بوده و به قوت خود باقی است. حالا این سوال مطرح است که افزایش قیمت رسمی خودرو چه تاثیری بر بازار لوازم یدکی خودرو خواهد گذاشت و این تاثیر مثبت یا منفی خواهد بود؟ برای گرفتن جوابی بهتر و نزدیکتر به واقعیت باید به کف بازار برویم و از فروشندگان عمده قطعات یدکی خودروکه به قول معروف دستشان مستقیم در کار است پرسوجو کنیم.
تاثیری ندارد چون بازار رشد خودش را کرده
پاسخ اغلب فروشندگان لوازم یدکی خودرو به این سوال تقریبا یکسان است. بر این اساس قیمت فعلی لوازم بر اساس نرخ خودرو در بازار آزاد تعیین شده و تا زمانی که قیمتها در بازار آزاد افزایش پیدا نکند یا قیمتگذاری کارخانهها از فی بازار آزاد بیشتر نباشد، تغییری در قیمت لوازم یدکی خودرو ایجاد نخواهد شد و اجناس گرانتر از این نمیشود. حتی با کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد احتمال کاهش قیمتها هم وجود دارد. یکی از فروشندگان که روی تابلو مغازهاش نوشته شده «نماینده مجاز فروش محصولات ایران خودرو» به خبرنگار «اتوپارت پرس» میگوید: «جواب این سوال کاملا مشخص است. یک خودرو مجموعهای از لوازم و قطعات است که در کنار هم قرار گرفتهاند. کارخانه برای محاسبه قیمت تمام شده، حساب و کتاب میکند که چقدر لوازم استفاده کرده، دستمزد و حقوق کارگران چقدر میشود، هزینه آب و برق و گاز مصرف شده چقدر است و در نهایت 15 تا 20درصد سود خود را هم روی قیمت تمام شده میکشد و محصول را تحویل مشتری میدهد. در این چند ماه با توجه به افزایش نرخ دلار و کاهش تولید و توزیع، قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا کرده و رشد چشمگیری داشته است. بر همین اساس کارخانهها که برایشان هزینه تمام شده تولید یا خرید قطعات خیلی بالا رفته میخواهند قیمت فروش محصولاتشان را افزایش دهند. به عبارت دیگر این وضعیت بازار قطعات یدکی است روی قیمت تمام شده خودرو تاثیر میگذارد. از طرف دیگر قیمتها در این 8 ماه بین 2 تا 4 برابر شده و بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد. بر همین اساس افزایش قیمت خودرو در کارخانهها تاثیر چندانی روی بازار قطعه فروشان ندارد و باعث گرانی بیشتر نمیشود.»
سودجویی دلالها باعث افزایش قیمت قطعات
همانطور که اشاره شد اغلب فروشندگان عمده لوازم جانبی خودرو معتقدند که افزایش قیمت خودرو در کارخانهها تاثیرمنفی روی بازار لوازم جانبی نمیگذارد، چون افزایش قیمتها پیش از این با بالا رفتن نرخ دلار و گران شدن قیمت خودرو در بازار آزاد اتفاق افتاده است. اما خب چند نفری هم هستند که بر خلاف اکثریت همکاران شان نظر دیگری دارند و معتقدند که احتمال دارد بالا رفتن قیمت خودروها در کارخانه و جو روانی حاصل از آن و البته سودجویی دلالها باعث افزایش قیمت بیشتر قطعات شود. یکی از فروشندگان عمده لوازم یدکی خودروهای خارجی به «اتوپارت پرس» میگوید:« منطق و اصول بازار این است که با افزایش قیمت خودروها در کارخانه قیمت قطعات یدکی افزایش پیدا نکند، چون اولا قبلا رشد خودش را کرده و چند برابر شده و دوم اینکه دلار چند هزار تومان پایین آمده و هزینه تولید و واردات قطعات و مواد اولیه کمتر شده است. اما خب احتمال دارد با افزایش قیمت کارخانهها و جو روانی ناشی از آن که سوءاستفاده و شیطنت دلال ها هم به آن دامن می زند، شاهد افزایش دوباره اندکی قیمت ها در بازار قطعات یدکی بیشتر شود.»