دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

وزیر جدید صمت گفت کالاهای معطل در گمرک به زودی ترخیص می‌شود

اتوپارت پرس: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کالاهای معطل مانده کف گمرک به زودی ترخیص می‌شود،‌ اعلام کرد:‌ «یک خط ویژه برای تسهیل ورود مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای برای خط تولید با تسهیل در مقررات و قوانین تجارت خارجی ایجاد خواهد شد.»

به گزارش «اتوپارت پرس» به نقل از گمرک ایران وزیر، صنعت ، معدن و تجارت در هم اندیشی و صبحانه کاری با رئیس کل گمرک ایران به بررسی وضعیت واردات و صادرات در کشور پرداخت و گفت: «معاونین وزیر صنعت آماده هستند در اسرع وقت تمامی بخشنامه‌های صادره را در کمترین زمان مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهند تا شرایط صادرات و واردات برای کمک به تولید و حفظ اشتغال تسهیل و کارآمدتر شود.»

 رضا رحمانی در این دیدار پس از استماع گزارش معاونین وزیر صمت و رئیس کل گمرک ایران ضمن تأکید بر درک شرایط روز کشور اظهار کرد: «بعضی از ساز و کارها که در گذشته و برای شرایط عادی کشور ایجاد شده بود باید در شرایط فعلی روزآمد و کارآمد شود و شرایط تحریم و جنگ اقتصادی را با قوانین و آیین‌نامه‌های به روز شده اداره کرد.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «بیشتر مشکلات با تغییر ذهن و دیدگاه نسبت به شرایط فعلی کشور قابل حل خواهد بود و باید با همفکری گمرک با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مصوبات لازم برای تسهیل ترخیص را دریافت کنیم.»

رحمانی با اشاره به لزوم تسهیل ترخیص سریع‌تر مواد اولیه تولید گفت: «معاونین وزیر صنعت آماده هستند در اسرع وقت تمامی بخشنامه‌های صادره را در کمترین زمان مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهند تا شرایط صادرات و واردات برای کمک به تولید و حفظ اشتغال تسهیل و کارآمدتر شود.»

همچنین وزیر صنعت با تأیید بر ضرورت توجه به مشکلات تولید و حفظ اشتغال کشور گفت: «براساس توافقی که به زودی با گمرک انجام خواهیم داد یک خط ویژه برای تسهیل ورود مواد اولیه و کالاهای واسطه ای برای خط تولید با تسهیل در مقررات و قوانین تجارت خارجی ایجاد خواهد شد که تمامی کالاهایی که در کف گمرک معطل است ظرف مدت کوتاهی ترخیص شود.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

https://twitter.com/autopartpress

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو 21 آبان افتتاح می‌شود

اتوپارت پرس: شمارش معکوس برای برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران آغاز شد. در این نمایشگاه که از ۲۱ تا ۲۴ آبان‌ماه برگزار می‌شود، صدها شرکت داخلی و خارجی نوین‌ترین صنایع، قطعات تولیدی و خدمات خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‌المللی ایدرو در این رابطه گفت: «در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران که در نوع خود بزرگ‌ترین نمایشگاه خاورمیانه محسوب می‌شود، تاکنون حدود۷۰۰ شرکت اعلام حضور و ثبت‌نام کرده‌اند.»

محمد خضرایی‌قهرمانی با بیان اینکه طی روزهای باقی مانده تا برگزاری نمایشگاه تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه افزایش خواهد یافت، افزود: »از مجموع شرکت‌کنندگان در نمایشگاه ۵۱۰ شرکت داخلی و ۱۸۵شرکت خارجی از ۹ کشور فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا و لهستان هستند.»

رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه اضافه کرد: « سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در فضایی بالغ‌بر ۲۷ هزار مترمربع (فضای مفید) و در ۱۴ سالن نمایشگاهی و فضای باز محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد شد.»

 خضرایی‌قهرمانی گفت: «اهمیت سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران موجب شده است تا برخی از کشورها از جمله ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی و هند در این نمایشگاه به‌صورت گروهی (پاویون) حضور یابند.»

به گفته وی، برگزاری ۱۲همایش و کارگاه علمی آموزشی با حضور مهندسان، متخصصان و استادان دانشگاه‌ها و همچنین برنامه‌ریزی برای بازدید چند هیات صنعتی، تجاری و بازرگانی داخلی و خارجی؛ برخی از برنامه‌های جانبی این دوره از نمایشگاه است.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

https://twitter.com/autopartpress

تعلیق دوباره ثبت سفارش قطعات صحت ندارد

اتوپارت پرس: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در واکنش به خبر منتشر شده مبنی بر تعلیق دوباره ثبت‌سفارش قطعه‌سازان اعلام کرد: «بخشنامه‌ای که این خبر بر اساس آن منتشر شده است، به تازگی ابلاغ شده و بندهای آن هنوز به طور دقیق مورد برسی قرار نگرفته است. در واقع دو کد ثبت سفارش در این بخشنامه وجود دارد که لزوما مربوط به قطعه‌سازان نیست.»

خبر برتعلیق دوباره ثبت‌سفارش قطعه‌سازان روز گذشته درحالی منتشر شد که مشکلات فعالان این بخش در حوزه تامین ارز، مواداولیه، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز و ترخیص قطعات از گمرک هنوز به قوت خود باقی است. در این رابطه یک فعال قطعه‌سازی با اشاره به بخشنامه‌ای که به‌تازگی به قطعه‌سازان ابلاغ شده است، اعلام کرد: «طبق این بخشنامه جدید ثبت‌سفارش‌هایی که بار آن‎ها هنوز وارد گمرکات نشده، باطل است و قطعه‌سازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبت‌سفارش اقدام کنند.»

   مازیار بیگلو با اشاره مشکلات قطعه‌سازان با ترخیص گمرک و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز، اضافه کرد: «این مشکلات همچنان وجود دارد. متاسفانه درحال‌حاضر قطعه‌سازان همچنان ناچار هستند برای ترخیص مواداولیه و قطعات باقی‌مانده در گمرک، مابه‌التفاوت نرخ ارز 4200تومانی و ارز بازار ثانویه را بپردازند.» به گفته وی، مسئولیت ایجاد این مشکلات متوجه گمرک نیست. بلکه در این زمینه قانون مشکل دارد که برای تغییر شرایط، نیاز به اصلاح و تغییر قانون است. بیگلو درخصوص تاثیر این روند بر کاهش قابل‌توجه ظرفیت تولید قطعه‌سازان، تصریح کرد: «تولید روزانه خودروسازان درحال‌حاضر به‌طور میانگین 1600 تا 1700دستگاه خودرو رسیده است. درحالی که پیش از این، تولید خودروسازان بیش‌از 2800دستگاه خودرو در روز بود. بر این اساس می‌توان گفت ظرفیت تولید در این بخش حدود 40درصد کاهش یافته است.» وی با اشاره به این‎که به‌طور قطع مهم‎ترین دلیل این مساله، موانع ایجادشده در مسیر تولید قطعه‌سازان است، افزود: «مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید از گمرکات ترخیص نمی‌شود و به همین دلیل قطعه‌سازان نمی‌توانند نیاز خطوط تولید را به‌طور کامل تامین کنند.»

 درحالی که در شش‎ماهه نخست سال‌جاری آمار بیکاری در قطعه‌سازی افزایش چشمگیری داشت، حالا گفته می‌شود با پایان یافتن شهریورماه و اتمام قراردادهای سه و شش ماهه، حجم قابل‌توجهی از قراردادها تمدید نشده‌اند که این عامل به افزایش بیشتر بیکاری در این منجر شده است. دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در این رابطه با بیان اینکه در شش‌ماهه دوم امسال با موج جدید و شدید بیکاری مواجه خواهیم بود، گفت: «پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد افراد بیکارشده در قطعه‌سازی حداقل به 35

هزار نفر افزایش خواهد یافت.»

مازیار بیگلو در پایان تاکید کرد: «متاسفانه ما از ماه‌های ابتدایی امسال در این زمینه هشدار داده و اعلام کرده بودیم که اگر این روند متوقف نشود، غیر از زیان غیرقابل‌جبرانی که در صنعت و اقتصاد کشور بر جای خواهد گذاشت، می‌تواند به ایجاد آسیب‌های جدی اجتماعی و فرهنگی نیز منجر شود.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

https://twitter.com/autopartpress

بانک‌ها سقف تسهیلات تولیدکنندگان را افزایش نمی دهند

اتوپارت پرس: لنت های تقلبی به دلیل فرصت طلبی سودجویی فرصت طلبان از نابسامانی بازار و کمبود کالا به بازار عرضه می شود و ربطی به تولیدکنندگان معتبر داخلی ندارد.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ، با اشاره به تعهد تولیدکنندگان برای تامین نیاز بازار لنت در کشور گفت: «تولیدکنندگان لنت ترمز به دولت تعهد دادند چنانچه ارز آنها تامین و بوروکراسی های اداری کاسته شود کل نیاز بازار را تامین خواهند کرد. ضمن اینکه با توجه به رشد بی رویه نرخ ارز و افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه داخلی و خارجی و همچنین شرایط خاص سیاسی نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی به بیش از سه برابر شرایط مشابه در گذشته رسیده است. اما متأسفانه بانک‌ها نیز به هیچ عنوان سقف تسهیلات تولیدکنندگان را افزایش نمی دهند.»

بی ثباتی قیمت بازار لنت

حسین لاجوردی همچنین به تاثیر افزایش هزینه تولید بر قیمت لنت در بازار پرداخت وتاکید کرد: «عدم ثبات قیمت در نرخ ارز نیمایی و همچنین تامین مواد اولیه با چند برابر قبل موجب بی ثباتی قیمت لنت در بازار شده است هر چند قیمت در اولویت بعدی مشکلات قرار دارد و باید ابتدا موضوع کمبود کالا توسط مسئولان و وزارت صمت حل شود زیرا به هر میزان کالا تولید شود به نفع مصرف کنندگان بوده و قیمت ها کاهش خواهد یافت.»

وی همچنین با توجه به عرضه لنت های تقلبی در بازار، این مساله را ناشی از نابسامانی بازار دانست و اضافه کرد: «لنت های تقلبی به دلیل فرصت طلبی فرصت طلبان از نابسامانی بازار و کمبود کالا به بازار عرضه می شود و ربطی به تولیدکنندگان معتبر داخلی ندارد و باید سازمان استاندارد و سازمان حمایت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا با این مساله برخورد کرده و پیگیری کند هر چند این احتمال نیز وجود دارد که برخی از تولیدکنندگان فرصت طلب کالاهای قاچاق را به بازار عرضه کنند اما بعید است تولیدکننده ای که تحت پوشش سازمان استاندارد است دست به چنین کاری بزند.»

رئیس انجمن لنت ترمز در پایان با اشاره به فعالیت 45 کارخانه تولیدی لنت در کشوراظهار کرد: «وضع کنونی و مشکلات ایجاد شده در ماه های اخیر موجب تعطیلی واحدهای تولیدی لنت در کشور نشده است و هم اکنون 45 کارخانه تولیدی لنت ترمز در کشور فعال هستند اما در مذاکرات و جلساتی که با دولت داشته ایم خواسته ایم که تمام واحدهایی غیر فعال و نیمه تعطیل در این سال ها را با حمایت و قدرت بخشی به آنها به چرخه تولید بازگردانند.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

https://twitter.com/autopartpress

عرضه لاستیک بدون اخذ تاییدیه مکتوب تخلف محسوب می‌شود

اتوپارت پرس: مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت اعلام کرد: «بنابر مصوبه کاگروه تنظیم بازار کلیه واردکنندگان لاستیک سنگین با ارز ۴۲۰۰ تومان موظفند به محض ترخیص کالا تاییدیه مکتوب شبکه توزیع لاستیک را ازدفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار دریافت کنند.»

محمدرضا کلامی افزود: «عرضه لاستیک بدون اخذ تاییدیه مکتوب دفتر یاد شده تخلف محسوب شده و برابر ضوابط و مقررات قانون تعزیرات حکومتی و قانون مجازات اسلامی با متخلف برخورد خواهد شد.»

این تصمیم از سوی کارگروه تنظیم بازار کشور در ۶ شهریور ماه سال جاری مصوب شده است.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

https://twitter.com/autopartpress

احتمال توقف تولید لاستیک‌های باری نخی یا بایاس

اتوپارت پرس: مدیرکل بازاریابی و صادرات گروه صنعتی بارز از کاهش ظرفیت واحد تولید تایرهای نخی در گروه صنعتی بارز خبر داد و گفت: «بارز پیش‌از این روزانه 80 تن تایر نخی تولید و روانه بازار می‌کرد که به ‌دلیل افزایش قیمت مواداولیه به ‌ویژه نخ تایر، ‌دوده و کائوچو مصنوعی که هر سه در داخل کشور تولید می‌شوند، مجبور به کاهش ظرفیت خود به روزانه 60 تن شده است.»

مازیار روغنی با تاکید بر کاهش نیافتن قیمت مواداولیه توسط تامین‌کنندگان داخل اظهار کرد: «‌امکان توقف تولید تایرهای نخی در بارز و دیگر شرکت‌های تایرساز وجود دارد.»

وی افزود: «با اینکه انجمن صنعت تایر ایران درخواست افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت‌ها به ویژه در بخش تایرهای نخی را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده، متاسفانه دولت با افزایش قیمت تایر موافقت نکرده و هیچ اقدام عملی نیز برای ساماندهی و کاهش قیمت مواداولیه انجام نداده است.»

روغنی با اشاره به افزایش دوبرابری نهاده‌های اصلی تولید لاستیک‌های بایاس توسط تولیدکنندگان داخلی ادامه داد: «تایرهای بایاس برای تولید به مقدار زیادی نخ تایر نیاز دارند و قیمت این محصول ازهر کیلوگرم 23 هزارتومان به 46 هزارتومان رسیده است. دوده نیز با افزایش قیمت دوبرابری از هر کیلوگرم شش‌ هزار تومان، 10 هزارو 500 تومان شده است و تایرسازان مجبور به خرید کائوچوی مصنوعی از پتروشیمی‌های داخلی با قیمت هر کیلوگرم 12 هزارتومان هستند.»

وی درخصوص آینده تولید تایرهای نخی در گروه صنعتی بارز ادامه داد: «درصورت عدم افزایش قیمت تایر توسط دولت یا کاهش نیافتن قیمت نهاده‌های تولید تایر توسط تامین‌کننده‌های داخلی، ‌بارز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر در کشور،‌ تولید محصولات بایاس خود را متوقف خواهد کرد.»

لازم به ذکر است کاهش ظرفیت تولید تایرهای بایاس می‌تواند در آینده‌ای نزدیک کشور را با کمبود این گروه محصول روبه‌رو کند. چراکه تولید لاستیک‌های نخی در دیگر کشورها به ‌دلیل قدیمی بودن تکنولوژی ساخت سال‌هاست به شدت کاهش یافته است و درصورت کمبود این محصول در بازار،‌ امکان تامین آن به ‌واسطه واردات وجود ندارد.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

https://twitter.com/autopartpress