سلامت کامل کانتینر برای حفاظت صحیح کالاها از اهمیت زیادی برخوردار است که
این اطمینان را موسسات دارای گواهینامه های بین المللی به نمایندگی از طرف
خریداران حاصل می کنند. این گونه موسسه ها ( مانند لویدز و SGS ) وظیفه
دارند، در شرایط فنی کانتینر را بررسی کرده و حفاظت صحیح کالا قبل از
بارگیری را تأیید کنند.
« نوع بارچینی و کنترل پلمپ گمرکی » و « ضدعفونی
کانتینر جهت جلوگیری از فساد کالاهای فاسد شدنی » از مواردی است که به
هنگام بازرسی مدنظر قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که با توافق کشورهای
عضو کنفرانس بین المللی حمل و نقل کانتینرها در شهر ژنو، مقرر شد تا صلاحیت
فنی کانتینرها در طول سال های استفاده، مورد ارزیابی قرار گیرد. طبق این
توافق نامه تمامی کانتینرها اعم از استاندارد و یا غیراستاندارد باید دارای
پلاک ایمنی بوده و بر روی بدنه آن نصب باشد. براساس کنوانسیون C.S.C کنترل
پلاک ایمنی برای کشورهای عضو لازم الاجرا ، است.این مطلب برگرفته از سایت
کانتینر 40 فوت است .
گونه های تخلیه و بارگیری در پایانه کانتینری
روش های تخلیه و بارگیری و در نهایت صفافی ( چیدمان ) کانتینرها بسته به شرایط و ویژگی پایانه های مختلف کانتینری جهان تفاوت دارد.
سیستم کفی ( System-CH )، سیستم ترانس تینر و سیستم استرادل کاربر از شیوه های متداول در پایانه کانتینری برای تخلیه و بارگیری است.
در
روش سیستم کفی ، کانتینر به صورت مهار شده ( لاشینگ شده ) به همراه کفی بر
روی کشتی های Ro-Ro بارگیری و در مقصد به همان صورت با استفاده از کشنده
مخصوص در پایانه تخلیه و صفافی می شود. به هنگام تحویل به صاحب کالا نیز به
وسیله همان کفی، کانتینر تا مقصد حمل می شود.
در روش ترانس تینر ،
کانتینر با استفاده از جرثقیل ( بندر یا کشتی ) با جرثقیل ویژه کانتینری (
گانتری کرین ) در پای کشتی به کفی مخصوص بارگیری و کانتینر بارگیری شده به
کفی در محوطه با استفاده از تجهیزات ویژه ای موسوم به « ترانس تینر » صفافی
می شود. لازم به ذکر است سیستم تخلیه و بارگیری در مجتمع بندری شهید رجایی
به روش ترانس تینری است.
در روش استرادل کاربر ، کانتینر از کشتی بر
روی اسکله تخلیه می شود. سپس دستگاهی به نام استرادل کاربر، شبیه به دستگاه
ترانس تینر اما با ابعاد کوچک تر ، کانتینرهای تخلیه شده را به محوطه
کانتینری ( CV ) حمل و صفافی می کند. البته روش چیدمان سیستم استرادل کاربر
با روش ترانس تینر متفاوت است. چرا که فقط در دو طبقه امکان بارچینی وجود
دارد.
هر کدام از این روشهای یاد شده مزایا و معایبی نیز دارند که در
این میان به جهت اینکه روش ترانس تینر در مجتمع بندری شهید رجایی کاربرد
دارد به آن اشاره می شود .
مزایا :استفاده از فضای برای صفافی، سکوت در عملیات کانتینری، نظم در ثبت محل استقرار کانتینر و سوخت کم و نگهداری ارزان .
معایب :سرعت کم عملیاتی، خطر در مواقع انجام عملیات صفافی، مشکلات حمل دستگاه های تعمیراتی و قیمت بالای تجهیزات .
پنجشنبه 18 خردادماه سال 1396 ساعت 07:32 ب.ظ