دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

شهر باستانی آسپندوس در آنتالیا

تاریخ شهر آسپندوس به قرن های زیادی قبل از میلاد می رسد و شواهد نشان می دهد این شهر ار اولین شهرهای جهان با سیستم ضرب سکه بوده است. در این شهر هنوز هم آثاری از ساختمان ها و بناهای باستانی دیده می شود که محبوب گردشگران خارجی در سفر به ترکیه شده اند. اگر به سمت شمال این شهر رفتید می توانید آثار باقی مانده از قنات هایی را ببینید که آب شهر را تامین می کردند . این مطلب برگرفته از سایت هتل ریکسوس پرمیوم آنتالیا است .
آسپندوس در قرن دوم و سوم میلادی بسیار رونق گرفت و با ورود به آن هنوز هم می توان آثار و شاهکارهای معماری باقی مانده ی زیادی را دید که همگی راوی تاریخ دور و دراز این شهر هستند. این شهر علاوه بر آثار تاریخی که دارد دارای طبیعت زیبایی بوده است. جنگل های سرسبز، دشت های وسیع و حاصلخیز از زمان های دور در رونق این شهر موثر بوند. شنیدن تاریخ و فرهنگ آسپندوس نیز خالی از لطف نیست، شهری که اهالی آن از درختان برای مجمسه سازی و مبل استفاده می کردند و از طلا و نقره پرده می بافتند. امرار معاش مردم از پرورش و فروش اسب ها و استخراج نمک از دریاچه ها بوده است.
آمفی تئاتر رو باز آسپندوس در آنتالیا که روی یک تپه شیب دار ساخته شده است، یکی از بناهای تاریخی بازمانده از قرن دوم میلادی است. با تماشای معماری این بنا به سرعت به یاد دوران رومیان باستان، یونانی ها و امپراطورهای آن زمان خواهید افتاد. این آمفی تئاتر امروزه میزبان جشنواره بین المللی اپرا است.
ساخت این آمفی تئاتر داستان جالبی دارد. معمارانی که سالن تئاتر و همچنین قنات های این شهر را ساختند همگی یک هدف داشتند و آن جایزه سلطنتی بود و این جایزه، عروسی با دختر شاه اعلام شده بود. پس از اتمام ساخت قنات و آمفی تئاتر شاه آسپندوس که از هر دوی آثار خوشش آمده بود اعلام کرد دخترش را نصف می کند! و هر نصف را به ازدواج معمارها در می آورد. معمار آمفی تئاتر بر عکس معمار قنات این پیشنهاد را نپذیرفت. این از خود گذشتگی شاه را متقاعد کرد تا او را به دامادی بپذیرد.
اگر بخواهیم این بنا را از نظر معماری بررسی کنیم باید بگوئیم انتظار یک ینای بزرگ نیم دایره را داشته باشید که توسط دو راهروی پله دار و شیبدار تقسیم می شود. این راه پله ها برای نشستن تماشاچی ها طراحی شده اند . در این بنا تالاری با ۵۹ طاق قوسی به چشم می خورد. این آمفی تئاتر مانند بیشتر آمفی تئاترهای بازمانده از زمان رومیان دارای جایگاه های ویژه ای برای امپراطور و خاندان او هستند.
صندلی های جلو مختص سناتورها و قاضی ها بوده است و افراد معروف شهر در ردیف دوم می نشتند.



نگاهی دقیق تر به مناطق بلک، لارا و کمر

آنتالیا، سالیانه با حجم عظیمی از گردشگران رو به رو خواهد شد که البته حضور این تعداد گردشگر به آنتالیا بی دلیل نبوده است. در این شهر از هتل ها و رستوران های لوکس گرفته تا سواحل و تفریحات متنوع را خواهید یافت، که سفری خاطره انگیز را برای شما می سازند. این مطلب برگرفته از سایت هتل ریکسوس پرمیوم آنتالیا است .
منطقه کمر آنتالیا
این شهر دارای هتل های مجلل ، رستوران ها ، کافه های متعدد ، سواحل زیبا ، ویرانه های تاریخی و بازارهای جالبی هست .
گشت با کشتی از بهترین تفریحات کمر آنتالیا ست که فرصتی برای لذت از مناظر زیبا، شنا کردن در آب زلال دریا و همچنین لحظات خاص برای کسانی که علاقه مند به غواصی در آبهای زیبای مدیترانه هستند فراهم می کند.
در قسمت شمالی تفریحگاهها پله کانهائی وجود دارد که مستقیماً به ساحل متصل هستند. ساحل منطقه کمر ساحلی با پرچم آبی است. پرچم آبی از سوی اتحادیه اروپا اعطا گردیده و درمعنای لغوی برای مناطقی که دارای سواحل پاک و تمیز هستند ، استفاده میگردد.
منطقه بلک آنتالیا
منطقه بلک آنتالیا دارای بهترین و گرانترین هتل ها موجود آنتالیا می باشند که به صورت کلی می توان گفت لوکس ترین هتل ها در شهر بِلک واقع شده اند در این منطقه بیش از ۹۹% هتل ها ۵ ستاره هستند.
زمین های گلف بسیاری در این منطقه وجود دارد .
ورزش های آبی جزئی از جذابیت های این منطقه هستند که باعث شده این نقطه از ترکیه را به بهترین مکان برای توریسم از جهت زیبائی و سلامتی مبدل سازد.
منطقه لارا آنتالیا
نزدیکترین منطقه تفریحی و گردشی به آنتالیا منطقه لارا می باشد که فقط با ۶ کیلومتر فاصله در شرق شهر آنتالیا واقع گردیده است و دارای سواحل شنی و سنگریزه ای می باشد.
منطقه لارا نزدیک به مراکز خرید آنتالیاست بسیاری از هتل های ۵ ستاره جدید آنتالیا در منطقه لارا ساخته شده اند ، این منطقه نزدیک ترین منطقه به فرودگاه آنتالیاست. از تفریحات آنتالیا ، ساحل لاراست . ساحل لارا، که یکی از پرطرفدارترین سواحل آنتالیا ست
تفریحات آنتالیا
•    پارک آبی دیدمان آنتالیا
•    چتربازی در آنتالیا
•    تور ترمسوس و غار کارائین آنتالیا

چگونه در آنتالیا، سفری ایده آل را تجربه کنیم؟

با انتخاب تور مناسب و سفر به آنتالیا، یک تعطیلات بیادماندنی در کنار دریا را با هتل هایی لوکس و پرواز ارزان قیمت تجربه کنید.شهر آنتالیا در سواحل جنوبی ترکیه قرار گرفته است و دریای مدیترانه در چند قدمی شما  قرار دارد . آب و هوای فوق العاده و موج های بینظیر ، آنتالیا را به بزرگترین اقامتگاه ساحلی بدل ساخته است. این مطلب برگرفته از سایت هتل ریکسوس پرمیوم آنتالیا است .
سواحل آنتالیا
سواحل آنتالیا یکی از بهترین سواحل دنیا هستند که در تور آنتالیا از آن لذت خواهید برد و به لطف جمعیت این منطقه برای هر کسی در اینجا یک ساحل وجود دارد . اگر به دنبال سواحل آرام و آفتاب گرفتن با فراغ بال هستید ، ساحل Konyaalti و Olympos برایتان ایده ال است . konyaalti دسترسی راحتی دارد و خیلی از دوستداران تعطیلات در مدت سفر خود به ترکیه مرتباً به این تور می روند . این ساحل در کنار پارک ملی جنگلی قرار گرفته است ، منطقه ای حفاظت شده با مناظر فوق العاده زیبا .
ساحل lara پرطرفدارترین ساحل در منطقه است و هر ساله عده زیادی از آفتاب دوستان سراسر جهان به سمت این سواحل، پرواز می کنند . ساحل دارای طیف وسیعی از فعالیتهای مختلف است . اگر بخواهید می توانید در آنجا قدم بزنید و از صدها تخت و سایه بانی که در آنجا وجود دارد، یکی را اجاره کنید. به راحتی تمام روز را به صدای دریا گوش کنید و از آن لذت ببرید.
آنتالیا با اماکنی فوق العاده برای غذا خوردن
آنتالیا یک ترکیب عالی از اماکن مختلف برای غذا خوردن دارد . شما می توانید جاهایی را پیدا کنید که برای شام خوردن هر شب به آنجا بروید . Arma یک رستوران خاص با غذاهای دریایی است که امکان امتحان کردن انواع مختلف بشقاب های دریای را به شما می دهد . برای داشتن تجربه ای بهتر از حال و هوای ترکیه، می توانید از Yemenli بازدید کنید . آنجا شما می توانید در داخل رستوران و یا در فضای بیرون بنشینید و از میان انواع غذاهای ترکی که باعث معروفیت این رستوران شده اند یکی را انتخاب کنید .
اماکنی که در آنتالیا نباید از دست دهید
حومه آنتالیا دارای دیدنی های بسیاری است و ارزش این را دارد که یک ماشین اجاره کنید و یا با اتوبوس از شهر خارج شوید تا چیزهای بیشتری را کشف کنید . آبشارهای Duden تقریباً در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی آنتالیا واقع شده اند . این آبشارهای طبیعی به وجود آمده در دل طبیعت ، در یک جنگل بارانی سرسبز ، دور از انتظار نیستند. با بالا رفتن از تپه ها،Pamukkale  را خواهید دید ، مجموعه ای از چشمه های آب گرم که در دل کوه همانند پله های سنگی بزرگی به نظر می رسند .
برای سفری خشک تر می توانید سری به مسجد Yivilminare بزنید ، یک ساختمان قدیمی و زیبا که مشرف به کوه های محلی و دریای آبی است و برای گرفتن عکسی خاطره انگیز، ایده آل است.


تفریح و خرید درآنتالیا و کوش‌آداسی

اول تفریح و آرامش، بعد خرید و تاریخ
اگر انگیزه اصلی شما از سفر، تفریح و رسیدن به آرامش است، شهرهای آنتالیا و کوش‌آداسی هر دو گزینه‌های مناسبی هستند؛ البته در صورتی‌که بیشتر قصد تفریح و در کنار آن کمی هم خرید دارید بهتر است به آنتالیا بروید و اگر می‌خواهید چند روزی را فقط استراحت کنید و به آرامش برسید، کوش‌آداسی انتخاب بهتری برای شماست.معمولا کسانی که به شهر آنتالیا سفر می‌کنند کمتر از استانبول قصد خرید دارند اما به هر حال مراکز خرید خوبی در این شهر ساخته‌ شده‌اند و ایرانیان معمولا از مراجعه به آنها صرف نظر نمی‌کنند. به همین دلیل بیشتر هموطنان ما تمایل دارند در مرکز شهر و در نزدیکی مراکز خرید هتل بگیرند.آنتالیا شهری با قدمت تاریخی طولانی است و آثاری از دوره‌های مختلف در آن وجود دارد اما متاسفانه تعداد کمی از مسافران ایرانی به بازدید این آثار می‌روند. اگر به این شهر سفر کردید، دیدن آثار زیبای تاریخی آن را فراموش نکنید.خطوط هوایی ایرانی پرواز مستقیم به آنتالیا ندارند و اگر این خطوط را برای سفر انتخاب کردید، ابتدا در فرودگاهی در نزدیکی این شهر از هواپیما پیاده و سپس با اتوبوس به آنتالیا ترانسفر می‌شوید. در صورت تمایل می‌توانید با پروازهای ترک به صورت مستقیم به آنتالیا سفر کنید. البته هواپیماهای این خطوط نیز برای سوخت‌گیری، مدت کوتاهی را در فرودگاه شهر دیگری توقف می‌کنند. این مطلب برگرفته از سایت تور کوش آداسی تابستان 96 است .
کوش‌آداسی، شهر کوچکی است و خرید در آن به دلیل قیمت زیاد و تنوع کم اجناس، توجیه چندانی ندارد. در اطراف این شهر نیز آثار تاریخی زیبایی را می‌توان دید.
کوش‌آداسی در نزدیکی شهر ازمیر واقع شده است. پرواز مستقیم از ایران به این شهر وجود ندارد و در صورت تمایل برای سفر به کوش‌آداسی باید ابتدا به ازمیر بروید و از آنجا با اتوبوس به این شهر منتقل می‌شوید.
بیشتر روزهای سال در این دو شهر آفتابی است. به ویژه در آنتالیا، بافت فرهنگی و جمعیتی در فصل‌های گرم و سرد تفاوت می‌کنند چرا که این شهر در فصل‌های گرم پذیرای گردشگران بیشتری است. گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد آنتالیاست.
بافت بومی خود آنتالیا در زمستان بیشتر دیده می‌شوند؛ مردمان این شهر زندگی روستایی و سنتی‌ای دارند و از جمله منابع مهم کسب درآمد و امرار معاش آنها کشاورزی است.
با چشم باز به سفر بروید
•    در یک حالت نادر، هتل‌های این دو شهر بسته کامل صبحانه، ناهار و شام را به مسافران ارئه می‌کنند در حالی که در بیشتر هتل‌های جهان تنها صبحانه روی رزور هتل قرار دارد.
•    اجناس موجود در بازارهای آنتالیا نسبت به استانبول تا حدودی قیمت بیشتر و تنوع بسیار کمتری دارند. البته در برخی بازه‌های زمانی نیز جشنواره‌های حراج در این شهر برگزار می‌شوند که قیمت‌ها را مناسب‌تر می‌کنند. در مراکز خرید بزرگ و فروشگاه‌های متعلق به برندهای شناخته شده، امکان چانه‌زنی و گرفتن تخفیف وجود ندارد اما در بازارهای روزی که مردم بومی با مجوز مسئولان دولتی برگزار می‌کنند، می‌توانید چانه بزنید. در این بازارها صنایع دستی زیبایی عرضه می‌شوند.
 در آنتالیا و کوش‌آداسی برخلاف استانبول، سواحل خاصی برای استفاده گردشگران وجود دارد. به همین دلیل اگر علاقه‌مند به شنا و حضور در ساحل هستید یکی از این دو شهر را انتخاب کنید. سواحل موجود در آنتالیا متعلق به دریای مدیترانه هستند و سواحل کوشی‌آداسی در کنار دریای اژه قرار دارند. دریای مدیترانه، آب سبک‌تری نسبت به اژه دارد و از زیبایی و شهرت بیشتری نیز برخوردار است به همین دلیل بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.
•    پکیج‌های سفر به آنتالیا یا کوش‌آداسی معمولا یک هفته‌ای تعریف می‌شوند.



قصه توماس کوک، پدر گردشگری مدرن 2

تورهای دور دنیا
پس از موفقیت در اروپا، توماس در سال ۱۸۶۵ یک سفر اکتشافی به آمریکای شمالی که شامل تورهایی با ۴۰۰۰ مایل جابجایی ریلی می شد، را راه اندازی کرد. چهار سال بعد در سال ۱۸۶۹ او دو کشتی بخار به مقصد نیل اجاره کرد. اوج موفقیت کسب و کار او در سپتامبر ۱۸۷۲ در سن ۶۳ سالگی اتفاق افتاد، زمانی که به یک تور ۸ ماهه به سرتاسر دنیا رفت. او آرزو داشت یک سفر از مصر به چین برود و این جز با بازگشایی کانال سوئز و تکمیل شبکه ریلی ساحل غربی و شرقی آمریکا میسر نبود.توماس و گروه کوچکش با کشتی بخار از اقیانوس اطلس گذشتند و به آمریکا رسیدند و با قطار از نیویورک به سانفرانسیسکو رفتند. آنها با کشتی پاسیفیک به ژاپن و از دریای اینلند به چین رفتند و سپس از سنگاپور و هند بازدید کردند. آنها با عبور از اقیانوس هند و دریای سرخ از بمبئی به قاهره رفتند و بیشتر اعضای گروه از آنجا به لندن بازگشتند. اما توماس خودش به تنهایی به مصر، فلسطین، ترکیه، یونان، ایتالیا و فرانسه سفر کرد و پس از ۲۲۲ روز به خانه برگشت. این تورهای دور دنیا به یک رویداد سالانه تبدیل شد و بلیط های زیادی برای گردشگران مستقل صادر شد که بعضی از آنها به جای چین و ژاپن به استرالیا و نیوزلند می رفتند. این مطلب برگرفته از سایت تور کوش آداسی تابستان 96 است .
جان میسون کوک
در حالیکه توماس مشغول سفر به دور دنیا بود، پسرش جان میسون کوک، دفتر مرکزی شرکت را با موفقیت به لادگیت سیرکس لندن منتقل کرد. البته پدر و پسر در مورد جنبه های خاصی از این پروژه اختلاف نظر داشتند و در سال ۱۸۷۸ شراکت آنها به پایان رسید. جان نسبت به توماس تاجر بهتری بود و قصد داشت شرکت را به لحاظ بین المللی گسترش دهد. در عصری که ارتباطات تلگرافی تازه ظهور پیدا کرده بود و خبری از تلفن و فکس نبود، این کار بسیار سختی بود.
جان نسخه خارجی سیاح (The Excursionist)، روزنامه ای که پدرش برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ چاپ کرده بود را برای اطلاع رسانی خدمات مسافرتی خود به مشتریان در کشورهای فرانسه، آلمان، هند، استرالیا، آمریکا و شرق دور منتشر کرد. او پیوسته مکاتباتی را با دفاترشان در خارج انجام می داد که اگر شکایت و یا مشکلاتی وجود داشته باشد، به آنها رسیدگی کند.
فرانک، ارنست و برت
توماس و جان میسون کوک، هر دو در سال های آخر قرن نوزدهم فوت کردند و این کسب و کار را برای سه پسر جان به نام های فرانک هنری، ارنست ادوارد و توماس آلبرت (برت) به ارث گذاشتند. ربع اول قرن بیستم مصادف بود با ظهور تورهای ورزش های زمستانی، تور با خودروهای شخصی و سفرهای هوایی تجاری و شرکت توماس کوک و پسران با استفاده از این فرصت ها توانستند جای خود را در بازار جهانی سفر تثبیت کنند.شرکت توماس کوک و پسران با مسئولیت محدود در سال ۱۹۲۴ تاسیس و در سال ۱۹۲۶ دفتر مرکزی آن از لادگیت سیرکس به خیابان برکلی (خیابان مرکزی و اشرافی لندن) منتقل شد. برت در سال ۱۹۱۴ درگذشت و فرانک و ارنست در سال ۱۹۲۸ طی اقدام غیر منتظره ای کسب و کار خود را به شرکت بین المللی بلژیکی واگن لیتس، مجری اکثر قطارهای لوکس اروپایی که جای خواب دارند، فروختند.
از واگن لیتس تا شرکت حمل و نقل ریلی بریتانیا
بعد از جنگ جهانی دوم، دفتر مرکزی واگن لیتس در پاریس توسط نیروهای اشغالگر مصادره شد، و دارایی های بریتانیایی کوک توسط دولت بریتانیا باز پس گرفته شد. برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت در صدمین سال فعالیت خود، توماس کوک و پسران به ۴ شرکت حمل و نقل ریلی بریتانیایی فروخته شد و در سال ۱۹۴۸ بخشی از شرکت حمل و نقل ریلی بریتانیا شد.
دهه پنجاه و شصت
شرکت توماس کوک و پسران سود زیادی از افزایش چشمگیر سفرهای تفریحی بعد از جنگ جهانی کسب کرد؛ در سال ۱۹۵۰ یک میلیون بریتانیایی با توماس کوک سفر کردند. شرکت، خدمات ویژه ای به مسافران تجاری ارائه داد و کمپ تفریحی خود در پرستاتین ولز را بازسازی کرد. با وجود اینکه کوک جایگاه خود را به عنوان بزرگترین و موفق ترین شرکت در صنعت سفر حفظ کرد، اما برای رقابت با شرکت هایی که پکیج های ارزان ارائه می دادند با چالش هایی مواجه شد. در سال ۱۹۶۵ سود خالص شرکت برای اولین بار از مرز یک میلیون پوند گذشت اما رقبای جوان، او را پیوسته به چالش می کشیدند.
خصوصی سازی مجدد
در سال ۱۹۷۲ توماس کوک از مالکیت دولت در آمد و توسط کنسرسیوم بانک میدلند، تراست هاوس فورت و شرکت اتومبیل خریداری شد. تغییرات بنیادینی انجام شد و یک لوگوی جدید و استاندارد (عبارت توماس کوک در میان شعله های قرمز) معرفی شد. توماس کوک از رکود دهه هفتاد که منجر به ورشکستی چندین شرکت مسافرتی شد، جان سالم به در برد و با ارائه برنامه های ضمانتی و جبران هزینه در سال ۱۹۷۴ شهرت خود را ارتقا داد.در دهه ۸۰، توماس کوک بر روی سفرهای طولانی تمرکز کرد و در سال ۱۹۸۲ رانکین کان را خرید و در سال ۱۹۸۸ از بازار پکیج های کوتاه مدت بیرون آمد (بازاری که توماس کوک در سال ۱۹۹۶ پس از خرید سان وورد به قدرت به آن بازگشت). در بین سال های ۱۹۸۵ و ۱۹۹۰، توماس کوک شبکه فروشگاه های بزرگ خود را با خرید خرده فروشی های زنجیره ای فریمز، بلواسکای و فورکورنرز گسترش داد.در سال ۱۹۹۲ شرکت توسط وست ال بی (WestLB) سومین بانک بزرگ آلمان و LTU بزرگترین خط هوایی چارتر آلمان خریداری شد و در ۳ سال بعد، به تملک اختصاصی وست ال بی در آمد. توماس کوک سان ورد، تایم آف و فلایینگ کالرز را تملک کرد و با کارلوسن لژر و خطوط هوایی JMC شریک شد.
قرن ۲۱، قلب آفتابی
در مارس ۲۰۰۱، توماس کوک با فروش خدمات جهانی و مالی خود به تراولکس، توسط Touristic AG C&N بزرگترین شرکت مسافرتی آلمان خریداری شد و در طول یک ماه نامش به Thomas Cook AG تغییر یافت و لوگو و برند جدیدی را معرفی کرد. در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۷ توماس کوک و MyTravel Group plc با هم ترکیب شدند و Thomas Cook Group plc را تاسیس کردند.در اکتبر ۲۰۱۱ توماس کوک بزرگترین شبکه خرده فروشی سفر را با برپایی ۱۲۰۰ فروشگاه، راه اندازی کرد و در اول اکتبر ۲۰۱۳ توماس کوک به طور رسمی یک برند واحد را به دنیا معرفی کرد. «قلب آفتابی» و «!Let’s go” بخش مهمی از برنامه های آینده توماس کوک می باشد.
توماس کوک امروزی
در حال حاضر Thomas Cook Group plc یکی از بزرگترین گروه های پیشرو در سفر تفریحی در دنیا می باشد که سالانه بیش از ۹ میلیارد پوند فروش و بیش از ۲۰ میلیون مشتری دارد. ۲۷۰۰۰ نفر در ۱۷ کشور برای توماس کوک کار می کنند و در حوزه تخصصی اش، رتبه اول را دارد. چشم انداز توماس کوک «ارائه تجارب سفارشی و منحصر به فرد گردشگری با استفاده از فناوری های پیشرفته و ایجاد ارتباط نزدیک با مشتری» است.
خلاقیت های بی همتای توماس کوک از سال ۱۸۴۱ آغاز شد و پیوسته ادامه داشت و این بود که آن را از رقبا متمایز می کرد. نوآوری، گذشته توماس کوک را شکل داده است و آینده او را نیز شکل خواهد داد.



قصه توماس کوک، پدر گردشگری مدرن

کسی که ۲۰ مایل از خانه اش دور نمی شد، دنیا را فتح کرد
آیا توماس کوک را می شناسید؟ آیا می دانید او در تاریخ سفر چه نقشی ایفا کرده است؟ شاید اسمش را شنیده باشید. اما احتمالاً شناخت کاملی نسبت به این شخص که بخش مهمی از تاریخ سفر را به دوش می کشد ندارید. توماس کوک انسان پر اشتیاقی بود که در یک خانواده طبقه کارگر متولد شد. او ۶ روز در هفته کار می کرد و هرگز بیش از ۲۰ مایل از خانه شان دور نمی شد. او با سخت کوشی بسیار زیاد و عزم و اراده مستحکم سرانجام بزرگ ترین شرکت مسافرتی دنیا را خلق کرد. این مطلب برگرفته از سایت تور کوش آداسی تابستان 96 است .
توماس کوک (Thomas Cook) مشهورترین نام در صنعت سفر می باشد، و این صنعت همیشه از این مرد الهام گرفته است. او بنیانگذار آژانس مسافرتی توماس کوک و پسران است و در ۲۲ نوامبر ۱۸۰۸ در ملبورن انگلستان به دنیا آمد. والدین او جان و الیزابت کوک نام داشتند. آنها اسم اولین فرزند خود را به نام پدر الیزابت (توماس پرکینز) گذاشتند. وقتی توماس فقط سه سال داشت، پدرش فوت کرد، و مادرش در همان سال با مرد دیگری ازدواج کرد.توماس در سن ۱۰ سالگی، با دریافت ۶ پنی در هفته، دستیار یک باغدار محلی و در ۱۴ سالگی شاگرد یک کابینت ساز به نام جان پگ شد و ۵ سال با او کار کرد.او عضو یک کلیسا شد و به نهضت مخالفت با مصرف الکل پیوست. در فوریه ۱۸۲۶، کوک یک کشیش شد و با توزیع رساله هایی به تبلیغ دین مسیحیت پرداخت، و گهگاهی نیز برای گذران زندگی کابینت سازی می کرد. بعد از فعالیت پاره وقت به عنوان مبلغ مسیحیت، او در سال ۱۸۲۸ سرپرست کلیسای پروتستان شد.در سال ۱۸۳۲ کوک به خیابان آدم و حوا در شهر هاربورگ نقل مکان کرد. او به عنوان عضوی از جنبش مخالفت با مصرف الکل، مراسم و گردهمایی های آنها را مدیریت و سازماندهی می کرد.در سوم مارچ ۱۸۳۳، کوک با مارین ماسون ازدواج کرد و تنها فرزند آنها جان ماسون کوک، در ۱۳ ژانویه ۱۸۳۴ متولد شد. توماس کوک در سال های آخر عمر خود نابینا شد و در ۱۸ جولای ۱۸۹۲ درگذشت.
نقطه عطفی در تاریخ سفر
در ۹ ژوئن ۱۸۴۱ توماس کوک برای شرکت در یک همایش از خانه خود در هاربورگ به لستر رفت. در مسیر راه ناگهان به ذهنش رسید که از قابلیت های راه آهن و قطار می تواند در اشاعه نهضت مخالفت با مصرف الکل استفاده کند.
توماس کوک در همایش پیشنهاد داد که یک قطار مخصوص برای جابجایی اعضای نهضت مخالفت با مصرف الکل از لستر به لافبورو به منظور شرکت در همایشی که قرار بود ۴ هفته بعد برگزار شود، بگذارند. از این پیشنهاد بسیار استقبال شد و کوک هماهنگی های لازم را با شرکت راه آهن میدلند انجام داد و در ۵ جولای ۱۸۴۱ حدود ۵۰۰ مسافر با پرداخت ۱ شیلینگ مسیر ۱۲ مایلی لستر به لافبورو را طی کردند. این روز نقطه عطفی در تاریخ سفر به حساب می آید.
تورهای آغازین
توماس در ۳ تابستان بعدی سفرهای منظمی را بین لستر، ناتینگهام، دربی و بیرمگام برای اعضای نهضت مخالفت با مصرف الکل سازماندهی کرد. در این مدت هزاران نفر سفر ریلی را برای اولین بار تجربه کردند، و توماس با این کار پایه های کسب و کار آینده خود را بنیان نهاد. او برای انجام این کار هیچ انگیزه درآمدزایی نداشت.اولین فعالیت تجاری توماس کوک در تابستان ۱۸۵۴ با سازماندهی یک تور به مقصد لیورپول آغاز شد. این یک پروژه بلندپروازانه بود و توانست به خوبی از پس آن برآید. قیمت بلیط ها ارزان بود (۱۵ شیلینگ برای درجه یک و ۱۰ شیلینگ برای درجه دو) و توماس مسیر را بررسی و یک کتابچه راهنمای ۶۰ صفحه ای که پایه و اساس برورشورهای مسافرتی امروزی شد، را طراحی کرد.
نمایشگاه بزرگ لندن
در پایان سال ۱۸۵۰، پس از اجرای سفرهایی به مقصد ولز، اسکاتلند و ایرلند او به فکر سازماندهی سفر به دیگر کشورهای اروپایی، آمریکا و سرزمین های مقدس افتاد. اما در سال ۱۸۵۱، سر جوزف پاکستون معمار کریستال پالاس، توماس را وادار کرد که خود را وقف آوردن کارکنان ورکشایر و میدلند به نمایشگاه بزرگ لندن کند. او با اشتیاق و بدون گذرندان حتی یک شب در خانه، این کار را به خوبی انجام داد، او حتی یک روزنامه به نام پیک نمایشگاه کوک برای تبلیغ تورهایش منتشر کرد. در پایان فصل، توماس ۱۵۰۰۰۰ نفر را به لندن برد و آخرین قطارهایش به مقصد نمایشگاه، ۳۰۰۰ کودک را از لستر، ناتینگهام و دربی به لندن منتقل کرد.
سفرهای اروپا
توماس کسب و کارش را در بریتانیا گسترش داد، اما او برای توسعه در اروپا نیز مصمم بود. در سال ۱۸۵۵ برای اولین بار یک نمایشگاه بین المللی در پاریس برگزار می شد؛ توماس از این فرصت استفاده کرد و مسافران را از راه آبی هارویچ- آنتورپ به فرانسه برد و این پایه ای بود برای تورهای چرخشی سرتاسر اروپا.توماس در ژوئن ۱۸۶۳ برای اولین بار از سوئیس بازدید کرد. اگرچه این تور آغازین، چیزی فراتر از یک سفر جهت آشنایی بود و یک گروه ۶۰ نفره توماس را همراهی می کردند. در میان این گردشگران پیشرو، زن جوانی به نام جمیما مورل، تمامی رویدادهای این سفر را ثبت کرد. نوشته های او به عنوان یک منبع تاریخی در آرشیو شرکت توماس کوک نگهداری می شود. توماس در سال ۱۸۶۳ سفرهای بیشتری را به مقصد قاره اروپا سازماندهی کرد، و تا پایان فصل، او حدود ۲۰۰۰ گردشگر را به پاریس برد که از این تعداد ۵۰۰ نفر از سوئیس بازدید کردند. با همکاری شرکت های حمل و نقل ریلی پاریس، لیون و مدیترانه، توماس بلیط های رفت و برگشتی را بین پاریس و آلپ سازماندهی کرد. اولین تور ایتالیایی در تابستان ۱۸۶۴ با دو گروه بزرگ اجرا شد؛ گروه اول به فلورانس و بخش هایی از مرکز ایتالیا و گروه دوم به رم و ناپل فرستاده شدند.
کوپن های هتل و حواله ها ی اعتباری
مسافران توماس به مقاصد سوئیس و ایتالیا از طبقه متوسط رو به رشد بودند و انتظار اقامتگاه های بهتری نسبت به مشتریان طبقه کارگر داشتند. در نتیجه او شروع به مذاکره با هتلداران برای ارائه اتاق و وعده غذایی با قیمت مناسب کرد. دوستی او با هتلداران، به کسب و کارش بسیار کمک کرد، و او را قادر ساخت که دو سیستم مسافرتی مهم را ابداع کند: اولی کوپن هتل (hotel coupon) بود که در سال ۱۸۶۸ از آن رونمایی شد، که با استفاده از آن مسافران می توانستند به جای پول، هزینه هتل و وعده غذایی را پرداخت کنند، سیستم دوم حواله اعتباری (circular note) بود که برای اولین بار در ۱۸۷۴ صادر شد و در واقع نمونه اولیه چک های مسافرتی بود، و گردشگران می توانستند با این رسیدی که توسط توماس کوک صادر می شد، ارز محلی را مبادله کنند.