در این قسمت از آموزش برنامه نویسی اندروید و طراحی اپلیکیشن موبایل
میخواهیم به سراغ معرفی عناصر برنامه نویسی اندروید و کامل کردن کدهای
برنامه ی جلسه قبل میپردازیم. امید است پس از پایان آموزش بتوانید برنامه
موبایل (اپلیکیشن اندروید) را ایجاد کنید. باما همراه باشید...
در
پوشه ی res – layout اکنیویتی که با پسوند .xml ساخته شده را باز
میکنیم.در این کلاس عناصر مختلفی را میبینیم که در پالت سمت چپ برنامه
موجود هستند. و در قسمت اصلی اکتیویتی نمای گرافیکی ) UI برنامه را مشاهده
میکنیم. (
کار اصلی ما با قسمت Widgets و قسمت Text Fields است. در قسمت Widgets عناصر مختلف از جمله:
Textview – button – imageview – checkbox – radioButton و...
را مشاهده میکنیم.همچنین در قسمت text fields :
و ... را میبینیم. Plain Text – Password – email – phone
هر
کدام از ابزارهای این قسمت را میتوانیم از طریق drag کردن به محیط برنامه
مان بکشانیم و در محل مورد نظر قرار دهیم. بطور مثال برای استفاده از یک
باکس برای وارد کردن ایمیل از عنصر TextView استفاده میکنیم. برای وارد
کردن پسوورد از عنصر Password در قسمت Text Fields استفاده میکنیم.با
استفاده از این بخش میتوانیم واسط گرافیکی برنامه مان را طراحی کرده تا به
طور خودکار کدهای مربوط به هر بخش در فایل .java ساخته شوند. با وارد کردن
عنصر Button یک دکمه وارد صفحه میشود که میتوانیم متن درونش را تغییر دهیم
و یا سایزش را به طور دلخواه تغییر دهیم. در این بخش دو عنصر text یکی از
نوع ایمیل و دیگری از نوع پسوورد تعریف شده اند و یک button به عنوان
دکمه ی ورود زیر این دو عنصر وارد شده است. در قسمت properties هر عنصر در
سمت چپ می توان نام ، id ، سایز و رنگ آن و... را تغییر داد. در قسمت
تنظیمات بالای برنامه امکاناتی خوب نظیر مشاهده ی برنامه در انواع دیوایس
ها و موبایل ها وجود دارد که به کمک آن میتوان برنامه ی خود را در تمام
موبایل ها مشاهده کرد. در برنامه ی فوق فرم ورودی ساخته شد که کاربر پس از
وارد کردن اطلاعات خود از جمله ایمیل و پسوورد میتواند با کلیک کردن بر روی
دکمه ی Sign In به پنل کاربری خود وارد شود.
شنبه 11 دیماه سال 1395 ساعت 03:58 ب.ظ