دلایل اهمیت اپلیکیشنهای موبایل
این روزها همه در مورد
اپلیکیشنهای موبایل صحبت میکنند. از همین حالا میتوان به سادگی و با
قطعیت بالایی پیش بینی کنیم که در آینده نزدیک تعداد زیادی از کسب و کارها و
مشاغل کوچک و بزرگ به ابزارها و دستگاه های همراه وابسته خواهند شد. شما
هم به این موضوع علاقمند میشوید و سراغ ساخت اپلیکیشن موبایلتان میروید.
مقدار زیادی وقت و هزینه صرف آن میکنید اما در نهایت اپلیکیشن شما چیزی
نمیشود که از ابتدا تصورش را داشتید. هر چند از عهده کارهای مورد نظرتان
برمیآید، اما میبینید که کسی از آن استفاده نمیکند. در واقع این به این
معنی است که اپلیکیشن شما در عمل کار نمیکند. اما چه مشکلی وجود دارد که
نتیجه کار با موفقیت مواجه نمیشود؟
دانستن قوانین موفقیت
طراحی اپلیکیشن موبایل
، آینده کاری شما را مشخص میکند. مهم نیست که قرار است اپلیکیشن شما چه
کند. مهم این است که ساخت اپلیکیشن موبایل سفری است که نیاز به تجربه و
تلاش زیاد دارد. تحقیقات اخیر موسسه مشاوره SMB Group نشان میدهند که
شرکتهای کوچک و متوسط برای سال ۲۰۱۲ برنامهریزی کرده بودند تا سرمایه
قابل توجهی را صرف موبایل و تکنولوژیهای مرتبط با آن کنند. این خود به
تنهایی فرصتهای تجاری بسیار خوبی برای شرکتها و افراد فعال در دنیای
فناوری اطلاعات و ارتباطات، طراحی و توسعه نرم افزار و وبسایت بوجود آورده
و خواهد آورد. فرصتهایی مانند نیاز شرکتها به تولید برنامههای موبایل
یا اصطلاحا App، نیاز به داشتن اینترنت سریعتر و مطمئنتر، طراحی نسخه
مخصوص موبایل وب سایتها و … افراد و شرکتهای خدمات موبایل، که بتوانند
خدمات بهتر و مفید تر و ارزان تر ارائه کنند، میتوانند به کمک دیگر کسب و
کارها بروند و از این طریق درآمد خوبی کسب کنند.
بنابر
تحقیقات موسسه Nielsen، تقریبا نیمی از مردم در ایالات متحده آمریکا، تلفن
هوشمند دارند. انتقلاب موبایل، در جهان در حال وقوع است. کسب و کارهایی که
بتوانند زودتر به استفاده از این تکنولوژی برای ایجاد ارتباط بهتر، و
موثرتر با مشتریان احتمالی شان، از فواید تجاری و برتری به نسبت رقبا و
سایر شرکتها سود خواهند برد. با توجه به قبضه بازار تلفن هوشمند در ایران
توسط سامسونگ، و ارائه موبایل ها و تبلت هایی با سیستم عامل اندروید، و
همچنین علاقه شدید قشر جوان و اهل فن جامعه ایرانی به محصولات همراه اپل
مانند آیفون و آیپد، میتوان این چنین نتیجه گرفت که این روند جهانی در
کشور ما هم در حال شکل گیری است.
ساخت یک اپلیکیشن موفق و جذاب موبایل
سوال
اینجاست که برای وارد شدن به چنین بازار جدید و با چنان رشد سریعی، چه
باید کرد؟ جدای از کسب و کارهایی از قبیل موبایل فروشی یا تعمیرات موبایل
که در حال حاضر در کشور ما فراوان است، نقطه ورود موفق، و با ارزش این
بازار بزرگ، بخش نرم افزاری آن یا همان تولید App است.همانطور که میدانید،
Appهایی هستند که خود به تنهایی تبدیل به منابع درآمد سرشار برای تولید
کنندگانش شدهاند. بازیهایی مانند انگری بردز، Bebbled و Sketch Online و
ده ها بازی دیگر مثالهای قابل توجهی هستند. تعدادی دیگر از این Appهای
پرطرفدار با هدف ارائه خدماتی که از پیش وجود داشته اند، بر روی دستگاه های
موبایل تهیه شدهاند مانندFacebook messenger، Skype و The Weather
Channel و …
بخش دیگری از این Appها به عنوان ابزار کمکی و
مکمل برای انجام کارهای روزمره به صورت آنلاین یا آفلاین تولید شدهاند
مانند Adobe Reader، Quickoffice، Astro File Manager و …
در
ادامه سراغ بررسی تجربیات Xtreme Labs میرویم. شرکتی که در سال ۲۰۰۷
تاسیس شد و به شرکتهای مختلفی در سراسر جهان کمک میکند تا چطور در دنیای
محصولات موبایل به موفقیت برسند.وقتی در مورد موفقیت یک اپلیکیشن موبایل
صحبت میکنیم باید به ۳ مرحله مختلف توجه کنیم: اکتشاف، محصول و کارایی. در
زیر این سه مرحله، ۸ قانون برای ساخت و توسعه اپلیکیشن موبایل وجود دارد
که در ادامه به آنها میپردازیم.
مرحله اکتشاف:
در این مرحله به سوالات مهمی در مورد کاربرد اپلیکیشن پاسخ میدهیم و این قوانین را مد نظر داریم:
۱- یک چرخه عمر برای موفقیت اپلیکیشن مشخص کنید
ورود
به دنیای موبایل یک هوس کوتاه مدت نیست و یک تغییر دایمی به سوی دنیایی
جدید به حساب میآید. مهم است که از این زاویه به آن نگاه کنید و در درون
خود یا شرکتتان این قابلیت داخلی را به وجود بیاورید.
خطای
بزرگی است اگر دید کوتاه مدت داشته باشید. اغلب شرکتهایی که میخواهند یک
اپلیکیشن موبایل بسازند اینگونه فکر میکنند: خب ما یک اپلیکیشن موبایل
نیاز داریم. یک برنامه نویس استخدام میکنیم و اپلیکیشن آماده میشود. کار
به پایان رسید. این بزرگترین اشتباهی است که میتوان مرتکب شد که به
اپلیکیشن موبایلتان به عنوان یک پروژه کوتاه مدت نگاه کنید.
۲- به دنبال سناریوهایی باشید که به درد دنیای موبایل میخورند
در
مقابل وسوسه تبدیل وبسایتتان به اپلیکیشن موبایل مقاومت کنید. باید با
دقت انتخاب کنید که کدام فعالیتها و امکانات سایت شما برای کاربران
اپلیکیشن موبایل مناسب هستند.
اینکه نسخه دسکتاپ اپلکیشن
تان را مستقیما به موبایل تبدیل کنید اشتباه است. نگویید ما ۳۷ امکان مختلف
در نسخه دسکتاپ داریم و حالا باید این ۳۷ امکان را در اپلیکیشن موبایل
قرار دهیم.
باید مشخص کنید که سناریوهای اصلی اپلیکیشن شما
چیست؟ اگر کاربر اپلیکیشن شما در ایستگاه اتوبوس است آیا میتواند در همان
زمان کوتاه عملیاتی را با اپلیکیشن انجام بدهد؟ اینجا شرایط کاملا با زمانی
که کاربر پشت کامپیوترش نشسته متفاوت است.
۳- یک هدف تجاری شفاف داشته باشید
هر
شرکتی رشد ترافیک از سوی دستگاههای موبایل را میبینید و به همین خاطر
همه عجله دارند که کاری برای کاربران موبایل بکنند. اما هر کاری که برای
کاربر میکنید باید به تجارت خودتان هم کمک کند.
یکی از
مهمترین سوالاتی که باید در مرحله «اکتشاف» پاسخاش را پیدا کنید این است
که چطور میتوان به درآمد مالی از این اپلیکیشن رسید. آیا پاسخی برای آن
دارید؟
۴- ابزارهای اندازهگیری فراموش نشود
ابزارهای
مختلفی برای بررسی میزان کاربرد اپلیکیشن شما وجود دارد. آنقدر زیاد که
ممکن است نتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اما بهترین سیاست این است که
اطلاعاتی شفاف از میزان درآمد و دیگر آمار مهم جمعآوری کنید. اطلاعاتی
مهم مانند تعداد دانلود، تکرار استفاده از اپلیکیشن، به اشتراکگذاری،
بررسیهای کاربران و میزان معرفی اپلیکیشن شما توسط سایتها.
اینها
نشان میدهد که چقدر موفق عمل میکنید. گاهی اوقات اهداف تجاری در میان
آمار رشد اپلیکیشن گم میشود. خیلی اوقات نمیدانید که چه آماری مهم است.
اما وقتی در همان ابتدا اهداف را مشخص کرده باشید، پایش آنها سخت نخواهد
بود.
پنجشنبه 9 دیماه سال 1395 ساعت 07:17 ب.ظ