در قسمت ورودی هوای کانوپی سایلنت از یک صفحه پانچ استفاده شده است. مشکلات این صفحه به شرح ذیل میباشد.
1- صدای دیزل ژنراتور مستقیم به بیرون انتقال میابد.
2- آب به راحتی به ژنراتور نفوذ کرده و باعث خرابی دیزل ژنراتور میگردد.
3- سیم و سایر ابزار نوک تیز به راحتی وارد محفظه دیزل ژنراتور میگردد که از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک میباشد.
4- امکان استفاده از عایقهای صوتی در این سطح وجود ندارد. اگر قصد
خرید دیزل ژنراتور را دارید این سری مقالات را مطالعه کنید
نکته
دیگر این است که داکتهای ورودی هوا باید به گونه¬ای باشند که هوای ورودی
به داخل کانوپی سایلنت ابتدا از روی ژنراتور عبور کرده و سپس از روی موتور
دیزل و سپس از طرف دیگر کانوپی یعنی رادیاتور دیزل ژنراتور خارج گردد. این
روش استاندارد خنک سازی به دلیل پایین تر بودن دمای ژنراتور نسبت به موتور
دیزل انجام میشود.
علاوه بر داکتهای ورودی هوا در سمت
ژنراتور تعدادی از این داکتها با ساختار اشاره شده در بالا در طرفین و اغلب
بر روی دربهای کانوپی سایلنت تعبیه میگردند. دقت گردد که ابعاد این داکتها
باید متناسب با میزان هوای مصرفی دیزل ژنراتور محاسبه گردد. میزان Mass
Flow Rate یا همان دبی هوای مصرفی دیزل ژنراتور را میتوان با مراجعه به
اطلاعات فنی آنها به دست آورد.
3- نوارهای دور درب کانوپی سایلنت
نوار
دور کانوپی سایلنت عامل دیگر موثر بر کاهش صدای دیزل ژنراتور است. این
نوار همچون نوار دور درب خودرو عمل نموده و سبب وکیوم نمودن فضای داخلی
کانوپی سایلنت می گردد. این نوارها همچنین مانع از ورود گرد و غبار و
همچنین آب به داخل دیزل ژنراتور می گردد. البته این نوارها معمولا توسط
سازندگان استفاده می¬شود اما نکته مهم میزان کیفیت آنها می باشد. کیفیت و
میزان سیل شدن این نوارها به شدت بر میزان کاهش صدای دیزل ژنراتور موثر
است.
4- طراحی صحیح ساختار بدنه کانوپی سایلنت
در
نظر گرفتن فضای جانبی مناسب جهت تهویه و هوا دهی به دیزل ژنراتور و خنک
نمودن آن یکی دیگر از این موارد است. با توجه به اینکه ساخت شاسی دیزل
ژنراتور با عرض کم سبب کاهش میزان ورق به کار رفته در شاسی و نیز کانوپی
سایلنت میگردد متاسفانه در بسیاری موارد فاصله جانبی دیزل ژنراتور در داخل
کانوپی از دیواره ها بسیار کم میگردد. این امر سبب عدم تهویه مناسب دستگاه
میگردد.
همچنین در نظر گرفتن دربهای جانبی بزرگ جهت دسترسی
به قسمت های مختلف دیزل ژنراتور جهت سرویس های دوره-ای و یا چک نمودن دیزل
ژنراتور از جمله مواردی است که هنگام طراحی کانوپی سایلنت باید مدنظر قرار
گیرد.
5- ساخت صحیح در کنار طراحی ساختار بدنه کانوپی سایلنت
ساخت کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور به صورت ماژولار از جمله موارد پر اهمیت در این زمینه میباشد.
ماژولار بودن کانوپی سایلنت یعنی چه؟
ماژولار
بودن یعنی امکان باز و بست کامل کانوپی سایلنت بدون کوچکترین آسیبی به آن
وجود دارد. در تعمیرات اساسی دیزل ژنراتورها نیاز به باز نمودن قطعه ای از
کانوپی و یا کل آن محتمل است. لذا در اینگونه موارد به راحتی میتوان کانوپی
سایلنت را از هم باز نمود و پس از اتمام کار مجدداً اسمبل نمود.
متاسفانه
در برخی موارد دیده میشود به دلیل زمان بر بودن ساخت کانوپی ماژولار
سازندگان اکثر صفحات کانوپی را به هم جوش مینمایند. بدیهیست در اینگونه
موارد امکان باز و بست و استفاده مجدد از کانوپی سایلنت مقدور نمیباشد.
سهشنبه 7 دیماه سال 1395 ساعت 09:40 ب.ظ