تنوع سلیقه در نحوه خرید بین مصرف کنندگان امری مرسوم است. اگر شما یک
فروشنده هستید با اجتناب از چند اشتباه بسیار بزرگ، به مشتریانتان اطمینان
خاطر دهید که بخش خرید اینترنتی سایت شما چیز وحشتناکی نبوده و کار با آن
راحت و آسان است. بر اساس تحقیقی که توسط یک شرکت کارتهای اعتباری منتشر
گردید، تقریباً نیمی از صاحبان کارتهای ویزا نسبت به خرید اینترنتی،
تردیدی بیدلیل دارند. این تحقیق فاش میسازد که علیرغم سهولت و راحتی
استفاده آنلاین از کارتهای اعتباری، تقریباً حدود 40 درصد مشتریان صاحب
کارتهای ویزا، در استفاده از اینترنت برای خرید کالاها و اجناس مورد نظر
خود نوعی نگرانی و تردید دارند. متأسفانه بسیاری از صاحبان فروشگاههای
تجارت الکترونیک، به جای این که حداکثر تلاش خود را برای کاهش این
دلواپسیها و تردیدهای مشتریانشان به کار ببرند، به طور ناخواسته آتش ایجاد
شده را شعلهورتر میکنند! هر روز داستان دیگری درباره خرید کالایی از
اینترنت پخش میشود که باعث ترس و در نتیجه انصراف خریدکنندگان بعدی از
خرید اینترنتی میگردد. داستانهایی درباره کالاهایی که به مقصد
نرسیدهاند، صفحات وبی که قفل شدهاند یا از کارت اعتباری خریدار دو بار
برداشت کردهاند و فرمهای خریدی که تایید نهایی خرید ندارند. اما اگر شما
برای جلب اطمینان مشتریانتان وقت بگذارید و سایت تجارت الکترونیک خود را
از دید کاربر و نه از دید فروشنده بر پا کنید، به سادگی میتوانید این
ترسهای بیدلیل را از دل مشتریانتان بزدایید. در این مقاله ما به بررسی
هفت اشتباه مهلک که فروشندگان اینترنتی در طراحی وب سایت مرتکب آن میشوند
میپردازیم و اصرار میکنیم که پیش از آن که شرکت شما نیز به شرکت دیگری
مبدل شود که با سهلانگاری، اعتماد خریداران را درهم می شکند، برای خود
کاری بکنید.
اشتباه اول: سبدهای خرید گیج کننده
سناریو: خوب، بالاخره شما وارد یک سایت فروش اینترنتی محصولات شدهاید و
میخواهید محصول یا کالایی را به صورت Online خریداری کنید، با خوشحالی
کارتان را در گشت و گذار از میان دالانهای مجازی این بهشت Online تمام
کرده و چرخ خرید رویایی خود را از انبوهی از اجناس مختلف، که پس از صرف
وقتی زیاد با زحمت و دقت انتخاب کردهاید پر نمودهاید و آمادهاید که یک
عالمه پول خرج کرده و به یک ساعت خرید سخت پایان ببخشید.
میخواهید ببینید کلاً چه چیزهایی در سبد خود گذاشتهاید، اما یک لحظه
بایستید! ... دکمه نمایش سبد خرید کجا است؟! در حقیقت از خود میپرسید
چگونه باید به مرحله کنترل سبد خرید برسم؟ آه، خدای من! من نمیتوانم
چیزهایی را که انتخاب کردهام عوض کنم! لغو! لغو! لغو!
راه حل : سادگی! یک سایت رنگارنگ، با نمایی خیالی و خارقالعاده که موزیک
پخش میکند، رنگهای رنگین کمان را به نمایش میگذارد و لیستی طویل از
انواع و اقسام محصولات مختلف را پیش چشمان مشتری ردیف میکند، ذرهای ارزش
نخواهد داشت اگر مشتریان شما ندانند کجا باید سفارشهای خود را تکمیل
کنند.شما همچنین باید با مشکلات این کار آشنا باشید. شبکه ClickZ بیان
میدارد که 47 درصد صاحبان فروشگاههای اینترنتی اصلاً اطلاعی درباره میزان
ناتمام ماندن فرمهای خرید خود ندارند.
اشتباه دوم: پرس و جوی بیدلیل
سناریو: بازدیدکنندگان سایت شما تمایل دارند که تجربه خرید خود را به سرعت و
بدون ایجاد هرگونه وقفه بیدلیل به اتمام برسانند. حتی در سریعترین و قابل
پیمایشترین سایتها، تعداد بسیار کمی از مشتریان، وقت یا حوصله آن را
دارند که پیش از آن که اجازه خرید پیدا کنند، زندگینامه خود را تنها به
خاطر راضی کردن نیاز بی حد و حصر شما به تحقیق در مورد نحوه خرید مشتریان،
تایپ کنند. مطمئناً خودتان هم تحمل چنین چیزی را در فروشگاه محلی نزدیک
خانه خود ندارید، دارید؟
راه حل : تمپل اظهار میدارد که: هرگز سوالاتی که ارتباطی با روند خرید
ندارند از مشتری نپرسید. مشتریان دوست دارند هر چه زودتر و سریعتر خرید خود
را تمام کنند. در حقیقت اساساً به همین دلیل است که میخواهند به صورت
Online خرید کنند".
اشتباه سوم: مشکلِ پیدا کردن کالا
سناریو: شما فروشندهای هستید که در فروشگاه اینترنتی خود بیش از هر
فروشنده دیگری در کره زمین، کفش و لباس و پوشاک عرضه میکنید. انبار
کالاهای شما هم پر است از انواع و اقسام مختلف هر یک از این کالاها که
سلیقه هر خریداری را برآورده میکند. حالا که این طور است، پس حداقل این
کار را برای آنها راحت کنید! وقتی که وارد سایت این شرکت میشوید در قسمت
بالاسمت چپ آن یک کادر جستجو میبینید. این کادر جستجو، قابلیت بسیار مفیدی
به نظر میرسد. اما حقیقت این است که باید در این کادر، کُد کالا را وارد
کنید. واقعاً باید پرسید کسی که میخواهد خرید کند، از کجا باید بداند کُد
کالای مورد نظر او در این سایت چیست؟!"
راه حل : حتماً وقت گذاشته و در
طراحی سایت
خود امکان جستجویی که کارا و مفید باشد برای بازدیدکنندگانتان فراهم کنید.
محصولات خود را گروهبندی کنید و به نحوی این کار را انجام دهید که
مشتریان شما نیز این گروهبندیها را به راحتی بفهمند (از دید مشتریان به
این قضیه نگاه کنید نه از دید خودتان). همچنین اطمینان حاصل کنید که سایت
شما در موتورهای جستجوی معروف ثبت شده باشد تا خریداران شما بتوانند از
طریق موتورهای جستجوی خارجی نیز، کالاهای شما را در اینترنت پیدا کنند.
اشتباه چهارم: پیمایش با دردسر
سناریو: به صحنه ماجرا توجه کنید: شما با خوشحالی در حال گشت و گذار در یک
سایت ایترنتی هستید که یک دفعه متوجه میشوید بهجای کلیک بر روی لینک صفحه
کارت تلفن اینترنتی، بر روی
لینک صفحه کارت تلفن کلیک کردهاید. میگویید. خوب. اشکالی ندارد. به عقب
بر میگردم. اما ... آه، خدای من ... مثل این که راهی برای برگشت به عقب
وجود ندارد. واقعاً هیچ راهی برای خروج از قسمت کارت تلفن اینترنتی وجود
ندارد؟!
راهحل: صفحاتی برای بازدیدکنندگان مهیا کنید که اعلانهایی دقیق و واضح
داشته باشند. تعداد صفحاتی را که در اثنای خرید نیاز به بازتازهشدن یا
کامپایل مجدد دارند را کم کنید. چنین چیزی کاربرپسندی نامیده میشود.
مانکهاوس اضافه میکند: "یک سایت خرید اینترنتی باید ساده باشد تا مردم به
راحتی بتوانند آن را پیمایش کنند والا مردم، هرگز باز نخواهند گشت.
سایتهای خرید اینترنتی باید با پرهیز از پیچیدگی پیمایش، از ترساندن مردم
از خرید اینترنتی دست بردارند".
اشتباه پنجم: صورتحسابهای عجیب
سناریو: خوب. بالاخره شما کالاهای خود را انتخاب کرده و سبد خریدتان را پر
نمودهاید و آمادهاید تا اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد کرده و از طریق
اینترنت، این عنصر آسمانی را (البته به صورت کُد شده!) برای فروشنده ارسال
کنید. اما چگونه باید خرید خود را تایید کنید؟ دکمه Submit کجا است؟ این
همه موافقتنامه و شرایط قرارداد برای چیست که باید تایید کنید؟ نکند یک
وقت دوبار پرداخت کنم؟! در حالی که با کادرهایی کوچک در فرم خرید مواجه
شدهاید، ناگهان حسی غریب شما را در بر میگیرد که باید هر چه زودتر اینجا
را ترک کرده و خود را نجات بدهید و سراغ فروشنده دیگری بروید که کمتر
ترسناک باشد!
راه حل : آزمایش کنید، آزمایش کنید و باز هم آزمایش کنید. پیش از بارگذاری
سایت تجارتالکترونیک خود یا ایجاد تغییر در آن، از صحت کارکرد روند پیمایش
و خرید آن، اطمینان حاصل کنید. بدین ترتیب میتوانید هر نکتهای را پیش از
آن که یک خریدار یا بازدیدکننده با آن مواجه شود، پیدا کنید.
اشتباه ششم: گیج کردن مشتری
سناریو: ممکن است فرد متخصص و باهوشی را برای طراحی سایت مدرن خود استخدام
کرده باشید، اما مواظب باشید که دیگر زیاد از حد هم شورش را در نیاورید.
اگر تمامی زرق و برقی که درسایتتان به راه انداختهاید به صورت مانعی برای
خریداران درآید که اساساً جلوی آنها را از رفتن به قسمتی که میخواهند
بروند یا پیدا کردن چیزی که به دنبال آن میگردند بگیرد، خریداران هرگز
علاقه و توجهی به سروصدا و شلوغبازیهایی که در سایتتان به راه
انداختهاید نشان نخواهند داد.
در حقیقت، هفتاد درصد مردم قادر به خرید از طریق اینترنت نیستند تنها به این دلیل که چیزی را که نیاز دارند واقعاً پیدا نمیکنند.
راه حل : اطمینان حاصل کنید که سایت شما کاربر پسند باشد و پیش از آن که
سیر طراحی آن خیلی جلو برود، تا جایی که میتوانید، کارایی و کاربرپسندی آن
را آزمایش کنید.
اشتباه هفتم: وعدههای پوچ
سناریو: شما یک تخته موجسواری نو به صورت online خریدهاید. امواج دریا
بسیار عالی است، اما تخته موجسواری شما هنوز در راه است و به دست شما
نرسیده است. نتیجه؟ شما نمیتوانید به موجسواری بروید! هنگامی که ما چیزی
را به صورت online میخریم، طبیعتاً آن را همین الان میخواهیم. حداقل در
روزی که فروشنده تحویل آن را وعده داده است. سرعت خوب است، صحت و درستی نیز
خوب است، و تحویل در حداقل زمان ممکن نیز خوب است. اما تاخیر، بسیار بد
است. مشتریان هرگز باز نخواهند گشت، چرا که اگر صریح بگوییم، آنها تعداد
بیشمار دیگری از فروشندگان را برای خرید جنس مورد نظر خود، پیش رو دارند.
راه حل : برای روند تکمیل خرید و تحویل کالا تا آنجا که میتوانید وقت
بگذارید و پول خرج کنید. تمام تلاش و زحمات شما به هدر خواهد رفت اگر
کالاهای سفارش داده شده را سر وقت به مشتریان تحویل ندهید.دزامیک میگوید
تکمیل روند خرید با تحویل به موقع کالا به مشتری، تاثیر بسیار بزرگی در
معرفی مارک محصولات و تجربه کلی مشتریان از خرید اینترنتیشان دارد.
دراختیار داشتن روانترین سایت اینترنتی دنیا کمکی نخواهد کرد اگر آخرین
مرحله آن ناقص بوده یا ایراد داشته باشد. مطالعات گوناگونی نشان میدهد
رغبت به خرید دوباره از یک سایت، به میزان زیادی بر اساس روند تحویل کالا
شکل میگیرد.
دوشنبه 10 آبانماه سال 1395 ساعت 04:56 ق.ظ