تا به حال حس کردهاید که چون طراح وب هستید انتظار بیشتری از شما میرود؟
برای مثال همه انتظار دارند وبسایت شخصی یک طراح، به روز و با فناوریهای
جدید باشد. منظور از استفاده از فناوریهای روز، پیشقدم بودن در این کار
است. این که وبسایت طراحان وب، به روز باشد ایده خوبی است، چرا که اعتماد
بیشتری ایجاد میکند. وبسایتی که در نوشتهها، طراحی، برنامهنویسی و هر
چیز دیگری که در شکلدادن به وبسایت دخیل است، نشان میدهد شما به کاری که
انجام میدهید چقدر آشنایید. پس اگر نویسنده وب هستید، بهتر است
وبسایتتان یک ابزار ارتباطی هوشیار باشد. البته نوشتهها باید بیعیب و
نقص، واضح، جذاب و از نظر ظاهری زیبا باشد که بتواند خواننده را به ماندن
در سایت ترغیب کند. اگر یک طراح هستید، سایت شما بهتر است به چشم بیاید و
از نظر بصری از وبسایتهای دیگر فراتر باشد؛ البته به شرطی که محتوا را
قربانی نکنید. اگر یک برنامهنویس هستید پس هر لینک و قابلیتی که در سایت
شما قرار دارد باید بدون نقص کار کند. این موارد قابلیتهای خاصی است که
سایت هر طراح آزاد به آنها نیاز دارد تا مقابل وبسایتهای دیگر سرآمد
باشد.
عناصر یک وبسایت سرآمد
تمرکز دقیق روی هدف: بهترین وبسایتها، آنهایی هستند که با تصور دقیقی از
مخاطبان هدف ایجاد شدهاند. دانستن این که مشتریهای هدف شما چه کسانی
هستند، چه شیوههای بصری و شفاهی را ترجیح میدهند و درصدد حل چه مشکلاتی
هستند، به شما کمک خواهد کرد وبسایتی بسازید که کاملا مورد نیاز آنها
باشد. این درک از مخاطب، در شکل کلی وبسایت، تن (tone) صفحه و محتوای آن
نمود پیدا میکند. به عبارت دیگر اگر سایت شما افرادی را جذب میکند که با
مشتری ایدهآل شما همخوانی ندارد، پس ممکن است مشکلی در تمرکز سایتتان
وجود داشته باشد. اگر افرادی با شما تماس میگیرند که مشخصا آنهایی نیستند
که شما میخواهید با آنها کار کنید، نشانه آن است که بازاریابی شما با
بازار هدفتان یکی نیست.ظاهر مدرن: برخی وبسایتها شبیه نمونههای مشابه
دهه 80 هستند، در حالی که بقیه ظاهر بهروزتری دارند. ساختن سایت روی بستر
وردپرس، با وجود هزاران تم برای آن، راهی بسیار ساده برای طراحی یک سایت با
ظاهر مدرن است. چه از تم رایگان استفاده کنید یا هزینهای برای آن
بپردازید، صاحب چندین تم با ظاهر نو و بهروز خواهید شد. انتخاب فونتها و
رنگهای شما روی سن ظاهری سایتتان تاثیر زیادی دارد. فونتهای قدیمیتر
مثل Times New Roman سایت شما را قدیمیتر نشان میدهد. در نهایت،
گزینههای طراحی شما باید با مخاطب هدف شما همجهت باشد تا مخاطبان آن را
انتخاب کنند.استفاده از محیطهای چندرسانهای: نرمافزار فلش نیز متعلق به
دهه 90 است. گذاشتن رسانههای مختلف در سایتتان باعث میشود بیشتر امروزی
به نظر بیاید. تصاویر باید واضح و مرتبط با محتوا باشد. در محلهای مناسب
از صوت و ویدئو استفاده کنید. درواقع باید بگوییم اگر در صفحه اصلی
سایتتان ویدئو ندارید سایتتان از زمان عقب است! ساخت ویدئو و قراردادن آن
در سایت، کار سادهای است. اگر نوجوانان این کار را در یوتیوب انجام
میدهند، پس شما هم میتوانید! دیدن شما در یک ویدئو به مشتریهای
بالقوهتان کمک میکند راحتتر شما را بشناسند و اعتماد کنند تا این که
بخواهید این مطالب را در قالب متن به مشتری ارائه کنید. حتی اگر نخواهند با
شما کار کنند، ویدئو کمک میکند سریعتر این تصمیم را بگیرند. همه
میخواهند در زمان و انرژی صرفهجویی کنند.بلاگ: این روزها بلاگ شما، رزومه
کاری شماست. بنابراین اگر نویسنده نیستید، بشدت پیشنهاد میشود بلاگ
بنویسید. یک بلاگ، نظم و انضباط و تعهد را به دنبال خواهد داشت بعلاوه تسلط
روی یک موضوع خاص. شما نمیتوانید درباره چیزی که از آن اطلاعی ندارید و
تجربهای در آن زمینه کسب نکردهاید، بنویسید. این هدف را برای خود در نظر
بگیرید که حداقل هفتهای یک بار یک پست جدید منتشر کنید. اگر بیشتر از 2
هفته را از دست دادید، بلاگتان کهنه و ساکن به نظر خواهد رسید.اتصال به
شبکههای اجتماعی: شبکههای اجتماعی، کانالهای بازاریابی حال حاضر هستند،
پس خودتان از آنها استفاده کنید. احتمالا مشتریهای هدف شما در چند شبکه
اجتماعی عضو یا حداقل در فکر شروع استفاده از این شبکهها برای پیشرفت کسب و
کارشان هستند. سادهترین راه برای این کار، اضافهکردن لینکهایی است که
بازدیدکنندگان سایتتان بتوانند به شما در توییتر، فیسبوک، LinkedIn یا هر
شبکه اجتماعی دیگر که در آن فعال هستید، وصل شوند. همچنین افزونههایی
وجود دارد که میتواند بهروزرسانیهای شبکه اجتماعیتان را به صورت خودکار
در سایتتان قرار دهد. همچنین به بازدیدکنندگان از سایتتان این اجازه را
میدهد تا از طریق شبکههای اجتماعی، محتوای بلاگتان را به اشتراک
بگذارند.راحتی در استفاده: هیچ اهمیتی ندارد که سایت شما چه میزان از
فناوری روز بهره برده باشد یا چقدر رنگهای استفاده شده در آن جذاب به نظر
برسد. اگر سایت شما گیجکننده و پر از لینکهای خراب باشد، نمیتواند
زبانزد شود.
طراحی سایت
و محتوای سایت شما باید به خوانندگانتان خدمت کند و برای آنها تجربهای
لذتبخش فراهم آورد. اگر یک مشتری بالقوه به شما بگوید سایت شما را دوست
دارد، درمییابید کار خود را خوب انجام دادهاید. از طرفی دیگر اگر آنها از
شما اطلاعات بیشتری بخواهند در حالی که باید آن را در سایت پیدا کنند، به
اندازه کافی کاربر ـ دوست نبودهاید. نشانه دیگر، زمانی است که بازدیدکننده
ایدهآل شما بعد از دیدن سایت میگوید: «فکر میکنم شما گزینه درستی برای
من نباشید».ساخت فهرست: در نهایت عنصر کلیدی در یک سایت سرآمد، قابلیت آن
در هدایت بازدیدکننده است. سایت شما باید یک فرم ثبتنام داشته باشد تا
بازدیدکننده در فهرست پستی شما قرار بگیرد. این مساله نشان میدهد شما یک
بازاریاب زرنگ هستید؛ کسی که اهمیت ارتباط مداوم با مشتری را بخوبی
میداند. شاید بیشتر کاربرانی که برای اولین بار به سایت شما میآیند،
آمادگی سپردن کار به شما را نداشته باشند؛ اما با ارتباطات مداوم و از طریق
بهروزرسانیهای ایمیلتان، زمانی که به سرویسهای شما نیاز پیدا کردند،
شما در فهرست آنها نفر اول خواهید بود.
آیا وبسایت شما سرآمد وبسایتهاست؟
وبسایت شما چه میزان با عناصری که در بالا توضیح داده شد مطابقت دارد؟ هیچ
نیازی نیست که برای توسعه یک وبسایت شخصی موثر، پول زیادی خرج کنید. این
کار به فکر و زمان زیاد نیاز دارد. حتی اگر نمیتوانید یک طراح یا
برنامهنویس خوب به کار بگیرید، هنوز هم میتوانید یک وبسایت جذاب،
پراستفاده و موثر داشته باشید. درباره معاملههای پایاپای با دیگر عوامل وب
مثل برنامهنویسان بیندیشید. همچنین شما میتوانید بتدریج تغییر کنید؛
وبسایتهای ما با هدف پیشرفت، کار میکنند و همواره فضا برای توسعه خواهند
داشت.
دوشنبه 10 آبانماه سال 1395 ساعت 04:50 ق.ظ