دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

اشتباه در معادلات اقتصادی حاکم بر صنعت قطعه‌سازی

اتوپارت پرس: یک عضو انجمن قطعه‌سازان در خصوص آخرین وضعیت قطعه‌سازان، اعلام کرد: «فعالان صنعت قطعه‌سازی طی اظهارات متعدد خود گفته‌اند که صنعت قطعه‌سازی مانند سایر صنایع کشور تحت تاثیر تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بوده است.»

رضا رضایی با بیان اینکه در جریان تحریم‌های گذشته با موانعی مانند عدم نقل و انتقال پول از طریق سیستم‌های بانکی بین‌المللی و عدم واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات مواجه بوده‌ایم، گفت: «نمی دانیم علت چیست. اما شرایط جریان فعلی بسیار سخت‌تر از گذشته است و در بخش تولید بیشتر خودنمایی کرده است. صنعت قطعه‌سازی تحت تاثیر تحریم گذشته شرایط مناسبی از نظر اقتصادی و به روز کردن ماشین‌آلات همچنین ارتقای تکنولوژی و دانش فنی ندارد و نتوانسته است تکمیل و به‌روز شود.»

وی با اشاره به اینکه پس از توافقنامه برجام شاهد حضورگروه‌ها و هیات‌های متعدد خارجی به قصد سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمده کشور بودیم، اظهار کرد: «این حضور در صنعت خودرو و قطعه پر رنگ‌تر بود و منجر به مشارکت‌های خارجی شد و امروز همان مشارکت‌ها به معضلی برای صنایع خودروسازی کشور تبدیل شده است.»

این فعال صنعت قطعه‌سازی با توضیح این مطلب که برخی از قطعه‌سازان از طریق مواد اولیه یا قطعات نیم‌ساخته های‌تک به شرکت‌های اروپایی متصل بودند، تاکید کرد: «بخشی از قطعات از آن طریق تامین می‌شد و همچنین بخشی نیز برای تولید خودروهای پسا برجام باید وارد می شد. لذا مجموعه‌ای از این عوامل قطعه‌سازان را در سرمایه گذاری قابل توجهی قرار داد.»

به گفته رضایی، پس از خروج آمریکا از برجام شرکت‌هایی که برای انتقال دانش فنی به ایران آمده بودند بدون چون و چرا کشور را ترک کردند. لذا تمام درهای همکاری با خارج از کشور بسته شد.

وی به عدم پیش‌بینی دولت برای مواجه شدن با شرایط بحرانی اشاره کرد و تصریح کرد: «دولت ضوابط و مقرراتی به منظور مواجه شدن با شرایط بحرانی تدوین نکرده است. همانطور که علمی به رخ داد حوادث غیرمترقبه طبیعی نداریم و باید برای مقابله با هر پیش آمدی به استحکام بناها و سازه‌های خود بپردازیم تا متحمل زیان کمتری شویم همین اتفاق در کشور افتاده است لذا با خروج شرکت‌های خارجی شاهد خودتحریمی‌ها بوده‌ایم که مانند تحریم‌های خارجی موثر بوده‌اند.»

وی با اشاره به اینکه مشخص نیست به چه دلیل مواد اولیه پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و مس سه برابر افزایش قیمت یافته است، گفت: «یا برای تولید خودروهای پسابرجام که پروژه‌های مربوطه را خودمان ارائه داده‌ایم، بهمن‌ماه گذشته میلگرد را با قیمت دو هزار و 300 تومان خریداری کرده‌ایم اما امروز به چهار هزار و 400 تومان افزایش یافته است این روند مشکلی داخلی است.»

رضا رضایی با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ کشور جمعا حدود چهار هزارو 500 خودرو در روز تولید می‌کردند، اظهار کرد: «اما امروز شاهد کاهش تیراژ تولید خودروسازان به دو هزار و 700 خودرو در روز هستیم همچنین با توجه به اینکه خودروسازان و قطعه‌سازان مانند بال‌های پرنده باید هردو سالم باشند تا پرنده به مقصد برسد هردو درگیری‌های خاص خود را دارند.»

این فعال صنعت قطعه‌سازی با اشاره به اینکه عدم پرداخت‌ها و به روزرسانی قیمت‌ها همچنین عدم حمایت بازار صاحب سرمایه و بانک‌ها از قطعه‌سازان و افزایش قیمت مواد اولیه باعث شدند قطعه‌سازی حال خوشی نداشته باشد، خاطرنشان کرد: «لذا دولت باید برای این دو صنعت که نقش پر رنگی در اشتغال پایدار و افزایش سرانه درآمد ملی دارند با اتخاذ استراتژی خاص مرکزی را با حضور اعضای متخصص و آشنا به این صنایع در دولت یا وزارتخانه راه‌اندازی کند تا برای این دو صنعت برنامه مدونی تدوین شود.»

وی در خصوص وضعیت مطالبات قطعه‌سازان اعلام کرد: «دل‌خوشی از خودروسازان نداریم. اما آنها نیز در تلاش هستند تا مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند ضمن اینکه قیمت‌ها بیش از مطالبات برای قطعه‌سازان مهم است زیرا قطعه‌ساز باید کالای مورد نیاز تولید را با سه برابر قیمت به صورت نقدی تهیه کند لذا با وجود تلاش خودروسازان تغییر محسوس در پرداخت مطالبات صورت نگرفته است.»

به اعتقاد رضایی صنعت قطعه‌سازی نیازمند مدیریتی منسجم، کارآمد و استراتژیک است تا بتواند برای صنعت خودرو برنامه‌ای ویژه تدوین کند.

عضو انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به اینکه روش قیمت‌گذاری دستوری صحیح نیست، تاکید کرد: «زیرا خودروسازان زیر بار افزایش قیمت قطعات نمی‌روند. در حالی که قیمت مواد اولیه قطعه سازان چندین برابر افزایش یافته است راهکارها در جلسات مختلف اعلام شده است اما با بی‌توجهی مواجه بوده است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «بانک و قطعه‌ساز طی قراردادی توافق کردند در صورت واردات کالای مورد نیاز درصدی به بانک پرداخت کند اما با عهد شکنی بانک‌ها روبه‌رو شده‌اند و زمانیکه جنس به گمرک رسیده است قطعه‌سازان را ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی کردند. در حالی که قطعه‌ساز کالای خود را با ارز 4 هزار و 200 تومانی تولید و به خودروساز فروخته است لذا باید اتاق فکری برای رویارویی با جنگ کنونی تشکیل شود.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress