دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

بهداشت دهان و دندان شامل چه مواری است؟


مسواک زدن دندان ها برای دو تا سه دقیقه دو بار در روز (هر روز صبح در زمان بیدار شدن از خواب و هر شب قبل از خواب) که در حالت ایده آل بهتر است از مسواک برقی برای اینکار استفاده شود.
استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید (فلوراید یک ماده طبیعی است که به حفاظت از دندان در برابر پوسیدگی کمک می کند)
نخ دندان کشیدن منظم دندان ها (در حالت ایده آل یک بار در هر روز)
خودداری از سیگار کشیدن به منظور پیشگیری ار ابتلا به بیماری لثه
ملاقات منظم با دندان پزشک (حداقل یک تا دو بار در هر سال، اما در صورت لزوم باید تعداد این ملاقات ها افزایش پیدا کند)
دهان شویه
دهان شویه ضد عفونی کننده حاوی کلرهگزیدین یا هگزیتیدین است که از داروخانه ها قابل دسترسی می باشد. این دهان شویه ها می تواند برای حفظ سلامت دهان مناسب باشد، هر چند در این رابطه برخی مباحث وجود دارد که مطابق آنها استفاده از دهان شویه برای داشتن لثه های سالم و پیشگیری از بیماری لثه ضروری نیست.
دندان پزشک در صورتی استفاده از دهان شویه را به شما پیشنهاد می دهد که استفاده از آن بتواند تشکیل پلاک (لایه چسبنده که از تجمع باکتری در سطح دندان شما ایجاد می شود) بر روی دندان را کنترل نماید. دندان پزشک می تواند درباره نوع دهان شویه مناسب برای مصرف شما و نیز نحوه استفاده از آن توضیحات لازم را ارائه کند.
دهان شوی حاوی کلر هگزیدین می تواند در صورت استفاده منظم باعث ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان شود. دهان شویه را بین دفعات مسواک زدن دندان ها و با استفاده از دهان شوی حاوی کلر هگزیدین انجام دهید، زیرا بعضی از مواد موجود در خمیر دندان ها می تواند جلوی عملکرد مناسب دهان شویه را گرفته و تاثیر آن را خنثی کند.
جرم گیری
برای پاک کردن پلاک و جرم (پلاک های سفت شده) از روی دندان ها، دندان پزشک ممکن است به شما روش جرم گیری و پالیش را توصیه کند. این روش یک «تمیز کردن حرفه ای» محسوب می شود که در مطب دندان پزشک توسط یک متخصص انجام می شود.
در این حالت دندان پزشک پلاک و جرم ایجاد شده بر روی دندان ها را با استفاده از ابزارهای مخصوص پاک می کند و سپس دندان ها را برای پاک کردن لکه ها و علائم ایجاد شده پالیش می زند. در صورتی که تعداد زیادی پلاک یا جرم بر روی دندان ها ایجاد شده باشد، ممکن است نیاز به بیش از یک جلسه جرم گیری و پالیش برای درمان بیماری لثه وجود داشته باشد.
در بعضی موارد بیماری لثه، ممکن است به جرم گیری عمیق دندان ها (دبریدمان) نیاز باشد. این نوع درمان روشی است که برای تمیز کردن عمیق نواحی زیر لثه ها برای خلاص شدن ریشه های دندان از باکتری ها استفاده می شود. قبل از شروع درمان، ممکن است نیاز به بی حسی موضعی ناحیه مورد نظر (با استفاده از داروهای مسکن) وجود داشته باشد. در طول درمان شما ممکن است مقداری درد احساس کنید و تا 48 ساعت پس از تکمیل درمان جرم گیری ناراحتی های مختصر داشته باشید.
درمان پیشرفته
اگر شما با سطح پیشرفته بیماری لثه مواجه هستید، ممکن است برای رفع مشکل نیاز به درمان های پیشرفته همچون جراحی لثه یا پریودنتال داشته باشید. در برخی موارد، لازم است دندان آسیب دیده کشیده شود. در این رابطه دندان پزشک می تواند درباره روش درمانی مورد نیاز و چگونگی انجام آن با شما صحبت کند.
در صورت نیاز، دندان پزشک ممکن است شما را به یک پزشک متخصص معرفی نماید. اگر شما عمل جراحی یا جرم گیری عمیق دندان ها را انجام داده اید، ممکن است نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها داشته باشید (داروهایی که برای درمان عفونت لثه استفاده می شود). دندان پزشک در صورت نیاز به مصرف این داروها انواع مناسب آن را برای شما تجویز خواهد کرد.منبع : دندانپزشک
بیماری لثه ژنژیویت حاد باید همیشه توسط یک دندان پزشک درمان شود. به هر حال اگر شما با پزشک متخصص قبل از یک دندان پزشک ملاقات کردید، پزشک متخصص احتمالاً برخی روش های درمانی بیماری های لثه را به شما توصیه می کند که تا زمان ملاقات با دندان پزشک می توان از آنها استفاده کرد. به غیر از روش های مراقبت از بهداشت دهان و درمان های دندان پزشکی مطرح شده بالا، درمان ژنژیویت حاد نیازمند استفاده از آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و انوع مختلف دهان شویه است.