دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

گشت و گذار در شمشین شهر باستانی جهان در بلغارستان

شهر تاریخی پلوودیو در قلب بلغارستان
رسیدن به قلب منطقه تاریخی پلوودیو تنها چند دقیقه به طول انجامیده و همچنین قدم زدن در مسیر ویژه پیاده روی به طول ۱٫۷ کیلومتر برای درک این موضوع که پلوودیو یک منطقه عالی و ویژه محسوب می شود، کفایت می کند. خرابه های آثار باستانی باقی مانده از امپراتوری روم، کافه های خوب، مراکز خرید بزرگ و مردمی بسیار خونسرد از این شهر دلربا یک مقصد ایده آل گردشگری برای هر مسافری که به بلغارستان سفر می کند ساخته است. ما تنها ۵ روز در پلوودیو حضور داشتیم و آرزو می کردیم که ای کاش این اقامت برای ۵ هفته بود. در این یادداشت به معرفی مهم ترین کارهایی که می توان در پلوودیو انجام داد می پردازیم
•    دم به تله بدهید
یکی از محله های قدیمی پلوودیو که به تازگی مرمت و نوسازی شده با نام کاپانا (Kapana) شناخته می شود که از سوی مردم محلی با نام تله (The Trap) شهرت دارد. دلیل این نام گذاری، وجود تعداد زیادی کوچه های تنگ و خیابان های پیچ در پیچ و پشت سر هم در این محله است که سبب می شود افراد نا آشنا در آن گم شوند. توصیه می کنیم در این محله گم شده و از زیبایی های ان لذت ببرید. تنها وقتی وارد این بافت منحصر به فرد شهری شوید، خواهید فهمید که چرا دولت بلغارستان با صرف هزینه ای زیاد، اقدام به نوسازی و مرمت این محله کرده است. در این محله تعداد بسیار زیادی کافه و رستوران وجود داشته و بیشتر این رستوران ها نیز میزهای خود را در خیابان قرار داده اند. زندگی در طول سال با تمام وجود در محله موسوم به تله جریان داشته و در فصل تابستان این منطقه در اوج شور و نشاط خود بوده و جشن ها و فستیوال های متعددی در آن برگزار می شود.
•    کافه نشینی کنید
اگر چه محله موسوم به تله بهترین منطقه برای کافه ها محسوب می شود. اما شما همچنین می توانید در خیابان ویژه عابرین پیاده و محله قدیمی شهر نیز کافه های خوبی پیدا کنید. پیشنهاد می کنیم در طول مدت اقامت خود در این شهر کافه های مختلفی را امتحان کرده و طعم ها و مزه های متنوعی را بچشید. کافه موش و گربه (котка и мишка)  و امتحان کردن نوشیدنی های محلی آن که در بلغارستان شهرت دارد، گزینه ای خوب محسوب می شود.
•    موزه گردی
تنها چند موزه در پلوودیو وجود دارد که ارزش دیدن را دارند، شما در مسیر تور پیاده روی خود از مقابل برخی از آن ها می گذرید اما در قالب این تور وارد موزه ها نخواهید شد. در روز نخست و حین تور پیاده روی رایگان، محل آن ها را در نقشه علامت زده و سپس در روزهای بعد از آن ها دیدن کنید. برخی از مهم ترین این موزه ها عبارتند از:
نمایشگاه احیای بلغارستان (Bulgarian Revival Exposition)
آدرس و شماره تماس: ۱, Tsanko Lavrenov Street (Old Town)  +۳۵۹ ۳۲ ۶۲۳ ۳۷۸
موزه مردم شناسی و قوم شناسی (Regional Ethnographic Museum)
آدرس و شماره تماس: Dr. Stoyan Chomakov Street (Old Town)  +۳۵۹ ۳۲ ۶۲۵ ۶۵۴
باغ تزار سیمئون (Tsar Simeon Garden) : این محل در واقع موزه نیست اما ارزش بازدید را دارد. این باغ در خیابان اصلی بخش جنوب غربی شهر قرار دارد.
•    غذاهای بلغاری را امتحان کنید
تعداد زیادی رستوران خوب بلغاری در پلوودیو قرار دارد که می توانید در آن ها غذاهای خوب محلی را امتحان کنید. برخی از مشهورترین این غذا ها عبارتند از : Zelevi Sarmi  که شاملبرگ کلم ، گوشت قیمه شده و برنج است، Guvech  که شامل ترکیب سبزیجات و گوشت پخته شده در ظروف سفالین بوده و غذای مشهور Pateshki Sŭrtsa   که دل اردک سرخ شده است. یکی از بهترین رستوران های بلغاری در شهر، رستوران رحمت تپه (Rahmat Tepe) در بالای  تپه بخش قدیمی شهر است که دارای چشم اندازی زیبا به Nebe Tepe است. رستوران دایانا (Dayana) نیز گزینه خوبی محسوب می شود که قیمت ارزانی داشته و انواع غذاهای محلی در آن ارائه می شود. در سفر خود به پلوودیو فرصت رفتن به رستوران مگدانا (Megdana) را از دست ندهید. در این رستوران موزیک زنده و غذاهای سنتی ارائه می شوند.منبع : تور بلغارستان 96
•    در کنسرت های آمفی تئاتر باستانی شهر حاضر شوید
اگر خوش شانس باشید، ممکن است در طول سفر شما به پلوودیو، کنسرت ارکستر سمفونی یا سایر کنسرت ها در محل آمفی تئاتر باستانی باقی مانده از دوران رومی ها اجرا شود. این آمفی تئاتر باستانی هنوز میزبان رویدادهای موزیکال بوده و نمای صحنه آن و جایگاه تماشاچیان و نورپردازی محیط، تجربه ای فراموش نشدنی برای هر شخصی رقم خواهد زد. متاسفانه سفر ما به پلوودیو در فصل زمستان بوده و ما شانس حضور در این کنسرت ها را پیدا نکردیم اما پس از دیدن محل آمفی تئاتر و تاریخ باشکوه آن، دوست داریم تا برگشته و روزی در یکی از کنسرت های این محل حاضر شویم. این نمایش ها به زبان ساده، بسیار تماشایی و دیدنی هستند.